- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 128)
Leifs verden, del 2 (side 128)
Postet 06.10.12 kl 21:04
Ja hadde vært gøy om du holdt meg oppdatert. Kanskje det slår i boksen hos deg før her hos meg. Det hadde vært gøy. Kan jo også nevne at det gikk fryktelig fort for meg første gangen... mener med fiskene. Etter at jeg fikk paret mitt, gikk det kun 10 dager til jeg hadde frittsvømmende yngler. Dette til stor overraskelse for TomC. Men jaggu er det gøy å overraske.
Har nå sovet 3 timer og akkurat stått opp igjen. Skal etterhvert ned i kjelleren å pakke fisk for auksjonen i morgen. Har jo reklamert litt for det jeg skal ha med meg og får vel ta med det. Fikk et litt sånn hakeslep når jeg så hvor flott baenschi hannen hadde blitt og hua er leks klar i tillegg. Har ikke lagt så mye merke til dem siste tiden, så dette var litt scary. Har mest lyst til å beholde dem da de har blitt så flotte. Dette er det eneste paret jeg har igjen av eget oppdrett. Men andre vil få stor glede av disse, og jeg holder mine ord.
Ellers skal jeg ha med barlowi, viejita og nijsseni iallefall. Første og siste er lekspar og viejitaen er lekstrio. Grunnen til at disse nå går er beskrevet i tråden til Truls, derfor tar jeg det ikke enda en gang....
I tillegg skal jeg ha med cory og aspidoras, og ellers det som ikke er apisto. Da blir jeg en "ren" apisto entusiast.
Får litt bedre oversikt da når dette er ute hva jeg har plass til av det som står på vent inn. Først inn er nok alcarina og rositae. Sistnevnte er utrolig flott da.
Har nå sovet 3 timer og akkurat stått opp igjen. Skal etterhvert ned i kjelleren å pakke fisk for auksjonen i morgen. Har jo reklamert litt for det jeg skal ha med meg og får vel ta med det. Fikk et litt sånn hakeslep når jeg så hvor flott baenschi hannen hadde blitt og hua er leks klar i tillegg. Har ikke lagt så mye merke til dem siste tiden, så dette var litt scary. Har mest lyst til å beholde dem da de har blitt så flotte. Dette er det eneste paret jeg har igjen av eget oppdrett. Men andre vil få stor glede av disse, og jeg holder mine ord.
Ellers skal jeg ha med barlowi, viejita og nijsseni iallefall. Første og siste er lekspar og viejitaen er lekstrio. Grunnen til at disse nå går er beskrevet i tråden til Truls, derfor tar jeg det ikke enda en gang....
I tillegg skal jeg ha med cory og aspidoras, og ellers det som ikke er apisto. Da blir jeg en "ren" apisto entusiast.
Får litt bedre oversikt da når dette er ute hva jeg har plass til av det som står på vent inn. Først inn er nok alcarina og rositae. Sistnevnte er utrolig flott da.
Postet 06.10.12 kl 23:03
Postet 06.10.12 kl 23:13
Linda WSees i morgen da :)
Det gjør vi Linda. Det er så gøy å se igjen folk at det burde vært over to dager. Ja slik at en fikk snakket med alle. Tenk da på alle jeg kunne frelse over til verdens vakreste fisker, Apistogramma. Kunne holdt på en hel uke jeg for den saks skyld......
Nå skal jeg ta med meg kaffen og tobakken ned i kjellern for å pakke fisk
Postet 06.10.12 kl 23:20
Da har jeg akkurat pakket fisk til auksjonen, og følgende kommer fra meg:
leks par apistogramma nijsseni
leks trio apistogramma viejita
2 poser med aspidoras sp C125
3 poser a 10 stk corydoras aeneus
leks par apistogramma barlowi lokasjon Rio Yaguasiyocu F1
2 par apistogramma barlowi. avkom av overnevnte F2
apistogramma baenschi par. Mor VF far F1
Det vil si
6 objekter apistogramma
3 objekter cory
2 objekter aspidoras
leks par apistogramma nijsseni
leks trio apistogramma viejita
2 poser med aspidoras sp C125
3 poser a 10 stk corydoras aeneus
leks par apistogramma barlowi lokasjon Rio Yaguasiyocu F1
2 par apistogramma barlowi. avkom av overnevnte F2
apistogramma baenschi par. Mor VF far F1
Det vil si
6 objekter apistogramma
3 objekter cory
2 objekter aspidoras
Postet 07.10.12 kl 02:23
Da er jeg på riktig pc hvor jeg hadde lagret apisto lista mi
Vet ikke hvor vanskelig det er å få tak i disse eller hvordan dem er, men disse syntes jeg er skikkelige fine.
Apistogramma sp. "Pebas" ("Morado")
Apistogramma sp. ´Abacaxis´
Apistogramma sp. ´Roca Eterna´
Apistogramma mendezi
Apistogramma diplotaenia
Apistogramma sp. "Cruzeiro"
Andre favoritter..
Apistogramma rositae
Apistogramma hongsloi
Apistogramma baenschi
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma alacrina
Vet ikke hvor vanskelig det er å få tak i disse eller hvordan dem er, men disse syntes jeg er skikkelige fine.
Apistogramma sp. "Pebas" ("Morado")
Apistogramma sp. ´Abacaxis´
Apistogramma sp. ´Roca Eterna´
Apistogramma mendezi
Apistogramma diplotaenia
Apistogramma sp. "Cruzeiro"
Andre favoritter..
Apistogramma rositae
Apistogramma hongsloi
Apistogramma baenschi
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma alacrina
Postet 07.10.12 kl 17:33
Dette var en solid liste med møe snacks Cathy! På den nederste lista di er alt mulig å få tak i, mange flotte arter der! Når det gjelder den øverste lista di, er det virkelige sjeldne arter du har pella deg ut . Uten at jeg vet noe om tilgjengelighet eller det atferdsmessige her, vet jeg at Apistogramma sp. ´Abacaxis´ & Apistogramma sp. "Cruzeiro" befinner seg i Norge! Skreiv forøvrig i et innlegg her hos Leif at Apistogrammaer fra "nissjeni-gruppa" har et potensiale til å bli voldsomt aggressive. På denne siden her finner du en link til listen hvor du finner du ut hvem som er fra den linja... Ligger på tomc.no der jeg skjønner du har vært å sett på bilder!?!! Det betyr ikke at man kan få rolige arter derifra, så er det sagt...
Jeg er iallefall sikker på at hvis du legger forholdene til rette for Apistogramma, så har du flere, inklusive meg, som gledelig hjelper deg med en art fra en av dine lister
Jeg er iallefall sikker på at hvis du legger forholdene til rette for Apistogramma, så har du flere, inklusive meg, som gledelig hjelper deg med en art fra en av dine lister
Postet 07.10.12 kl 18:08
Takk for svar Simen Ja den første lista er over de jeg mente ville være vanskeligere å finne og nederste lista vet jeg dere har
Selvfølgelig faller man som regel for de som så og si er umulig å finne :P men men sånn er det jo med alt.
Vil jo ikke bare stappe noe nedi der nå for det er så trist da man finner ut at man ikke kan beholde dem. Så nå skal jeg tenke grundig igjennom og gå igjennom hver eneste en av de jeg liker for å se om jeg kan ha dem eller ikke.
Så først og fremt finne om de er mulig å skaffe så får jeg se på adferd etterpå. Samt legge tilrette med tanke på de jeg allerede skal ha der.
Selvfølgelig faller man som regel for de som så og si er umulig å finne :P men men sånn er det jo med alt.
Vil jo ikke bare stappe noe nedi der nå for det er så trist da man finner ut at man ikke kan beholde dem. Så nå skal jeg tenke grundig igjennom og gå igjennom hver eneste en av de jeg liker for å se om jeg kan ha dem eller ikke.
Så først og fremt finne om de er mulig å skaffe så får jeg se på adferd etterpå. Samt legge tilrette med tanke på de jeg allerede skal ha der.
Postet 07.10.12 kl 19:40
Postet 07.10.12 kl 22:52
Cathy
Hva angår øverste lista di, har jeg kun hatt yngler av pebas ene- og nedre delen har jeg eller hatt 3 av dem og drettet dem alle tre. Lynne til fisk, egenlig alle typer varierer fra individ til individ. Akkurat som hunder. Hunden kan være snill som bare det i årevis..... inntil den dagen den biter.
Å uttale seg om hvordan arten er, rolig eller ikke, synes jeg blir litt feil om en kun har erfaring med f.eks bare et par. Lynnet kan også variere om de er alene i et kar, eller sammen med andre
Eneste apistoen jeg selv har nå, jeg har oppdaget er ganske så hissige er sp. "matses" og kan lese min iakttagelse av det noen innlegg tilbake her. Desverre ikke mye info på nett om denne sjeldne arten.
Jeg kommer til å få inn alacaina om ikke så lenge. Denne minner egentlig mye om mine sp. swarzkehl. Senere vil også rositae komme, kanskje i løpet av året. det kommer ann på meg selv. Jeg har også fått tilbud om sp. "Oregon" som også frister, er dog litt langt å reise. Til tider får jeg tlf, sms og mail ang apistoer som tilbys, noe jeg synes er hyggelig.
Etter å ha solgt noe apisto og ALT som ikke er apisto her i dag, har jeg ikke helt oversikten over ledige kar. Kan bli noe flyttinger, avhengig av str på kar og fisk. Resten av reol prosjektet skal også ordnes.
Akkurat i kveld orker jeg ikke tenke på det etter en litt slitsom dag i fiskemottak og påfylling til auksjonen. Føler meg litt tom akkurat nå, når jeg tenker på hva apistoene gikk for. Latterlig. Ikke det at jeg skulle tjene flusht på dem, men med respekt for artene og fiskene. Fikk nær det samme for en pose Guppy som for et apisto leikspar/trio. Akvarister skjerp dere! Og det mener jeg.
Antar jeg ikke kommer med noen Apistogramma på min neste auksjon. Den respekten skylder jeg gi mine apistos.
Blir å fortsette slik jeg gjør nå, å heller gi bort apistos til folk med respekt for artene, og selge noen i ny og ne på forespørsel. Mitt motto vil fortsatt være Apisto til folket (med respekt for artene)
Ha fortsatt en riktig god kveld
Apistoleif
Hva angår øverste lista di, har jeg kun hatt yngler av pebas ene- og nedre delen har jeg eller hatt 3 av dem og drettet dem alle tre. Lynne til fisk, egenlig alle typer varierer fra individ til individ. Akkurat som hunder. Hunden kan være snill som bare det i årevis..... inntil den dagen den biter.
Å uttale seg om hvordan arten er, rolig eller ikke, synes jeg blir litt feil om en kun har erfaring med f.eks bare et par. Lynnet kan også variere om de er alene i et kar, eller sammen med andre
Eneste apistoen jeg selv har nå, jeg har oppdaget er ganske så hissige er sp. "matses" og kan lese min iakttagelse av det noen innlegg tilbake her. Desverre ikke mye info på nett om denne sjeldne arten.
Jeg kommer til å få inn alacaina om ikke så lenge. Denne minner egentlig mye om mine sp. swarzkehl. Senere vil også rositae komme, kanskje i løpet av året. det kommer ann på meg selv. Jeg har også fått tilbud om sp. "Oregon" som også frister, er dog litt langt å reise. Til tider får jeg tlf, sms og mail ang apistoer som tilbys, noe jeg synes er hyggelig.
Etter å ha solgt noe apisto og ALT som ikke er apisto her i dag, har jeg ikke helt oversikten over ledige kar. Kan bli noe flyttinger, avhengig av str på kar og fisk. Resten av reol prosjektet skal også ordnes.
Akkurat i kveld orker jeg ikke tenke på det etter en litt slitsom dag i fiskemottak og påfylling til auksjonen. Føler meg litt tom akkurat nå, når jeg tenker på hva apistoene gikk for. Latterlig. Ikke det at jeg skulle tjene flusht på dem, men med respekt for artene og fiskene. Fikk nær det samme for en pose Guppy som for et apisto leikspar/trio. Akvarister skjerp dere! Og det mener jeg.
Antar jeg ikke kommer med noen Apistogramma på min neste auksjon. Den respekten skylder jeg gi mine apistos.
Blir å fortsette slik jeg gjør nå, å heller gi bort apistos til folk med respekt for artene, og selge noen i ny og ne på forespørsel. Mitt motto vil fortsatt være Apisto til folket (med respekt for artene)
Ha fortsatt en riktig god kveld
Apistoleif
Postet 07.10.12 kl 22:54
Høres ut som om det ikke gikk så bra for deg på auksjonen i Drammen i dag. Kjipt å høre. Jeg forstår ikke at ikke folk kaster seg over disse mulighetene til å få fatt på bra fisk til en god penge! De fleste butikker (med unntak av Aquamanias) selger jo disse fiskene til 2-300 kroner stk. Hadde jeg bare hatt reolen min på plass skulle jeg nok vært der og budt, men pt er det ikke helt tiden for å handle. Må nok vente en måneds tid tenker jeg. Må få lagt nytt gulv og fått på plass litt røropplegg før jeg kan sette den i gang.
Men - nå er i hvertfall torvfiltrert vann på plass her i heimen, så det bør være mulig å få senka PH i karet som er tiltenkt biteniataene så det er klart til innflytting om ikke så lenge Hva var vannverdiene du hadde de i nå, igjen?
Men - nå er i hvertfall torvfiltrert vann på plass her i heimen, så det bør være mulig å få senka PH i karet som er tiltenkt biteniataene så det er klart til innflytting om ikke så lenge Hva var vannverdiene du hadde de i nå, igjen?
Postet 07.10.12 kl 23:13
S i m e nNå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det gikk i Drammen Leif :) Noen nye lykkelige Apisto-eiere og en fornøyd Loffa??? S
Har vel kommentert litt i mitt forrige innlegg Simen. Ble iallefall noen nye apistoeiere til en billig penge. Jeg glemte tlf og lommeboka i stresset her, men hadde ikke blitt noen kjøp på meg likevel. Eneste annet jeg så av apisto var noen unge macmasteri.
"Jobbet" for det meste av tiden, men fikk da med meg noe av selve auksjonen. Som vanlig var det hyggelig å treffe folka en som regel kun treffer på auksjonene rundt omkring. Fikk også snakket litt med Linda W og hilst på Trulsemann. Jo da en bra innsats for klubben, en hyggelig og sosial sammenkomst og en ellers flott dag, Simen
Postet 07.10.12 kl 23:15
Ja det er auksjonens bakdel Leif... tilfeldighetene råder. Men du får se det på den lyse siden: Dine Apistoer kan gi de vedkommende mersmak, og ha en utløsende effekt i så måte. Så jeg velger å tro at det kommer folk krypende etter mer fantastisk Apistos, etter å ha opplevd magien vi har he he he.
Ellers legger jeg meg bak det Leif sier Cathy... man har forskjell på individer også. Det betyr at det er vanskelig å vite om artens lynne, og jeg er glad jeg hadde et par kar til å kjingse med når jeg startet .
S
Ellers legger jeg meg bak det Leif sier Cathy... man har forskjell på individer også. Det betyr at det er vanskelig å vite om artens lynne, og jeg er glad jeg hadde et par kar til å kjingse med når jeg startet .
S
Postet 07.10.12 kl 23:17
Postet 07.10.12 kl 23:23
jaja en kan ikke forvente at ting alltid går som en tror Lachris. For å ta et eksempel, måtte jeg senke minste prisen på mitt leks par med barlowi som var på 150 kr. Dem gikk for en hundre lapp. Et par med ungfisk på nevnte butikk ville kostet deg 520 kr, uten tidligere å hatt yngler. Disse har gitt meg mange. Utrolig trist, men men.
Alle karene her har samme vannverdier med pH på rundt 5, noe under også faktisk. Min pH måler begynner på 5 og fargen der skinner noe igjennom. tenkt å kjøpe en pH måler som går lavere neste gang
Fikk iallefall "ryddet" opp litt i karene og vil til uken få en bedre oversikt og som nevnt få i stand rest prosjektet av reolen. Inn med to 128L. Antar trioen med VF hongsloi skal få flytte fra 70L.... og inn i det ene
Alle karene her har samme vannverdier med pH på rundt 5, noe under også faktisk. Min pH måler begynner på 5 og fargen der skinner noe igjennom. tenkt å kjøpe en pH måler som går lavere neste gang
Fikk iallefall "ryddet" opp litt i karene og vil til uken få en bedre oversikt og som nevnt få i stand rest prosjektet av reolen. Inn med to 128L. Antar trioen med VF hongsloi skal få flytte fra 70L.... og inn i det ene
Postet 07.10.12 kl 23:36
Hei Leif. Har kikka litt i tråden din og jeg må si du har mye flott fisk!! Vil samtidig si jeg synes det er synd du praktisk talt må gi bort fiskene dine. Det er en skam at de (les vi) som har andre arter enn de fleste andre har skal slite sånn med å få solgt/byttet. Nå deler ikke jeg den samme gleden som du/dere har ovenfor apistoer annet enn at jeg synes de er fantastisk flotte!! Men det jeg brenner for er heller ikke så veldig i vinden om dagen. Det er synd både for akvaristene som holder de og ikke minst for fisken selv.
Ikke meninga å spore av her men ville uttrykke min sympati.
Ikke meninga å spore av her men ville uttrykke min sympati.
Postet 07.10.12 kl 23:48
Anders K[QUOTE=LOFFA] Etter å ha solgt noe apisto og ALT som ikke er apisto her i dag[...]
Hæh? Har du solgt aspidoras'ene dine igjen? Syntes ikke det var lenge siden du var lykkelig for å ha fått tak i dem igjen, jeg!
Ja med forbehold..... Har faktisk noen yngler etter dem så er ikke helt tom for "annet" faktisk. Kommer til å la dem gå litt til før jeg selger disse også. ikke sikker på antallet. Første posen med 6 stk gikk for 100 og den andre med en mer gikk for 220. Skjønn det dem som vil.
Har ikke levert inn for oppdrett av disse i år så må nok levere et par der også. likevel skulle det bli en liten gruppe igjen for salg om en liten stund
Postet 07.10.12 kl 23:48
Priser på auksjon er et mysterium, og i dag var det ikke greit å finne ut hva folk egentlig ønsket seg, synes det meste gikk på første budet. At du ikke fikk minsteprisen engang for barlowiene - den var det da ingenting i veien med! Måtte hjem med innkjøpet mitt, og godt er det for mine har en annen lokasjon...
Postet 08.10.12 kl 00:18
AreHei Leif. Har kikka litt i tråden din og jeg må si du har mye flott fisk!! Vil samtidig si jeg synes det er synd du praktisk talt må gi bort fiskene dine. Det er en skam at de (les vi) som har andre arter enn de fleste andre har skal slite sånn med å få solgt/byttet. Nå deler ikke jeg den samme gleden som du/dere har ovenfor apistoer annet enn at jeg synes de er fantastisk flotte!! Men det jeg brenner for er heller ikke så veldig i vinden om dagen. Det er synd både for akvaristene som holder de og ikke minst for fisken selv. Ikke meninga å spore av her men ville uttrykke min sympati.
Takk Are for ros og sympati. Er ikke det at jeg må gi bort fisken på auksjonene som er så ille egentlig, men folk tror det er så helsikes vanskelig å holde Apistogramma og drette dem, og derfor ikke tør å gi bud. Det ligger vel et hakk eller to over guppy, men folk våger ikke likevel og holder seg unna, derfor få bud i Drammen. Andre steder vet jeg dem SKRIKER etter apistoer og kjenner sin besøkelsestid.
Jeg gir gjerne bort apistoer til folk som kommer (lært av en perfekt læremester i Larvik distriktet) innom en tur. Men det er stort sett yngel eller ungfisk. Her var det snakk om flere leks par og en leks trio.
Hvor mange kjenner du som har palett ciklider Are? Begynn å telle, og du kommer langt. Disse kunne likegodt holdt Apistogramma. Det er praktisk talt samme fisk å holde og drette, og x antall ganger flottere. Jeg sier ikke at paletter er stygge, men er for meg blitt en fisk "alle"har.
Jeg sier ikke at det jeg driver med er det beste, at alt annet er søppel, nei. Alle har vi våres interesse for typer og arter av fisk. Jeg ønsker bare å være en ambassadør for disse artene innen Apistogramma, og vise at det ikke er så vanskelig som dem tror.
Jeg er nok ikke den perfekte ambassadør bestandig, men jeg prøver å gjøre et lite forsøk på å øke interessen for disse artene. Folk kan få lov til å se på meg som en idiot, gal mann, sprø eller en lidenskapelig entusiast. Jeg er nå bare den jeg er...
Ha en god kveld og en god natt søvn alle sammen
Postet 08.10.12 kl 00:37
LOFFAFøler meg litt tom akkurat nå, når jeg tenker på hva apistoene gikk for. Latterlig. Ikke det at jeg skulle tjene flusht på dem, men med respekt for artene og fiskene. Fikk nær det samme for en pose Guppy som for et apisto leikspar/trio. Akvarister skjerp dere! Og det mener jeg.
Føler jo litt det samme som deg, Leif, men vi må iallefall ikke skylde på dem som var der. Det er de som ikke møter opp som er skyld i lave priser. Det blir for få kjøpere i forhold til selgere. Mine L-maller gikk også svært billig, og jeg måtte ta med meg flere poser hjem igjen grunnet fastsatt minstepris. Dette setter jeg på spesielt gode objekter.
Jeg var en av de heldige kjøperne i dag som fikk med meg lekstrioen A. viejita som du solgte. De er flotte!
Postet 08.10.12 kl 01:01