- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 125)
Leifs verden, del 2 (side 125)
Det hørtes jo ekstremt skøyalt ut! Så på listen til Dahls at de også hadde fått inn masse apistosaker, men usikker på hvor meget av det som hadde lokasjon. Men du har kanskje spart litt plass til Drammensauksjonen også?
Et lite spørsmål: Lurer litt på om jeg skal dele ut litt eikeblader til mine nye apistos. Men fisker pleier jo generelt være litt vare på dette med endring av PH. Har du noen gode tanker rundt dette i all gledesrusen?
Fortsatt god mandag til deg!
Et lite spørsmål: Lurer litt på om jeg skal dele ut litt eikeblader til mine nye apistos. Men fisker pleier jo generelt være litt vare på dette med endring av PH. Har du noen gode tanker rundt dette i all gledesrusen?
Fortsatt god mandag til deg!
Postet 24.09.12 kl 22:47
Truls O. BjørheiDet hørtes jo ekstremt skøyalt ut! Så på listen til Dahls at de også hadde fått inn masse apistosaker, men usikker på hvor meget av det som hadde lokasjon. Men du har kanskje spart litt plass til Drammensauksjonen også? Et lite spørsmål: Lurer litt på om jeg skal dele ut litt eikeblader til mine nye apistos. Men fisker pleier jo generelt være litt vare på dette med endring av PH. Har du noen gode tanker rundt dette i all gledesrusen? Fortsatt god mandag til deg!
Hellsike, svaret mitt forsvant plutselig.
Ingen lokasjoner på noen av deres nå 12 inneværende apistoer fikk jeg beskjed om i går av gutta sjøl, da dem var der. Tar med oppdrettsvariantene jeg har til Drammen samt noen barlowi, er planen.
Noen eikeblader vil ikke nevne verdig senke pH i karet ditt. Eikeblader er helt naturlig for apistoer samt at yngler både gjemmer seg i det og finner næring i det
Postet 24.09.12 kl 23:33
Postet 24.09.12 kl 23:34
Postet 24.09.12 kl 23:36
LOFFA[QUOTE=Truls O. Bjørhei]Unnskyld. Skrev feil efter lange diskusjoner rundt eikeekstrakt. Mente catappa. ;)
Catappa blader har jeg aldri brukt, men tror nok effekten er lik de nevnte uten å være 100.. sikker
samme effekten. Bare at det tar lengre tid før de løser seg opp og blir rusk.
Utrolig stilige bilder av det "nye" paret Leif. Gøy å se.
Espen
Postet 24.09.12 kl 23:46
Om man bruker Catappa eller eik skulle ikke ha noe å si, har selv brukt begge deler med stort hell. Men siden vi har god tilgang på eik, så gidder jeg ikke kjøpe catappa.
Og som Loffa skriver, er null problem å tilføre blader mens fisken er i karet. Det som kan være greit er å la bladene ligge å trekke noen dager i ei bøtte, for så å helle ut vannet.
Og som Loffa skriver, er null problem å tilføre blader mens fisken er i karet. Det som kan være greit er å la bladene ligge å trekke noen dager i ei bøtte, for så å helle ut vannet.
Postet 24.09.12 kl 23:47
Postet 24.09.12 kl 23:48
Postet 24.09.12 kl 23:58
Postet 24.09.12 kl 23:59
Litt dårlig med sladder oppdateringer her (som Simen kaller det) Men får vel ta litt hva som skjer i noen av karene her. Nye yngler hos viejita og nye yngler hos begge hongsloi huene (byggmestrene)
Trifasciataene som har vært her i noen få dager virker rolige og litt stille av seg, men kommer seg nok. De har fått karet som luelingiene var i. Luelingiene som desverre nok bare er hanner har fått en av dem nye 160L som ble satt opp søndag. Elizabethaene har fått karet som jeg hadde blandet yngel i, og ynglene har kommet til sine fellers arts frender. De eldste nijsseniene som gikk der er gitt bort.
Panduroene har lagt nye egg og håper hua ikke spiser eggene sine denne gangen, slik at jeg etterhvert kan spre denne nydelige apistoen til flere.
Schwarzkel karet graves det i for full rulle, men har ikke sett hua så gul som forventet, så vet ikke om det er prøve graving eller om det er noe på gang der.
