Marens akvarieverden (side 13)

Rart om det skulle være det.. Har målt verdiene og de er
Nitritt under 0,3
nitrat ca 8
KH 5
GH6
PH ca 7,5
Amoniakk 0

Dette er helt vanlige verdier fra krana mi Men jeg har jo ikke hatt reker før, så mulig de ikke tåler verdiene jeg har i karene?
Du er helt sikker på at det er døde reker og ikke bare tomme skall? Skallet ser ut som en hel reke med antenner og bein og alt. Kanskje du skal prøve å telle antall reker du har igjen
Jeg har ikke rukket å skaffe meg noe særlig kunnskap om disse rekene, men det kan hende de bare skifter skall? Har vært litt frem og tilbake med tallene, så da kan det jo være noe der!

Det har vel vært 2 hvor det ser ut som bare skall om jeg ikke tar feil. Men ser stort sett bare 2 som går i karet, men håper at noen fler dukker opp (nesten fra de døde for meg ) Skal ikke tulle med slikt, men nå ble jeg glad!
Ja, syntes det var rart at disse bukket under siden de er ganske hardføre reker. At de skifter skall er positivt. La forresten bare skallene ligge igjen i akvariet. De vil spise på det og få masse god næring til å bygge nytt skall med. At de gjemmer seg godt er også bra. Etterhvert som de vokser så blir de nok litt tøffere og mer synlig i karet. Det første året så bodde mine sammen med ciklider. Kan ikke huske at jeg så alle sammen samtidig uten å skremme de ut fra gjemmestedene så at du ikke ser mer enn et par i gangen er ganske vanlig.
Dette blir litt sorgens dag...
1 Ildtetra er død etter at jeg fant den hengende loddrett med kramper... Det har antagelig vært for lite co2 i vannet. Det så ikke lyst ut når jeg kom hjem med luftstenen fra TAM for et par timer siden som jeg kjøpte for å få mer overflate-bevegelser. Jeg kastet det jeg hadde i armene og festet steinen til pumpa og satte den så i veggen! Alle fiskene og da tenker jeg vel mest på tetraene, da de er så skjøre, har kommet seg veldig bra! Utrolig trist med den jeg måtte avlive! Det er jo de første fiskene mine. Jeg håper bare resten overlever!

Jeg har også fått justert fluval 2+ pumpa etter litt veiliedning
Jeg har alltid lurt på hvorfor den ikke "produserer" bobler, men den har jaggu meg en tapp som jeg ikke har visst om. Den er jo kjøpt brukt, så jeg har ingen fysisk bruksanvisning. Nå har jeg den på nettet Takk og lov for at jeg fikk vite dette!

Jeg tror Corydorasen har det bra, men det er veldig vanskelig synes jeg, for jeg vet ikke hvordan de ser ut eller oppfører seg om noe er galt!
Jeg tror det kan være noe med den ene da jeg tror det er den som innimellom svømmer opp og svelger luft for så å gå ned igjen. Det er mulig jeg tar feil og har sett forskjellige fisker og tror det er den ene hele tida, men jeg har fulgt litt med så jeg tror desverre det er den samme fisken. Den har vel forsåvidt gjort det hele tida mens de har vært her.
For lite co2 bryr ikke fiskene seg om. Det er det plantene som behøver. Oksygen kan det nok hende fiskene kan få for lite av om sirkulasjonen i overflaten blir for liten.

Skal ikke si så mye når det gjelder coryer som flyr til overflaten siden alle schultzeiene mine samt et par-tre av trilineatusene er oppe og snapper luft mye oftere enn normalt. Disse overlevde bare så vidt transporten fra leverandør til dyrebutikken så de har antagelig fått varig skade på gjellene av ammoniakk som hadde utviklet seg i transportposene. Husker nesten ikke lenger hva det normale er når det gjelder denne oppførselen på coryer ;b

Trist med den som døde, men jeg tror alle har vært gjennom problemer i begynnelsen. Etterhvert blir det lettere å "lese" fiskenes oppførsel og man får såpass med erfaring at man forhåpentligvis får ordnet opp i problemet før det skjer noe negativt. Du får sette det på lærekontoen.
Tante Astrid
For lite co2 bryr ikke fiskene seg om. Det er det plantene som behøver. Oksygen kan det nok hende fiskene kan få for lite av om sirkulasjonen i overflaten blir for liten. [B]Beklager, mente O2;P[/B] Skal ikke si så mye når det gjelder coryer som flyr til overflaten siden alle schultzeiene mine samt et par-tre av trilineatusene er oppe og snapper luft mye oftere enn normalt. Disse overlevde bare så vidt transporten fra leverandør til dyrebutikken så de har antagelig fått varig skade på gjellene av ammoniakk som hadde utviklet seg i transportposene. Husker nesten ikke lenger hva det normale er når det gjelder denne oppførselen på coryer ;b [B]Jeg har tenkt på at dette kommer av skade fra transporten etter å ha fått litt info på forumet.. Men den kan vel leve fint likevell?[/B] Trist med den som døde, men jeg tror alle har vært gjennom problemer i begynnelsen. Etterhvert blir det lettere å "lese" fiskenes oppførsel og man får såpass med erfaring at man forhåpentligvis får ordnet opp i problemet før det skjer noe negativt. Du får sette det på lærekontoen. [B]Jeg skjønte i hvert fall at noe var galt når det var en Ildtetra som strevde, men tenkte det kanskje gikk greit med Sterbaiene da Ildtetraene er så skjøre av seg... Håper denne lærekontoen ikke blir lange, ikke bra for blodtrykket!;)[/B]
Corydoras har mulighet for å ta opp oksygen gjennom tarmen. Det er derfor de er oppe og snapper luft. Det er nok en overlevelsesmekanisme fra naturen hvor de ihvertfall i perioder kan være nødt til å leve i vann med lite oksygen. De tåler derfor bedre enn mange andre fisk å få skade på gjellene. Tror ikke mine har det så veldig ille. De er sjelden oppe når de hviler. Det er helst når de er i aktivitet at behovet for oksygen blir såpass stort at de er oppe og snapper luft.

Døde jo noen rett etter innkjøp også. Antagelig var de for svekket til å kunne overleve. Virker ikke som det er så helt uvanlig med fisk som har vært transportert i såpass lang tid.
Jeg har studert Coryene mer og synes jeg ser denne tendensen hos 2 stk. Men det ser ut som de har det bra ellers i alle fall

Ellers så sliter jeg veldig får å holde karet på rett kjøl... Ildtetraene har det vanskelig for tida. Jeg tror nok det er oksygenet, så jeg har nå kjøpte ei siruklasjonspumpe. Var heldig og fant en til halv pris

sirukulasjonspumpa... Ikke så pent, men det var den minste jeg fant:P
[External Image]


Jeg fjernet en stor plante i dag, så det er mulig de synes karet er litt nakent? Tror jeg må sette inn noe. Det er jo finere for meg i forhold til Coryene nå, men jeg må vel sette Ildtetraen foran meg!

Litt åpent her kanskje...?
[External Image]

Ellers så synes jeg ikke det ser noe særlig pent ut inni 62Litern. De invendige delene til 205, sirukulasjonspumpa, 2 innvendige filtere. Det er vel mest for det praktiske akkurat nå Men håper å kunne gjøre det finere når Fluval 205 er ferdig innkjørt.
Jeg fikk gjort rent glasset både innvendig og utvendig i går, men i dag er det nesten like skittent igjen. Det blir en del fingermerker når man driver å fikler med det innvendige utstyret.

Ikke det fineste akvariet her på forumet, men men...
[External Image]

Fluval 205 passet svært dårlig til topplokket på akvariet! Åpningen til ledninger osv er svært små! Jeg har lenge irritert meg over at lokket ikke ligger over karet slik det skal gjøre, det ligger bare og hviler oppå slangene.
Jeg er svært sliten om dagen, så jeg har ikke så mye overskudd så det med fiskene har tatt på veldig!! De kom på et dårlig tidspunkt sånn sett!
Men uansett, jeg dro i dag til en glassmester og spurte om han kunne sage de til da jeg var redd for at plasten skulle sprekke om jeg gjorde det selv. Litt uvanlig syntes han det var, å dukke opp slik med et topplokk til akvarie. Lite høy i hatten var jeg vel heller ikke, men jobben ble gjort og nå får jeg slangene gjennom, lokket ligger på plass og jeg har fått mer ro i sjela:P



Her er de forskjellig tingene jeg helst skulle ha vært utenom, om det hadde vært mulig! Det tar jo nesten halve karet også, men jeg har planer om å få fjernet den Fluval 2+ pumpa og den andre lille pumpa som er ved utblåsinga til det utvendige filteret. Sirukulasjonspumpa ser det ut til bare må være der, det gjelder selvfølgelig også delene til Fluval 205.

[External Image]

[External Image]
Hei igjen!
Leit å lese at du sliter
Jeg har en 63liter med en fluval2 og den gir god sirkulasjon,og ja ;den har luftåpning oppe (diffusor) Da trenger jeg ikke ekstra luftpumpe,men jeg har jo bare ancistr deri.Om diff gir lite luft,er det bare og rense den.
Avataren min er bilde fra Måløy,da det var Tall Shipsrace i sommer.Det viser baugen til Statsraad Lehmkuhl ved kai,og Kreutzenstern ved anker utpå.Ser du har endra avatar,jeg får vel snart gjøre det sammeSnerten hund du har.
Grattis med fotoapp!Fiskene er vel ikke rette tidspkt og si det samme om,da det er problemer.Håper det retter seg,og bilda blir bedre dess mer du bruker kameraet,venter på flere fiske/plantebilder jeg

mvh
Hei Ewi!
Ser du har skiftet avataren din du også! Flott bilde! Jeg tenkte jeg måtte finne en som jeg skal ha stående uten å skifte ut, og synes bildet av Sara var ganske greit Det er jo henne som betyr mest for meg, så da er det greit å gjøre litt "stas" på henne ved å ha henne som avatar!

Jeg skjønner ikke helt dette med denn pumpa... Kan jeg spørre hvordan du rengjør diffusern? Den gir for såvidt greit med bobbler, men jeg har den ikke på sterkeste volum da.
Å nei!! amoniakk og nitritt!!
Jeg har desverre mistet den første Sterbaien... Voknet opp til et kar med amoniakk og nitritt.. Nå er det vannbytte på vannbytte noe jeg ikke har noe i mot, men er jo konstant redd for fiskene!! I tillegg så ser Fluval 2+ til å ikke være helt stabil. Den har stanset noen ganger (en akvarists sitt store mareritt!!) når jeg tok vannbytte, så det er egentlig opp til den nå hvordan det vil gå videre. Mulig bakteriefloraen i pumpa er ødelagt, men det vil jeg ikke tenke på.

Jeg tør jo ikke å dra ut i fall den skal stoppe Har ingen reservepumper for øyeblikket heller, så er skikkelig ille!! Jeg må jo ut med Sara, så jeg har ingen valg egentlig.

Nå må jeg bare få dusjet og prøve å gjøre de tingene som må gjøres i dag. Jeg får litt panikk når slkt skjer, så da er det å hoppe rett inni klærne og ta vannbytte!!
Ang. fluvalen.

Stopper den av seg selv mens du bytter vann, eller starter den ikke igjen etter at du selv har skrudd den av for å bytte vann?
Huff da, du skal nå være maks uheldig også. Tipper det er rotoren og rotorbrønnen som er blitt skitten om fluvalen stanser. Den må gjøres ren innimellom. Det er ihvertfall det eneste jeg kan komme på. Har heldigvis aldri hatt stans på mine tre Fluval-filter i de årene jeg har hatt de så jeg tror ikke det er et vanlig problem på disse ihvertfall.
Enig med Astrid

Jeg har fluvaler i de fleste karene mine, og de stopper aldri av seg selv.

Men, det samler seg dritt i hullet der rotoren sitter. Siden rotoren funker med magnet, slutter denne å surre rundt dersom det blir for mye skitt inni der.

Ta av filterhuset, dra ut rotoren, skyll den godt og bruk en q-tips til å "fiske ut" møkk fra rotorhuset. Da starter den og surrer og går lenge igjen

Har flere ganger opplevd at fluvalen ikke vil starte igjen når jeg setter i kontakta, men uten unntak har det da samlet seg for mye skitt rundt rotoren. En kjapp rens så er problemet løst.
Kjøpte meg "miniflaskekoster" (ser slik ut)på zoo,tenkte ikke på q-tips....
Synd du skal være så uheldig!Skulle vært nærmere og hjelpt deg,krysser fingra for at det går bra!
Egentlig så vet jeg ikke når den stoppet. Jeg merket bare at den ikke startet når jeg satte i kontakten igjen etter vannbyttet. Jeg tok den ut for å rense og starte den igjen i ei bøtte. Er jo vant til at det kan bli en del groms i vannet i akvariet ellers Den startet etter hvert og jeg satte den på plass i akvariet. Da ville den ikke starte igjen, så samme greia om og om igjen før det ble vellykket. Jeg prøvde å rense rotoren, men jeg er usikker på hvordan jeg skulle gjøre det og hvor mye den tåle!?!

Men jeg kan altså dra ut rotoren? Beklager, men jeg lurer på om jeg kunne fått "detaljehjelp" slik at jeg er sikker på at jeg gjør det riktig...?
Men det er "hodet" på pumpa og den dingsen som ligner på ei "vifte" som jeg skal dra ut?
Jeg kjøpte jo pumpa brukt, så jeg er ikke så flink med dette. Er vel generelt dårlig på tekniske ting:/

En annen ting er vannbyttet. Jeg blir bare mer og mer urolig etter hvert som timene går og må stadig bort og se på fiskene. Jeg får dårlig magefølelse og det klør i fingrene etter å ta et nytt vannskifte! Kan jeg bytte ut 30Liter vann 2 ganger i døgnet (morgen og sen ettermiddag/kveld)?

Fiskene ser egentlig friske og fine ut! Ildtetraene har hatt bedre dager, men de har det greit Jeg er overrasket over hvordan den døde fisken så ut, hvor mye av mønsteret som visstes så godt. Da gikk det opp for meg at jeg får en hard jobb med å se at fisker er syke eller ikke har det bra!
Det er vondt å føle at man ikke strekker helt til og føler man har gjort noe galt..! Beklager, bare litt sliten og nedtrykt. Ikke artig å miste fisk nei

Jeg skal se over pumpa igjen etterpå Men som sagt, gjerne kom med detaljer!
Ewi, jeg skulle så gjerne ha kjent noen som driver med akvarium som hade bodd i nærheten! Man føler seg så alene av og til og det hadde vært fint om noen kunne ha vært her fysisk og lære meg ting, og... noen å holde i hånda når ting går skeis Ellers så er jo forumet her og det er ikke få personer!
Klart du skal få detaljhjelp

Når du tar av det huset der filteret sitter, så ser du den "vifta", ja. Det er den du drar ut. Det kan kjennes ut som om den sitter fast, men det er bare fordi den holdes på plass med magnet. Så bare dra, så kommer den ut.

Du ser da en liten vifte (det heter impeller), som sitter på en svart magnet. Hele greia er sylinderformet. Denne vasker du godt. Du vil sikkert kjenne at det svarte er slimete og glatt - dette må gnis vekk.

Deretter tar du en q-tips og dypper den i vann bare så den blir våt. På pumpehuset ser du nå hullet som impelleren satt i (impellerbrønnen). Det er et hull, og en metallstang som sitter midt i. Nedi her drar du q-tipsen rundt for å få med så mye skitt som mulig.

Stikk impelleren på plass, og filteret vil være mye enklere å starte

Ellers slo det meg en ting.. bruker du aquasafe eller lignende?

Hvis ikke, lurer jeg på om du bør vurdere det. Fikk inntrykket av at du bruker lunkent vann rett fra krana, og det finnes det definitivt en del varierende erfaringer med. Det sies at vannet i varmtvannsberederen kan være skummelt å bruke rett i karet, siden det kan være en del uønsket bakterievekst der.

I tillegg kan det komme med metaller og lignende som kan få fiskene til å klø. Sånn i tilfelle det er noe i dette, ville jeg absolutt vurdert å få tak i en flaske aquasafe, og bruke dette fremover. Har du plass, ville det beste være at du kjøper en slik 20 liters vindunk på europris (eller lignende), og fyller denne med vann om kvelden. Bruk luftpumpa med luftestein i vannet slik at det luftes. Da vil vannet være ferdig temperert og luftet til bruk dagen etter, uten at du må risikere noe ved å bruke varmt vann fra krana
Ellers... det er ingenting i veien for å bytte 30 liter vann 2 ganger om dagen. Rent vann skader aldri, så lenge ikke vannverdiene kjører berg og dalbane og tempen synker kraftig (noen grader tåler fiskene fint).

Skjønner godt at du er nedfor nå, synd at du fikk slike problemer. Må bare krumme nakken og håpe at det snart går bedre

Dessuten, snart vil du ha studert fiskene så mye, og ha blitt så kjent med de, at det holder med et raskt blikk på karet for å se at noe ikke stemmer. Det kan være vanskelig å se at noe er galt, og dette er nok noe av det som bare må komme med litt erfaring med de fiskene du har. Med mindre det er sykdom med klare symptomer såklart, men det er jo ikke det du har.

Bare hold ut, så vil det snart gå så meget bedre, og når du blir kjent med fiskene vil du se det med en gang om noe er galt med en eller flere.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap