Sissis våte drømmer (side 127)

Huff da Grapejuice...

Har ikke sett honning-hannen i Ungdomsklubben den siste uka, så da regner jeg med at han har slitt seg fullstendig ut av all den nytteløse eggpleien. Så da flyttet jeg den nå ensomme damen over til paret i Trollskogen. Bestemte meg også for å flytte Mona over dit i samme slengen.

Satte tilvenningsboksen oppi, og ventet spent på at Bruno skulle oppdage den søte damen. Men nei da, han er kun opptatt med sitt han, og har ikke en gang lagt merke til boksen
"Men hallo, hva har vi her?"
[External Image]
"Du var da ei nusselig frøken. Se på meg da søta!"
[External Image]
"Hallo, hvorfor snur du deg bort? Er ikke jeg den flotteste karen du noen gang har sett kanskje?"
[External Image]
Så herlig! Bruno er utrolig flott og det ser jammen ut som om han kommer seg godt
Skulle ønske jeg fant gul kampfisk jeg...
Levendefôr :)
I dag kom pakken med levendefôr, så nå har jeg blandet barnegrøt og fordelt kravlende kryp til den store gullmedalje. Heldigvis har jeg aldri hatt problemer med slikt som kryper (bortsett fra maggot; æsj!), så det gikk ganske radig unna.

DEt kom Whiteworms (som skal holdes på jord), Walterworms, microorm og dafnier. Legger inn link til hold av levendefôr for seinere bruk.

Bruno er den roligste typen i hele verden ser det ut til. Gjør seg litt til for Mona, men finnes ikke aggressiv. Og i motsetning til Inger Anne, så liker jeg dem best sånn; slike søte kosegutter som gjerne vil bli klødd på ryggen

Og ja Lene, gule kampfisker er skikkelig stilig
Bra å lese at levendeforet kom fram. Fiskene dine kommer til å elske whiteworm'ene - bare pass på å begrens dette til 2-3 ganger i uke da det er voldsom kraftig kost for små fisk. Bruker det daglig i oppforing av store ciklider på farmen, men ikke mindre fisk. Unge corydoras er har en tendens til å være litt for glad i dette foret så da spiser de til de dauer eller flyter opp ned en dag eller to - gjør ikke den feilen igjen her i huset.
Takk for advarselen Lars. Regner med det samme gjelder for kampfisker, så skal være forsiktig. Skylte posen de kom i Godteskåla, slik at ingenting gikk til spille. Skal si det ble fest der
Tror det er lettere å kontrollere Whiteworm foring til kampfisk da du som regel ikke har like mange av dem i et kar som corydoras... Er nok der "problemet" ligger, lett for å ville gi litt ekstra og hva er nok når man har 50 unge corydoras i et kar kontra en kampfisk i et annet. Fenriz, fruens kampfisk, får Whiteworms og Dafnier så og si daglig og han deler kun kar med en liten gjeng Moskito rasbora'er... De dagene han ikke får dette så spiser han nyklekket artemia eller mini melormer. Bortskjemt vil noen kanskje si - men hvorfor ikke. Hunden og kattene våres jo luksus rasefor så hvorfor ikke prikken over i'en for fiskene også. Opplever at så og si all fisk som får hovedvekt av levendefor leker både lettere og oftere enn før da de fikk tørrfor og frossentfor en gang i ny og ne.
He, he. Kampfiskene her går jo sammen med coryer ++ i selskapskar, og de er skikkelig griske disse bettaene. Har jo også kar med flere kampfisker i da

Helt enig i at alle dyr fortjener å skjemmes bort litt. Har hatt grindalsormer før, men de klarte jeg å ta livet av (for varmt), og den gamle dafniekulturen min synger på siste verset. Lakrisene fra Lisbeth er så kresne at de nekter å spise noen form for tørrfôr (skikkelig bortskjemte?), så her vil virkelig det nye fôret komme til nytte. Håper bare at jeg ikke kværker alt med en gang...
En total avsporing, men hver gang noen nevner melormer, begynner jeg å smile. Det kommer av en kulefisk som hadde et uheldig førstemøte med en sånn. Elvis het kulefisken, og han var en personlighet. Han har hørt til blant en av mine favorittkulefisker, selv om jeg aldri har sett han. Han bodde i USA, hvis jeg husker riktig. Jeg ble lei meg da jeg hørte at han ikke levde lenger. Men, første gang Elvis fikk melorm, tok han først en liten bit av baken til ormen. Ormen snudde seg da og bet Elvis (jeg visste ikke at de kunne gjøre det???). Elvis fikk panikk, og føk rett i glasset med et smell, så føk han til bunnen, før han klemte seg inn under en stein, med et kostelig blikk i ansiktet. Det tok en halvtime før han kom ut igjen. Her er bildet av Elvis under steinen.
Ha, ha, stakkars Elvis...
He he. Elvis fikk nok de store melormene for de biter og er ikke helt bra for fisk med mindre du har store ciklider tenker jeg. Han så litt misfornøyd ut der han lå under steinen sin. 

De melormene jeg har blir bare halvannen cm og de kan jeg plukke opp i hånden uten at de prøver å bite.. Skal se om jeg ikke får opp disse kulturene i litt størrelse, har ikke helt knekt koden mht temperatur. Nå står de for kaldt tror jeg...

Ang hold av Grindalorm vs Whiteworm, Grindalorm liker ikke vanlig stuetemp har jeg lest mens Whiteworms like det litt varmere så jeg synes disse er lettere å holde. Mine kulturer har jeg i 22-25 grader og det funker veldig bra.. Utvider seg hele tiden og hver kultur spiser unna 4-5 Bulldog pellets i døgnet eller 1/4 kaffekopp med discusbits...
Bare en liten avsporing til, Sissimor, og så skal jeg holde kjeft...kanskje... ;-D

Jeg tror jeg må stikke innom deg, Lars, når jeg skal til Bergen, for å oppdatere meg på levendefôr. Er du hjemme i uke 34 (20. august til 26. august)?
Bare spennende avsporinger dette, så det er heeelt i orden

Gav forresten whitewormene kattepellets fra Royal Canin; hair & skin. Så nå forventer jeg at de får blank og fin pels ;D
@ Inger Anne: send meg en mail så avtaler vi nærmere. Jeg er hjemme i hele August. 

Bra du gir dem Hair & skin, ormene har gått på mix av denne og RC sitt Bulldog for og i helgene er det kos med Discusbits...

Obs: det de ikke har spist på 1-2 døgn er det viktig å fjerne. Ellers myggler det og kulturen kan daue evt du får midd angrep som betraktelig reduserer kulturen.
Var innom på Tropehagen Byhaven for å kjøpe frosne, røde myggiser i dag. Nå har de fått inn fra Fina Fisken igjen, men jeg kan styre min begeistring. Disse larvene er skikkelig store! Ca 1,5 cm lange, og ganske tjukke. Fiskene er ikke spesielt ivrige heller...

Og så hadde de fått inn flotte CT'er der, og spesielt en av dem tiltalte meg mye. Men jeg har ikke plass til flere for øyeblikket, så jeg holdt meg hard. *stolt av meg selv*

Denne gikk sammen med en stim unge kobbertetra, så håper noen kjøper ham før tetraene finner ut at de skal ribbe ham. Må si at jeg syns det er veldig godt å se kampfisker i karene, istedet for i bittesmå kopper. Ser godt at de er myyye lykkeligere
Fant forresten skråget etter imbellishunnen i stad. Ventet egentlig det, siden jeg ikke har sett henne på lenge. Så nå har jeg to single hanner i hvert sitt kar. Hadde jo tenkt at disse skulle være i gruppe, men den gang ei...

Vurderer å prøve å fange inn begge hannene, og flytte dem inn i Godteskåla samtidig. Håper da at de vil lage seg revir i hver sin ende. Pussig at denne gruppa gikk fint sammen i 30-liters karantene, mens det ble bare tull da de flyttet inn i 120-liter. Ja, ja...
Når det gjelder røde mygglarver så har jeg vært oppgitt i lang tid nå .Uansett hvilket merke jeg kjøper så er de digre og fiskene er ikke begeistret for disse. Så for tiden går det mest i Artemia ,men håper det kommer myggiser igjen snart av samme størrelse som de var før.
Det der at fisker har våpenhvile når de er stuet sammen på liten plass, er ikke uvanlig. Det virker som om de lager en avtale seg imellom: "Her er det altfor trangt til å tenke revir eller sånt, så nå får vi pent være venner. Ellers kommer vi til å kverke hverandre, hele gjengen." Jeg har sett det med kulefisker i butikker også. Det er mange kulefisker på liten plass (veldig ofte grønn kulefisk - de holdes garantert i en stor gruppe i butikken), og merkelig nok tar de ikke livet av hverandre eller skader hverandre særlig (svake individer kan bli plaget). Men tar man med seg to-tre stykker fra gjengen og gir dem et større akvarium, da begynner krigen! Da har de ikke lenger behov for våpenhvilen for å overleve en veldig stressende situasjon, og da hevder de revir, da. Det er i hvert fall sånn jeg tolker situasjonen. Jeg har både sett det mange ganger og lest om andre kulefiskeiere som opplever det. Eiere av andre fisker også, for den saks skyld.

Jeg opplever også at store mygglarver ikke faller helt i smak. Det er derfor jeg må holde meg til Fina Fisken. Discusene jeg hadde nektet å spise mygglarver fra et annet merke enn Fina Fisken. Men jeg ser også at coryene ikke jubler like høyt over mygglarver fra noe annet merke.
De gigantene jeg kjøpte i dag er fra Fina Fisken Inger Anne. DE har jo vært utsolgt for disse lenge, slik at det har gått i Ruto sine istedet. De var ihvertfall mye bedre enn de jeg kjøpte i dag...

Artemia har jeg heller ikke funnet i noen av butikkene her på lenge. Hmpf...

Tror du har rett i teorien din Inger Anne; det er sånn jeg også har tenkt. Om våpenhvile altså. Men i teorien skal jo 120 liter holde til ei gruppe, og spesielt når den er så lang. Tenkte det skulle være koselig med ei gruppe av de vakre fiskene, men hannen som er igjen var tydeligvis ikke enig...
Sissimor
Lakrisene fra Lisbeth er så kresne at de nekter å spise noen form for tørrfôr (skikkelig bortskjemte?),


Nei nei -lakriser bare er sånn. Stikker du innom www.parosphromenus-project.org/ og tar en prat med folka der, vil du få høre at lakriser nesten utelukkende må ha levendefor. Siden mine lakriser sluker frossenfor for full hals, må de nesten derfor kunne kalles det motsatte av kresne -til å være lakriser
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap