PG's fiskebrygge (side 13)

Antakelig er det transporten.
Prøv å for de svært små porsjoner og ofte, kan jo være problemer med magen etter transporten?
Det gjør jeg og de spiser godt alle sammen ser det ut som.
Det regnet jeg med at du gjorde også
Det var utrolig klønete forklart av meg, ny feil følger:
Hvis fisken har vært uten mat over lengre tid kan det bli tull i tarmen, sjekk at de driter og ikke får forstoppelse- det var det jeg mente, ikke å komme med gode råd om foring
Det kan jo være gift kanskje....
Når Corydorasene blir skremt fragiver de seg gift, noe som kan bli farlig om de ikke har nok vann til å bli forgiftet. Den beste prosidyren er derfor å skremme de først for så ha de oppi en pose med nytt akvarievann. Jeg er litt imot at så mange Coryer skal være i én pose pga dette. Jeg hadde håpet på å kunne fått de separat, men det gikk visst ikke.

Blir litt så sånn rådvill når så mange dør... Jeg tenkte å bestille 6-7stk selv, men når så mange frafaller så begynner jeg å lure på om jeg må bestille "ekstra"..?

Hvor mange var det du kjøpte og hvor mange har du nå? Det er ikke artig når slikt skjer! Håper de andre klarer seg!
Jeg kjøpte 25 stk 15 Aeneus og 10 Melanotaenia. De tok jo heller ikke betalt for alle da de regnet med frafall. betalte vel for 13 og 8, eller var det 13 og 9?

Som jeg skrev til deg i mailen, en kan jo la en butikk ta de inn, og så får butikken fisket bort frafallet, så slipper en å ha fiskedøden på sin samvittighet, men da må en betale 2-3 ganger mere for fisken og en har jo ikke rare utvalget på Corydoras i butikkene i Trondheim. Tror også at jeg får fulgt bedre med fisken og tatt i mot dem minst like godt som en butikk, og ergo er det større mulighet for at flere fisk klarer seg.

Det blir sikkert flere private med corydoras her i regionen også etterhvert, men kan jo ikke vente i noen år pga at en ikke tar risikoen på at en og annen fisk dør under transport.

L-340 egg :)
Hmm, kan konkludere med at de stygge hjemmelagde skiferhulene jeg snekret sammen av rester her for ikke så amnge dagene sine er populære.

I den ene er det ancistrus egg, som tidligere beskrevet, og i den andre er det l-340 egg. Syntes jeg så egg i den for 2 dager siden, men siden jeg bare så en gul flekk og l-340 som er i hulen er en av ungfiskene og ikke en av de voksne så tenkte jeg det nok var synes. Så litt etter i går, og da kom det en stor rognfull reke ut av hulen. Tenkte at det gule jeg så var rognen til reken, var jo på størrelse med det gule jeg hadde sett.

Nå lå altså l-340 på høyre siden i hulen og jeg fikk innsyn. Er nok ikke mer en maks 10 egg, men det er hvertfall mer en ingen Tipper den L-340 ikke er mer en 6 cm kanskje 7..

Kan ikke ta all ære med hulen, er i det karet jeg har den nyinnkjøpte forautomaten, som jeg har stilt inn på en foring kl 04.00 om natten. mere mat og en skiferhule var nok resepten. L-340 liker ikke keramikkhulene virker det som, for de er stort sett tomme, og nesten alle 340 kroker seg sammen i en rot som de har hulet bra ut.

Typisk slikt skjer når jeg skal bort..
dårlige mobilbilder av hulene.. første to av den til ancistrusen, med far i åpningen o gmor ventene spent utenfor. Den andre l340 hulen
Da var vannet i 112 literen blitt like varmt som i 140 literen hvor ancistrusen hadde hule. Plantet litt valsinera og vasspest. flyttet over en liten rot og stein. Flyttet tilbake eheim 2212 og Fluval 3+ pumpen, og så gikk turen til hulen med ancistrusen. Det gikk tålig bra. En wigler ramlet ut av hulen noen minutter etter flyttingen. Kan ikke ha vært wiggler i mange timene etter størrelsen å dømme. Håper de tåler bytte av vannkvalitet. Nå har de hvertfall mulighet å vokse, noe jeg tror de kunne slitt med i sammen med alle Guramiene som er skikkelig glupske, pluss er vnaskelig å holde dstabil vannkvalitet i den reolen med så mye gurami ungfisk. blir fort litt nitrat til tross for mye hurtigvoksnde planter. Må derfor bytte vann ofte, med kranvann, noe som yngelen også kunne gått med pga av.
hjemme i lunsjen for lufte hunden. Den største Melanotaenia som har vært litt roligere en de andre, men spist og vært aktiv slet skikkelig. Fisket den opp i et kar, men ikke noe å gjøre.. Tok livet av den for å spare den for lidelse.
Byttet 30%+ med vann nå, målte nitrat, nitrit, ph jern, kh, eller verdier fine. Tok uten roten for å ha bedre kontroll i karet, klarer bare telle 20, men de er så i farten så kan være at de siste 21 er der. Kan ikke se noen som ikke svinset rundt , spiste og rotet i sandne nå. Ikke noen flekker, fine finner som står fint opp osv. Får bare håper det ikke er flere som går i vei. Mistenker fremdeles stressgift fra posen har forgiftet dem og at det ikke er noe annet..

Gikk over til Trillekaret for å se om det var flere egg igjen. De har mugnet eller blitt borte et og et. Kan bare se 2 stk som ser helt fine ut og ikke er mugne nå. I det jeg studerte etter flere friske egg så svinset en yngel rundt i ring midt i karet. Den må være rimelig nyklekket for den rettet seg ut i det jeg så på den. Var helt sammenrullet når jeg først så den.
Noen timer med studering av fisk og akvarier nå. De nye coryene er der alle 21 som skal være igjen. De spiser alle som en, og var skikkelig glupske når jeg foret dem i ettermiddag. er et par som virker litt slakkere en de andre, men var disse som var først i matfatet noe jeg tar som et godt tegn. De er litt treigere og litt blassere i fargen, men ellers er det ikke noe som tilsier at de skal være dårlige. Kommer uansett til å sjekek karet noen ekstra ganger. Forøvrig så begynner de minste Aenusene å bli merkbart feitere.

I Trillekaret er det 6 egg som jeg ser og har troen på, i tillegg så lekte trillene igjen nå, så kanskje det kommer flere egg..
Genialt
Eg må si eg synes måten du skriver på og bildene er geniale. Håper du fortsetter og at vi får se litt mer bilder av beboere i diverse akvarium. Stå på!
Status
Alle coryene er fremdeles i live. Synes noen av dem til tider ser litt sløve ut, men de spiser og virrer rundt. Drar nå bort i 16 dager. Håper det går bra, de har hvertfall bitt merkbart feitere på den tiden ejg har hatt dem, så de har litt å tære på mens jeg er borte. Har byttet en del vann ca 30% hver dag, nå er det slutt på foring og vann siste vannbytte i natt/morgentidlig før jeg drar. Krysser fingrene.

I I trillekaret forsvant de siste eggene i går. Når jeg kom fra jobb i stad var det nærmere 20 nye egg i karet, og denne gangen ser faktisk alle befruktet ut. Har ikke sett yngel siden sist jeg rapporterte, men mens jeg talte egg så svinset en ørlten yngel fra gaffelmosen som flyter i karet og ned til bunnen. Den var så liten at jeg tipper den nok ble klekket i går eller maks 2 dager siden.

Ikke sett wigglers i hulen til L340 enda, men tenker det er i dag eller morgen det skjer noe. Heller ikke sett noe mer hos Ancistrusen, men den ligger nå og vifter enda.

Blir vannbytte i resten av karene i kveld . Så får en håper at ting går fint mens en er borte. Blir utrolig spennde å komem hjem igjen og se om det er noe nytt liv i karene og om alt det gamle fremdeles er der.


Benedicte_07
Eg må si eg synes måten du skriver på og bildene er geniale. Håper du fortsetter og at vi får se litt mer bilder av beboere i diverse akvarium. Stå på!


Takker. Skal få tatt flere bilder i april, nå kamera kommer hjem fra Afrika..
Død cory, igjen
Mistet cory nr 4 i natt. Skikkleig kjipt å bare fiske den ut, for så å skifte vannn og haste avgårde. Borte i 2-2,5 uke uten å kunne gjøre noe om det går ivei flere. Var en Mel. som var død, den som har vært litt blassere i fargen. Blir jo litt overanalysering, men er en til som jeg vil si var bare 90% frisk som jeg er red kan stryke med.

Er redd det som møter meg når jeg kommer hjem er stanken stanken av død fisk fra karet der.

Forøvrig så lurer jeg på om l340 eggene hadde forsvunent i løpet av natten. Så ikke noe i hulen, selv omjeg ikke fikk sett hele da mallen dekket halve hulen. Enten har det blitt wigglers og de er alle i andre hjrønet av hulen, eller eggene er spist eller noe. Blir spennde å komme hjem til det også, selv om ejg tror det ikke kommer til å være noe der.
Da har jeg kommet hjem, skiftet vann foret skiftet vann og vært borte en langhelg igjen.

Lå en død Cory i karet når jeg kom hjem første gangen, og døde en til i dag.

Har også forsvunnet noen når eg har vært borte. Regner med sandsneglene har gjort kort porsess.

Er 13-14 igjen om jeg ikke teller feil. Skifter vann. De ser fine ut, og plutselig er det en til som har tatt kvelden. Ikke Nitrit, ikke nitrat.. fin ph osv osv. Trist hele greien. Tipper frakten fra sverige til norge med alt for mange i posen og død fisk i posen nok forgiftet dem en del så de er svake og ikke tåle rnoe serlig.

Ancistrus som hadde wigglers har vel 15-20 yngel godt å kunne flytte blikket over på det karet når jeg er ferdig emd å byte vann hos coryene.

Ble ikke noe med L340. Eggene forsvant kvelden før jeg skulel dra.

Hos Trillene har jeg ikke sett noen yngle. De lekte igjen i helgen og er noen få egg som er igjen.

Fikk kjøpt store mengder for, og røtter hos Tom i går. ha skaffet meg også 6 stk L144 ungfisk, som får bo sammen med L-204 i 250 literen.

L-204 er en supertrivelig malle. Ikke så sky. Av 8 så ser jeg som regel minst 5-6 av dem fremme hele tiden.

Forøvrig er AF supertreigt hos meg. Har det vært slik lenge tro? Klarte ikke komme inn via mobilt bredbånd når jeg var borte. Alle andre internettsider er fine.
Må nevne at Golden nuggeten var "sporløst" borte når jeg kom hjem. Ikke under roten eller i krangel om skiferhulen med PB'n. Ble litt bekymret. Dagen etter så jeg den smette inn i den andre skiferhulen. DEn har endelg gitt opp kampen om favoritthulen og krøpet til korset og intatt den andre hulen så nå er det fred og fordraglighet igjen i 540'n. Ikke sett snurten etter de tre små PB'ne. Lurer på om jeg skal ta en økt foran karet nå i kveld og se om de duker opp i mørket. De er gode å hjemme seg og er tusen hjemmesteder i karet,
Ble vannbytte i alle karene i dag, så de er klar for en liten påskeferie. Coryene ser friske og fien ut, utenom to som er ørlite bleke, men alle spiser og svinser rundt og virker glade. L-144 vokser mens jeg ser på dem omtrent, og leker rundt med de minste L-204.

Løftet på den største roten i 540 literne i dag for å se etter de tre små PB'ne. ikke noen tegn til dem. Så dem heller ikke i gårkveld i mrøket når ejg var der i en time og studerte karene. Håper de bare har hjemt seg..
Hva skal jeg si. Nedom i kjelleren for å gi en liten matbit før jeg dro i ettermiddag. Hva møtte meg. Jo vann på steder det ikke skal være vann, nenlig på gulvet. Hadde kommet masse løse blader og slikt foran risene i miderste karet i 140 reolen og sperret mye av avrenningen. Guramiungfisken hadde pøblet litt tror jeg og revet opp plantene osv. Hadde runnet ut 20-30 liter når eg kom. Dettvar jo seff 25 min før ferjen min gikk. Ble en veldig hurtig opptørking, men ble bra. Kjapp oppfylling av vann i sumpen igjen som manglet litt for mye vann til å stå alene 1 uke pga fordampingen fra den. Den hadde nesten gått tørr når jeg var borte sist. Hva så jeg i sumpen. I 3 kameret. Jo en enslig coryyngel på nesten 2 cm. Hadde jo noen coryegg i første kammeret for lenge siden. men så aldri noe yngel. så har altså en liten yngel klart å komme seg over mange sperringer. Det skjønner jeg. Men at den har overlevd i sumpen der hvor jeg har pøset på med kaldtvann ved hvert vannbytte og når den var nesten tom for vann osv. Pluss Guramiyngelen griser jo fælt så vannkvaliteten blir fort jojo i den reolen om jeg ikke bytter hele tiden. En seig liten kar det der. Hadde ikke tid å fange den, men har den ovelevd i så mange uker der så overlever den nok i en liten uke til .
Svogers sitt kaoskar
Siden jeg er bortreist på påskeferie får jeg blogge litt om 280 liter jebokaret til "svogers"

Før hadsde de jo en skokk med golfballer, slørhaler og gullfisker med litt slør. Samt 5 sølvhaier, en gjeng med triller noen ancistrus og sikkert mere jeg ikke husker.

Etter en del varmekolbeproblemer. (jebokolbe som jeg hadde advart dem mot)

Som først kokte en del av fisken for så å konke så en del frøs i hel ( gammelt hus uten isolasjon) Så har jeg gitt dem en jagerkolbe som holder stabil temp.

De klarte jo også å vaske filteret helt rent, ( til tross for at jeg hadde forklart hvordan det skulle rengjøres) som tok livet av enda litt fisk.

Det som levde over alt dette var ca 5 triller, 2 golfballer, 3 gullfisker med litt slør og en ancistrus han.

De erstattet 2 døde ancistruser med 2 nye maller som de ikke viste navnet på. Det er jo selfølgelig Gibbiceps og de vokser som uvær og er snart for store for karet. Sa fra om det rett etter de kjøpte dem, men de fikk nå se og har behold dem..

sølvhal ble erstattet med ny sølvhai..

Slørhaler ble erstattet med Scalare. Flott tenkte jeg helt til jeg fikk se Scalaren. Det er Slørscalare som ser helt forferdelig ut..

10 Karinaltetra som var så små at jeg ikke ville solgt dem om jeg hadde drettet dem selv ble kjøpt. Etter 2 netter sammen med scalare og annen fisk var det bare to igjen, men de lever enda etter 1 mnd. Scalaren er vel mett enda etter de første 8..

Cordydoras Aeneus ble kjøpt inn når de var mnd fisk på Tam. DE ser faktisk ut å trives, men tror det har forsvunnet noen. Merkelig nok er det coryer som overlever all kokingen , tempfallet, nitrittopper, nitrattopper osv..

Jeg kommer med hyggelig råd og vink. noen blir fulgt, noen blir "fulgt" litt for nøye ( som vask av filter)

En sjokolademalle er også blitt kjøpt inn. Den har også vokst helt utrolig fort og er vel snart utvokst på lengde. Lurer på om den kan ha svulster eller noe i magen, for den er litt klumpete..

Lurer egentlig på hvor mange slike kar det er rundt omkring i landet her. Misstenker det er MANGE. Spesielt når jeg ser hva fisk de selger på dyrebuttikene. Hva som er mnd fisk på feks TAM osv..

Artig innlegg

Men jeg må arrestere deg da jeg ikke tror "slørscalare" er istand til å fange noe som beveger seg raskere enn en snegle, sjokolademallen med kul på magen derimot.........
For alt jeg vet er det gulfiskene som har spist Kardinaltetrane også.. De jakter hvertfall på Coryene og munnen deres er mer en stor nok til å spise de små kardinalene i en jafs.

Fant forøvrig ut at det var enda en malle der i går. Er en stripet sjokolademall og en prikket. Feite beist begge to. Må se om jeg finner ut mere om disse i fiskebasen.

Før hadde de også et par andre maller. En golden nugget, en L-019? (liten med noen få hvite prikker kjøpt som l19 mener jeg å huske) men de bukket også under. GN med en gang L19 var vel etter pumpevaskingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap