Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 135)

mona o
Takk for tipset Lars. Klikket meg inn i nettbutikken der, men fant ingenting som kan ligne på sortvannsekstrakt under vannpleiemidler eller lignende...? Du har ikke direktelink til produktet?

Bruker "Aquadrakon Black" sammen med "ph minus" funker fint for L107 som virkelig skal ha lav ph...
Fart66
Hei Mona, fikk 'Breeding Corydoradinae Catfish' Second edition i posten i dag, og der var jo bilder du har tatt, og informasjon om ditt oppdrett av c140. Det må da være litt kult :) Hilsen RHD

Fikk min bok i dag og ,artig at du er med her med bilder og info

Ser ellers frem til å få treffe deg ganske snart når du skal hente C121 ène dine.

Er vel 2 års siden mine kom fra deg over fjellet i en forrykende snøstorm på lillejulaften
Sølvi Gullaksen
Ser ellers frem til å få treffe deg ganske snart når du skal hente C121 ène dine. Er vel 2 års siden mine kom fra deg over fjellet i en forrykende snøstorm på lillejulaften ;)

Ja, det blir veldig hyggelig å treffe mennesket bak brukernavnet, Sølvi Jeg sitter og er i ferd med å bestille billetter nå, for jeg oppdaget at det faktisk er i ferd med å bli utsolgt...! Venter bare på svar på den siste emailen min fra deg.

REDIGERT:
da er billetter tur/retur Bergen bestilt og betalt og printet ut Det blir fly til Bergen, og tog hjem igjen med fiskekassen.
Sommeren 2008 hadde jeg mitt første tetra-oppdrett (og eneste). Det var på den sjeldne Pyrrhulina zigzag, der hannen faktisk vokter eggene som legges på et blad. Jeg tok et slikt blad med egg fra hannen, og klekket dem i en glassvase i vinduskarmen, hehe Koblet til en luftslange som bare slapp fra seg noen få bobler, veldig svakt. Etter noen dager ble yngelen ført over til en 45 liter, godt innkjørt, der det også bodde crs reker.

Totalt fikk jeg opp 14 flotte tetraer på dette førstegangsoppdrettet (for meg altså), og fikk utvidet den lille voksne gruppen min med P. zigzag. En dag håper jeg å få tak i denne arten igjen, jeg savner faktisk denne tetraen veldig De er så fine, og interessante med sin spesielle atferd.

Dette er en av ynglene, proppmett på nyklekket, levende artemia. Har aldri sett noe mere grådig yngel enn disse, de eide ikke magemål altså! SE på den bulende magen da!

Fra 21.08.2008
Grådige små yngel

[External Image]

[External Image]

Her er en som ikke har rukket å spise fullt så mye ennå:
[External Image]
Det er rart at se du igen er igang med corydoras. Jeg har ofte læst fra dine flittige rapporter fra dit akvarierum. Hilsner fra Danmark. Tim
Tim Rasmussen
Det er rart at se du igen er igang med corydoras. Jeg har ofte læst fra dine flittige rapporter fra dit akvarierum. Hilsner fra Danmark. Tim

Takk for hilsen, Tim Hyggelig å se vi har danske medlemmer her også!
Jeg har funnet igjen innlegget til Michael (nr 2420 på denne siden i tråden min), og den høyst sannsynlige årsaken til at mine HMF akvarier var så mislykket. Legger ut link her så jeg har det lettere tilgjenglig.
Det har alltid irritert meg at jeg ikke fikk dem til, disse HMF filterne, for det ER jo en aldeles strålende flott filterløsning! Jeg får jo nesten dårlig samvittighet over å feile med dem, siden "alle" andre (nesten) rapporterer om helt fine akvarier med den filtermetoden.
Men forskjellen kan altså meget sannsynlig ligge i at jeg generelt har lav fisketetthet og få fisker i hvert kar. Derfor blir vannet overfiltrert og utarmet, sammen med det faktum at jeg ikke er flink til å bruke flytende plantegjødning. Folk med høyere fisketetthet eller mer forurensende fisk (som L-maller) har gjerne ikke samme problem.

Og kanskje det var noe med vannet her i kommunen også, hva vet jeg?

Hadde jeg hatt mye fisk og vært flink til å gjødsle, og kanskje også valgt en tynnere matte (jeg hadde 5 cm tykke og en generøs og stor bue), la oss si heller valgt 3 cm, så ville kanskje ikke vannet blitt så utarmet og gitt sånn skjev balanse og grobunn for alger, alger og atter alger. Og dårlig plantevekst.

Jeg kjenner jeg er veldig fristet til å gi disse HMF-greiene et nytt forsøk. Ikke på disse tre akvariene jeg har i gang (de er jo fyllt opp alt og greier), men hvis jeg kjøper flere akvarier.... da er det en mulighet for at jeg bestiller nye glasslister hos glassmester eller kjøper innv.bakgrunn og lager filterhjørne igjen. Det jeg da må huske på er å gjødsle flittig i vannet, spesielt når filteret har gått noen mnd og virkelig blitt innkjørt, sånn at det for alvor begynner å ta unna alt i vannet - ikke bare forurensing men næring til plantene forsvant også.

Jeg har også fått tips om at jeg burde dekke til i toppen over filterhjørnet, sånn at det ikke kommer lys ned til bak der hvor powerheaden står. Vet ikke hvorfor, men det skal visst hjelpe mot alger foran i akvariet
Jeg stiller meg litt uforstående til at det er pga lav fisketetthet du fikk trøbbel med dine HMF kar. Iallfall utfra mine egne HMF erfaringer. Har en 50l med HMF + bøttefilter (3l bioballer) som rommet kun ti stk Dario Dario og her vokser mosen som bare det og algene nesten ikke k det hele tatt. Har heller aldri tatt meg bryet med å dekke til hjørnet - sliter ikke med alger i disse karene. I de rekekarene hvor jeg kun kjører luftfilter har jeg i deg siste fått voldsom algeoppblostring. Karet keg omtaler i start har stått som deg gjør nå i godt over to år nå, før Dario Dario'ene gikk det tre Pucallpa dvergciklider - så det har aldri vært heftig belastet.
Alle synes det ene eller det andre høres rart ut eller det stemmer ikke med deres egne erfaringer, og mener litt ulikt, så jeg vet snart ikke hva jeg skal tro Men jaja, det var en av årsakene som ble forklart for meg, og jeg synes faktisk den høres rimelig ut
Jeg har fått flere mulige grunner fra flere personer, alle mener jo litt ulikt, men jeg VET fremdeles ikke hva den egentlige årsaken var. Da hadde jeg jo rettet på det der og da

Jeg hadde altså store mengder grønne trådalger i 7 av 8 kar med hmf filtrering. Nå når jeg tenkte over det, slo det meg at i dette åttende karet, hvorfor skjedde det ikke der? Det var bare såvidt bittelitt alger. Jo, det karet var overbefolket, kom jeg på nå. Det var nesten 40 Corydoras i en 98 liter og det var temmelig fullt på bunnen der. Det var vel det som hadde høyest fisketetthet ifht antall liter + reker. Og kanskje derfor jeg ikke fikk samme problemer der som i de andre, tynnere befolkede karene?

Og når jeg sier store mengder trådalger, så mener jeg store. Jeg overdriver ikke. Det var den ene håndfullen av seige lange alger etter den andre som ble dratt ut av akvariene hver uke ved vannbyttene. Enkelte kar var nesten helt tildekket i overflaten av dem på bare en uke. Jeg kunne tålt litt alger, det er normalt, men ikke de mengdene... det ga utrolig mye merarbeid å måtte stå og renske karene hver eneste uke for de sleipe algene.

Jeg ble kvitt problemene i alle kar etter at jeg byttet tilbake til utvendig tønnefilter filtrering, i løpet av et par uker.
Merkelig hvorfor man opplever så store forskjeller med disse HMF filterne. Har et kar med blåsvamp på hele kortsiden pluss utvendig Eheim og her skulle jeg gjerne hatt algeveksten du sleit med i dine kar pga fiskene i dette karet.
Lars Jamne
Merkelig hvorfor man opplever så store forskjeller med disse HMF filterne. Har et kar med blåsvamp på hele kortsiden pluss utvendig Eheim og her skulle jeg gjerne hatt algeveksten du sleit med i dine kar pga fiskene i dette karet.

Ja, det er veldig rart Skulle likt å vite hvorfor det var sånn det var, men det får jeg vel neppe vite.

Men jeg driver og lurer på å forsøke igjen da, som sagt... om ikke annet så for å få bekreftet samme elendigheten som før.

ps! Hvor mange cm tykk er den matten du bruker?
Bruker stort sett 5cm og medium grovhet. Det som har fungert best for meg. Bruker det veldig mye på kortsiden på farmen og da er 5cm det som er stivt nok til å stå på tvers uten å lage en støtteplate bak. I H. Zebra- og L264 reolene bruker vi 3cm - ikke noe forskjell i alger i disse karene og de med 5cm.

Her kan du se hvordan de forskjellige folterløsningene våres er satt opp. Stort sett blåsvamp, men i forskjellige mengder og tykkelser.
Noe jeg har glemt å nevne i innleggene i dag!
Jeg tok en nitritt-test i den midterste 98 literen i går (oppstart 16/12), og fant null nitritt. La oppi en ammoniakktablett i alle filterne i går, og testet igjen idag, både ammoniakk og nitritt. Begge deler var null. Sjekket kalenderen og fant ut at det var akkurat 2½ uke siden oppstart med Aqua Medic Biobacter-metoden, og da har det åpenbart tatt akkurat like lang tid som sist for å innkjøre karene. Fint at det ble bekreftet. Det må tydeligvis være skikkelige bakterier, de frysetørkede greiene som ser ut som tørrgjær, som has i karet første dagen!

Da ble karene egentlig innkjørt før jeg hadde planlagt det, jeg skal jo ikke hente fisk før 20/1 i Bergen (C121). Jeg skal forhåpentligvis også få tak i C. adolfoi i løpet av januar. Det siste karet, det vet jeg ikke helt hva jeg skal ha i ennå. Hørte nyss om at en person kanskje kunne hjelpe meg å få tak i en art jeg ønsker meg, så da vil jeg gjerne ha det karet stående ledig i tilfelle det dukker opp noe etterhvert....

Jeg har flere ammoniakktabletter igjen, siden jeg bare har ca 100 liters kar og bruksanvisningen og pakningene er beregnet for 250 liters kar, så har jeg jo bare brukt halvparten av tablettene. Disse ammoniakktablettene skal jeg legge i sånn ca en gang i uka eller kanskje litt oftere, for å "mate" filteret. Bare for å ha noe i.

Det ser altså ut til at det finnes i det minste et ferdig-produkt som kan hjelpe til å korte inn innkjøringstiden i et akvarium da! 2½ uke er jo halvparten av tiden det tar ellers. Og det er jo fint, at man kan spare en del tid på det! Det er ikke særlig dyrt heller, det koster ca 80 kroner i den tyske nettbutikken for en sånn innkjøringskur.
Lars Jamne
Bruker stort sett 5cm og medium grovhet. Det som har fungert best for meg.

Og med dette oppsettet vokser plantene flott og fint og ingen problemer what so ever? Hva slags planter har du stort sett da?
Kjærestepar i gamle da'r
Hunn og hann C-121. En art jeg virkelig gleder meg til å få i hus.

[External Image]
Til de som lurer på om det er ok å bare ha en eller to Corydoras...
(Jeg tror det er Corydoras atropersonatus på filmen)

<embed src="http://www.youtube.com/v/cWIVCdLOImw?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Fantastisk video Og jeg som synes 10 stk er en stor stim..
Veldig morsomt å se, det blir puslete med 10 stk i forhold til dette! (Jeg har 10 C. Aenus).
Det var en artig video ! Du verden så flott det er å se en slik flokk, og de ser så friske og spreke ut. Ser ut som de går på en slags leirebunn her ?
Hadde vært litt av et prosjekt å få laget et grunnt kar med skikkelig stor bunnflate og få til en ordentlig stim...
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap