Elins lille hjørne (side 130)

Adolfoiene mine er veldig "stimete". Ikke ofte jeg ser en enslig på vift helt alene. De hviler, svømmer og spiser i flokk har jeg inntrykk av, men det kan godt være to eller tre små grupper - det må ikke være hele flokken samlet. Men, mine er jo VF, og ikke så lenge siden de ankom heller, så om det er usikkerhet som gjør det vet jeg ikke.

Ellers har jeg egentlig en liten jobb å gjøre når det gjelder disse. Jeg fikk nemlig 4 velvoksne adolfoi når jeg solgte en god del ungfisk forrige uke. Akklimatiserte og slapp de ut som jeg pleier, men i det øyeblikk de kastet seg under rota, fikk jeg noe å tenke på. Disse fire nye har MYE bredere svart stripe enn de adolfoiene jeg hadde fra før.

Nå vet jeg godt at stripa kan være svært varierende, men det som umiddelbart slo meg var "duplicareus" Egentlig tror jeg nå at det er adolfoi, de ble i sin tid kjøpt som det hos Aquamanias, og der pleier ID å være korrekt (selv om han sikkert har fått feil fisk han også, som alle andre). Eneste måten jeg kan være helt sikker på, er å ta meg tid til å stresse fiskene ved å fange inn to og kjenne på finnene deres. Er begges finner glatte: adolfoi. Har en "taggete" finne: duplicareus.

Enn så lenge har jeg ikke gjort det, siden jeg ikke er så glad i å tømme alt og fange fisk bare for å ta på de, liksom. Mye stress for lite. Men jeg kommer sikkert til å sjekke en gang - mulig jeg gjør det i forbindelse med at karet skal tømmes og få hjørnefilter. men det er 99% sikkert adolfoi og bare variabel svart stripe jeg har reagert på
Ja, det er ikke store forskjellen på de når man må kjenne fysisk på fisken Hva med å bruke lavendeldråper, går det an om man skal skjekke det? *bare en tanke*

Glemte å si at mine 5 duplicareus holder seg mye sammen, men kan godt gå i 2 grupper når de vimser rundt i karet. De er også av den typen som ikke bare holder seg på bunnen, de må liksom skjekke alle blader osv etter mat De er som regel samlet når de spiser og hviler. Ikke særlig sky heller, men blir av og til påvirket av Sterbaiene som har fått dårlige nerver i det siste.
Det aner jeg ikke. Jeg kommer sikkert til å bare kjenne på brystfinnene deres kjapt mens de ligger håven og blir flyttet. Kjapt og enkelt, minst mulig stress.

Egentlig hadde jeg ikke brydd meg heller, men om det utenkelige skulle skje - og det blir lek - vil jeg jo unngå mulighetene for krysninger. Så jeg hadde bare vært helt avslappet om jeg var 150% sikker på at det er adolfoier. Noe det sikkert er også

Jeg aner ikke når jeg får somlet meg til å sette inn hjørnefilter, men når den dagen kommer skal jeg sjekke
I kveld har jeg plukket 12 egg fra karet med C. metae og C. loxozonus. Mistet tre i sanda i tillegg, siden de ble lagt i går og ikke var myke lengre.

Denne gangen er jeg litt usikker på hvem av dem som har lagt egg. Jeg setter en knapp på loxozonusene, av to årsaker.

1. Eggene er litt for små til å være metae, samtidig virker de egentlig litt for store til å være loxoene. Men jeg har ikke studert loxoeggene på en stund, så jeg kan jo huske de som mindre enn de faktisk er.

2. MINST 11 av de 12 eggene jeg plukket er ubefruktet :p Metae har vel stort sett aldri ubefruktede egg, mens loxoene klemmer ut den ene ladningen etter den andre - med skivebom på befruktningen.

Likevel, det hang et egg på glasset som ikke hadde utpreget hvit prikk. Tenkte jeg kunne plukke det ene, og siden de 11 andre eggene satt på et og samme sverdplanteblad - klippet jeg det av og tok det med meg sånn i tilfelle. Men jeg er ikke i tvil - de har heeeelt typisk hvit prikk. Men, kanskje det 12. egget klekker, og at det blir en liten yngel? tiden vil vise
Da må i alle fall den ene få navnet Nemo!
Det er så kule tryner på de Aspidoras'ene dine

Ang. forskjellen på dine gamle og nye C. adolfoi:
du er nok inne på noe der, når du sier de må opp i håven for å kjenne forskjell.
Lokasjon kan være forskjellig på de gamle og de nye, og dermed har de ulik svart stripe. Skal ikke mer til
Men kjenner man på første finnestråle (den tykke) i brystfinnene, så vil man få vite hva de er uten tvil, iflg. Ian Fuller.
Hos C. duplicareus er den taggete, og hos C. adolfoi helt glatt

Jeg har hatt mine Adolfoi'er oppe i håven 4 - 5 ganger, ved ulike anledninger, hehe Stadig noen akvarister på forum som har kommentert at de ser mer ut som Duplic'er pga ryggstripen, og da må jeg jo sjekke- igjen
Men hver gang jeg har kjent etter er finnestrålen like glatt som en barnerumpe :p

Jeg har en herlig gjeng med yngel på dem nå, forresten. Det yrer av dem!
Når jeg kom hjem for litt siden ser jeg at C. metae har lagt egg i dag. Eventuelt holder på å legge egg. Ikke tvil om at de jeg plukket i går er egg fra loxoene

Det ene egget ser forresten fortsatt bra ut - de 11 andre er definitivt ubefruktede. Skjønner ikke hvorfor de har slik skivebom! Men det kan jo hende jeg får en hel yngel fra loxoene, og i denne sammenhengen er vel det å regne som bra. Hehe.

Mona:

Jeg skal sjekke brystfinnene en dag, litt spennende er det jo. Men mest sannsynlig er det bare variasjoner, og ikke snakk om to forskjellige arter.
ElinH
Egentlig hadde jeg ikke brydd meg heller, men om det utenkelige skulle skje - og det blir lek - vil jeg jo unngå mulighetene for krysninger.

"Utenkelig" meg både her og der.

Jeg har egg på adolfoiene!!

For første gang har VF fisk lekt her hos meg. WooHooo!

Jeg tittet bort der i dag og tenkte "jøss så aktive de er da", men tanken på lek var så fremmed for meg at jeg sjekket det ikke nærmere.

Hah! Snakk om å ta feil

Jaja, da må jeg vel kanskje plukke egg, da... tror ikke det er så mange, og hvem vet om de er befruktet. Men - wow, wow, wow.

Gratulerer Du peller vel egg nå!!??
Mine viltfangede Corydoras adolfoi overrasket meg også med egg bare noen få uker etter at jeg kjøpte dem. Det var samme art som hos deg, og de første viltfangede fiskene som la egg hos meg også

Dette var moro. Midt på sommeren og allting
Så gøy da ,gratulerer så masse
Tusen takk!

Jeg er iskald akkurat nå hehe. Jeg har faktisk ikke plukket et eneste et! Jeg satt der og studerte de, og det ser ikke ut som om de er interessert i eggene i det hele tatt.

Så kanskje en 10-12 egg, noen klistret alene, og noen i grupper på 2-3 egg. Lyset skrudde seg av (timer), og da tenkte jeg at jeg kan jo vente til i morgen tidlig og se om de fortsatt er der, og evt. plukke de - om de ser bra ut.

Dessuten fremtvinger dette en sjekk av de 4 nye fiskene... er de adolfoi eller er de duplicareus? Jeg må vel bare fange inn et par i morgen og sjekke.

Jeg så jo ikke hvem som lekte siden jeg bare registrerte aktivitet i dag uten å sjekke det nærmere. Det jeg imidlertid så var at den absolutt minste adolfoien (en av de jeg kjøpte hos Aquamanias), var veldig aktiv. Det var den jeg la merke til først når jeg så at de var så hypre på dagen i dag. Men om den faktisk var med i leken eller ikke aner jeg jo ikke.

Tok et bilde, da

I hvert fall håper jeg at når de nå lekte for første gang midt på sommeren, at de vil leke igjen, om eggene skulle være borte i morgen tidlig.

[External Image]

Kom til å tenke på noe... det er midt på sommeren, og per akkurat nå har jeg faktisk egg i 3 akvarier: aspidorasene og metae har sine ukentlige egg på planteblad og glasset, og adolfoiene har lagt egg.
Gratulerer så mye med adolfoi-egg!!!! Nå er du jo nødt til å "klå litt" på dem så vi får vite helt sikkert hva du har gående!

Syntes liksom 4 stk var heller stusselig, men en stim på 20-25.. DET vil jeg gjerne ha:=D Så pell egg alt du orker du.. skal slippe å brenne inne med dem..jeg lover!

Ellers går det bra med alle i den "lille" gjengen jeg kjøpte hos deg! Fantastisk fisk:=)
hei Glugga!

Så flott at det går bra med hele gjengen!! Slikt gleder et "bestemor-hjerte" hehe.

Jeg lover, det blir eggplukking i morra om de fortsatt er der, deretter blir det mygglarver, vannbytter, esha optima og alle triksene jeg vet for å få de til å prøve igjen hehe
Akvari
hei elin.morro og se at det blir egg ..har et dumt spm .hva er esha optima..har ikke hort om det før sså derfor spør eg ..håper det blir noe yngel av det etter hvert .. lykke til..
Hei malla100!

takk for det Alltid moro med egg, spesielt på arter som ikke har lagt egg hos meg før

Dette er Esha Optima. Det er vitaminer i flytende form, laget av samme produsent (esha), som lager de kjente medisinene esha exit og esha 2000.

Det sies at disse vitaminene øker lekslysten blant fiskene. Om det stemmer eller ikke skal ikke jeg si noe om, men litt ekstra vitaminer skader jo aldri, så eg prøver det

Nå er det snart så lyset skrus på i karene. Veldig spent på om det fortsatt er noen egg der, og hvordan de ser ut. Jeg tar ingen verdens ting for gitt før jeg ser det
Da har jeg hatt et dypdykk ned i karet hos adolfoiene. Lurer på hvordan jeg skal forhindre å få våt genser - det klarer jeg aldri!!

Nok om det. Her er resultatet:

Jeg har kun adolfoi i det karet. Brystfinnen er glatt som en barnerumpe på representanter fra "begge leire" Ingen duplicareus med andre ord - kun store variasjoner i den svarte stripa.

Så da kan jeg slappe av.

Jeg har plukket 47 egg. Dessverre synes jeg at veldig mange av eggene ser ubefruktet ut, mens noen helt få egg ser bra ut. Jeg plukket alle sammen, så får jeg heller fjerne de som er dårlige etterhvert.

Disse var fortsatt klebrige, selv etter så mange timer
Dette hørtes kjent ut gitt...

Uansett hvor godt jeg trekker opp genseren, t-skjorta eller hva det er, så blir jeg alltid blaut på ermet. Det finnes kun to kurer mot dette, mener jeg:
1) Ignorere at det er vått, og heller pusse vinduet med det våte ermet når man først er i gang
2) Dra av hele overdelen, så det kun er BH'en som står i fare for å bli blaut.
Vel Liz - det er som de sier.

Akvariejenter er våtere enn andre jenter

Jeg velger alternativ 1 forresten. Jeg blir jo bløt hele tiden, så jeg har funnet ut at det enkleste er å ignorere det :p Selv om.. jeg har faktisk gått for alternativ 2 innimellom også. Spørs om huset er fullt av mine døtres venner eller ikke hahaha
Må editere eggebeholdningen min litt. Byttet vann der nå, og 9 egg dukket opp på et blad jeg overså tidligere i dag. Så da er det 56 egg (tror jeg, må kontrolltelle litt senere). Men som sagt, jeg tror de har bommet mye på befruktningen. jeg får sjekke de nøye i morgen og pelle ut de det ikke er håp for, og se hvordan det ser ut da.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap