Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 13)

Rita Revestrek
Det er jo en rotete plante :)))


Ja er jo det
Boraras brigittae - moskito rasbora
I dag tok jeg meg en runde for å sjekke dyrebutikkene her i byen for om mulig å finne noe fisk jeg ville ha, eller bestille noe.

Stoppet først ved en butikk, og der fant jeg en nydelig liten rød Echinodorus som blir kalt "Rubin Narrow Leaf" som jeg kjøpte som fiskepengene mine. Har en boks hvor jeg putter alle kontantene jeg får ved salg av akvarierelaterte ting. Det har etterhvert blitt en del penger og hva er vel ikke mer naturlig enn at jeg bruker disse pengene på noe akvarierelatert?

Etter plantekjøpet dro vi over til Tropehagen og gjett hva som sto å ventet på meg der! En art jeg mange ganger har tenkt på å bestille siden jeg aldri har sett den i butikk: Boraras brigittae. Jeg tenkte ikke mye over saken for å si det sånn og tok med meg 20 stk.

Vel hjemme var det første jeg gjorde å teste PH i vannet både i karet de skulle i og vannet de kom i fra butikken. Her er resultatet:


Butikkvannet har en PH på ca 7,2, mens PH i 100 literen er ikke målbar med denne testen, altså under 6.

Jeg ville ikke ta noen sjanser og brukte lang tid på akklimatiseringen. Vanligvis pleier jeg ikke være så nøye med det, men disse fiskene er jo så små (og skjøre?)! Sjekket ikke, men tipper jeg brukte tre timer på å venne dem til min mye lavere PH.

Mens jeg holdt på akklimatiseringen byttet jeg like godt vann i alle karene borsett fra 28 literen. Ble litt foring også, mikroorm til coryene og yngelkaret. Og fotografering. Tok rett og slett akvariestellet i dag i stedetfor i morgen

Da jeg hadde fyllt opp 100 literen slapp jeg fiskene ut her. De var så forskremte og bleke stakkars. Fant hverandre etterhvert og ettersom jeg satt å såg kom litt og litt farge tilbake.

Her er bilde uten farge og med litt farge.
De nye rekene trives tilsynelatende godt hos meg. Da jeg foret karet de er i, og sto å lyste etter yngel oppdaget jeg at det er to hunner med egg nå, og en som har eggproduksjon i nakken! Ble overveldet av hvor fort det gikk. Den hunnen som hadde egg da de kom har blitt brun med en stripe langs hele "ryggraden".

[External Image]
[External Image]

Forøvrig så jeg til min store glede fem stk adolfoiyngel ute på matjakt i dag. De er bare så søte og jeg begynner å slappe litt av med tanke på om de lever opp. Nå er det vel fireukerskneika jeg har lest om som er det eneste hinderet for et vellykket oppdrett. Litt stolt

Ser dere yngelen?
[External Image]
Nesten helt til høyre ser dere deler av stimen med boraras

[External Image]
Stilig med en bitte liten boraras i det karet

Hva er de nye rekene for noe?
Lisbeth
Stilig med en bitte liten boraras i det karet :) Hva er de nye rekene for noe?


Ja Jeg er i himmelen, det var akkurat som bestilt at butikken hadde fått dem inne akkurat nå og jeg tok turen for å sjekke. Lykketreff!

Foret dem med mikroorm nå og de gaflet innpå. Er ganske redd for at de skal begynne å stryke med etter et par tråder jeg har lest her inne om dem så det blir noen spennende dager jeg har i møte.

Rekene ble kjøpt som Caridina cf. Babaulti "green" - grønn reke.
Oppdatering
I går telte jeg ti stk små adolfoi! De har begynt å komme frem når de får mat så derfor klarte jeg å telle dem i går. Hvis dette går bra har jeg allerede doblet gruppen min, og nye egg ligger til klekking. Krysser fingrene atter en gang for dette er nesten litt for spennende!

Boraras brigittae ser ut til å klare seg bra i sitt nye hjem. Prøver å telle dem stadig, men kommer aldri til mere enn 17 stk. Men vanskelig å telle så tar det ikke for gitt at de tre siste har strøket med.
Så gøy med de små adolfoiene! Håper det går bra med eggene også...

Kan tenke meg det er litt vanskelig å telle de små borarasene ja, for de stiller seg vel ikke akkurat på linje for å gjøre jobben lettere for deg ;D
Anna U.
I går telte jeg [B]ti [/B]stk små adolfoi! De har begynt å komme frem når de får mat så derfor klarte jeg å telle dem i går. Hvis dette går bra har jeg allerede doblet gruppen min, og nye egg ligger til klekking. Krysser fingrene atter en gang for dette er nesten litt for spennende!


Jippi!! Gratulerer så masse med Adolfoi-yngel Anna! Gleeeeeeeder meg til jeg får kjøpe fra deg! ;D

Krysser fingrene for kull nr 2!
Hihi takk takk

Å telle boraras er ikke enkelt nei, og de stiller seg ikke på linje for å si det sånn, hehe. De liker seg i bakkant av karet, og her svømmer de i stim frem og tilbake i hele lengden. Veldig fint å se på! Prøver å telle tre eller fire stk av gangen, men her må det tålmodighet til for å treffe og telle sånn ca riktig. De er ikke sky og når jeg forer med mikroorm(hver dag) kommer de frem for å spise. Gir de mikroorm en eller to ganger om dagen og i dag er de trillrunde i magen

Jeg gjør mitt beste for å få frem små adolfoi til dere nå Beate Og fiskene også, de leker og leker, at dem ikke blir slitne! hehe. Plukket noen egg i dag også. Så får vi se hva tiden bringer, om jeg skal være så fantastisk heldig å få til dette. Hvis jeg får alle sammen til å vokse opp, eller i det minste såpass mange at de kan danne en egen gruppe, ja da blir det en liten milepæl for meg som akvarist. Og mange andre får det jo til, så da bør vel jeg også kunne klare det!? Jeg synes jeg fortjener det hvertfall så godt stell som jeg gir fiskene og rekene mine for tiden. Har jo ikke hest nå så fiskene får ekstra mye oppmerksomhet denne vinteren, og det gir resultater vil jeg si.

I ettermiddag gjorde jeg nok en byttehandel med Lisa-S Denne gangen kom hun hit med reker og planter og jeg sendte med ho både reker og fisk. I tillegg til en passelig gjeng med krystallreker sendte jeg også med henne alle 7 C. trilineatusene som et forsøk på å få oppfyllt ønsket vi har om å få til oppdrett på arten. Triller går jo for å være en enkel cory å få i lek, men verken jeg eller Lisa har sett lek på gruppene våre. Nå slår vi dem sammen og det blir en stim på 16 stk hvis jeg ikke tar feil. Tålmodighet er stikkordet tenker jeg, men jeg har absolutt trua på at det skal gå til slutt.

Til Lisa: Du MILDE MOSES hvor mange reker det var! Det var ikke 30 for å si det mildt, jeg tipper 70!!

Apropos tålmodighet. Jeg tror kanskje ikke jeg trenger å være så tålmodig når det gjelder hypancistrusene mine. Der såg jeg nemlig litt flørting, les; to stykker i samme hule etter vannbytte i dag
Hehe.. Åy, var det så mange..
Ja men det var jo så mange små yngel der så de vil ikke gjøre så mye utav seg enda uansett. Fikk du sånn ca talt foholdet mellom kirsebær og de grønne da?

Det var kjempearti og få komme å se karene dine Anna!

Og du, får du yngel av de Hypancistrusene så sett meg opp på lista som kjøper med en gang!

-forresten så stemmer det at vår felles flokk med triller nå er 16 individer.
Ja det var helt sinnsykt mange små. Det som var litt artig var å se fargeforskjellen i den hvite bøtta. De var jo blitt ganske fargeløse etter transporten. Men veldig mange(ca halvparten?) hadde et helt tydelig skjær av turkis på hele kroppen. Har du sett det? Veldig facinerende, og spennende å se hvordan fargene blir på dem som voksne etterhvert.

Når det gjelder kirsebær, så tipper jeg at det ikke var noe særlig flere enn ti stk totalt. Plukket ut kanskje 7 stk og såg noen få yngel igjen med rødskjær i bøtta, men pirkearbeidet med å plukke dem opp gadd jeg ikke. Var så å si nesten umulig å skille enkelte av dem på farge også. Tror kirsebærene var enda mer fargeløse enn de andre.

Du er herved satt opp på lista over fiskekjøpere. Den finnes kun i mitt hode, men derfra forsvinner den ikke

Jeg har god tru på at det blir hypancistrusyngel hos meg etterhvert, men spørsmålet er bare hvor tålmodig man må være. Reiser bort i helga så får ikke sjekket tilstanden i karene/hulene før på søndag kveld.

Apropos hule; jeg tror ancistrusfar ligger på egg igjen. Slapp hunnen inn til han i 100 literen her om dagen og jeg tipper de ikke ventet lenge før de var igang igjen. Luket bort litt sagitaria subulata som vokser tett i tett i et område rett foran hula hans. Umulig å lyse inn dit for å se om han har egg, men han lå der å viftet hvertfall. Sukk, de er søte de ynglene, men de er så mange! Jeg tror ikke jeg er langt unna sannheten hvis jeg sier jeg har 200 stk av de søte små. Håper bare at en av butikkene kan ta i mot når de blir store nok, ellers har jeg et problem.

Ja det er ganske store forskjeller i fargenyansen hos grønnrekene har jeg sett. Fant en (som jeg jo måtte beholde selv) ganske mørk grønn mens jeg fiska på de i går. Håper denne skal gi flere fargesterke avkom.

Det var jo flott at det var minst av kirsebærene også.

Ancistrusbabyene er jo så søte når de er bittesmå!! Jeg har lyst på de hver gang jeg ser de i babystørrelse!! Hehe
Du får høre med butikkene med en gang de er store nok til å flytte og mens de enda er nusselig søte, for da selges de sikker fort fra butikk!
Ja det blir spennende å følge med på hvilke farger rekene får. Kanskje man må sortere litt etterhvert?

Tror jeg har en fordel med at jeg har en del gule ancistrus. De er mye lettere å selge privat enn de mørke hvertfall. Jeg synes en miks av begge fargene er fint. Kunne ikke tenke meg å ha bare albinoer..
Anna U.
Ja det var helt sinnsykt mange små. Det som var litt artig var å se fargeforskjellen i den hvite bøtta. De var jo blitt ganske fargeløse etter transporten. Men veldig mange(ca halvparten?) hadde et helt tydelig skjær av turkis på hele kroppen. Har du sett det? Veldig facinerende, og spennende å se hvordan fargene blir på dem som voksne etterhvert.


Hva slags reker er dette da?
Samme som de forrige, Caridina cf. Babaulti "green" - grønn reke
Nytt kull kloreker
Kommet til nytt kull med kloreker i løpet av de siste dagene. Oppdaget dem i går da jeg tok ut rota med anubias og solgte den.

Har også klekket noen flere adolfoiyngel såg jeg, så hvis alt går bra med dem så er det godt over ti stykker oppi der. Synes de vokser sakte, men det får jeg bare tåle siden jeg har valgt å drette dem på den måten jeg gjør. Mikroorm er det eneste de får, men kanskje det hadde vært en ide å prøve med litt diskusgranulat nå, de er tross alt rundt fire uker gamle nå. Kan jo prøve å blande litt finknust TetraDiskus granulat med mikroormen for å se om det går ned.
Savner en liker-knapp!
For jeg liiiiiiiker det jeg hører!
Kanskje eg må skrive en status på FB bare så du får trykke, hehe.

De største er masse fremme nå så jeg får se masse på dem og får sett at de spiser. Dermed passer det jo bra å prøve noe ny mat til dem nå så jeg får se om det blir spist. De er bare så søte!

Ang de prikkete mallene mine som jeg skrev om at flørtet litt etter vannbytte på torsdag, så kan jeg opplyse om at egg ble lagt, men det var veldig få igjen av dem når jeg kom hjem på søndags kveld. Tydelig at de ikke har tenkt å gi meg yngel riktig enda, men jeg lever i trua på at det snart går riktig for seg og at jeg kan kalle meg oppdretter av disse også! Men bildene jeg har sett gjør meg veldig usikker på om det er 201 eller contradens jeg evt kan kalle meg oppdretter av.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap