Velkommen til min akvarieverden :-) (side 13)

Hei til deg dilla,og god pinse

Sjøhestene ble kjøpt hos Dahls dyrerike i Moss,kjøpte 2 stykker og som alltid lever jeg i håpet om at det kanskje er et par.Men det er mye som ikke yngler i fangenskap,så tiden vil vise.
Artsnavn: Dorichthys martensi Ferskvannssjøhest"

De er herlige disse skapningene,der de farter rundt i karet på sin spesielle måte.Det er halen som på en måte er roret og ankeret.
Mosen elsker de,der kan de svømme lenge på jakt etter mat.Tros de spiser artemia også,akkurat slik som rekene.
Dahls er en spennende skattejakt- butikk,og det er da en ønsker at en hadde mange flere kar i heimen når en finner masse sjeldne arter...

Rekene jeg kjøpte der sist(sakurareker),har jo fått et kull allerede.Og disse barna vokser kjemperaskt,de største er ca 1 cm + nå.Altså halvparten av størrelsen til foreldrene.

Har manen din sett siste nykommer med eget hus på ryggen?Synes de er kjempeflotte jeg!
He he.. ja jeg måtte tilstå Jeg er ikke spesielt flink til å holde slike hemligheter. Men han vet ikke om det lille pinnedyret som også bor i terrariet

De fiskene var kjempefine! Hvor stort kar trenger de og hva kostet de?

Sjekket ut sakurarekene i databasen. Utrolig fine! Kan de krysse seg med kirsebær? Hvor fikk du tak i dem?

Sånn som jeg spør og graver i dag, da



Bare hyggelig med en prat

Sjøhestene husker jeg ikke hva kostet,men det var rundt hundrelappen et eller annet sted.Slike kvitteringer har det med å bli borte før jeg kommer hjem,de fordufter rett og slett...

Sjøhestene går i ca.25 liter ,de er ikke så store og sterk strøm vil bare kaste de avgårde.De ser ut som skolisser,uten sammenligning forøvrig.
Så tiden får vise hvor store de blir,om de eventuelt må flyttes til en større tank.Finner mistenkelig lite om denne arten,men de er viltfanget så det er kanskje derfor?De står ikke i basen her heller ,hvis denne arten ikke har blitt lagt til nå nylig.

Sakuraene ja,de kommer fra samme sted.Dahls dyrerike er svaret på det spørsmålet.
Der var de litt usikre om dette er en art av kirsebærrekene,for sakura betyr visstnok kirsebær.Så anbefalingen var å ikke blande disse,inntil det var avklart.
Men sakuraene har en annen oppførsel enn kirsebærrekene og ser også noe ulike ut,men det kanskje ingen betydning.Sakurane er ikke så eventyrlystne som kirsbærrekene,de er jo overalt i karet der det skjer noe spennende.Sakuraene er rolige i forhold.
frosken
. Der var de litt usikre om dette er en art av kirsebærrekene,for sakura betyr visstnok kirsebær.Så anbefalingen var å ikke blande disse,inntil det var avklart. Men sakuraene har en annen oppførsel enn kirsebærrekene og ser også noe ulike ut,men det kanskje ingen betydning.Sakurane er ikke så eventyrlystne som kirsbærrekene,de er jo overalt i karet der det skjer noe spennende.Sakuraene er rolige i forhold.



Husker ikke om det var i basen her eller et annet sted, men sto at de kunne krysse hverandre. Så det etter å ha lest annonsen din. De var fine de blå med dog så små og nusselige. Sikkert skjønne der de freser gravide rundt med 20-30 egg.... fnis
frosken
Bare hyggelig med en prat :-) Sjøhestene husker jeg ikke hva kostet,men det var rundt hundrelappen et eller annet sted.Slike kvitteringer har det med å bli borte før jeg kommer hjem,de fordufter rett og slett... Sjøhestene går i ca.25 liter ,de er ikke så store og sterk strøm vil bare kaste de avgårde.De ser ut som skolisser,uten sammenligning forøvrig. Så tiden får vise hvor store de blir,om de eventuelt må flyttes til en større tank.Finner mistenkelig lite om denne arten,men de er viltfanget så det er kanskje derfor?De står ikke i basen her heller ,hvis denne arten ikke har blitt lagt til nå nylig. Sakuraene ja,de kommer fra samme sted.Dahls dyrerike er svaret på det spørsmålet. Der var de litt usikre om dette er en art av kirsebærrekene,for sakura betyr visstnok kirsebær.Så anbefalingen var å ikke blande disse,inntil det var avklart. Men sakuraene har en annen oppførsel enn kirsebærrekene og ser også noe ulike ut,men det kanskje ingen betydning.Sakurane er ikke så eventyrlystne som kirsbærrekene,de er jo overalt i karet der det skjer noe spennende.Sakuraene er rolige i forhold.


Jeg fant ingenting om de fiskene på nettet, og jeg har lett - tro meg

25L! Hmm.. guttungen har jo et kar på 30 L! *gliser-rundt*
- men spiser de reker?
De var så fiiine Sukk.. Hvis de yngler, si i fra da )))

Ja de kirsebærreken vi kjøpte av deg er i allefall veldig aktive og ikke redde for noe som helst Er kirsebærene og sakuraen like store?

Spørre spørre..

Alltid risiko for krysninger,så jeg har disse i eget kar.
Ja flotte disse blå der de bærer rundt på nye liv i magen.Og artig at de synes disse eggene.
Er kirsebærene og sakuraen like store?

Spørre spørre..


Står her i basen.... http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1194 at hannen blir 20mm og hua 25mm. (sakuraen)

LOFFA
De er nok like store ja,når de er fullvoksne både sakura og kirsebærrekene.

Vet ikke om sjøhestene spiser reker,som sagt så er ingen fersket med reke i munnen.Ser de svømmer forbi dem,og de napper ikke etter de eller noe.
Det hadde vært topp å få småttinger,men om så skjer vet jeg ikke.Vet ikke om dette er en av hvert kjønn engang,selv om de trodde det på Dahls.
Og det er lite info om disse,men så lenge de ikke dør må jeg jo gjøre noe riktig i forhold til vannkvaliteter og foring.

Bestilte litt nytt på internett i går kveld,fra Tyskland.
Må ha en kraftigere powerhead som skal drifte Hmf-filteret i 160 literen.
Bestilte også noe som heter cyclops-eeze,som skulle være enda mer næringsrikt enn artemia.Håper det blir spist,for det var ikke spesielt billig.Men hva gjør man ikke for sine små venner



[URL=URL=http://http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=FutterHobby&t=temgroup&start=1&dif=14&userid=xXz1z0tHM3tLvNvPfD7rPD6OpiK8dgtW10E&uhaupt=1&G_menu37=1&path1=Futtermittel+%26+Artemia&mpath1=37&path2=Cyclop-eeze&mpath2=0]Cyclops-eeze[/URL]
Du får notere ned hva som fungerer og ikke fungerer med vannverdier, mat o.l. Kan jo bruke infoen din som oppslagsverk hvis man får seg slike en vakker dag
Ja,vannverdier er viktig.
Nå går de i vann som corydorasene og rekene liker.Har noen coryer også i dette karet,disse er kun noen måneder gamle og skal flytte når de blir større.Dette er albino og aeneus.
Red bee-mislykket transport
Åååå,jeg er så lei meg.
Bestilte 10 stykker red bee,10 stykker for 500.-.Ikke så verst pris,men det som hendte var at kun 1 reke overlevde transporten.Det er til å grine av,rett og slett.
Resten var døde,det var ingen tvil når jeg åpnet emballasjen på flasken.De har en spesiell stilling når de dør.akkurat som rekene i butikken som er kokt
Midt mellom taiwanmosen lå de flotte rekene.
Jeg får trøste meg med den ene som foreløpig sitter redd oppe i et hjørne av karet,en stor flott reke.Jeg får kalle han/henne for lucky...
Det går fortsatt bra med den overlevende red bee reka,og skal bytte til meg noen flere red bee i løpet av uka.Skal sende avgårde en gjeng med blue pearl reker,og byttes i red bee.
Red bee synes flott i karet.

Ellers så ble prosjekt 54-liter knust nå i helga.Karet sto på planker i garasjen og jeg hadde puslet med det en stund for jeg har satt inn en innvendig bakgrunn,og et hmf-filter.
Kom inn og så at det hadde flyttet seg,og den hadde en heftig sprekk nederst på karet.Der var tydelig at dette karet aldri noensinne ville bli fylt med vann .
Tok ut bakgrunnen som var ment å sitte der,og bunnen fulgte med.Så det er ikke oe pent syn lengre.
Ingen skyldige har medt seg....

Ellers så er jeg veldig i tvil hva jeg egentlig kan skrive i min personlige tråd av ting og tang.
Nils moderator slettet mye av mine siste innlegg i Leifs sin persolige tråd,men her har jeg egne redigerings muligheter og ønsker å styre dette selv.

For det skjer jo mye som en kanskje ønsker å snakke om,og jeg skjønner det at barn/ungdom er inne på forumet her .
Skal sende en mail til moderatorene om dette, og om de i hvertfall kan si ifra før de sletter ting og tang.



Du kan skrive om det meste som omhandler akvariehobbyen din. At tråden av og til sporer av og omhandler andre ting er vel ok.

Dette er derimot ikke ok "Nils moderator slettet mye av mine siste innlegg i Leifs sin persolige tråd,men her har jeg egne redigerings muligheter og ønsker å styre dette selv."

Grunne for at dette ikke er ok er at dette inneholder kritikk av moderering. Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.

Ellers må jeg vel si det en gang til. Personlige akvarietråder er ikke en privat tråd. Når moderatorer får tilbakemeldinger av andre medlemmer av akvaforum på at tråder er krenkende, off topic eller av andre grunner bryter med retningslinjene er vi nødt til å moderere disse trådene. Og alle moderatorene ønsker er at vi skal slippe å moderere voksne mennesker.

Jeg kan love deg at det ikke er noen moderatorer som ønsker å bruke sin fritid som kunne ha vært brukt på familie, akvariehobbyen eller andre trivelig aktiveiter istedenfor på å moderere gjentatt brudd på retningslinjene.

Og, nei det vil ikke vil gitt noen advarsler eller på annen måte øke den frivillige innsatsen til moderatoren, for at medlemmer skal slippe å leseretningslinjene.


Jaja,greit.

Da har jeg bare et ønske her,og det er at denne tråden stenges.Så slipper dere å bruke mer tid på meg i hvertfall.Beklager at jeg har brukt av deres tid.



Det er litt feil å si at det ikke vil bli gitt advarsler, da jeg fikk en tidligere i min forrige tråd. Synes dette var helt greit slik at jeg fikk rettet på meg selv og på de som skrev. En vet ikke helt bestandig hva som er upassende eller litt på kant av retningslinjer. Jeg spurte i min tråd nå i helgen om hva "mine" trådlesere mente. Og jeg fikk svar, og ja jeg rettet på meg selv først med å forandre min profil i innleggene. Dvs teksten som står helt i bunn. Den var på kanten må jeg innrømme, selv om jeg vet det er flere som også burde byttet ut sin......Jeg har også tenkt igjennom hva jeg har skrevet den siste tiden, og ja... jeg har vel vært litt for mye of topic. En advarsel eller en på minnelse pr mail hadde vært både hyggelig og noe mer koselig enn ei melding i tråden. Vi er bare mennesker og mennesker er forskjellig. Selv moderatorer er forskjellige, men de er jo bare mennesker de også ;- =)
Trist ikke å høre mere fra deg Frosken, om det som skjer i fiskeverdenen din. Ikke ofte det er så leeeeenge stille fra deg. Men kanskje du gjore alvor av det du skrev her i ditt siste innlegg. Håper jeg tar feil. Du er en av de mange jeg har møtt gjennom akvaforum og akvarieklubben i Drammen, som jeg liker aller best og som jeg føler jeg er på "linje" med i hobbyen våres. Vi har byttet, solgt og kjøpt fisk av hverandre i den tiden jeg har vært her på forumet og det er derfor trist å miste den gode kontakten vi har hatt her. Selvfølgelig skjønner jeg deg og er vel litt i mot modereingen her inne til tider jeg også. En vet snart ikke hva en kan skrive. Har ellers solgt litt fisk til siggi som har blitt medlem her inne, og som er min nabo. Har blitt bitt av litersyken han også. I dag ble det overført 1 mega stor han ancistrus, samt 2 yngler-3 aeneus yngler-1 kongo munnruger-1 sebra ciklide og 5 o.mossambicus. Han har så langt 4 karr og er like ivrig som det jeg var i begynnelsen. I forhold til han har jeg landet og han tatt av, hehe. Ellers vokser cory yngelen og ynglen til ancistrusene som kom, og ble flyttet til det lille karret klarer seg bra. Alle lever selv om det KUN er varmekolbe og luftestein i det karret. Er ikke tellbart der de ligger i ei klynge, men tenker det er et sted mellom 40 og 50 ancistrus yngel. Ellers ikke noe nytt annet enn at et nytt karr på litt over 100L kommer i hus til uken...
Savner deg her på AF Trine.

Klemz fra LOFFA
Nei og nei og nei!
Du kan da ikke bare forsvinne sånn! He he... nesten så jeg kommer og sparker deg i leggen.. jeg bor jo ikke så langt unna jobben din

Jeg som logga meg på igjen bare for å se om du hadde lagt ut flere bilder av sjøhesten...og for å spørre hvordan det gikk...

Håper du kommer tilbake snart..
Inaktiv bruker
lever du fremdeles frosken siden det er så stile her innde i tråden din
Nils Vollstad
Jeg kan love deg at det ikke er noen moderatorer som ønsker å bruke sin fritid som kunne ha vært brukt på familie, akvariehobbyen eller andre trivelig aktiveiter istedenfor på å moderere gjentatt brudd på retningslinjene.



Måtte bare lese igjennom de siste innleggene her og spesielt det Nils skrev. Dette er ingen kritikk av moderatoren Nils, men et direkte spørsmål til han som privat person.

Som du selv skriver i SITATET over ønsker du ikke bruke fritid på å rette opp brudd på retningslinjene..... Jammen hvorfor er du da moderator her på forumet om du ikke ønsker å bruke fritiden din på dette? Jeg ønsker ikke bruke tiden min på slike ting og er derfor IKKE moderator.

På min arbeidsplass har jeg vært klubbleder i 9 år og har vært det for at jeg trives med det. Og ja... det går en del fritid der til tider, men trives med det. De som ikke ønsker en slik "drittjobb" holder seg unna og lar andre med intressen ordne opp for seg. Ikke for å være useriøs, men hadde jeg hatt annet å bruke fritiden min på.... ville jeg heller gjort det
Hei på dere alle sammen.
Vil takke dere for at dere bryr dere om meg og hva som skjer i min tråd.

Jeg er enig i siste innlegg fra Loffa,men jeg personlig trekker meg mer fra slike ting som dukker opp enn å "ta opp kampen"..

Til dere alle:Ønsker dere en riktig trivelig sommer.Nyt sommeren og lev livet!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap