Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 130)

Gunni
De c. eques var utrolig fine! Hvordan har du fått tak i de? Driver å prøver å bestemme meg for hvilken cory-art jeg skal ha:)


De er utrolig vanskelige å få tak i, de er sjeldne. At jeg i det hele tatt fikk tak i dem var et utrolig lykketreff og en tilfeldighet. Kjøpte dem i en butikk i Oslo, som hadde fått dem inn i stedet for en annen, mer vanlig art (feil-leveranse).

Jeg driver og forsøker å få de jeg har i lek, i håp om å drette dem
Mine to siste guppyer
Dette er de to siste guppyene jeg har, etter at 152 (!) guppyer forlot heimen i går ettermiddag Åh, det var deilig. Nå er det heeelt rolig i det Cory-karet de var i igjen

En blå hann, og en svart hunn med nesten panda-lignende tegninger.
Små enda, hunnen er nok ikke kjønnsmoden engang. Herlig...
De har litt tjukke mager på bildene, fordi jeg flyttet dem til et kar med en del kirsebærreker.... de begynte straks å jakte i buskene på reke-yngel, og gaflet i seg alt de kunne finne av småreker.

[External Image]


[External Image]
Det var en nyyyydelig blåfarge på den guppy hannen din.. Kjøpte du guppyene fra privat person eller fra butikk(de første blå du hadde)?? Og hadde du bare blå guppyer eller flere fargen?? Hvordan klarte du å opprettholde den fine blåfargen??
Jeg har en hvit hann som jeg vil ha fler av ser du, derfor alle sprørsmålene.. Hvis jeg vil ha hvite avkom så burde jeg vel ha den hvite hannen + ei hvit hu for seg selv i et annet karr???

Legger ved 2 bilder av den fiiine hvite hannen min=)
(sorry dårlige bilder, men har ikke godt kamera)
Jeg kjøpte 4 blå guppyer i en butikk for ca 2½ år siden. Det er disse 4 som er forfedrene til alle mine blå guppyer.

Det krever litt arbeid, man må følge med og luke ut alle yngel som fødes og som ikke har den rene blå fargen som man ønsker. EN enkelt guppy med feil farge kan spre genene sine og ødelegge hele prosjektet Det dukket opp en og annen hann med oransje hale i denne kolonien en periode, 2007, men etter nitidig arbeid sluttet det å komme slike med feil farge, og kun helblå hanner ble født det siste året her nå. Hunnene er alltid enten halvsvarte eller halvt blå og svarte. Der har jeg aldri hatt uønskede farger.

Så svaret på spørsmålet ditt er ja, du må ta ut den hvite hannen og en hvit hunn og holde dem for seg selv i et eget kar. Ellers har du ingen kontroll med hvem som parer seg med hvem. Poenget er at DU skal velge hvilke farger og kombinasjoner som får lov å formere seg.
Du må også være klar over at hunnen kan være gravid med en annen hann fra før, når du flytter henne over, så det tar litt tid før du er sikker på at hun kun kan ha paret seg med din utvalgte hann. Det første kullet hun føder etter at du har flyttet over paret, kan du ta bort og ikke ha sammen med foreldrene. Ikke før de har vokst opp iallefall og vist hvilke farger de får.

Når du så får yngel på henne og du vet at den hvite hannen er far, må du luke ut alle som ikke har den ønskede fargen, og kun beholde de aller beste og fineste sammen med foreldrene. Det krever litt systematisk arbeid, spesielt i starten, men etterhvert vil det bli sjeldnere og sjeldnere at uønskede farger dukker opp i avkommet
Ikke behold sånne "halv gode" eksemplarer sammen med avlsgruppen din, de kan og vil sannsynligvis spre halvgode gener videre. Det er kun de aller fineste og reneste fargene som får lov til å bli.

Lykke til Det er ganske morsomt og spennende
Tusen takk for veldig utfyllende og raskt svar Mona=) Da skal jeg fange hannen og den fineste hvite hunnen og ha for seg selv en dag neste uke=) Dette kommer til og bli kjekt og spennende og følge med på=)
Jeg har veldig lyst å skaffe meg en Corydoras-art som heter Corydoras arcuatus. Den kjenner nok mange til.

Jeg kunne tenke meg å holde disse små-fetterne til mine Super-Arcuatus (CW036) sammen med min gruppe med de store. De har nøyaktig samme mønster og farger, det eneste som skiller er deres utvokste, voksne størrelse. Super-Arcuatusene er litt over 7 cm. Vanlig Arcuatus blir 5½ cm
Det ville vært drit-tøft å se en bande av store og små slike stime sammen i 180 literen! Jeg ville da fjernet alle C. Black, slik at det ble et "arts-kar" (nesten) med de to variantene av Arcuatuser.
Neste gang jeg får øye på C. arcuatus i butikken skal jeg kjøpe meg en gjeng!

Disse to bildene er tatt med ca ett års mellomrom. Det øverste er tatt i går, og det nederste i november i fjor.

Disse er bare råstilige!

Høst 2008
[External Image]

Høst 2007
[External Image]
C. Arcuatus er noen artige små skrullinger ja. Har selv seks stykk som farter rundt med Schwartziene mine.

Hvordan går det forresten med de blå tigerrekene dine? Oppdaget selv endelig en hunn med egg i dag.
Det går dessverre dårlig med de blå tigerrekene. Jeg har flaks om det er så mye som 2 igjen... Jeg har ikke villet rote i karet i det siste for å sjekke, men det har vært uhyggelig stille der. Så EN reke for et par dager siden, men den så litt puslete ut egentlig.

Skal ta en sjekk på mandag i det karet, for da skal jeg ta ut all pelliamosen der (den er solgt). Da blir det straks mere åpent og oversiktlig i karet, og jeg har en sjanse til å se om det er flere enn èn reke i livet.
Corydoras cf. burgessi, også kjent som C-121, fungerer som et barometer hos meg.

Når vannverket tilsetter økt mengde tilsetninger som f.eks. klor i vannet, så er det hos C121 jeg ser det først. Har jeg tatt et vannbytte og de begynner å klø, så vet jeg at nå er det bare å ta frem flasken med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&userid=Ra2X34CP1DxUGG6DKXk5Ivhnsho6YRpHlcD&t=temartic_e]Aqualife[/URL] vannforbedringsmiddel igjen. Dette er typisk hver vår og høst, når økt nedbør og smeltevann fører til avrenning ned i drikkevannskildene og forurenser. Vannverket svarer med å pepre vannet med klor.

Glemmer jeg å tilsette Aqualife ved vannbytter, så begynner straks disse Coryene å sprette mot sanden, gnikke og gni seg for å klø seg på underlaget.

[External Image]


Nå har jeg tatt et kaldtvannsbytte hos Corydoras sp. Green Laser.
Litt nifst, å bare bruke iskaldt vann, ingen mellomlagring eller temperering. Jeg liker liksom bedre å lokke, ikke sjokke, Corydorasene til lek :p

Temperaturen i karet sank til 19°C, lavere enn jeg noen gang har gjort før, så nå får vi se da....

[External Image]
I dag har jeg gått løs på 45 literen med Pyrrhulina zigzag yngel. Har gruet meg til det lenge, fordi det er umulig å føre en håv rundt der med så mye mose, stilkplanter og de krokete grenene til redmoor-røtter. Men nå skulle det gjøres, jeg skulle fange inn reker som er solgt og jeg skulle da samtidig fange inn Zigzag-yngelen og flytte dem over til 128 literen der de voksne går.

Det gikk i grunnen overraskende bra å fange tetra-yngelen, de ble rett og slett så sjokkerte over å se en håv at mange av de stod helt paralyserte av skrekk og overraskelse. Jeg passet på å telle dem, og hvis jeg har fått med alle, ga mitt første forsøk på tetra-oppdrett 14 stk Det var èn ting som overrasket meg veldig og fikk meg til å gruble... jeg fant nemlig en småtass på bare 1 cm der også! Hvor kommer den fra? Har de største blitt kjønnsmodne og lekt i yngelkaret?? Den var bare en tredjedel av størrelsen til de største, så det kan umulig være samme kull som dem selv om det er store variasjoner i str innen kullet.

Nåvel, alle ble fanget inn og akklimatisert i 128 literen. Tok noen bilder mens jeg holdt på. På det ene bildet har jeg merket av den bittelille yngelen med en pil. Den var så liten at den ellers ikke var lett å se

Nå har jeg fått en brukbar stim i 128 literen, ca 20 tilsammen. Så neste kull jeg oppdretter på disse, vil jeg kunne selge og spre til det norske folk


[External Image]

Den lille tassen - merket av med pil
[External Image]

[External Image]
Det ser ut til å gå kjempeflott med stimen av P. zigzag ungfisk jeg slapp ut i den ene 128 literen i går De stimer, glor, napper litt i blader, ser på hverandre og ser fryktsomt på de stooore artsfrendene som også befinner seg der. Alle ser ut til å gruble..."Hvor er min plass i hierarkiet nå...?" For et par av hannenes del ser det ut til at de legger til "Tro om jeg kan kuppe sjefsplassen..? Hm!"


[External Image]



[External Image]


En av de to største hannene i ungfisk-gruppen. Han er så fin!
[External Image]

Jeg har kjøpt meg blått lys med bobler :p
Det er en lampe man kan ha under vann, f.eks. stående på bunnen i akvariet, og så kan man koble det til en luftpumpe slik at det strømmer luftbobler opp gjennom det blå lyset. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha så mye bobler akkurat, men jeg må jo teste det og se hvordan det ser ut Det blå lyset kan jo bli kult som nattlys? Har ikke testet eller pakket det opp enda.
Kjøpte det her.

[External Image]


Her er forresten de to eneste guppyene jeg har igjen nå. Da jeg skulle velge meg en hann blant alle de 150 guppyene jeg skulle gi bort, trodde jeg at jeg valgte jeg en mørkeblå. Men det ser ut til at jeg bomma litt, den jeg har, har en mellomblå metallicfarge. Den var jo veldig fin den også
[External Image]

Den eneste hunn-guppyen jeg har. Valgte med vilje en veldig liten en, som ikke er kjønnsmoden enda. Kjente sterkt at jeg trengte en pause fra den evige guppy-yngel strømmen...
[External Image]
Har visst litt bildemani i dag

Et lite glimt inn i reke-kolonien i 45 literen

Den som er skarpøyd, vil se på det ene bildet at det befinner seg EN enslig hann-kirsebærreke der også (man ser bare stjerten på den, på det øverste bildet). Den smuglet seg selv inn hit etter at jeg flyttet javamose over fra et annet kar og over hit, da jeg skulle sette opp 45 literen i februar. Tenk det, for en tøffing, jeg som stod og skylte mosen under vannkrana ganske lenge (for å få vekk skitt og pestsnegler) før jeg la den i 45 literen. Heldigvis, utifra hva jeg har lest, kan ikke CRS og Red Bee krysse seg med kirsebærreker. Jeg har likevel forsøkt å få fatt i den enslige reka flere ganger, uten å lykkes. Den er borte vekk i moseskogen før jeg får sukk for meg.

[External Image]


[External Image]
Flotte reker mona, skulle gjerne bestilt masse av deg. Men tingenes tilstand sier jeg bare må vente.
Jeg er helt imponert over hvor flotte bilder du får av så raske fisker. Jeg får ikke tatt noen fine bilder av noen av tetraene eller guppiene mine.
ÅÅHHHH! Måtte du si at det var en kirsebær-hann på et av de bildene?! Jeg fikk helt oppheng! Jeg har stirra og stirra uten å se snurten av den dumme reka! He he, det blir som å finne fem feil. Husket jeg hadde dilla på det når jeg var lita.

Dumme bilder... jeg ser den nok til slutt!
Jeg har laget en løsning på gåten med kirsebærreka
Et bilde med pil dit han befinner seg - man ser akkurat stjerten hans, litt avvikende oransjeaktig i fargen i forhold til CRS og Red Bee rekene.

Ser du han nå, Lro?

[External Image]
Hehe.. Takk
Holdt også på å bli gal her jeg satt

Men må også bare si det, fyttirakker'n for noen fine bilder du tar Mona..
Er like imponert hver gang
DEN var ikke lett å se, den. Selv med pila på plass hadde jeg problemer. Men jeg tror i hvert fall jeg kan se den nå. Jeg var nemlig like frustrert som LRO.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap