Sølvi sine coryer og litt til :) (side 130)

Uff fant de som var klekket( 7 stk) død i sted
Vet ikke hva som har skjedd her men mistenker et eikeløvblad. Pleier alltid å skylle de i kokende vann før jeg hiver de i karet ,men dette ble ikke gjort denne gangen.Noen cory-yngel tåler heller ikke disse bladene så arsaken ligger kanskje her.

Flyttet de resterende egg som ikke har klekket i ny boks og nytt vann og uten eikeløv .Så er det bare å se om det går bedre da ,utrolig irriterende og leit i allefall med disse som døde
Må bare legge ut et par bilder av den største (av to ) C121-yngel/ungdom .
Denne har så flott ryggfinne ,stor og helt svart. De voksne har delvis svart ryggfinne,noen mer enn andre .Men ingen har en sånn finne som denne ,synes den er skikkelig flott.

[External Image]

[External Image]
Den var skikelig flott ;D

Veldig synd med de som døde...
Ja det synes jeg og
Har så langt klekket 4 stk. etterpå og de lever ennå ,håper det klekker flere til i morgen og at de også overlever. At det skal være så vanskelig i blandt.
Har ellers innsett at jeg må bytte lysrør i de fleste kar ,dette har blitt et "stebarnsprosjekt" etterhvert
Tror kanskje dette med gamle lysrør kan ha litt å gjøre med penselalgene som jeg har i flere kar. Så nå må jeg bare finne ut hvilke rør og hvor jeg skal bestille de .

Hett tips om lysrør (T8) er Dennerle Amazon Day fra Aquaristikshop! Jeg bestiller alltid de rørene. Fra Aquaristikshop, selvsagt. Behagelig, pent dagslys-rør som plantene trives godt i.

Penselalger dukker vel helst opp når det er noen bestemte stoffer i vannet, skjevhet i balansen (fosfat?) og/eller høy sirkulasjon i karet.
Bruker man mye frossenfôr til fiskene, bør man egentlig sjekke fosfatnivået i blant i akvariene. Det har jeg aldri vært flink til, men det kan gi svar...
Jeg tror ikke penselalgene har noe med lysrørene å gjøre egentlig. Men litt googling kan kanskje gi noen svar på hva planteeksperter og algeeksperter der ute tror om akkurat den algetypen. Det er iallefall en ting som er helt sikkert; høy sirkulasjon er noe de elsker, og de dukker ikke opp før det elementet er tilstede. Og har man først fått de, er det nesten umulig å bli kvitt de. Men man kan holde algen i sjakk ved å dempe sirkulasjonen. Det har jeg gjort.
Virker veldig bra de lysrørene ,takk for tipset,tror jeg skal prøve de

Fosfat er vel noen jeg ikke sjekker i ferskvannskarene ,har i grunnen ikke tenkt så mye på at det kunne være årsaken.Tester det i saltvannskaret så burde jo egentlig ha slått meg å teste de andre karene og.
Forer mye med frossentfor så det var noe å tenke på,kanskje ta en pause med dette for å se om det kan hjelpe.
I de to karene som er værst er det et med mye sirkulasjon og et med lite sirkulasjon,men ser jo at det er mest alger ved utblåsrøret.
Forferdelig irriterende greier som jeg gjerne skulle vært forruten
Det jeg brukte å gjøre for å holde algen i sjakk, var først å fjerne alt jeg kunne se manuelt med fingrene. Skrubbet utblåser-rør rent med filtervatt, fjernet alle planteblad som var bevokst med penselalger osv. Så, når karet var rengjort for algen, var det å skru ned filtersirkulasjonen til det halve. Mine filtere var av typen Eheim Pro 2224, og på dem kan man senke utblåset ved å justere på venstre spak på pumpelokket. Jeg dro i spaken så den sto på midten, ikke på øverste nivå.

Dette gjorde at penselalgene holdt seg til et minimalt nivå som knapt var synlig.

Hvis du har fosfat-test for ferskvann, hvorfor ikke sjekke nivået i f.eks. det karet som er verst rammet av penselalger, og så sjekke det som har MINST penselalger? Da kan du sammenligne nivåene og se om det er forskjell.
Det var ikke dumt,må sjekke om den kan brukes til ferskvann også.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har gjort rent og skrubbet ting og tang men blir jo ikke kvitt de ,de kommer igjen og igjen

I dag hae jeg tenkt å skifte vann i 222 literen som er plaget med penselalger og samtidig tilsette Algin Regular. Har ikke merket så mye forbedring når jeg har brukt det tidligere,men siden jeg har det i hus ,så blir det en omgang til nå.

Har ellers nettopp lagt inn en bestilling på de lysrørene
Har nå målt i de to verste karene pluss et uten alger og finner ikke utslag på Fosfat. Men dette er visst vanskelig å teste skikkelig da de fleste tester er ubrukelig.
Selv har jeg fått utslag på fosfat i saltvannskaret ,så den må jo virke til en viss grad
Jeg har lest noen tråder av Michael Niesar der han skriver at mangel på blant annet fosfat kan gi algeoppblomstring, se f.eks her i innlegg 45 http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45405&message_id=352860#352860 Så det er kanskje mulig at det at du har 0 i PO4 er grunn for alger?
MVH Pål
Jøss ,fikk meg nettopp en skikkelig støkk og er litt skjelven ennå.
Holdt på å tappe vann ut av 222literen og skulle bære den siste bøtten opp trappen da det plutselig kom et brak. Håndtaket på bøtten røk og en full bøtte med vann fosset nedover trappen ,sprutet på veggene og havnet til slutt på gulvet i hallen .
Hunden ble selvfølgelig livredd av bråket og jeg helt skjelven.

Men det var bare å sette igang med tørking med en gang ,fant et nal med skaft på og føyset vannet nedover trappen for at det ikke skulle renne gjennom sprekkene.Nå er trappene tette og malt ørten ganger,så håper det går bra.
Gulvet nede er fliser på betong og med varmekolber så det regner jeg også med går bra. Men du verden så mye vann det blir av en sånn bøtte på gulvet ,ble jo aldri ferdig med å tørke opp.
Fant littl vann i et kott under trappen ,her må jeg holde litt øye med.
Burde tatt ut alt som var under der, men det orker jeg ikke for øyeblikket da det ikke er noe særlig verdifullt der,litt sommerleker og ting og tang.

Sånn sett er det min egen feil da jeg har sett at bøtten begynte å bli dårlig, men det er gjerne sånn at en ikke gjør noe med det før det er for sent

Nå må jeg bare se å få fyllt vann i karet igjen selv om jeg mest har lyst til å slenge meg på sofaen for å komme til hektene igjen.
Ikke noe moro når sånt skjer, Sølvi!
Jeg bærer aldri en full vannbøtte etter hanken mer. Det er flere år siden sist. Hvorfor? Jo, pga et par sånne opplevelser med hank som ryker som du hadde nå.

Aldri mer... Så jeg bærer bøtta etter kanten med begge hender.
Ja fikk meg nok en lærepenge nå ,tror jeg må begynne å gjøre som deg
Pål sine fisker
Jeg har lest noen tråder av Michael Niesar der han skriver at [B][I]mangel[/I][/B] på blant annet fosfat kan gi algeoppblomstring, se f.eks her i innlegg 45 http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45405&message_id=352860#352860 Så det er kanskje mulig at det at du har 0 i PO4 er grunn for alger? MVH Pål

Har lest jeg og, men tror ikke jeg vil forsøke å tilføre fosfat heller ,virker litt riski for meg .
Skjev balanse mellom ulike næringsstoffer kan medføre alger, ja. Men i et kar med normalt antall fisk og der det fôres normalt, vil det sannsynligvis ikke være null eller mangel på fosfat (med mindre man bytter vann som en helt).
Et reke-kar med sparsommelig eller nesten ingen fôring er en annen sak. Der kan fort mangler oppstå.

Test fosfatnivået du Sølvi! Nå ble jeg nysgjerrig Har du nitrattest du kan ta samtidig?
Svarte lenger oppe Mona

Har nå målt i de to verste karene pluss et uten alger og finner ikke utslag på Fosfat. Men dette er visst vanskelig å teste skikkelig da de fleste tester er ubrukelig.
Selv har jeg fått utslag på fosfat i saltvannskaret ,så den må jo virke til en viss grad

Mener jeg har nitrattest også,får se om jeg får målt dette når jeg kommer fra jobb.Nå er det på tide å spise litt før jeg går.
Da jeg hjem nå så jeg at Oiapoquensisene hadde lagt egg igjen og kunne ikke dy meg for å ta noen ut. De ligger de stort sett i en stor mosekladd`, så tok med mosen de var festet på. Men da jeg begynte å flytte på mosen oppdaget jeg at det var små småttiser under der
Dermed kan jeg konstantere at de klarer å vokse opp med de voksne. Men vil likevel ha noen i kjøkkenkaret også ,så dit kommer disse når /hvis de klekker.

Håper artemiaen er klekket nå i kveld,prøver ut den nye klekkeren jeg fikk til jul

Ingen artemia i dag heller
Prøver denne her nå ,håper jeg får det til.
Har følgt alle mål når det gjelder salt ,egg og natron, men synes nå det tar lang tid ,nesten to døgn.
Eggene fra samme selger har jeg brukt lenge og i ufo-klekkeren min klekkes de dagen etter jeg har satt i gang . Men da har jeg brukt vann fra saltvannskaret ,mulig det har noe med saken å gjøre.

Hvis dette ikke går tror jeg at jeg tar salt som er beregnet til saltvann for å se om det går bedre. Kan ikke ta 2 liter vann fra karet annenhver dag for det vil gå ut over saniliteten.

Så hvis noen sitter med en god oppskrift ,tar jeg gjerne i mot

Kan temperaturen være for lav, mon tro? Husker ikke hva ideell klekketemperatur er, men her klekker det som bare det på ett døgn når klekkeren står ved siden av kjøkkenovnen.

Jeg bruker oppskriften til Joe, med havsalt etter mål og natron på slump.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap