Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 129)

mona o
[QUOTE=akvarie fiskeren] Hvor får du tak i pipettene? Har prøvd div buttikker, Jernia, PyttIPanne o.l. men finner ingen steder...


Disse pipettene hos Panduro hobby er de beste, synes jeg Jeg kjøper en haug om gangen så jeg har en stund. Sist bestilte jeg 50 stk.
Hver enkelt pipette er av litt halvmyk plast, så de varer bare en begrenset tid (så revner plasten i skjøten, og da er det på tide å ta en ny) Jeg har aldri "tatt tiden" på hvor lenge en pipette varer, det avhenger vel av hvor ofte man bruker dem, men mellom en og to mnd kanskje? De slites kjappere ut om man bruker pipetten flere ganger pr dag.

Takker Mona, nå kommer kjerringa til å få sjokk, meg FRIVILLING på ei Pandurosjappe, DET er ikke noe man ser ofte....
I dag har jeg sett en del Corydoras-stiming opp og ned langs glasset i et akvarium jeg ikke forventet noe sånt i. Ikke noe nylig vannbytte, og helt "normalt" fôringsregime. Altså ikke noe uvanlig, unntatt at det har vært ganske så kjølig på akvarierommet i natt. Vinduet stod på maks luftegløtt, så da jeg kom inn der utpå formiddagen synes jeg det var direkte kaldt der inne, selv om værstasjonen viste at det var 21°C innerst i rommet iallefall. Jeg satte vinduet på halv luftegløtt for å få opp varmen litt.

Kan hende Corydoroas sterbai gruppen vil klemme ut sine årlige egg? De legger ikke mye egg disse, en gang i året eller noe sånt Nå husker jeg ikke nøyaktig sist de la egg, men jeg mener det var i fjor høst jeg fant noen egg i plantene der. Året før der la de egg og da levde det opp 3 stk i karet sammen med de voksne, så gruppen består av 8 individer, og disse bør jo være kjønnsmodne nå de også. Iallefall har de samlet troppene og stimer opphisset opp og ned langs glasset i dag, alle sammen.
De største i denne gruppen har jeg hatt i snart 4 år.

Vi får se hva det blir til Jeg får holde øye med dem, for de går i et selskapskar, så eggene vil nok bli veldig kortlivede der om jeg ikke er rask og samler dem inn i så fall (om det blir noen).

De var litt sjenerte, likte ikke kameraets fokuseringslys (er det infrarødt lys det heter?). Men jeg fikk til tre bilder.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Bilder
Det er gøy å se så fine bilder av vakre Sterbaièr.
Det ser ut som det er tid for å flytte tetra-yngelen min, Pyrrhulina zigzag, fra 45 literen og over til foreldrenes tank på 128 liter. De er blitt store! Det er fremdeles noen som er dobbelt så store (bokstavelig talt!) som de minste i flokken. Men de største av dem er såpass store nå at jeg mistenker dem for å smugspise utenom måltidene :p Det er mistenkelig lite rekeyngel å se i dette karet for tiden, nemlig. Dette tetra-yngelkullet går jo i samme kar som en stor koloni med CRS x Red Bee reker.

Jeg skal manne meg opp og få flyttet dem over, alle sammen, en dag ganske snart. Gruer meg til innfangingen, tipper hele karet blir rasert og inventaret må tas ut for å få fatt i alle tetraynglene. Mye mose og planter, samt krokete redmoor-røtter håven setter seg fast i...

Sist jeg telte disse tetra-ynglene, for litt siden, var det fremdeles 11 stk. Det blir morsomt å se reaksjonen på dem alle, særlig "Kongen" og de andre store Zigzag'ene i 128 literen, når disse spretne krabatene slippes ut der "All bet's are off!" og alle inntar posisjonene mens de finner ut nye rangordninger.



Et par i gjengen. Utrolig store og fine er de blitt! De største er vel 2 - 2½ cm.
[External Image]

Noen av rekene på bunnen (termometeret faller ned hele tiden...grr)
[External Image]
Bildene av sterbaiene dine syns jeg var kjempeflotte. Fargen på bakgrunnen og sanda sto vanvittig fint til sterbai
Rekene har virkelig utviklet seg til en fin koloni og en kan se bra, at noen individer blir hevet i kvaliteten av innkryssning av Red Bee. Hvite striper er bredere og meir intens i fargen. Sånne reker blir gjerne kalles Rød-Hvite-Biereker.

Tetraene spiser rekeyngel, dette er 99% sikker. Kroppsform og oppførsel minner meg litt om fisk som er spesialisert på enkelte "småbiter". Men egentlig en veldig fin kombinasjon å ser på.

Kjempefine bilder, Mona!
Lro
Bildene av sterbaiene dine syns jeg var kjempeflotte. Fargen på bakgrunnen og sanda sto vanvittig fint til sterbai :)


Takk skal du ha
Den stimingen de drev med opp og ned langs glasset, har forresten roet seg ned. Om de har lagt noen egg i nattens mulm og mørke vet jeg ikke, men jeg har ikke sett noen egg. Det er altfor mye planter (og andre fisk) i karet, inkl en stor L144 som elsker egg.
Jeg skjønner ikke helt dette med den 160 literen jeg har stående på gulvet (i påvente av at reolen skal komme)....Jeg har testet jevnlig for nitritt, men har ikke fått noe som helst utslag. Jeg tror det er 3½ uke karet har stått med vann og filter i drift nå.

Tok en ny test i dag, og det fantes ikke spor av nitritt en gang. Selv om akvariet er fullt av biologisk nedbrytbart materiale som røtter, eikeløv og torv, var testen neon-lysgul med stikk av limegrønt. Ingen nitritt. Jeg har ikke sand i karet, fordi jeg gidder ikke fylle kilovis med sand i et kar som skal løftes opp i reol snart...! Men sand er ikke biologisk nedbrytbart, så det spiller jo ingen rolle i forhold til nitrittutviklingen uansett.
Jeg har varmekolbe i karet (bak hjørnefilter-svampen) og karet holder 26°C, dette for å hjelpe filterbakteriene og gi dem trivselstemperatur.

Jeg har puttet oppi et par flyteplanter også, de heter Ceratopteris pteriodes. En enkelt plante blir større enn en middagstallerken der den brer bladene sine utover overflaten! Det er denne typen flyteplanter jeg skal ha her når karet kommer i reol. Vannet er nydelig gyllent, eikeløv og torv farger det. Herlig!

[External Image]

[External Image]
Utrolig flott tråd du har her Mona... Blir aldri lei av å gå inn her for å få tips og lære meg noe. Veldig flotte akvarium det ble av de 160literne du har satt opp.
Takk skal du ha, men de er liksom ikke ferdig satt opp enda :p

Begge 160 literne venter på at reolen min skal komme, den ble bestilt 4. september men har enda ikke kommet. Så foreløbig er den ene 160 literen tom, og den andre har jeg (som du ser på bildene ovenfor) fyllt med vann og div. inventar for å "mate" filteret og tjuvstarte innkjøringen.

Men jeg gleder meg iallefall sinnsykt nå til at reolen dukker opp. Jeg sjekker postkassa hver dag med håp, men "so far no luck".
selv om den ikke er satt opp så var jo akvarie kjempe fint
har ikke skrivd her før men har fulgt med ganske lenge.
du gjør bare rett å slett att jeg får bare enda mer lyst på coryer
Jeg har Corydoras sp. Black yngelen (de få jeg har) i et gammelt og slitt plast-kar, og det er så godt som umulig å få tatt noen gode bilder på nært hold gjennom alle ripene i plasten. Men det er iallefall noe liv nedi der, selv om jeg ikke har sett alle 5 på en gang. Hm, kanskje noen har strøket med, det vet jeg ikke. Jeg så to stk i dag som var ute og snuste litt.
Corydoras-yngel er jo utrolig flinke til å gjemme seg bort mens de er så små.

Det er ingen tvil om at dette er svarte Coryer, de er så mørke allerede nå
De fôres med avskallede artemiaegg.

[External Image]


Farvel til guppyene
Farvel-bilder av guppy-kolonien

Tender (brukernavn her på AF) var innom på besøk og hentet dem i dag Jeg har ikke telt dem, men han sa han skulle gjøre et forsøk på å telle dem etter akklimatisering hjemme hos seg. Spent på hvor mange det er egentlig, jeg tippet rundt 60. Men jeg tipper alltid feil mht antall, så....
(Og Tender er en utrolig hyggelig fyr i virkeligheten også, hehe )

Jeg hadde tenkt og kvitte meg med absolutt alle, hver minste lille yngel. Men ved en liten ettertanke tok jeg ut 2 små yngel, en hann og en hunn, og puttet dem i et annet kar. Så alt jeg har igjen av guppy nå er to yngel. Siden de er så små, er det heldigvis en god stund til det blir mange av dem igjen.... :p

Tok et par bilder av plast-tanken jeg fanget alle guppyene i, før jeg begynte å putte dem i transportposer.

[External Image]


[External Image]





Da er guppyene i 110l, Mona, og jeg har talt dem sirlig opp.
Hold deg fast: 152 stk!!! I tillegg var det 11 reker (hva slags reker er det. Jeg har nada peiling på de skapningene.)

Selv om karet er godt filtrert, så skal jeg passe nøye med på vannverdiene de neste dagene. Det er ikke hver dag man setter inn 152 fisk.....

Takk igjen, jeg skal gjøre mitt beste for å passe på den nydelige blå stammen din
Jeg sa det til deg, Tender, "jeg bommer alltid noe grassalt" når jeg skal gjette antall fisk eller yngel Jeg tippet rundt 60, og det var altså mer enn dobbelt så mange! (rekene er kirsebær-reker, skrev det i tråden på NA)

___________ .... ___________ ... __________

Ikveld har jeg puslet med å pelle ut litt egg fra karet med Corydoras metae. Synes det blir så stusselig med så få yngel i plastkaret med C. Black yngelen, så jeg samlet inn noen nye egg fra en annen art like så godt
Det ble 9 eller 10 egg. Det er så vanvittig mye mose i C. metae akvariet at det var håpløst å finne flere. Men det verste med C. metae egg (iallefall hos mine) er at de knapt finnes klebrige, så de er skikkelig "tricky" å få tak i. Fort gjort å glippe et egg så det ramler ut av syne mens man samler inn.

Jeg klarte likevel å såvidt feste noen av dem på innsiden i plast-tanken, men de ramler vel ned tenker jeg. Resten slapp jeg bare nedi mosedotten som ligger der.

[External Image]
Her er en Corydoras metae i ferd med å vrikke seg gjennom mosehavet (mose, ikke moses) for å gjemme et egg der inne. Ikke lett å finne egg her, nei.
Det var så mye møkkavannstriper på glasset at de øvrige C. metae bildene ble slettet, det var helt for j....

Min gruppe med Corydoras metae er helt terrakottabrune, fordi de går på gråsvart underlag (rund og finkornet grus), og ikke lys sand. Fargen på bunnlaget påvirker fiskenes utfarging. Dette er det eneste Corydoras-karet jeg har som ikke er sand på bunnen, men det står for tur og venter på omgjøring. Sand skal inn her også, og grusen ut

[External Image]


[External Image]
Det er noen snodige skapninger disse Corydoras fiskene.. Kjøpte meg 10stk. Corydoras albino ( om de har noe annet navn vites ikke) i dag. De er overalt i akvariet mitt på en gang, nesten AD/HD tendenser. hehe...
Skattene mine!
Corydoras eques - sjelden og dyrebar!

Det er vanskelig å få kameraet mitt til å gjengi fargen disse har i virkeligheten. De har en helt spesiell, nydelig dyp blågrå farge som overrasker de fleste som ser dem. Den er veldig spesiell og utrolig pen Kontrasten mot det oransje er slående.

[External Image]


[External Image]


[External Image]

De c. eques var utrolig fine! Hvordan har du fått tak i de? Driver å prøver å bestemme meg for hvilken cory-art jeg skal ha
Jeg har jo sett dem, og jeg må bare skrive under på at de er nyyyydelige! *sikle*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap