Sølvi sine coryer og litt til :) (side 131)

Det kan være årsaken selvfølgelig ,får sjekke temperaturen i morgen,tror riktig temperatur skal være på 28 grader. Men hva jeg skal gjøre hvis den er for lav,det aner jeg ikke
Har ikke varmekolbe og det eneste stedet det er aktuellt å ha den er i vaskekjelleren. Det er riktignok en varmeovn som står på og lys direkte på artemiaklekkeren,men om det er nok ,ingen aning
Ved lav temperatur bruker de sikkert lengre tid på å klekke? Du får teste med et termometer, så får du ihvertfall en idè om det kan være slik..
Hadde av lyset i natt da jeg ewr litt usikker på danne lampen og da jeg mælte i morges ,var den på 22 grader. Så jeg må tydeligvis finne på en annen løsning på dette.
mona o
Skjev balanse mellom ulike næringsstoffer kan medføre alger, ja. Men i et kar med normalt antall fisk og der det fôres normalt, vil det sannsynligvis ikke være null eller mangel på fosfat (med mindre man bytter vann som en helt). Et reke-kar med sparsommelig eller nesten ingen fôring er en annen sak. Der kan fort mangler oppstå. Test fosfatnivået du Sølvi! :) Nå ble jeg nysgjerrig :) Har du nitrattest du kan ta samtidig?




Fosfat:0 , Nitritt :0 Nitrat : ca 50 iiiiiikkkk i flere kar.

Testen er riktignok for gammel,gikk ut for et år siden ,så den er kanskje ikke til å stole på (må få meg en ny)

Her ligger kanskje feilen og da må det settes i verk noe.

Må jo si at jeg forer godt både med tørrfor og frossentfor,så her må jeg nok redusere,evt. kutte ut frossentfor en stund. Vannbytter gjør jeg ihvertfall en gang om uken men bør kanskje øke til 2 gg. nå en periode?


Bestilte meg en ny breedingboks i dag på 2 liter ,håper jeg blir fornøyd med denne og at ingen yngel "stikker av "

Den breedingboxen så så fin ut, at plutselig har jeg bestilt en også ;D
Jeg prøvde også å bruke en utgått nitrat-test en gang og fikk helt spinnville resultater. 60 eller noe sånn. Jeg ble jo småsvett!
Bestilte meg en ny på rappen og fikk den i posten noen få dager etterpå fra Aquamanias. Målte igjen, og vips, med en ny test var den så godt som normal på ca 20. Skiftet vann så den var på 15, det var perfekt.

Jeg tror ikke din test viste riktig resultat når den er utgått for et helt år siden, Sølvi.
Sissimor
Den breedingboxen så så fin ut, at plutselig har jeg bestilt en også ;D



Det ser du ,man blir fristet når man finner noe som ser greit ut
Håper den svare til forventningene, trenger noe til små yngel etterhvert.
mona o
Jeg prøvde også å bruke en utgått nitrat-test en gang og fikk helt spinnville resultater. 60 eller noe sånn. Jeg ble jo småsvett! Bestilte meg en ny på rappen og fikk den i posten noen få dager etterpå fra Aquamanias. Målte igjen, og vips, med en ny test var den så godt som normal på ca 20. Skiftet vann så den var på 15, det var perfekt. Jeg tror ikke din test viste riktig resultat når den er utgått for et helt år siden, Sølvi.




Håper det er tilfelle ,synes det er rart at den skulle bli så skyhøy med alle de hyppige vannbyttene jeg tar.
Så nå må jeg bare bestille meg en ny så jeg forhåpentligvis kan bli beroliget .

Men da står jeg igjen med problemet med algene hvis det ikke er nitraten om gjør det
Siden jeg ikke fikk til den nye artemiaklekkeren ved første forsøk,så var det bare å sette ufoen i gang igjen.Satte den i går kveld og i morges var de begynt å klekke
Liker denne her bare så synd den ikke klarer å lage så mye.
Så nå kunne de 4 små C121 få nyklekket artemia, ja Oiapoquensisene som går med de voksne får jo sitt de og da .

C121 legger egg i kveld ,så håper å kunne plukke noen flere,er jo ikke akkurat så mye med 4 yngel


Har helt glemt å fortelle at den dagen jeg styrte med vannbytte og griste "litt" vann i trappa, så fant jeg en liten yngel i det karet. Var rask med å fange den og ta den over i kjøkkenkaret. Det ser ut til å være en liten sverddrager-baby

Trodde først det var en Betta-yngel da hannen nettopp hadde spyttet ,men etter fargen å dømme kan det ikke være det da denne er lys gul.

Ja Betta-hannen er forresten noe for seg selv. Når han går å tygger ser jeg han omtrent ikke ,men når det nærmer seg spyttetid da stiller han seg rett foran meg for liksom å gi beskjed at nå må du ta meg ut så jeg kan "føde" ungene mine i fred og ro.

Forrige gang tok jeg han ut og like etterpå spyttet han i fødekaret . Så i julen stilte han seg opp foran meg igjen men jeg hadde besøk og ikke tid akkurat da til å gjøre noe.
Dagen etter hadde han spyttet og yngelen spist sv de andre fiskene
Stakkers fisken ,her gir han beskjed og så gjør jeg ingenting med det.
Leksdrakt har han allerede fått igjen ,men håper han eller hunnene lar han få fred en stund, stakkeren går jo med yngel i ett sett .

Da var 4 C121 blitt til 3 aner ikke hva som har skjedd men det er nå så.Får håper det blir noen flere av de eggene jeg tok ut.,

De voksne Oiapoquensisene ble i kveld overført til sitt vanlige kar igjen. Ser endel små yngel i karet de gikk i ,så tenkte det var best at de gikk alene nå for å følge litt mer med de. Eggene som jeg tok ut for noen dager siden ,begynte å klekker i dag.Dermed tok jeg egg og yngel over i en fødekasse og satt denne i karet med yngelen i. Tenkte å la de være i denne til alle eggene har klekket og de har brukt opp plommesekken.

Green laser har lagt noen egg, men som vanlig ubefruktete

Talte 17 nyklekkete Oia -egg nå nettopp ,veldig fornøyd

Weitzmaniene er hyper i kveld så kanskje de setter i gang igjen og,lenge siden nå .
De forrige har blitt til flotte ungdommer nå ,dette er en cory jeg setter veldig stor pris på,de er så utrolig flotte i fargene sine når de trives. Trives de ikke ,blir de blasse i fargene, men der mine går nå ,er de bare nydelige .


Gratuler med yngel å egg på den fine oiapoquensis. Synes du at det er / var vanskelig å drette den fantastiske coryen. Har selv en liten gruppe som jeg prøver å få i lek. De går i en 45l sammen med noen reker.
Vanskelig og vanskelig ,det har tatt sin tid å få de til å leke ,startet først nå for noen uker siden da jeg flyttet de over i et annet kar. Hvordan det er å fore de opp det vet jeg ikke ennå. De største har gått sammen med de voksne og ikke fått spesialfor og ser at endel har klart seg likevel. Men nå som jeg har fått flere og de voksne har flyttet til sitt opprinnelige hjen igjen,så kommer jeg nok til å fore mer med nyklekket artemia.

Lyke til med dine da ,håper de kommer i leksmodus snart
Gleder meg til mine fisk blir gamle nok til å yngle, når jeg leser egg- og yngelprat fra andre her!
Det skjønner jeg godt. Det morsomste med cory og andre fisk er yngel å oppdrett. Når du får oppdrett på en lit vanskelig/veldig vanskelig art så kan du liksom gi deg selv en liten klapp på skulderen
Oppdrett og spesiellt cory-oppdrett er noe det kjekkeste jeg vet om ,de er jo bare sååå søte disse små tassene

Så skjønner deg veldig godt Mona ,at du venter på at de skal bli gamle nok
Weitzmaniene legger egg nå, men de er jo så bedagelige ,et egg nå og et egg da.
Må ha god tålmodighet for å plukke noen egg her ja ,har fått 4 stk. så langt .
De er ellers flinke til å spise sine egne egg ,så kan ikke vente til i morgen hvis jeg vil ha noen. Men kunne jo tenkt meg noen til når jeg først har plukket noen
Klarte å plukke 14 stk. og er fornøyd med det.

Det jeg ikke er fornøyd med er at C121-yngelen ikke ser ut til å ha det så bra ,mistet en til ,så nå er det bare 2 stk. igjen
Skjønner ikke at det skal være så problematisk for meg å fore de opp i bbt ,men det fungerer bare ikke her i huset uansett hvor mye jeg vasker og passer på alt mulig.
Så ser virkelig frem til å få den breedingboksen i hus.

Fikk plukket noen egg fra de for noen dager siden, men det ser ut til at det kun er 3 stk. som er befruktet.Det blir en utfordring for meg dette med disse Coryene
Har tenkt og fundert litt på disse penselalgene jeg har i langkaret og 222literen pluss et småkar. Her har jeg store, men ikke så hurtigvoksende planter, Lotus,sverdplante og javabregner . I de andre karene har jeg masse hurtigvoksende planter og her er det så godt som ingenting.
Så tror nesten jeg må bytte ut endel av disse og sette inn hurtigvoksende planter i stedenfor.Problemet er årstiden,lite planter å få tak i på nettet
Får se om zoobutikken har noe som frister,men de tar jo godt betalt ,og i og med at jeg da trenger endel,så blir det fort peng av det.
Sølvi Gullaksen
Det jeg ikke er fornøyd med er at C121-yngelen ikke ser ut til å ha det så bra ,mistet en til ,så nå er det bare 2 stk. igjen:( Skjønner ikke at det skal være så problematisk for meg å fore de opp i bb;)


Hvilken ph har du på de? De skal ha surere vann enn "vanlig".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap