- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 133)
Leifs verden, del 2 (side 133)
CathySkulle vært med på en sånn tur du Loffa :) Hadde vært en drøm for deg det.
I teorien hadde det nok vært en drøm og oppleve hva en slik tur innebærer, men det følger veldig mye med. Tenker ikke på det økonomiske, men psykisk og fysisk. Mange timer til fots gjennom jungel med utrolig mye dyr, insekter som nærmest spiser deg opp, innlosjeringer som ikke akkurat har noen stjerner, og ellers elendige forhold.
Husker Tom C fortalte meg om en tur, hvor de måtte bytte båtmotor 7 ganger!!!!!
Det er med stor ærbødighet at jeg tar av meg hatten for slike som Tom C og Morten Ask for å nevne et par fra Norge, som tar slike turer, deler av seg med fisk, artikler, informasjon og ellers det som kommer ut fra slike turer. De bør og skal være stolte av det de er med på, i tillegg til opplevelsene de har.
Vi som driver med denne hobbyen i Norge har mange nok forbilder om vi ønsker det. Tom C er og blir for meg en KONGE og et stort forbilde i et Apisto miljø som stadig øker.
Mye av interessen og og økningen av den, er takket være han. Jeg er smittet av han og jeg håper også å smitte mange videre. En sykdom som har for mitt vedkommende har gitt en lidenskap som mange mener mangler sidestykke. Så ille er jeg da ikke.....
Det er bare så inderlig gøy å se et nytt par apisto komme i hus, formere seg og se nye generasjoner bæres ut av kjelleren her, for å generere enda flere generasjoner. Vi har en "plikt" å føre frem videre generasjoner av så mye flott fisk
Postet 22.10.12 kl 20:01
Postet 22.10.12 kl 20:09
Postet 22.10.12 kl 20:33
LOFFAEr veldig gøy å kunne følge Tom C og hans reise nå, og en av apistoene han så langt har fanget er Apistogramma cf payaminonis. Skal visst være en sjelden sak. Denne ble fanget forrige uke etter som jeg skjønte. Gleder meg med forventninger til en ny artikkel fra denne turen også. Til tider er jeg inne å leser fra turene hans om og om igjen, og det er like gøy hver gang
Har du sett noen foreløpig rapport fa den reisen han er på nå Loffa? Er skikkelig spent på å høre om den. Tidligere har han noen ganger sendt litt info underveis fra, men det er jo ikke akkurat Nedre Manhattan han er i
Postet 22.10.12 kl 21:24
530[QUOTE=LOFFA]Er veldig gøy å kunne følge Tom C og hans reise nå, og en av apistoene han så langt har fanget er Apistogramma cf payaminonis. Skal visst være en sjelden sak. Denne ble fanget forrige uke etter som jeg skjønte. Gleder meg med forventninger til en ny artikkel fra denne turen også. Til tider er jeg inne å leser fra turene hans om og om igjen, og det er like gøy hver gang
Har du sett noen foreløpig rapport fa den reisen han er på nå Loffa? Er skikkelig spent på å høre om den. Tidligere har han noen ganger sendt litt info underveis fra, men det er jo ikke akkurat Nedre Manhattan han er i
Manhattan er nok langt unna på de fleste plan der 530. Med en liten antenne på taket og sol celle panel kommer det noe ut. Har sendt deg PM
Postet 22.10.12 kl 21:38
Postet 22.10.12 kl 21:51
Sjekker innom tråden din hver dag Loffa, og må få gratulere med Schwartzkehl-oppdrettet! Kjempegøy!
Ellers må jeg bare skrive under på det du sier om Tom C som et forbilde. Når jeg startet opp igjen hobbyen for et par år siden var det først og fremst hans innlegg her på forumet og på apistosites som fikk meg til å bestemme meg for Apisto. (Selvom jeg som liten også hadde en ønskedrøm om disse fiskene. Men de var ikke så vanlige på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet
Har også tidligere uttalt at han er en fyr som lever ut min guttedrøm om å reise ut og oppleve fisken i naturen. Jeg SKAL gjøre det en gang. Etter et foredrag på Oslo Akvarieklubb her for et par måneder siden så har jeg bestemt meg. Det blir Uruguay. Her er det helt andre forhold enn i regnskogen. Temperaturen er lavere, ikke så fuktig, ingen insekter, kriminaliteten er lav, maten bedre, osv. Og - det er stor mulighet for å få tak på 2 Apistogramma-arter (borelli og cf. commbrae). Flere nordmenn som har vært med på dette opplegget er veldig fornøyde og sier det er en nybegynnertur. Prisene er heller ikke gærne. For under 20.000 har du en 2-ukers tur med fly, overnatting, mat, guiding, alt nødvendig utstyr for fangst, frakt rundt i landet osv. og 190 fisk med deg hjem. All inclusive. Sjekk ut AqvaTerra på Facebook. Har ikke helt bestemt meg for når det blir enda. Kanskje neste høst? Bare å begynne å spare
Forøvrig så har jeg et kar som er så godt som klart for bitaeniata Venter bare på en skikkelig PH-måler som er rett rundt hjørnet for å få full kontroll på PH'en. Vil ikke gjøre noe gæærnt nå! Har ikke fått flyttet ut alacrina ungdommen enda. Skal ta det til helgen og få litt oversikt over dem. Det er minst 10 av dem, muligens opp mot 15. Ser fortsatt ut som først og fremst hunner, men jeg håper å finne en hann der når jeg får dem vekk fra mor og far.
Ellers må jeg bare skrive under på det du sier om Tom C som et forbilde. Når jeg startet opp igjen hobbyen for et par år siden var det først og fremst hans innlegg her på forumet og på apistosites som fikk meg til å bestemme meg for Apisto. (Selvom jeg som liten også hadde en ønskedrøm om disse fiskene. Men de var ikke så vanlige på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet
Har også tidligere uttalt at han er en fyr som lever ut min guttedrøm om å reise ut og oppleve fisken i naturen. Jeg SKAL gjøre det en gang. Etter et foredrag på Oslo Akvarieklubb her for et par måneder siden så har jeg bestemt meg. Det blir Uruguay. Her er det helt andre forhold enn i regnskogen. Temperaturen er lavere, ikke så fuktig, ingen insekter, kriminaliteten er lav, maten bedre, osv. Og - det er stor mulighet for å få tak på 2 Apistogramma-arter (borelli og cf. commbrae). Flere nordmenn som har vært med på dette opplegget er veldig fornøyde og sier det er en nybegynnertur. Prisene er heller ikke gærne. For under 20.000 har du en 2-ukers tur med fly, overnatting, mat, guiding, alt nødvendig utstyr for fangst, frakt rundt i landet osv. og 190 fisk med deg hjem. All inclusive. Sjekk ut AqvaTerra på Facebook. Har ikke helt bestemt meg for når det blir enda. Kanskje neste høst? Bare å begynne å spare
Forøvrig så har jeg et kar som er så godt som klart for bitaeniata Venter bare på en skikkelig PH-måler som er rett rundt hjørnet for å få full kontroll på PH'en. Vil ikke gjøre noe gæærnt nå! Har ikke fått flyttet ut alacrina ungdommen enda. Skal ta det til helgen og få litt oversikt over dem. Det er minst 10 av dem, muligens opp mot 15. Ser fortsatt ut som først og fremst hunner, men jeg håper å finne en hann der når jeg får dem vekk fra mor og far.
Postet 22.10.12 kl 23:42
Morten Ask og et følge var nedover der for en tid tilbake, så trenger du noen tips rundt den turen kan du kontakte han Lachris. Jeg kjøpte både cf borellii og cf commbrae og har drettet dem begge to. Commbrae er veldig lite utbredt i hobbyen vet jeg og husker ikke hvem jeg solgte videre mine til. Borellii gruppen gikk iallefall til en i Oslo.
Spesielt cf borellii vokser eeeeeenormt tregt.
Er fint om det snart blir litt bytte da huene begynner og bli gule her, og klare for formering. Har allerede fått tilbakemelding av Pål at han har yngler på det paret han hentet her. Forøvrig eneste jeg har kvittet meg med av disse bitaeniataene. Disse har vært som skatter for meg etter at jeg mistet hua og ga bort den etterlatte hannen.
Disse vil så lenge jeg har dem bety veldig mye for meg og overrekkelsen av paret fra Tom C vil være som brent inn på hukommelsen. Gleden, entusiasmen, hårene som reiste seg på ryggen og hvor stolt jeg var når jeg fikk dem, er godt beskrevet tidligere i tråden når jeg fikk dem tilbake i april, var det vel. Mars/april.
Når jeg legger ut bilder av disse på div forum er det bare positive og herlige tilbake meldinger. Håper også du vil kjenne noe av den følelsen jeg har og har hatt siden jeg fikk dem. Flottere bitaeniata har iallefall ikke jeg sett.
Du har noe flott i vente Lachris....
Spesielt cf borellii vokser eeeeeenormt tregt.
Er fint om det snart blir litt bytte da huene begynner og bli gule her, og klare for formering. Har allerede fått tilbakemelding av Pål at han har yngler på det paret han hentet her. Forøvrig eneste jeg har kvittet meg med av disse bitaeniataene. Disse har vært som skatter for meg etter at jeg mistet hua og ga bort den etterlatte hannen.
Disse vil så lenge jeg har dem bety veldig mye for meg og overrekkelsen av paret fra Tom C vil være som brent inn på hukommelsen. Gleden, entusiasmen, hårene som reiste seg på ryggen og hvor stolt jeg var når jeg fikk dem, er godt beskrevet tidligere i tråden når jeg fikk dem tilbake i april, var det vel. Mars/april.
Når jeg legger ut bilder av disse på div forum er det bare positive og herlige tilbake meldinger. Håper også du vil kjenne noe av den følelsen jeg har og har hatt siden jeg fikk dem. Flottere bitaeniata har iallefall ikke jeg sett.
Du har noe flott i vente Lachris....
Postet 23.10.12 kl 00:20
Apistogramma sp. "matses" paret mitt er verre enn et gammelt ektepar. Han homo og hun sex gal. Ja noe må det være.... I dag har de lekt og slåss så fjøra fyker om hverandre. Hun inni hula og han ristende og leikende på utsiden gang på gang mellom ganske så heftige krangler.
Jeg blir litt trist, selv om jeg ikke skal kødde med dyrenes verden og deres måte å være på. Er ganske så fortvilet da dette er en av de parene jeg setter mest pris på. Ønsker ikke igjen å miste en av dem.
Ettersom dette er en sjelden apisto finner jeg ingen å spørre om hva jeg skal gjøre eller kan gjøre. Det har utviklet seg i en retning jeg ikke slettes ønsker.
Den siste 128L er fylt opp med ny sand, vann og planter samt større innkjørt pumpe. Så hongsloi trioen er igjen på plass i et kar etter et par dager i et plast kar med pumpe.
Legger ved noen bilder fra matses fighten som gikk over 10 runder i lett mellom vekt. Ettersom dommeren ikke fulgte kamper helt ut, antar jeg det blir re- match i løpet av kvelden......
Jeg blir litt trist, selv om jeg ikke skal kødde med dyrenes verden og deres måte å være på. Er ganske så fortvilet da dette er en av de parene jeg setter mest pris på. Ønsker ikke igjen å miste en av dem.
Ettersom dette er en sjelden apisto finner jeg ingen å spørre om hva jeg skal gjøre eller kan gjøre. Det har utviklet seg i en retning jeg ikke slettes ønsker.
Den siste 128L er fylt opp med ny sand, vann og planter samt større innkjørt pumpe. Så hongsloi trioen er igjen på plass i et kar etter et par dager i et plast kar med pumpe.
Legger ved noen bilder fra matses fighten som gikk over 10 runder i lett mellom vekt. Ettersom dommeren ikke fulgte kamper helt ut, antar jeg det blir re- match i løpet av kvelden......
Postet 23.10.12 kl 18:12
Postet 24.10.12 kl 08:02
GalemorEr du sikker på at det er en hunn og en hann du har? Kan jo være den ene er en bøg hann, kler seg som en hunn, oppfører seg som en hunn, men er ikke en hunn.
Er ganske så trygg på dette hva angår mønster på disse to og opptreden i forhold til leiks tendensene. Er vel det en kan si 100% trygg på at dette er et par. Tom C har selv plukket ut individene.
Som mange vil huske tok denne hannen livet sakte men sikkert av sin første make som var en smule mindre enn han. Denne nye hua som Tom sjenket meg, var litt større enn han selv, og han roet seg betraktelig, og er vel faktisk litt underkuet av hua som nå kom til. Det blir liksom ikke ro og harmoni i dette paret, selv om jeg ser tendenser omtrent hver dag til lek.
Må prøve å finne noe mer informasjon om disse. Tom er som alle vet på reise, og vil ikke mase på han nå med masse spørsmål.
Selv om det er et "urolig" par har jeg virkelig forelsket meg i dette flotte paret. Det så veldig positivt ut de første par dagene, men....
Postet 24.10.12 kl 13:13
Tom C vet garantert hva som er jente og gutt, selv om jeg må si meg enig at de var ganske så like ja. Både str på finner og i farger så jeg ville ha trodd at det var 2 gutter du hadde.
Så denne på Youtube og disse er vel samme som du har?
Så denne på Youtube og disse er vel samme som du har?
Postet 24.10.12 kl 13:58
Endret: 24.10.12 kl 13:59
Postet 24.10.12 kl 14:22
Skal ikke være noen tvil om at dette er ei hue om en ser de tydelige "nijsseni" linjene. (sorte markeringer på mage og hale)
Hun har aldri når jeg har sett inn i karet vist seg for meg knall gul og sorte felt ordentlig markert.
Når det kommer til film, har jeg problemer å se normalt, da filmene stopper opp og må "lade" seg etter få sekunder. Mao blir filmene av en eller annen grunn hakkete....
Hun har aldri når jeg har sett inn i karet vist seg for meg knall gul og sorte felt ordentlig markert.
Når det kommer til film, har jeg problemer å se normalt, da filmene stopper opp og må "lade" seg etter få sekunder. Mao blir filmene av en eller annen grunn hakkete....
Postet 24.10.12 kl 15:25
Postet 24.10.12 kl 15:47
CathyKan absolutt se forskjell på disse 2 ja :)
Ja i dette tilfellet tror jeg ikke at jeg trenger sterkere lesebriller. Dem fortsetter på samme måten i dag. Vurderer å gjøre det samme prosjektet jeg gjorde når jeg introduserte den nye hua for hannen. Det blir da å ta ut hua et døgn og få hannen til å føle seg tryggere og ta tilbake litt av herredømme han hadde, for så å ta hua tilbake. Vet ikke hvilken funksjon denne omvendte greia vil få, så er veldig usikker. Skjønner huas fortvilelse over hannen.
Har ellers fått på plass taklister i akvarie kjellern i dag og kappet til toppdeksel til den nye 128L til trioen med hongsloi. Trenger nå ei rot eller to til det karet, så skulle det være greit
Fant ellers 4 nye døde mus i kjelleren i dag, og det ser ut som muse giften er veldig effektiv.
Siste bildet er av bitaeniata karet
Postet 24.10.12 kl 18:06
Heisann Leif, håper det er OK for deg at jeg spør deg bittelitt ang. Apistogramma her? Har lest i fiskebasen også, altså, men vil gjerne høre litt med en ekte ekspert!
Jeg vurderer noen Apistogramma macmasteri, jeg... vil opplyse om at det aktuelle akvariet i utgangspunktet er på 85 liter.
Hvordan er denne arten som nybegynnerart, egentlig? Er det en fin art for en som "ikke har sett" en ciklide før? Har på følelsen at denne arten er grei, men...
Og, forresten; hvordan vil du anbefale antall og kjønnsfordeling i en 85 liter? Et par, kanskje...?
Og ellers; hva syntes du om arten, har du noe spesielt å si om dem (vet at du har/har holdt denne)? Kanskje du syntes den blir kjedelig? For min del er det aktuelt å kjøpe macmasteri, jeg kan jo bytte ut med litt mer spennende arter senere, eventuelt
Kjenner jeg er litt gira nå, ja. Må innrømme det.
Jeg vurderer noen Apistogramma macmasteri, jeg... vil opplyse om at det aktuelle akvariet i utgangspunktet er på 85 liter.
Hvordan er denne arten som nybegynnerart, egentlig? Er det en fin art for en som "ikke har sett" en ciklide før? Har på følelsen at denne arten er grei, men...
Og, forresten; hvordan vil du anbefale antall og kjønnsfordeling i en 85 liter? Et par, kanskje...?
Og ellers; hva syntes du om arten, har du noe spesielt å si om dem (vet at du har/har holdt denne)? Kanskje du syntes den blir kjedelig? For min del er det aktuelt å kjøpe macmasteri, jeg kan jo bytte ut med litt mer spennende arter senere, eventuelt
Kjenner jeg er litt gira nå, ja. Må innrømme det.
Postet 24.10.12 kl 18:32
Blir smigret... av å bli kalt ekspert, men liker over hodet ikke å bli kalt det av noen, da jeg på INGEN måte er det. Så en oppfordring til dere der ute; vær snill og slutt med å kalle meg for det. Det jeg ER, er en litt mer enn en gjennomsnittlig entusiast...
Så til dine spørsmål Anders. Som en begynner apisto pleier jeg å anbefale cacatuoides, hongsloi og nettopp macmasteri. Dette er de tre første jeg fikk i hus og drettet for noen år siden. Min erfaring er at disse kan gå i noe høyere pH enn de jeg har i kjelleren her, og er ypperlig som start apisto.
En 85L til et par er også helt innenfor det som er bra. Du kjenner til oppsett av et apistokar, ettersom du har fulgt flere apistotråder. Tar derfor ikke det i reprise. Men husk at du ikke trenger samme "trykket" på pumpa i et apistokar. Disse går i stillegående/stående vann i naturen.
Om jeg synes macmasteri er kjedelig? Absolutt IKKE. Til dags dato har jeg ikke funnet en apisto som er kjedelig. Men når en har entusiasmen som jeg har, er alt bare gøy innen dette.
Om en synes apistoer EN HAR er kjedelige er det som regel for at en aldri ser dem, eller at de er i hulene alt for mye. OFTE betyr dette at de går i et alt for LITE kar, og miss trives med det. Om så er tilfelle, vil en se stor forskjell om en setter dem i et større kar.
Min siste trio med macmasteri hadde jeg i en 85L og de var som beskrevet over. Jeg ville "forske" litt og flyttet dem inn i en 250L artskar. Det var her mitt engasjemang og entusiasme for Apistogramma virkelig tok fyr. En større glede skal en lete lenge etter. Selv fargene på dem blomstet, og de ble som nye fisk.
Mener å huske at jeg fikk inn noen bilder fra mine macmasteri i dette karet, i basen her på AF. Ta en titt om du vil se de siste jeg hadde.
Håper dette innlegget er med på at du starter med denne trioen. Ta notis av at jo større kar en har til apistoer, jo mer glede får du og større velferd for fiskene
Ønsker deg lykke til med apistoer, Anders
Håper jeg fikk svart på alt
Så til dine spørsmål Anders. Som en begynner apisto pleier jeg å anbefale cacatuoides, hongsloi og nettopp macmasteri. Dette er de tre første jeg fikk i hus og drettet for noen år siden. Min erfaring er at disse kan gå i noe høyere pH enn de jeg har i kjelleren her, og er ypperlig som start apisto.
En 85L til et par er også helt innenfor det som er bra. Du kjenner til oppsett av et apistokar, ettersom du har fulgt flere apistotråder. Tar derfor ikke det i reprise. Men husk at du ikke trenger samme "trykket" på pumpa i et apistokar. Disse går i stillegående/stående vann i naturen.
Om jeg synes macmasteri er kjedelig? Absolutt IKKE. Til dags dato har jeg ikke funnet en apisto som er kjedelig. Men når en har entusiasmen som jeg har, er alt bare gøy innen dette.
Om en synes apistoer EN HAR er kjedelige er det som regel for at en aldri ser dem, eller at de er i hulene alt for mye. OFTE betyr dette at de går i et alt for LITE kar, og miss trives med det. Om så er tilfelle, vil en se stor forskjell om en setter dem i et større kar.
Min siste trio med macmasteri hadde jeg i en 85L og de var som beskrevet over. Jeg ville "forske" litt og flyttet dem inn i en 250L artskar. Det var her mitt engasjemang og entusiasme for Apistogramma virkelig tok fyr. En større glede skal en lete lenge etter. Selv fargene på dem blomstet, og de ble som nye fisk.
Mener å huske at jeg fikk inn noen bilder fra mine macmasteri i dette karet, i basen her på AF. Ta en titt om du vil se de siste jeg hadde.
Håper dette innlegget er med på at du starter med denne trioen. Ta notis av at jo større kar en har til apistoer, jo mer glede får du og større velferd for fiskene
Ønsker deg lykke til med apistoer, Anders
Håper jeg fikk svart på alt
Postet 24.10.12 kl 19:14
Postet 24.10.12 kl 19:34
Nina3Orakel er vel en passende tittel for dem som er eksperter uten at de vil vedkjenne seg det.. :) Ingen skam å være dyktig!! Loffa; den er fin den luremusa du har bilde av.. :) Du skulle fått lånt deg en skikkelig mons til den jobben.
En kjempe entusiast, med en glede over det "normale" kan jeg kalles med det rette, intet annet, hehe. Ettersom jeg har allergi, har jeg ikke pelsdyr eller andre på 2 eller 4 ben. nettopp dette som brakte meg til denne hobbyen.
Ettersom du likte musene skal du få bilder av 3 av fire av de jeg fikk tatt i dag....
Jeg tolker det som et museår, eller iallefall muse tid ettersom jeg ikke hadde mus i kjelleren i fjor. Så langt er 7 mus tatt. Vil nødig at disse skal bite i noen av mine xxxxx skjøte ledninger bak reolene her. Det begynner å bli noen av dem....
Postet 24.10.12 kl 20:05