Begge de unge agassizii huene har nå yngler i karet og skal si de begge passer ynglene med aktsomhet og med livet som innsats. Hannene er nær 3x så store, men får seg en omgang de ikke glemmer på 5 min hver gang dem kommer for nære.
Hadde jeg hatt en kone som en av disse to huene, ville jeg vurdert å flytte ut....
Ynglene/ungfiskene av huascar og zingu vokser fort nå. Ser det nesten for hver dag at de blir større. Et herlig syn
Pantalone mor holder fortsatt steamen med sine 5 yngler og dette er mer enn gledelig. Dette vil jeg tro vil være et gull oppdrett ettersom dem ikke står på listene til NAF, og i tillegg når vår venn TomC sier disse er en utfordring selv for en aktet akvarist, bør valøren på disse minst være gull.
Jeg sitter ofte å ser inn i karet til Sp. "matses" og ler meg fillete. Hannen er som nevnt tidligere degradert fra sin konge tittel som han selv tok. Hua flyr etter han akkurat som hun er sint på han for han ikke vil være med inn i hula for å gjøre sine tjenester.
Planene om å utvide kar str i venstre del av reolen, helt ytterst mot venstre er nå en realitet. Har i tillegg til den ene 128L jeg har stående ordnet et 128L kar til. Denne jobben begynner jeg med i løpet av oktober da det er nye yngler i begge de karene som skal ut.
Har ei hylle mellom der hvor jeg kommer til å bygge om og utvide. Denne blir fjernet og jeg får inn større kar. Ingen apisto fortjener vel å gå i 70L kar egentlig. Iallefall ikke trioer. Blir en glede å glede de som får større plass. Bilder vil bli lagt ut når prosjektet begynner.
Ellers så skal jeg av gårde å se på fler kar i morgen, tror det er 5 stk og den største er på 250L. Får se om det ut av disse karene bli noen nye prosjekter eller hva det blir til- Har jeg skrevet nok nå. JA. Takk for det, pjuh
Trifasciataene som har vært her i noen få dager virker rolige og litt stille av seg, men kommer seg nok. De har fått karet som luelingiene var i. Luelingiene som desverre nok bare er hanner har fått en av dem nye 160L som ble satt opp søndag. Elizabethaene har fått karet som jeg hadde blandet yngel i, og ynglene har kommet til sine fellers arts frender. De eldste nijsseniene som gikk der er gitt bort.
Panduroene har lagt nye egg og håper hua ikke spiser eggene sine denne gangen, slik at jeg etterhvert kan spre denne nydelige apistoen til flere.
Schwarzkel karet graves det i for full rulle, men har ikke sett hua så gul som forventet, så vet ikke om det er prøve graving eller om det er noe på gang der.
Begge de unge agassizii huene har nå yngler i karet og skal si de begge passer ynglene med aktsomhet og med livet som innsats. Hannene er nær 3x så store, men får seg en omgang de ikke glemmer på 5 min hver gang dem kommer for nære.
Hadde jeg hatt en kone som en av disse to huene, ville jeg vurdert å flytte ut....
Ynglene/ungfiskene av huascar og zingu vokser fort nå. Ser det nesten for hver dag at de blir større. Et herlig syn
Pantalone mor holder fortsatt steamen med sine 5 yngler og dette er mer enn gledelig. Dette vil jeg tro vil være et gull oppdrett ettersom dem ikke står på listene til NAF, og i tillegg når vår venn TomC sier disse er en utfordring selv for en aktet akvarist, bør valøren på disse minst være gull.
Jeg sitter ofte å ser inn i karet til Sp. "matses" og ler meg fillete. Hannen er som nevnt tidligere degradert fra sin konge tittel som han selv tok. Hua flyr etter han akkurat som hun er sint på han for han ikke vil være med inn i hula for å gjøre sine tjenester.
Planene om å utvide kar str i venstre del av reolen, helt ytterst mot venstre er nå en realitet. Har i tillegg til den ene 128L jeg har stående ordnet et 128L kar til. Denne jobben begynner jeg med i løpet av oktober da det er nye yngler i begge de karene som skal ut.
Har ei hylle mellom der hvor jeg kommer til å bygge om og utvide. Denne blir fjernet og jeg får inn større kar. Ingen apisto fortjener vel å gå i 70L kar egentlig. Iallefall ikke trioer. Blir en glede å glede de som får større plass. Bilder vil bli lagt ut når prosjektet begynner.
Ellers så skal jeg av gårde å se på fler kar i morgen, tror det er 5 stk og den største er på 250L. Får se om det ut av disse karene bli noen nye prosjekter eller hva det blir til- Har jeg skrevet nok nå. JA. Takk for det, pjuh
Postet 27.09.12 kl 01:29
Postet 27.09.12 kl 16:37
Postet 27.09.12 kl 16:41
Postet 27.09.12 kl 16:45
heidisenUngdommer av A. rositae, f2. De klekket i våres/ tidlig sommer. De største er like store som moren nå.
Viltformen av disse ville jo bare vært en drøm heidisen. Send meg en pm på leifejohansen@gmail.com om pris på et par, evnt en trio. Du er en knupp!
Postet 27.09.12 kl 16:57
Postet 28.09.12 kl 00:41
Fikk endelig gjort litt mer med taket i går, hva angår panelering. Ble en liten stopp da det går noen parafin rør i taket nærmest inngangen til rommet. Fikk ordnet det også på slutten av kvelden i går. Så håpet er å få det lille som står igjen gjort i løpet av dagen/ettermiddagen.
Ser at panduro hua har også denne gangen spist noen av eggene sine, men håper det blir noen igjen som klekker. Tiden er vel inne for at resten skal klekke. Ellers er det vel ikke så mye nytt egentlig.
Legger ved bilder av prosjektene som er ferdig og delvis ferdig.
Taket blir nok ferdig i dag
2x160L reolen er ferdig
Yngelreolen vet jeg ikke enda om jeg skal legge noe mer arbeid i. Mulig etterhvert at jeg lister den utvendig
Ser at panduro hua har også denne gangen spist noen av eggene sine, men håper det blir noen igjen som klekker. Tiden er vel inne for at resten skal klekke. Ellers er det vel ikke så mye nytt egentlig.
Legger ved bilder av prosjektene som er ferdig og delvis ferdig.
Taket blir nok ferdig i dag
2x160L reolen er ferdig
Yngelreolen vet jeg ikke enda om jeg skal legge noe mer arbeid i. Mulig etterhvert at jeg lister den utvendig
Postet 29.09.12 kl 09:27
Postet 29.09.12 kl 13:20
Det begynner å ta form Cathy. Føler at det er noe som mangler, men aner ikke hva...
Har kun igjen den siste panel lengden i taket nå, så er taket ferdig. Etter det er ferdig er det foring og ettersyn av fisk.
Tittet litt inn i hula til panduro hua og kunne iallefall se at taket var tomt for egg. Virket som hun gikk med ynglene i munn, men dette får jeg se litt mer på etterpå. Hadde vært gøy om hun fikk frem iallefall noen yngler denne gangen.
Så at det var yngler hos pantalone mor så dette ser ut til å gå veien denne gangen. Dem er over 4 uker nå. Har datoen skrevet ned et eller annet sted her....
Så får jeg ta turen ned til kjellern igjen
Har kun igjen den siste panel lengden i taket nå, så er taket ferdig. Etter det er ferdig er det foring og ettersyn av fisk.
Tittet litt inn i hula til panduro hua og kunne iallefall se at taket var tomt for egg. Virket som hun gikk med ynglene i munn, men dette får jeg se litt mer på etterpå. Hadde vært gøy om hun fikk frem iallefall noen yngler denne gangen.
Så at det var yngler hos pantalone mor så dette ser ut til å gå veien denne gangen. Dem er over 4 uker nå. Har datoen skrevet ned et eller annet sted her....
Så får jeg ta turen ned til kjellern igjen
Postet 29.09.12 kl 13:33
Postet 29.09.12 kl 13:42
CathyKanskje at de 2 160l som har brun list rundt og ikke hvit som de andre? Er det noen av disse apistoene som passer i selskaps kar og som er rolig og går med andre fisker?
Har aldri hatt mine apistoer i selskapskar, alltid artskar. Så hvem som er rolige og ikke vet jeg faktisk ikke. Men noe mere avslappet og rolig fisk enn apistogramma barlowi skal en lete lenge etter. De jeg har nå er tredje lokasjonen jeg har og har hatt en god harmoni med dem alle. Håndmater dem og storkoser meg med dem
Postet 29.09.12 kl 15:52