Elins lille hjørne (side 133)

Da har weitzmaniene flyttet til et nytt hjem, og det samme har meate leksgruppen gjort. Det er egentlig veldig vemodig. Kanskje spesielt med weitzmaniene. Det er noe med det å ha stelt og lagt ned masse jobb i en fisk fra den var et 2 mm lite egg og frem til den viser sine første, klønete forsøk på lek

Turen på Ikea er unnagjort også, men jeg fikk ikke handlet alt jeg tenkte meg. Det var noe helt sykt mye folk der i dag, og yngstejenta ble kvalm og fikk vondt i hodet. Da var det liksom duket for en kaotisk dag. Men, siden det ble tordenvær og et helt utrolig regnvær fikk vi heller ikke hentet senga vi mente å hente, så det blir en tur til innover til Oslo i løpet av uka. Kan få plukket opp de siste småtingene da, kanskje.

Har fått kuttet til svart filtermatte til de to karene som skal få hjørnefilter, og satt inn en powerhead og slange. Denne gangen ble det to powerhead av typen JBL proflow mini (600 l/t) som ble satt inn. Jeg vet ikke sikkert hvilken av denne typen og eheim compact jeg foretrekker, men jeg likte veldig godt størrelsen på proflow minien. En god del mindre enn eheim sin compact 600.

Så har jeg fått tatt første strøket med svart maling på bakglasset. Bare det tørker sånn noenlunde får jeg satt de tilbake i reolen og fylt på vann igjen.

Har bestilt en god del planter fra folk på forumet nå, og gleder meg veldig til de kommer. Jeg føler at jeg ar grodd (no pun intended) veldig fast i kombinasjonen sverdplante & H. leucocephala. Så noe nytt blir bra tror jeg.

Ellers er jeg i tvil på plantefronten. Kom over en side med innredningstips i går (finner den ikke igjen, selvsagt), og der sto det at det mest naturlige inntrykket fås ved å kun bruke en type plante. Det er fordi at i naturen er det ofte slik at en art dominerer et område (fordi forholdene der er gunstige for den arten), mens et annet område kan domineres av en annen art.

Høres egentlig ganske logisk ut, så da ble jeg med ett i tvil :p Hadde det peneste vært å bruke bare en planteart, kanskje to, per kar? Så kan jeg heller ha forskjellige arter i forksjellige kar, istedet for at alle karene har de samme 4-5 artene i en eneste "suppe"?

Samtidig er det da virkelig pent med mange forskjellige planter også, ser jo det hele tiden i plantekar for eksempel.

Det skal tydeligvis ikke all verden til før jeg er fylt med tvil. Det eneste jeg vet, er at jeg har lyst på litt forandring i forhold til i dag, og at jeg kunne tenke meg at det for en gangs skyld er litt gjennomtenkt og pent :p
Jippi!

Jeg har så forsiktig jeg kunne, tømt 20 literen for javamose, rot og catappablad for å fange de viltre aspidorasene. De skal jo over i et større oppvekstkar nå

Jeg så begge adolfoiene! Begge to som jeg puttet oppi der for noen dager siden lever enda. Og de har vokst også!

Vurderer faktisk å la noen av de minste aspidorasene (de vokser jo ikke i takt), bare en to-tre stykker, får bli i 20 literen. Det er omtrent umulig å dosere mat til to knøttsmå yngel, og kanskje det er noe i dette med at de trenger noen andre yngel til å "vise dem" hva som er mat?

Tror ikke jeg sjanser på å la de bli alene. Så de tre minste aspidorasene vil bli utnevnt til barnevakter i løpet av kvelden

Åh, så glad jeg er for å se at de lever. Helt umulig å ta bilde av såklart, de ser akkurat ut som sandkorn :p Men - de er der!!
Noen bilder av kullet med Aspidoras sp. "ukjent" :p

Disse er de mest livlige fiskene jeg har sett. De ligger ikke stille et sekund, og det er derfor nesten umulig å ta bilde av de. De blir bare noen grå, ubestemmelige flekker :p Så - dette var det beste jeg klarte.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Aspidroas ser ut til å være en livlig og artig fisk!

Dette med innredning med planter har jeg faktisk aldri tenkt på! Det høres jo helt genialt og.... logisk ut, så også jeg blir litt i tvil nå...:P Det er helt klart noe i at det fort blir plantesuppe.
Hah! Jeg fant, jeg fant.

Aquascaping for beginners

En god del fine tips der. Jeg har nok lagt til dette med at hvilken art som vokser hvor har med forholdene å gjøre, for det er jo ikke det det står :p Men, det høres nå logisk ut lell. Og uansett ser jeg poenget han prøver å formidle.
Green laser
Jeg har selvsagt fortsatt ikke pusset ruta på karet med green laser, men jeg må likevel vise frem hvilket fantastisk syn jeg har i stua i disse dager.

Jeg blir helt mo i knærne, jeg!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

*sukk*
Da har glasslist nr. 8 meldt seg. neida - jeg har ikke funnet rømlingen, men glassmesteren har hostet opp en ny. Så da er jeg egentlig klar for å sette inn hjørnefilter i de to nederste karene i reolen også.

Dessuten har jeg vurdert hjørnefilter i den ene 110-literen (den andre har et utvendig filter), så jeg målte opp i går og sa fra til mannen min om størrelsen.

Han husket selvsagt ikke dette i detalj i dag - det eneste han husket var at jeg ville ha tre glasslister. Så, mens han husket bredden, husket han ikke at to glasslister også skulle være høyere...

Så - han kjøpte 4 cm bred og 25 cm høy...! Da vil det være ca 10 cm opp til toppen av karet. Så nå må jeg teste ut for å se om det blir for lang avstand opp, slik at de ikke kan brukes. Jaja. Kan de ikke brukes, har jeg to lister liggende til en annen gang :p
Mannfolk, man må jo nærmest skrive det ned ordrett for at de skal få det med seg
Jepp, det er helt utrolig :p Han vet da hvor store karene er, og visste jo hvor jeg skulle bruke glasslistene. At han ikke syntes det var rart selv - at listene i 110 literen ikke trenger å være lengre enn listene i en 54 liter :p

Jaja, jeg skal se litt på det senere, men jeg er skeptisk. Tror mattene vil bøye seg utover, over glasslistene og lage sprekker så fiskene får svømt inn.

Åhhh, i dag har jeg fått planter både i posten og personlig overlevering. Herlig! Kjempefine planter og masse planter også. Jeg er veldig veldig fornøyd

Passer jo perfekt siden jeg skal prøve å få satt opp igjen de to karene i midten i reolen i dag. De er absolutt klare til å få vann oppi seg igjen. Det er bare mye jobb, også vet jeg at uansett hvor forsiktig jeg er når jeg fyller på vann igjen, så vil det bli tåkete.
Akvarier er både til glede - og irritasjon :p

Vel, akkurat nå er det redmoor røttene som er til størst irritasjon. De så jo så små ut i butikken (Huskelapp: ta med målebånd neste gang!).

Men de er slett ikke så små likevel. Faktisk er de alt for store! Jeg kan nok skvise de ned i karene, men da blir det bare røtter og ikke noe annet. Og så mye flotte planter som jeg har fått nå, så vil jeg da ha plass til en plante eller 5 også.

Men jeg kan jo ikke bare ha planter heller, coryene kommer til å savne rota si dypt.

Så, skal jeg leie inn mannen min til å sage røttene? Stygt redd for at lekkingen av næring begynner igjen, med påfølgende lite dekorativ sopp.

Grrrrr! Helt utrolig irriterende egentlig. Jeg må bare få noe vekk fra gulvet snart, stua ser ikke ut, og nå vil jeg snart ha fått den ryddet og se hvordan den blir.

En helt annen ting, som bøter veldig på irritasjonen over store redmoor:

I dag kom stativet til de to 110-literne! Woohooo!! Jeg får ikke satt det opp enda. Men så snart som mulig. I morgen skal rommet til eldstejenta males, og da går hele dagen med til det. Og sikkert mesteparten av torsdag også, for da skal møblene opp som vi kjøpte på Ikea i går.

EDIT: Han kom, han så, han sagde - og han gikk. Nå er to redmoor delt og frustrasjonsnivået sank mange hakk. Så får jeg heller tåle en ny runde sopp om det er det som skal til. Det går tross alt over etter hvert.
Da har et akvarie fått vann i seg igjen. Det er C. oiapoquensis som skal bo her

Det ser litt nakent ut enda, men det er fordi jeg ikke har fått den siste planta som skal hit enda. Den siste planta er Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis", og de skal plantes fra sverdplanten og ut mot midten tenker jeg.

Ellers skal de få et catappablad og litt eikeløv også, det liker alle corydoras

Tok et bilde av den flotte lotusen jeg har fått i dag. Nydelig!

[External Image]

[External Image]

Jeg klarte faktisk å fylle på vann uten at det ble helt tåke! Dette er hvorfor jeg er så glad i blåsesand fra Biltema :p
Stativet fra Dahls har jo kommet, og mannen min banket det sammen for litt siden. Jeg har fått satt det på plass slik at jeg fikk et inntrykk av hvordan det blir. Akvariene blir ikke tømt og flyttet i dag :p

Tenkte jeg da skulle knipse noen bilder.

Her er den ene halvdelen av stua. Jeg står med ryggen til reolen når jeg tar dette bildet Det er denne delen som har blitt pusset litt opp i det siste.

[External Image]

Og her er stativet som de to 110-literne skal stå på.

[External Image]

Og her er utsikten når jeg sitter i sofaen. Tror dette blir bra! Blir nok mer akvarietitting enn TV-titting herfra

[External Image]

Ikke se på rotet og slikt, jeg er ikke ferdig enda :p Ting tar tid... desuten er jeg i tvil om jeg skal la seksjonen være trehvit eller om den skal males i samme farge som veggen. Matten med blåfilter bare står i kroken der akkurat nå, den skal ikke stå der senere :p
ElinH
Jeg klarte faktisk å fylle på vann uten at det ble helt tåke! Dette er hvorfor jeg er så glad i blåsesand fra Biltema :p

Hmmm.... kanskje du må kjøpe med en sekk for meg neste gang du kommer på besøk til meg? Må få testet ut den Biltema-sanda, har aldri prøvd den jeg. Høres behaglig ut å slippe den nitidige skyllingen i en halv evighet før sanda kan brukes.

Du skyller den litt først, eller blir den hivd rett oppi uten noen skylling....?
Det er så behagelig å slippe den vaskinga at du aner ikke. Kan bare tenke meg hvor glade skuldrene dine hadde blitt for å få slippe

Når det er sagt - den er jo veldig lys da, så den skiller seg klart ut fra rådasanda. Jeg har imidlertid studert bilder fra Sør-Amerika, og jammen er ikke sanda lys der også.

Jeg tar gjerne med et par sekker nedover til deg neste gang! Eller mer om du vil ha.

Og nei, jeg skyller den ikke bittelitt engang. Åpner sekken og tømmer rett i karet
hadde det ikke vært for at jeg mislikte den svake rosafargen på biltemasanda hadde jeg brukt den igjen til storkaret mitt.. istedet har jeg skaffet meg tidenes vaskejobb da fattern kom hjem med 50 kilo lofotsand.... :p (jeg aner ikke om det er nok sand engang!)

så egentlig misunner jeg deg ganske mye... :p
ElinH
Når det er sagt - den er jo veldig lys da, så den skiller seg klart ut fra rådasanda. Jeg har imidlertid studert bilder fra Sør-Amerika, og jammen er ikke sanda lys der også.

Jeg kan garantere at sanda i Amazonas er lys, ja. Tom C ville vise meg det en gang, hvor finkornet den var osv, og sendte meg faktisk en sandprøve i et beger pr post. Sand han hadde tatt med fra Amazonas, Peru.
Den var fin og myk, og LYS. Men i naturen ligger det jo ofte et lag av mudder og løv oppå, så slike steder blir underlaget for fiskene mørkt likevel.
Men det er ikke overalt løvet ligger tett da. Se f.eks. på lokasjonsbildene Tom C tok fra habitatet han fanget Corydoras fowleri på i Perus jungel.

ElinH
Jeg tar gjerne med et par sekker nedover til deg neste gang! Eller mer om du vil ha. Og nei, jeg skyller den ikke bittelitt engang. Åpner sekken og tømmer rett i karet :-)

Rett i karet?Åh...Kult! Jeg aner at dette ville spare mine ømme skuldere og armer for mange timers jobb....
Tenkte det var greit å spørre deg siden du sa at Biltema lå så nær der du bor. Her er det langt avgårde til nærmeste, tror det blir enten Oslo eller Sarpsborg.

Det holder nok med èn sekk, jeg må jo teste den ut først. Og de veier vel hele 50 kg pr sekk, gjør de ikke? Det er tungt, klarer du å få den inn i bilen alene? Her hos meg kan gubben hjelpe til å få den ut igjen, men...
*sukk* Jeg som nylig gikk til innkjøp av to sekker Rådasand og har dem stående "på lager" utenfor døra her :p

Synes du den er rosa-aktig, Galemor? Har jeg faktisk aldri tenkt på. Synes den bare er lys lys beige, jeg

Mona:

Etter at Biltema trakk tilbake de opprinnelige sekkene og kom ut med nye, reduserte de størrelsen på sekken - men beholdt den gamle prisen såklart Det er jo fortsatt latterlig billig, så jeg bryr meg egentlig ikke.

De nye sekkene er plastsekker med 17 kilo, mens de gamle var papirsekker på 25 kilo. Så en sekk gir deg altså 17 kg sand. De koster jo ingenting, så jeg kn jo ta med to til deg, så kan du kaste den eller selge den om du ikke liker den likevel.
Ok. Du har overbevist meg, hehe Biltema sand blir det!

Men dette ble jo rene "Kjøp & Salg" i din personlige akvarietråd, det er jo fy-fy, så vi snakkes mer om det siden når det blir aktuelt
ElinH
Synes du den er rosa-aktig,[B] Galemor?[/B] Har jeg faktisk aldri tenkt på. Synes den bare er lys lys beige, jeg :)

nei elin da, nå må du pusse brille(akvarie)glasset ;p kan jo være oppsettet mitt dengang, men likte ikke fargen på den.
Tilfeldig bekjentskap
© helene D. Klementsen
Reklame for plussmedlemskap