Turnips sin akvariedagbok (side 13)

Ja, det var en kompakt plugg! Nydelige fisker disse. Ser de kan være ganske langtlevende også så forhåpentligvis får både du og jeg beholde dem i mange år til.

Godt å få bekreftet det jeg trodde om at de ikke kom til å vokse så veldig mye mer. Har lest litt rundt omkring at de oppdrettede ikke ble så store som de viltfangede, men man vet jo aldri
turnips
I dag har jeg tatt noen bilder av 180-literen igjen. Synes det er veldig vanskelig å få gode bilder når jeg skal ta av hele akvariet på en gang, but here it goes: Forresten, poster bildet fra storlukingen før jul, det bildet ble tatt den 20. desember, tror jeg. Neste bilde er tatt i dag, så jeg synes det har grodd til veldig fort! Jeg som syntes jeg hadde luket ut alt for mye, og var sikker på at det ville ta en evighet før det begynte å gro til igjen!

haha, jeg skvatt når jeg så forskjellen, jeg ventet meg liten forskjell bare, det har jo vokst kjempemye i karet, det er jo ikke mere enn 2-3uker?? shit.
nydelige karr forresten.

jeg har kun to forskjellige planter, men har greid å få 1 til 3 det var min Cryptocoryne wendtii den andre planta jeg har er vaspest, resten er kastet pga alger overalt. og det tok halvt år på at Cryptocoryne wendtii formerte seg, så jeg skjønner ikke hvordan du greier det. skal nok nominere karet ditt selv jeg
Tante Astrid
Ja, det var en kompakt plugg! Nydelige fisker disse. Ser de kan være ganske langtlevende også så forhåpentligvis får både du og jeg beholde dem i mange år til. Godt å få bekreftet det jeg trodde om at de ikke kom til å vokse så veldig mye mer. Har lest litt rundt omkring at de oppdrettede ikke ble så store som de viltfangede, men man vet jo aldri ;)

Ja, denne hannen er en kraftig kar Kan tenke meg jeg har hatt ham i ca 3 år, og han var nesten voksen da jeg fikk ham. Fikk de to hunnene senere, men de har også stoppet i vekst på omtrent samme størrelse som hannen. Så da er det vel en god indikasjon i alle fall, for disse er jo ikke i slekt.

Disse fiskene er spesielle for meg, og nå som jeg snart får en 250-liter i hus, er det selsagt at de skal flyttes dit. Synes 180-liter er i minste laget for 3 voksne nøkkelhullciklider. (At det står 100 liter som minste størrelse anbefalt i fiskebasen, hvis jeg ikke husker feil?) -synes jeg er underlig...
Fiskeren: Hvis du skvatt da du så forskjellen på de forrige bildene, skulle du sett karet nå! Veksten har bare fortsatt, og var det ikke for at jeg har begynt å spare planter for å ha litt å sette i 250-literen jeg snart får i hus, hadde det allerede fått sin første luking etter det nye oppsettet. Hadde en miniluking i går forresten, da jeg så at hengemosen hadde vokst nok til at jeg kunne ta avleggere av den som jeg ville ha i kjøkkenkaret.
Nydelig den 180 literen din! Rett inn i favorittlista og nominert!
Nå har kjøkkenkaret fått seg en full overhaling. Det har vært brukt til mye rart i det siste. I lang tid bodde reker her, men da de begynte å dø flyttet jeg alle over i et annet kar- (dødsfallene stoppet da) - jeg hadde vært for slapp og det hadde dukket opp ørlite nitritt...

Fikk karet under kontroll og har siden brukt det til føde -og sykestue, og til sist karantenekar, før det i det siste har vrt brukt til lagring av planter og mose jeg har en plan for, men ikke vet hvor jeg skal gjøre av.

Men nå var tiden kommet for å forbedre filtreringen, syntes jeg. Karet hadde fra før et slags hjemmelaget hjørnefilter, men nå har jeg gjort dette mer effektivt, håper jeg da.

Bildene er av karet 1 -før overhaling 2-10 minutter senere, helt tomt, og 3- hjørnefilteret ovenfra.
Utrolig takknemlig å jobbe med et så lite og enkelt kar i blant, alt går kjapt og greit, bakgrunnen kan taes ut og inn siden den holdes på plass av noen glasslister montert for å holde oppe dekkglass.

Tok ikke mye tid dette, og nå ser det så mye bedre ut! Eneste planter jeg har der nå er windeløw og hengemose, og sandsnegler, skivesnegler (ARGH!) og 5 kirsebærreker er eneste beboere foreløpig. (Jeg fylte det meste av det nye vannet i karet over fra et jeg har reker i, dermed kunne rekene flytte over med en gang).

Ser ut til at jeg har fått vekk en del av skivesneglene ved å spyle bakgrunn og grus, og vaske karet. De ble utrolig mange etter alt alt annet levende flyttet ut...

Jeg ønsker ikke planter med røtter nedig grusen, den skal være lett å slamsuge. Derfor er jeg veldig fornøyd med windeløwen som gror i sprekker i bakgrunnen og brer seg ut over sanden, så det nesten ser ut som om den er plantet. Om mosen gror like raskt her som i 180-literen, vil rekene snart ha masse å beite på - og jeg vil slippe å se noe til hjørnefilteret
Lisbeth
Nydelig den 180 literen din! Rett inn i favorittlista og nominert!

Tusen takk, Lisbeth -dere aner ikke hvor koselig jeg synes det er at det er andre enn meg som liker utseendet på karet mitt
Åhh, det lille hjørnekaret ditt er også råfint! Det har jeg sikla på tidligere. Er vel det mest vellykka mini-karet jeg har sett
Ferdig med vannbytte i alle kar. Nå skal de få røde mygglarver å meske seg med, og så skal jeg ta meg en velfortjent hvil og kose meg med synet av fornøyde fisk som hiver i seg med favorittmaten
Jeg tok noen bilder mens fiskene spiste. Det var serlig nøkkelhullciklidene jeg prøvde å få knispet noen av. Selv om de ikke beveger seg særlig raskt, står de heller aldri stille, og som regel svømmer de ganske tett sammen, og jeg oppdaget raskt at å få til et bilde der alle tre var i fokus var fryktelig vanskelig.

Dessuten hadde jeg selvfølgelig glemt å vaske glasset! -Det så jeg først nå når jeg kikket på bildene på maskinen. Typisk!

Bilde 1: Hannen står utenfor inngangen til hulen sin, prøver å lokke med seg en av hunnene inn.
Bilde 2: En av hunnene. hun var liten og skranglete og ble litt mobbet da hun ankom, men nå ser det ut til at hannen liker begge hunnene, og de bytter på å være favoritter.
Bilde 3: Den andre hunnen. Dette er en liten hunndjevel som likte å sette hannene opp mot hverandre da jeg hadde to hanner. Først viste hun seg frem for den ene, og hisset ham opp, før hun svømte bort til hann nr. 2 (med hann nr. 1 på slep) og hisset opp denne. De to hannene fløy da selvfølgelig i tottene på hverandre, og hunnen sto fornøyd og så på. For en luring!

Så får jeg bare håpe jeg har rett når det gjelder hvem som egentlig er hanner og hunner her, for det er ikke så lett å se alltid med nøkkelhullciklider. Mine antagelser her er vel også basert på oppførsel, ikke bare utseende, egentlig.

Skulle bare ønske de fikk frem yngel en gang! De har forsøkt seg på lek mange ganger, men har aldri sett at det har blitt egg av det dessverre...

PS! Sjekk ut den søte lille adolfoien som ligger og koser seg på et blad på det nederste bildet! (De bor her i 180-literen mens jeg forbereder meg på å få en 250-liter i hus).

Dagens bilder:

1. en boblende glad dott med riccia fluitans
2 og 3 kirsebærreke
Jegersnegle som leker med maten
Nyyydelige nøkler! De ser kanskje ikke så fargerike og interessante ut på bilder, men når man har de i karet så er det ikke til å unngå å bli fascinert av de. Har hatt både Apistogramma agassizii og Sommerfuglciklide, men ingen av de har jeg likt så godt som disse

Eneste ulempen er at de er så vanskelige å kjønnsbestemme. Ut fra bildene dine ville jeg sikkert ment at den nederste også var en hann, men jeg er jo ikke sikker på at jeg selv har et par engang så . . . ;b
Tante Astrid
Nyyydelige nøkler! De ser kanskje ikke så fargerike og interessante ut på bilder, men når man har de i karet så er det ikke til å unngå å bli fascinert av de. Har hatt både Apistogramma agassizii og Sommerfuglciklide, men ingen av de har jeg likt så godt som disse :) Eneste ulempen er at de er så vanskelige å kjønnsbestemme. Ut fra bildene dine ville jeg sikkert ment at den nederste også var en hann, men jeg er jo ikke sikker på at jeg selv har et par engang så . . . ;b

Er ikke lett å få frem hvor flotte de er på bilde, nei! Håper jeg får tatt noen skikkelig gode bilder av de en vakker dag

Synes også de er vanskelige å kjønnsbestemme... Jeg antar at den nederste nøklen også er en hunn, fordi det er hun(?) og hannen(?) som er de eneste jeg har sett forsøke seg på skikkelig lek.

