Småtteri og spekulasjoner (side 13)

Fant plutselig en liten tetra fra afrika Neolebias ansorgii. Kanskje noe for en microsynotank, eller kanskje ikke da det ser ut til at disse claimer plasser på bunnen. Hmm må finne ut av dette. Og ikke minst, må finne ut om det er mange fargevariasjoner på Nigeriamicrosynoen. Hvis ikke er det to ulike som kalles det samme.

Og måtte den som fant på "popu/vrang-lærnavnet "Grønntetra" forbli liggende på land og gispe etter luft. Hva med ansorgiitetra, eller å bruke det fine vitenskapelige navnet?
Disse vranglærenavnene er jo funnet opp av hvermansen for hvermansen, så jeg tillater meg rett som det er å kalle en fisk for båt hvis det passer.
My precious
Begynner å føle meg som Gollum. Og blir mer og mer besatt på at kampfiskene bare er mine, og at ingen andre skal få dem. Ikke en bra tendens.
Jeg har de siste par dagene forsøkt å velge noen som skal ut, men jeg blir bare mer og mer Gollum. Det burde ikke være så vanskelig å velge ut 10 stk når jeg har 28 å velge mellom. Skulle ønske dette dreide seg om en art der alle fisken er klin like. Tror det hadde vært mye lettere å vært meg da.
Hehe Kan du ikke poste noen bilder av dem da, så får vi se disse pene kampfiskene du stadig skryter av
Humunukuapuaa
Fant plutselig en liten tetra fra afrika [URLBLOCK1]. Kanskje noe for en microsynotank, eller kanskje ikke da det ser ut til at disse claimer plasser på bunnen. Hmm må finne ut av dette. Og ikke minst, må finne ut om det er mange fargevariasjoner på Nigeriamicrosynoen. Hvis ikke er det to ulike som kalles det samme. Og måtte den som fant på "popu/vrang-lærnavnet "Grønntetra" forbli liggende på land og gispe etter luft. Hva med ansorgiitetra, eller å bruke det fine vitenskapelige navnet? Disse vranglærenavnene er jo funnet opp av hvermansen for hvermansen, så jeg tillater meg rett som det er å kalle en fisk for båt hvis det passer.

Åh hvor har du kommet over denne? Jeg har hatt den på ønskelista i månedsvis.
Mvjnz
Hehe:) Kan du ikke poste noen bilder av dem da, så får vi se disse pene kampfiskene du stadig skryter av:)

Nja, som Gollum vil jeg si at "Dere får ikke se dem, de er bare mine!", men mer praktisk så er det lite gunstig å ta bilder gjennom plastboksene. De fleste bildene blir veldig blasse og difuse. Jeg har en plan om å lage et lite fotokar, glasset ligger her men jeg er litt forsinket fordi alle fiskene får unger hele tiden.

Jeg har faktisk tenkt å be om hjelp hvis jeg ikke får ut fingeren, og da tenkte jeg å legge ut bilder av kandidatene. Kunne jo blitt en fin aktivitet det - Stem ut kampiskene mine. Men dette forutsetter at de fremstår på bilder slik de ser ut i vanlig lys og ikke med blitsen.
Liv H
Åh hvor har du kommet over denne? Jeg har hatt den på ønskelista i månedsvis.

De har Neolebias ansorgii hos akvarieudstyr.dk, men det er litt galskap å reise så langt bare for å hente noen milligram fisk.
Kan jo plukke med et par dusin Barboides gracillis hvis man først tar turen.
Jeg må ikke ha de nå, så jeg satster på at en av mine LFS'er skal klare å skaffe disse. Det er jo fint å ha litt ventefisk på artslisten også.
Ok Håpet det var her i byn jeg. Men det må jo bety at de finnes på noen lister, så da skal jeg ta meg en prat med Heidi og se om hun kan få tak i til meg Har siklet på disse til Afrika karet mitt lenge, det er den minste og fineste afrikanske tetraen jeg har funnet.
Humunukuapuaa
Begynner å føle meg som Gollum. Og blir mer og mer besatt på at kampfiskene bare er mine, og at ingen andre skal få dem. Ikke en bra tendens. Jeg har de siste par dagene forsøkt å velge noen som skal ut, men jeg blir bare mer og mer Gollum. Det burde ikke være så vanskelig å velge ut 10 stk når jeg har 28 å velge mellom. Skulle ønske dette dreide seg om en art der alle fisken er klin like. Tror det hadde vært mye lettere å vært meg da.

He he he, du får sikkert rabatt hvis du kjøper 28 akvarier på en gang

Fnis
Humunukuapuaa
Jeg har faktisk tenkt å be om hjelp hvis jeg ikke får ut fingeren, og da tenkte jeg å legge ut bilder av kandidatene. Kunne jo blitt en fin aktivitet det - Stem ut kampiskene mine. Men dette forutsetter at de fremstår på bilder slik de ser ut i vanlig lys og ikke med blitsen.

Åh, det hadde vært ordentlig morsomt om vi fikk lov å se bilder av alle og være med å stemme og velge ut hvem som skal selges og hvem som får bli
(ikke at du kommer til å følge det stemmene sier, men det kan jo kanskje gi deg en dytt i riktig retning?) Hehe.

Jeg venter på bilder! Kanskje jeg får lyst å søke om og få adoptere en av dine kampfisk også? Savner egentlig å ha kampfisk, men jeg har ikke sett en ny jeg liker spesielt godt enda.
Hmm, jeg har ikke tenkt på det før nå, men kanskje jeg skulle kjøpt en kampfisk av deg også? Den kunne vel passet inn i gjengen i 250 literen min? Sjoko og knurregurami, corydoras og I. werneri?
Fint å vite at det er seriøse folk som er interessert, har liksom bestemt meg for at de aller fineste kun går til folk jeg vet bryr seg. Så dere er først i køen for å få velge på øverste hylle når den tid kommer, men foreløpig jeg ha ALLE FOR MEG SELV, BARE FOR MEG .

Lurer på om jeg kanskje har et glass med flate sider som kanskje kan brukes som fotokar/studio.
He he, når du er så knipen med egendrettet fisk kan jeg bare tenke meg hvor store problemer du ville fått med feks egne hvalper eller kattunger

Jeg ville vært akkurat som deg tror jeg. Nesten bare bra jeg ikke driver med noe oppdrett så jeg slipper å skille meg av med noen..
Tror jeg har Gollum-genet jeg også. Det er vel derfor jeg ikke vil drette flere fisk enn jeg har plass til å beholde

Stemmer i med koret som ønsker seg kampfiskbilder!
Det er ikke så vanskelig med arter der alle individene er relativt like, men har man et dominat gollum-gen er kanskje arter med store variasjoner i utseende litt farlig å drette. Hvis man på død og liv vil drette kampfisk, som omfatter mye mer logistikk enn fredsfisk, kan et par med noen fine avlsindivider fra en stamme med rene farger være tingen. Men jeg synes litt av moroa er de store variasjonene man kan få på bastarder.
Humunukuapuaa
Lurer på om jeg kanskje har et glass med flate sider som kanskje kan brukes som fotokar/studio.

Vet du at på Åhlens så jeg faktisk en skinnende blank aviskurv...100% laget i gjennomsiktig plexiglass Og det jeg da tenkte var: "Oj, den der hadde jo passa skikkelig bra som fotograferingskar til fisk!" (den så helt vanntett ut i mine øyne)

Den var avlangt firkantet i litt sånn minimalistisk stil, så det var egentlig ikke mye som minnet om avis/bladkurv. Tror den kosta 149 kr.

Når jeg tenker meg om nå, og skal sannelig stikke innom Åhlens når jeg skal på Ski senteret i morgen.
mona o
[QUOTE=Humunukuapuaa]Lurer på om jeg kanskje har et glass med flate sider som kanskje kan brukes som fotokar/studio.

Vet du at på Åhlens så jeg faktisk en skinnende blank aviskurv...100% laget i gjennomsiktig plexiglass Og det jeg da tenkte var: "Oj, den der hadde jo passa skikkelig bra som fotograferingskar til fisk!" (den så helt vanntett ut i mine øyne)

Den var avlangt firkantet i litt sånn minimalistisk stil, så det var egentlig ikke mye som minnet om avis/bladkurv. Tror den kosta 149 kr.

Husker du sånn circa hvor stor den var?
Nytt kull n. brichardi
Oppdaget nettopp en ny gjeng prinsesser. Ser ut som de har vært med noen dager. Ser at jeg har vært litt stressa og gitt de litt lite oppmerksomhet.
Det er ikke hver dag at jeg nistirrer på dem, de er jo bare der, sånn som de nesten alltid har vært.

Fikk forresten hentet pH-pennen så nå er det kun latskap som evt. stopper nøyaktigheten.
B. edithae lek?
Lurer på om det er Betta edithae på gang. Jeg la merke til at den ene hannen var litt brei i kjeften og ikke spiste de svære fine artemiaene som svevde forbi. Kan være noen dager siden her også. Ny dame på lørdag, ruger nå. Tipper på de siste par dagene. Jeg blir veldig glad om jeg får til disse. De er VF Belitung og fortjener at slekten går videre i karene til lykkelige akvarister i all evighet.
Jeg sliter litt med noen etiske faktorer, en av dem er viltfanget fisk. Jeg anser i hvertfall at viltfangst som bare skal se pen ut og dø aldri burde vært fanget. Og at det er en plikt å drette, og spre avkom for å redusere behovet for mer VF, dersom man har VF.

Kan jo nevne at jeg oppdaget at en T-killi hunne hadde hoppet opp i klekkekassa.
Jeg vippet henne tilbake i karet og alle er venner igjen.
I går var det minst tre yngel, nå tror jeg det kanskje er to. Litt usikker på om det var igjen noen egg, og om de fremdeles er der, i og med at den er fin og nedgrodd nå.
I dag klarte jeg å få tatt noen bilder som nesten er Edithae verdig. Legg merke til rugende hanne i bakgrunnen.
[External Image]
Betta edithae, Wild Caught Belitung - Breeding pair
Da har jeg fått lest igjennom tråden din, så morsomt å komme over andre som liker små fisk like mye som meg.
Utrolig lyst på "dvergrasbora" og andre lignende små arter.
Nå har jeg jo stjernene da, håper å få tak i flere snart, 4 er bare altfor lite.

Jeg hadde faktisk en kampfisk hunn og hann gående med yngelen sin i en 80l og det gikk helt flott, bare det at jeg for sent fant ut at den eldste yngelen tok den minste, satt igjen med tre til slutt. To vokste opp og ble flotte individer. Men jeg skjønner dilemaet ditt når det gjelder de fiskene, mine to var så forskjellig som to fisker i samme familie kan bli. Var på en måte heldig som til slutt bare satt igjen med to.

Dette kommer nok til å bli fast lesning, veldig moro og lese hvordan du prøver deg frem med alt mulig, håper det går greit å skulle kopiere noen av tingene

Ellers ble det hjørnekarret med lavasteinene skikkelig kult, virkelig fint. Moro og se at tanginakya (var det riktig tro) ikke bare er svære fisk, synes lissom sånne kar er så rotete med masse fisk i forskjellige farger.

Keep going strong ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap