- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sessas akvarietråd (side 13)
Sessas akvarietråd (side 13)
ja jeg ble veldig glad. (men drømte i natt at de låg over alt på gulvet og var opp til 1 meter lange !! DA var de IKKE søte lenger ! Huffameg , jeg og mine drømmer, eller mareritt kan man kanskje si.)
Synes akvariet ble mye større nå da jeg fordelte røttene litt og ikke hadde alt i ene enden. Er veldig fornøyd. Og det er gøy å se at fiskene trives
Nå må jeg bare få testet vannverdiene.
Synes akvariet ble mye større nå da jeg fordelte røttene litt og ikke hadde alt i ene enden. Er veldig fornøyd. Og det er gøy å se at fiskene trives
Nå må jeg bare få testet vannverdiene.
Postet 13.02.12 kl 12:34
Postet 13.02.12 kl 15:56
Postet 13.02.12 kl 16:24
Postet 15.02.12 kl 21:40
Endret: 15.02.12 kl 21:41
Postet 15.02.12 kl 21:53
Endret: 15.02.12 kl 21:54
Plukket ut en død otto i går. Og ser ikke den andre. Kunne ikke se skader eller prikker på den, så jeg vet ikke helt hvorfor den døde.
Den syke/deformerte dolkestikken lever enda. Får ikke fanget den.
Resten av fiskene ser ok ut.
Venter en stund enda med å kjøpe nye fisker. Er litt redd også for å få sykdom i karet igjen.
Går også og venter på butikken her at de skal få inn GH/KH+ pulver, så jeg får øke GH, planen er å prøve med bla platyer fremmover.
Og så har jeg funnet en søt karpefisk som minner om en malle, Sewilla eller noe den dur.
Når det gjelder 128 literen så er jeg såååå usikker. Der går nå to ancistruser og ca 12 røde fantomtetraer. Jeg har veldig lyst å bytte ut de røde fantomene. Jeg vurderer å prøve å få levert de inn til en dyrebutikk , eller kanskje legge ut en anonse. Men er jo ikke så greit når ikke fisker kan sendes.
Står friere der om jeg ikke har fantomeme som tar opp en god del plass.
Den syke/deformerte dolkestikken lever enda. Får ikke fanget den.
Resten av fiskene ser ok ut.
Venter en stund enda med å kjøpe nye fisker. Er litt redd også for å få sykdom i karet igjen.
Går også og venter på butikken her at de skal få inn GH/KH+ pulver, så jeg får øke GH, planen er å prøve med bla platyer fremmover.
Og så har jeg funnet en søt karpefisk som minner om en malle, Sewilla eller noe den dur.
Når det gjelder 128 literen så er jeg såååå usikker. Der går nå to ancistruser og ca 12 røde fantomtetraer. Jeg har veldig lyst å bytte ut de røde fantomene. Jeg vurderer å prøve å få levert de inn til en dyrebutikk , eller kanskje legge ut en anonse. Men er jo ikke så greit når ikke fisker kan sendes.
Står friere der om jeg ikke har fantomeme som tar opp en god del plass.
Postet 17.02.12 kl 19:43
Du har da sannelig hatt litt av ett styr med sykdommen, synd at du mister flere fisk :0( Jeg kjøpte Alabastergips til jentene mine for å øke gh i karet deres, støpte i isbitformer. Verdt et forsøk kanskje?? Enkelt, rimelig og greit, en bit oppi 250 literen gav økning på 2 gh. Når den er helt oppløst skal vi ta en kontroll test før vi hiver oppi en ny :0) Må ganske mye opp da de har Platy.
Har solgt litt av fiskesuppa mi unne på den lokale facebook akvarie siden, kjappe og greie handler. Lykke til med salget!!
*Klem*
-Kamilla-
Har solgt litt av fiskesuppa mi unne på den lokale facebook akvarie siden, kjappe og greie handler. Lykke til med salget!!
*Klem*
-Kamilla-
Postet 19.02.12 kl 21:35
Postet 19.02.12 kl 21:56
Postet 19.02.12 kl 22:08
Aner faktisk ikke. Det er nok mange i Bergen men jeg kjenner ingen. Selv bor jeg halvannen time fra Bergen, men er mye i Bergen . Savner folk med samme interesse, og mulighet for salg og bytting av fisk og planter, og utveksling av informasjon og slikt. Tviler på at det er noen stor interesse der hvor jeg bor.
Postet 19.02.12 kl 22:20
Postet 19.02.12 kl 22:28
Postet 19.02.12 kl 22:45
sessanheisann :-) Ja jeg har tenkt på det med gips. Men så er jeg redd for å gi for mye/for lite. Puttet du bare opp i vannet, og hvor fort økte Gh?
Puttet oppi vannet en bit (støpte i isbit form fra Europris) for en uke siden, den er det bare litt igjen av. Så regner med å måtte putte i en ny om noen dager. Men må først måle hvor mye en oppløst bit gir før vi har i en til. Da kan jeg også vurdere om vi må ha flere biter i. Økning på 2 var etter en uke. Gh er jo super enkelt å måle så en har rimelig god kontroll dersom en følger med og måler jevnlig. Trenger ikke mange målinger daglig, vi måler før vi har i og så med et par-tre dagers mellomrom. Det løser seg jo sakte opp :0)
Postet 19.02.12 kl 22:45
Postet 19.02.12 kl 23:00
Vi er da mange i Bergen og omegn da og om du får det til så er det jo akvarieklubbmøte i Bergen Akvarieklubb siste onsdag i mnd. så du er hjelrtelig velkommen dit. Her kan du snakke fisk med andre akvarister, liten auksjon hver gang så en kan få fatt i billige planter ,fisk mm. Hadde vært kjekkt om du kunne tatt turen hit
Ellers er alle akvarister velkommen hjem til meg for en fiskeprat
For å øke gh kan du tilsette mineralastein og for å øke ph er kalksteiner veldig greie ,mye bedre enn å tilsette div. pulver hele tiden
Ellers er alle akvarister velkommen hjem til meg for en fiskeprat
For å øke gh kan du tilsette mineralastein og for å øke ph er kalksteiner veldig greie ,mye bedre enn å tilsette div. pulver hele tiden
Postet 19.02.12 kl 23:13
Endret: 19.02.12 kl 23:16
Anbefalt til Platy er mellom 9 og 19, nå er den på 5.
Når den er blitt helt oppløst så måler jeg igjen, hvis den fortsatt holder 5 (dvs har økt fra 3 som det var ved start) så hiver jeg i to til. Skal da i teorien øke til 7, men det måler jeg og sjekker etter noen dager. Etter hva jeg har forstått så skal det ikke tilsettes noe ekstra ved vannskift, kun legges i nye når de er helt oppløst. Enkelt og greit :0)
Når den er blitt helt oppløst så måler jeg igjen, hvis den fortsatt holder 5 (dvs har økt fra 3 som det var ved start) så hiver jeg i to til. Skal da i teorien øke til 7, men det måler jeg og sjekker etter noen dager. Etter hva jeg har forstått så skal det ikke tilsettes noe ekstra ved vannskift, kun legges i nye når de er helt oppløst. Enkelt og greit :0)
Postet 20.02.12 kl 10:25
Hadde vært hyggelig med en akvarieprat Sølvi, kan jo gi en lyd når jeg er i byen
Skal si vannbyttene går utrolig mye lettere nå som jeg fyller i vann fra kranen på kjøkkenet !
Bærer fortsatt vann som skal tømmes, men det er fordi vinduene sitter fast pga vinteren, og jeg ikke kan la vannet renne ut den veien. Nå er det jo nesten gøy å bytte vann hehe.
Behøvde ikke luke i dag, akvariet var pent. Har vært borte en uke, men alt så fint ut. Ser til og med ut som om Den Ensome - altså den siste gjenlevende dolkestikken er bedre også.
Tilsatte i dag en skje med GH/TK+ pulver. Det skal øke 3 grader på hundre liter vann. Kunne hatt i mer siden det er 160 liters kar. Men pga det skal skje gradvis, så tar jeg litt og litt.
Skal måle verdier, men vet ikke om jeg kanskje må vente til vannet er helt klart, for det ble noe tåket.?? er spent på om GH øker, for jeg vil gjerne ha levendefødende.
128 literen på gangen trives ikke. Plantene vissner og gulner. Og fiskene driter noe helt forferdelig !!! Lurer på å ta ut alt som er inni for å få slamsuge skikkelig. Og så kjøpe inn et par nye store planter, for det ser ikke bra ut.
har funnet noen fine steiner, som jeg tenkte å ta bilde av, for å sjekke om jeg kan ha oppi.
Skal si vannbyttene går utrolig mye lettere nå som jeg fyller i vann fra kranen på kjøkkenet !
Bærer fortsatt vann som skal tømmes, men det er fordi vinduene sitter fast pga vinteren, og jeg ikke kan la vannet renne ut den veien. Nå er det jo nesten gøy å bytte vann hehe.
Behøvde ikke luke i dag, akvariet var pent. Har vært borte en uke, men alt så fint ut. Ser til og med ut som om Den Ensome - altså den siste gjenlevende dolkestikken er bedre også.
Tilsatte i dag en skje med GH/TK+ pulver. Det skal øke 3 grader på hundre liter vann. Kunne hatt i mer siden det er 160 liters kar. Men pga det skal skje gradvis, så tar jeg litt og litt.
Skal måle verdier, men vet ikke om jeg kanskje må vente til vannet er helt klart, for det ble noe tåket.?? er spent på om GH øker, for jeg vil gjerne ha levendefødende.
128 literen på gangen trives ikke. Plantene vissner og gulner. Og fiskene driter noe helt forferdelig !!! Lurer på å ta ut alt som er inni for å få slamsuge skikkelig. Og så kjøpe inn et par nye store planter, for det ser ikke bra ut.
har funnet noen fine steiner, som jeg tenkte å ta bilde av, for å sjekke om jeg kan ha oppi.
Postet 27.02.12 kl 18:05
<embed src="http://www.youtube.com/v/1yaJXihmh_o?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Her er en film av fiskene mine. Pga sykdom og død, så er det veldig lite fisker igjen.
Her er en film av fiskene mine. Pga sykdom og død, så er det veldig lite fisker igjen.
Postet 27.02.12 kl 23:14
I dag flyttet 5 platyer inn 160 literen. Skulle kjøpe planter til 128 literen, men var jo en formue pr plante !! Må nok vente til jeg får kjøpt i byen.
Platyene er av følgende farger
1 rød hunn
1 oransje hunn
1 gul oransje og svart hunn
1 sølv/blå hunn
1 sølv/blå hann.
Håper disse vil trives hos meg Og at ingen blir syke.
Platyene er av følgende farger
1 rød hunn
1 oransje hunn
1 gul oransje og svart hunn
1 sølv/blå hunn
1 sølv/blå hann.
Håper disse vil trives hos meg Og at ingen blir syke.
Postet 28.02.12 kl 17:24
Postet 28.02.12 kl 20:53