Allikevel skal jeg ikke si noe for sikkert. Som blant resten av klodens levende vesener har jeg sett flere eksempler i karene mine på at det ikke er bare mellom motsatte kjønn at kjærligheten vokser frem. Så inntil de faktisk produserer avkom, vil jeg nok alltid være litt usikker på disse luringene
I dag var jeg så heldig å få noen nye reker i hus! Amanorekene på bildene er visst allerede husvarme, de farter rundt og gomler i seg det de kommer over. En liten yngel kikker nysgjerrig på (bilde 2).
Jaja, i stedet for å ha det morsomt i helgen sitter jeg hjemme i sofaen med feber og halsbetennelse, pledd og varm te, og synes litt synd på meg selv...

Siden jeg ikke orker å bevege på meg og i alle fall ikke la akvariene få sine ukentlige vannbytter, kan jeg jo heller skrive litt her.

Tror ikke fiskene bryr seg særlig om at de ikke har fått nytt vann i det siste faktisk, for pandaene drev å plasserte egg både her og der i går. Fasinerende å kikke på, men alle eggene var borte i dag. Noen har i alle fall fått seg et bedre måltid i løpet av natten

Ellers har jeg flyttet litt på litt fisk i det siste, siden jeg snart får meg et nytt større kar. Har nå 22 C.pygmaeus i 90-literen, et morsomt syn med så mange samlet! Er fan av store stimer med coryer, merker jeg. I allefall ser jeg hos meg at jo flere de blir, jo mer fornøyde virker de.

Har også plassert litt flere kirsebærreker over i 63-literen hvor jeg har hatt en liten algeoppblomstring. Siden dette karet ikke har noen lysbryter (hva tenkte de som produserte disse lystoppene???) -har vi vært litt for dårlige til å slå av lyset her, rett og slett, med det resultat at algene har kost seg. Begynner å få kontroll på de nå, heldigvis. Skal også se om jeg klarer å få satt på en timer på dette lyset i løpet av helgen, så slipper vi å tenke på å huske å slå det av.

De to gjenlevende bittesmå smykketetraene som har vært medisinert i karantenekar er nå sluppet ut i 180-literen. De er så små at det ser ut som om de kan forsvinne ned i magen til nøkkelhullene bare de drar en god gjesp, men heldigvis er de snille, og de små får være i fred. De holder seg litt for seg selv, tilbaketrukket, beiter mye på småtteri i mosen.

Ellers vokser plantene som bare det, og bra er det, jeg samler opp til det nye karet.

Igjen et bilde av jegersneglene. Her har den ene fanget en kjempestor sandsnegle. Den andre ville også være med på festen, og det så faktisk ut som om de delte måltidet!

God morgen. Har du lagt noen planer for når det nye karet kommer i hus? Har du bestemt deg for bord enda?

Jeg hentet meg noen bittebitte små regnbueciklider i går som går i 110 literen, håper de klarer strabasene, men karet var jo tatt ned og satt opp igjen på under 24 timer så jeg tror filtrene klarte seg i bøtten over natten... Har i alle fall ikke målt noe ulumskheter

Jeg var oppe hos annema forrige helg og tror jeg angrer litt på at jeg gav vekk aspidorasene... Kanskje jeg må ha noen tilbake... Eller kanskje jeg skal holde det ene karet ledig til weitzmani Skjønner, det blir aldri bedre her i huset. Klarer bare IKKE å bestemme meg!
Nytt kar, ja, nei jeg vet enda ikke når det dukker opp, men jeg gleder meg, og håper det ikke blir alt for lenge til! Har ikke bestemt meg for bord enda, kikker og kikker, det må da være mulig å finne et eller annet som passer!

Regnbueciklider, ja, er det H.multispinosa du har kjøpt? De er jo kjempeflotte! Hadde så vidt et par med disse i hus for lenge siden, skulle bytte til meg noe annet, men eieren dukket opp med disse. De var kjempefine, men for store for 220-literen jeg hadde da... Men de blir sikkert flotte i 400-literen din når de vokser seg til!

Bestemme seg, nei, det er jo ikke mulig det! Aspidorasene er kjempefine ja, kan jo hende de får frem litt yngel etter hvert som du kan overta?

Ja, det er de ja. De blir for store til 110 literen der de går nå, men det er jo minst ett år før de blir kjønnsmodne og da kan jeg beholde ett par og flytte ned i 400 l. Kanskje det blir bra

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap