Elins lille hjørne (side 134)

Hehehe!! Jeg tenkte faktisk på det i det jeg skrev "galemor", men så glemte jeg å sjekke om det var jeg som hadde sett skakt eller ikke :p

Jeg gir herved en uforbeholden unnskyldning

Er jo en ærlig sak å ikke like fargen, da

Holder forresten på å sortere akvarietingene mine inn i de boksene som står under stativet på stua. Herlighet så mye rart man samler opp etter hvert! Og de boksene der holder ikke, det er helt sikkert. Så jeg velger litt med omhu hva jeg putter hvor, slik at det jeg bruker ofte er lett tilgjengelig på stua i hvert fall

Jeg har til og med funnet ting jeg ikke visste at jeg hadde
du er tilgitt, av meg ihvertfall ;p
Hehe, det var godt å høre

I morgen blir det stort sett bare mas og jag når jeg skal male rommet til eldstejenta. Jeg vil bli ferdig så fort som mulig, så jeg tar et strøk tidlig på formiddagen, og håper at jeg kan ta strøk to på ettermiddagen/tidlig kveld, slik at jeg er helt ferdig innen jeg legger meg.

Jeg vil jo mye heller tømme 110-literne og få flyttet de!

Og satt inn hjørnefilter i de to siste 54-literne...
Puh, nå har jeg malt i hele dag, men jeg er ferdig! I morgen må jeg skru flatpakka møbler og diverse, men i det minste er det værste sølet over; selve malingen.

I tillegg har jeg fått tre pakker med planter i dag, og fått plantet de siste plantene i de to karene jeg akkurat har satt inn hjørnefilter i. Det eneste som egentlig mangler da, er noen blader på bunn, samt javamose snurret på røttene.

Har en idé om å snurre javamose på et passende sted på røttene, men jeg har ikke grønnbomullstråd - og har glemt å kjøpe det også. Det må jeg huske på i morra. Jeg hadde javamose snurret på en redmoor gren i 110-literen for en stund siden. Det tok litt tid, men når den endelig begynte å gro ut fra rota, vokste den i en nydelig fasong. Vinkelrett ut på begge siden, og skapte derfor mye skygge under. Så jeg fattet interesse for denne måten å feste javamose på, og tenkte at jeg kan bruke den til min fordel når det gjelder skygge til cory

Har også igjen å stikke ned gjødselkuler til de forskjellige plantene. Det må jeg huske å gjøre, men tenkte å la oppsettet "modne" litt et par dager, så er jeg sikker på at jeg ikke skal flytte noen planter fordi jeg angrer :p

Karet i midten til høyre i reolen. Dette er karet til mine adolfoi

[External Image]

Karet i midten til venstre i reolen. Her skal oiapoquensis gå
[External Image]

Disse to karene er veldig like... egentlig nærmest speilbilder av hverandre, noe som egentlig passer siden de står ved siden av hverandre også :p
Fikk så lyst til å vise frem de tre orkideene jeg har på badet. Har hatt dem en stund nå (en måned eller så?) og har ikke fått tatt livet av noen av dem enda.

Kanskje ikke mye å skryte av, tenker du? Vel, for meg er det nærmest en rekord å ha en stueplante i 4 uker uten å ha tatt livet av den. Jeg kjøpte en sukkulent av ukjent opprinnelse også - den overlevde i knappe to uker...

Vakker er den - orkideen.

Jeg har en i normal størrelse:
[External Image]

Og to bittesmå:

[External Image]

[External Image]
ElinH
Disse to karene er veldig like... egentlig nærmest speilbilder av hverandre, noe som egentlig passer siden de står ved siden av hverandre også :p

To flotte akvarier, synes jeg! Det er flott når man har en fellesnevner og litt enhetlig stil i akvariene man har i en reol. Det gir et veldig flott inntrykk synes jeg.

Ser du har fått tak i Echinodorus quadricostatus nå. Det er en av mine favoritter, ved siden av Echinodorus uruguayensis Kanskje det blir en av dine favoritter også?
Blir skikkelig fint når den gror til og sprer seg med utløpere i forskjellige, vilkårlige retninger rundt om i karet. Man kan styre utløperen i bestemte retninger om man vil, men jeg har valgt å la dem "vandre fritt".

Jeg skal spre den i mange av akvariene mine, men det tar jo litt tid å få grodd frem nok avleggere når man har såpass mange kar :p Jeg bruker jo ikke spesielt mye lys heller, og "moderat til lite" med plantenæring (alltid i bunnlaget, ikke vannet).

PS! Orkidèer er et kunstverk i seg selv - flotte blomster som står i månedsvis!
Vanningen ordner du slik: en gang pr uke dypper du hele potten ned i en bøtte romtemperert vann, og opp igjen. La renne av, og sett tilbake i pyntepotten. Orkideer vokser ikke i jord, kun bark, siden de er epifytter som ofte vokser oppe i trekronene på trær.
Tusen takk, Mona!

Det ser jo litt vel "rent" ut nå, siden karet har vært helt tømt og alle plantene er enten avleggere eller fått en kraftig luking. Men, det vokser seg vel snart til igjen kan jeg tenke meg.

Det ser nok åpent ut på en halvdel, men til gjengjeld er det godt meg skygge og gjemmeplasser på den andre halvdelen i begge karene; der sverdplanten er plassert. Så jeg tror ikke coryene lider noen nød av at det er litt åpent.

Jepp, jeg så quadricostatus hos deg og ble umiddelbart forelsket. Så jeg la ut en annonse og fikk napp! Jeg skal gi de en liten gjødseltablett hver (har slike fra tetra liggende her, selv om jeg egentlig bruker JBL sine kuler), og håpe at de vil trives i karene mine. Så er det ikke umulig at jeg sprer de videre til flere kar etter hvert. Foreløbig skal de kun være i disse to karene

jeg har vel ikke gjort det så alt for galt med orkideene mine, da. Jeg har tatt de ut av pyntepottene og satt de i dusjen. Så, når jeg har byttet vann på akvariene, har jeg tømt det vannet over potten ved hjelp av et litersmål. Deretter har jeg latt de stå en stund for å renne av, og satt de tilbake i pyntepotta.

Jeg vet ikke helt men.. jeg tenkte som så at akvarievannet er jo både lunkent og kanskje mer næringsrikt enn vannet rett fra krana? Har ikke peiling, men plantene lever i hvert fall, noe som er tilnærmet utrolig Åh som jeg misunner de med grønne fingre, siden jeg elsker planter.

Ja, akvarievann kanskje er tingen for orkideer? Jeg vet egentlig ingenting om dem

PS! Kom på at det finnes en side hos Orkidespesialisten om stell av orkideer.
Les om du er interessert
Det var faktisk en mannlig akvarist som ga meg den linken en gang Han hadde dilla på orkideer.
Takk for link! Den havnet rett i favoritter.

Jeg ser at jeg gleder meg for tidlig. Orkideer bruker visst flere måneder på å dø, så jeg kan ikke være sikker enda på at jeg får til dette. Men, om de skulle holde i mange måneder så er jeg fornøyd uansett, selv om det hadde vært øy å få de til over lang tid. De liver veldig godt opp på badet i hvert fall

Ellers har jeg fylt opp igjen oppvekstkaret i kveld. Det fikk jo også hjørnefilter, og blå bakgrunn. Og da kan jeg bare si at: Takk og pris at dette karet står på soverommet. For jeg likte ikke den blå bakgrunnen :p Eneste trøsten nå, er at soverommet er blått også, så det passer da inn.

Skjønner godt hvofor svart brukes for å si det slik.

Siden dette er et oppvekstkar, ville jeg ha litt enkelt oppsett. Jeg hadde en del fossilsten (tror det heter det, beige stein i hvert fall) liggende, så jeg satte disse oppi, og la en vanlig, avlang mangroverot delvis over noen av steinene. Det skaper litt skygge. Jeg likte ikke resultatet, så jeg blir nok å plukke ut noen av steinene i morra.

Jeg har ikke plantet der enda, skal gjøre det i morgen. Enn så lenge tenkte jeg å begrense det til sverdplanter og leucocephala. Nå er det forresten kullet mitt med Aspidoras sp. som går oppi der.
Lys til plantene
Sakset fra Dennerle.

Plants love a midday break – algae don’t

While the lighting is on, the plants’ metabolism is in full swing. Light means “work” for plants. Consequently, they are grateful for a “midday break”. This gives them an opportunity to recuperate and to break down harmful metabolic products.
The following lighting rhythm has proven effective:

- 4-5 hours of light in the morning
- Then a break of 2-4 hours without light
- Followed by 5 to 7 hours of light

A time switch provides the simplest means of controlling lighting times.

Fant dette idag. Dette skal definitivt prøves. Er ikke veldig plaget med alger, men dette ga så mening at jeg må prøve det likevel.
Pust og pes. For en ferie!! Er egentlig helt stresset med tanke på alt jeg skal gjøre. Og jeg har egentlig lyst på noen dager hvor jeg bare nyter resultatet også...!

Jentungens rom ble så og si ferdig i dag. Må bare si at det ble skikkelig fint! Og hun er jo kjempefornøyd. Eneste som mangler nå er å sette på plass TV-bordet, samt skru opp en slags liten reol som hun skal bruke som "sminkebord", samt kjøpe inn og henge opp et speil. Men det er slikt som egentlig ikke haster så veldig.

Nå har jeg tømt karet nederst til venstre i reolen, fanget inn oiapoquensisene, og flyttet de til karet i midten venstre, der de skal bo. Jeg burde egentlig tømme karet nede til høyre også, og silikonere glasslister i kveld. Da kan jeg sette de opp igjen i morra. Men klokka går så fort! Og siden karene bare står 20 cm over gulvet, rennet vannet ut så innmari treigt. Jeg får prøve, og heller ha en sen kveld (det har det blitt i det siste uansett).

Lyst til å bli ferdig med alle prosjekter i løpet av denne uka, så kan jeg nyte resultatene hele neste uke, før jeg *snuuufs* skal tilbake på jobb.
Jeg dynker mine orkideer i en bøtte akvarievann, lar de stå ganske lenge og trekke. De skal jo gjødsles veldig milt og da tror jeg akvarievann må være helt ypperlig. Jeg har mine i både vanlige leirkrukker og plastpotter i potteskuler. De liker absolutt best å stå i en potteskuler som er litt høy sånn at det det kan fylles vann under innerpotta. Må ikke komme opp mot innerpotta, men holde vannstanden rett under. Da dampes fuktighet opp til dem hele tiden. De jeg har i leirpotte tørker alt for raskt, det liker de ikke noe særlig..

Nydelige de du la ut bilder av. Tvillingakvariene var også veldig pene
Venter på at karene skal tørke slik at jeg kan silikonere glasslister...

Takk for informasjon, Lisbeth! Jeg ser at jeg ikke har helt ideelle potter til dem ut fra det du beskriver. Hmm... kanskje jeg kunne legge noe stein i bunn på pottene, slik at innerpotta løftes litt over bunnen på pyntepotta, og fylle bunnen med vann? Ikke nok til at det når innerpotta, men rett oppunder? Det skulle kunne gå.

Glad for at du tror akvarievann er perfekt til dem, da fortsetter jeg med det. Den ene lille har fått nye knopper mens den har bodd i vinduskarmen på badet, og jeg velger å tolke det positivt.

Jeg så de solgte gjødsel spesielt beregnet på orkideer, men endte opp med å ikke kjøpe. Hehe, jeg tenkte vel litt på slik det er med dyrebutikker og akvariefisk, tror jeg. Masse produkter som egentlig er helt unødvendige. Pengemaskiner med andre ord :p Det er kanskje ikke slik i planteverdenen :p

Kunne godt tenke meg planter på stua. Er det et håpløst prosjekt å tro at noen planter ville tåle å stå oppå lysarmaturen på karene? Blir det for varmt, kanskje? bare en tanke som slo meg, nå som jeg får så fint stativ å ha 110-literne på.

Har forresten ombestemt meg når det gjelder hvilke fisk som skal gå hvor. I utgangspunktet tenkte jeg at green laser skulle få den ene 110-literen. Den andre 110-literen er og blir forbeholdt de to store coryartene mine; C140 og pulcher. Men, nå tror jeg rett og slett at jeg ikke har lyst til å forstyrre green laserne. Er bare en snau uke siden de ankom. Det eneste jeg skal gjøre er å flytte aspidorasene inn sammen med C140 og pulcher.

Så kan loxoene gå i den andre 110-literen. Da vil jeg ha litt plass der i tilfelle jeg snubler over ett eller annet jeg bare må ha. Kall det en "stocking tank".

Tvillingakvariene, ja... takk for det Jeg vet ikke helt om jeg liker det, men jeg kan jo ikke sammenligne med disse flotte plantekarene uansett. Jeg har jo bare standard lys, ingen CO2, og slett ikke grønne fingre.
Det ser litt for nytt og rent ut for min smak enda, men det retter seg jo forhåpentligvis med litt plantevekst.

Blir det som jeg tenker i reolen, så vill alle karene bli speilbilder av hverandre. Av de som står siden av hverandre, altså. Men tiden får vise om det blir slik jeg har tenkt det

Lurer på om glasset har tørket nok til at jeg kan dra frem silikontuben nå.
Joda, glasset hadde tørket. Vasket med aceton og silikonerte fast glasslister i begge karene. De står som de skal i dag I kveld skal jeg sette opp igjen disse karene. Det skal bli ufattelig godt å endelig ha hjørnefilter i alle karene i reolen! Dette har vært planlagt siden før jul, så det er jo greit at det endelig snart er gjort :p

Litt spent på pumpene jeg skal bruke... noen billige pumper jeg kjøpte hos unimati. De er rett og slett knøttsmå! Mener at jeg har lagt ut bilde her en gang før. Hvis jeg ikke liker pumpene, kommer jeg til å bestille JBL proflow mini 600 igjen, siden jeg virkelig likte størrelsen deres. Jeg hører heller ikke pumpene gå når jeg står ved reolen, og da er saken grei for min del.

Så langt liker jeg virkelig hjørnefilter. Stor filterkapasitet i forhold til innvendige filtre, enkelt å sette opp, og både reke og yngelsikkert. Den eneste bakdelen jeg ser er om karet skal tømmes av en eller annen grunn. Hvordan holder man da liv i et slikt filter?
Så lenge jeg har hatt fluvalfiltre, kan jeg jo bare sette det ned i en bøtte og la det gå. Det går ikke an med et hjørnefilter. Heldigvis er det svært sjeldent at det er behov for å tømme et kar. For min del har jeg ingen planer om det før reolen eventuelt skal flyttes til et egnet akvarierom, og fåglarne må vite når det kommer til å skje...!

Ellers har jeg lagt ut de fire adolfoi/duplicareusene for salg. Disse fire fikk jeg med når jeg solgte en del fisk i sommer, og de ble i sin tid solgt som adolfoi. Men, når jeg kom hjem og så på de, så de veldig annerledes ut enn adolfoiene jeg har fra før. Har lagt ut bilde på CW, og mens folk ser ut til å være enig i at mine opprinnelige 10 er adolfoi, heller de mot at de fire siste er duplicareus. Legger ut et bilde her for å vise forskjellen. Ganske slående forskjell, selv når en tar høyde for at adolfoi kan være variable, synes jeg.

Etter at jeg fikk hybrider mellom metae og loxozonus kjenner jeg at jeg ikke vil tørre å plukke egg fra adolfoiene så lenge disse fire er der. Jeg kan jo ikke vite sikkert hvem som har lekt... og hybrider har jeg liten lyst på flere av for å si det slik.

[External Image]
Skal du drive skikkelig med orkideer er nok spesialgjødsel det optimale

Lekakuler i bunnen av potta vil nok funke helt fint!

Det er nok ingen planter som liker å stå oppå varme. Jeg mister flere planter hver vinter fordi de står over radiatoren... liker det ikke.
Takk for svar, Lisbeth

Jeg synes orkideer er utrolig vakre, så da får jeg bare skaffe meg en slik flaske med gjødsel. Går kanskje an å blande gjødselet i akvarievann, og sette potta rett i den bøtta en liten stund før jeg løfter den ut og lar den renne av? Ser egentlig ingen annen måte å gi gjødselet på siden de skal vannes så spesielt. Lekakuler skal jeg kjøpe i dag og legge i bunn på pottene.

Jeg driver ikke skikkelig med orkideer så jeg bruker ikke spesialgjødsel til dem, kun akvarievann
Uansett, nå har jeg vært og kjøpt spesialgjødsel til orkideene. Og da måtte det selvfølgelig bli to nye orkideer. Disse skal jeg ha på stua. En er helt hvit, med litt farge i midten (det området der har sikkert et eget navn, men jeg er helt grønn - no pun intended - på planter. Så jeg kaller det midten. ) og en skikkelig dyp lilla.

Og nå skal jeg få ryddet opp litt på stua og forberedt oppsettet av de to siste reolkarene, samt flyttingen av 110-literne.
Jeg vet ikke om du husker det, men det stod en lilla orkidè på terrassebordet der ute vi satt da du var på besøk her. Den hadde blomstret uten stans i hele 3 måneder, men et par dager før du kom begynte de å visne en etter en.
Så her om dagen klippet jeg bort alle blomstene, og tok planten inn. Varmere inne enn ute nå, med natte-temperaturer på 13°C (fin sommer...). Den har stått ute siden 17. mai, faktisk.

Og ser man det... allerede etter tre-fire dager inne i varmen har den begynt å lage nye knopper fra "øynene" på stenglene! Knoppene kom fort, må jeg si.
Kanskje jeg får nye blomster i løpet av høsten?
Den var akkurat som den lilla du har lagt ut bilde av.

Får stadig mere lyst på HMF-filtre! men lyst til å tømme og silikonere opp hjørner har jeg ikke...

Jeg får vurdere å bare stappe nedi matte i den ene enden eller noe - ikke like fancy, men det fungerer jo det også
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap