- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 135)
Leifs verden, del 2 (side 135)
matses hua
matses hannen
den største av de 2 hannene av bitaeniata
3 flotte fisk og 2 arter jeg virkelig holder av. Bitaeniataene jeg har nå er etter eget oppdrett. En trio skal snart flytte til Asker, og Lachris. Om du er innom her Lachris, ser du hvor flott bitaeniataene er. For meg er disse herremennene konger----
matses hannen
den største av de 2 hannene av bitaeniata
3 flotte fisk og 2 arter jeg virkelig holder av. Bitaeniataene jeg har nå er etter eget oppdrett. En trio skal snart flytte til Asker, og Lachris. Om du er innom her Lachris, ser du hvor flott bitaeniataene er. For meg er disse herremennene konger----
Postet 28.10.12 kl 22:11
For en fantastisk gul dame... matseshannen ligner nesten litt på den forrige pandurohannen min. Særlig i halen. I skrivende stund finner min papagei faktisk vegen inn i hulen. Første gang jeg har sett... Spennende saker. Bare de små hunnene kan bli store nok til å følge hans eksempel så kommer det seg.
Postet 28.10.12 kl 22:22
Truls O. BjørheiFor en fantastisk gul dame... matseshannen ligner nesten litt på den forrige pandurohannen min. Særlig i halen. I skrivende stund finner min papagei faktisk vegen inn i hulen. Første gang jeg har sett... Spennende saker. Bare de små hunnene kan bli store nok til å følge hans eksempel så kommer det seg. ;)
Jeg ville trodd at gulfargen var enda mer intens når hun er leiksklar, men mulig jeg tar feil. Tar jeg ikke feil er jo både panduro og matses i nijssenii group. Er også lik baenschi disse her. Likheter finnes i samme gruppe vet du. Matses hannen er jo så utrolig flott i sin blådress også da. Har et håp om at dem roer seg ned og finner ut at di plutselig skal finne fred og kanskje legge egg. Så langt synes det å være langt frem dit, om ikke et under skjer
Postet 28.10.12 kl 22:47
LOFFAmatses hua matses hannen den største av de 2 hannene av bitaeniata 3 flotte fisk og 2 arter jeg virkelig holder av. Bitaeniataene jeg har nå er etter eget oppdrett. En trio skal snart flytte til Asker, og Lachris. Om du er innom her Lachris, ser du hvor flott bitaeniataene er. For meg er disse herremennene konger----
Å ja da, jeg er innom
Kjempeflott bitaeniata! Gleder meg stort til de skal komme i hus, men er samtidig j... nøye med å sikre riktige forhold og at jeg har torvsystem og PH målinger på plass så de skal trives best mulig. Vil ikke forhaste meg, men kan snart ikke vente lenger nå kjenner jeg!
Postet 29.10.12 kl 00:12
Lachris[QUOTE=LOFFA]matses hua matses hannen den største av de 2 hannene av bitaeniata 3 flotte fisk og 2 arter jeg virkelig holder av. Bitaeniataene jeg har nå er etter eget oppdrett. En trio skal snart flytte til Asker, og Lachris. Om du er innom her Lachris, ser du hvor flott bitaeniataene er. For meg er disse herremennene konger----
Å ja da, jeg er innom
Kjempeflott bitaeniata! Gleder meg stort til de skal komme i hus, men er samtidig j... nøye med å sikre riktige forhold og at jeg har torvsystem og PH målinger på plass så de skal trives best mulig. Vil ikke forhaste meg, men kan snart ikke vente lenger nå kjenner jeg!
Var et par av huene som spurte hvor det ble av deres nye "pappa" i dag, og da svarte jeg du var på ferie og kom snart hjem for å hente dem og elskeren deres.... LOL
Postet 29.10.12 kl 00:22
Kunne se utgravingen virkelig har tatt fart nå i sp. "xingu" karet. Litt usikker på om eggene klekker i dag eller i morgen. Iallefall blir det spennende fremover.
Nye agassizii egg er det også i 85L, så endelig fikk jeg flyttet tilbake begge hannene til 160L ved siden av. Da er det slik det skal være.... Så hua med egg har da 85L alene. Har sett yngler i ny og ne i 160L men ikke enkelt å få de ut til yngelkar.
Har også fått flyttet over til yngelkar, det siste barlowi kullet. 12 stk er flyttet, men er vel noen til der.
Legger også med et bilde fra elizabethae karet hvor dem begge blie mer og mer elegante som tiden går
Nye agassizii egg er det også i 85L, så endelig fikk jeg flyttet tilbake begge hannene til 160L ved siden av. Da er det slik det skal være.... Så hua med egg har da 85L alene. Har sett yngler i ny og ne i 160L men ikke enkelt å få de ut til yngelkar.
Har også fått flyttet over til yngelkar, det siste barlowi kullet. 12 stk er flyttet, men er vel noen til der.
Legger også med et bilde fra elizabethae karet hvor dem begge blie mer og mer elegante som tiden går
Postet 31.10.12 kl 01:55
Etter at jeg byttet vann på yngelkarene i dag har jeg brukt en del tid foran karet med Apistogramma sp "xingu". Har lest følgende opplysning på nettet:
In my experience these fish form a fairly strong pair bond and work well together to raise the fry.
Det er nettopp noe av det jeg oppdaget. At det er et par er ingenting å nekte for. Hannen vokter hula og området rundt. Hua som er i hula med egg/yngel er den største hua og hannen den største hannen. Veldig artig å se at et par jobber så godt sammen, og har vel ikke tidligere sett dette nære båndet hos mine andre apistoer.
Jeg kunne også lese at disse er vanskelige å kjønns bestemme før dem er nær kjønnsmodne. For meg ser det ut som det er hannene som får disse sorte prikkene. Hua i leks drakt, er noe av det flotteste jeg har sett av leks drakter på apistoer. Utrolig vakker er denne hua.
Selv om det er flere individer i karet vil jeg ha stor tro på at dette paret vil klare yngel pleien. Iallefall om jeg skal ta utgangspunkt i det jeg ser nå.
In my experience these fish form a fairly strong pair bond and work well together to raise the fry.
Det er nettopp noe av det jeg oppdaget. At det er et par er ingenting å nekte for. Hannen vokter hula og området rundt. Hua som er i hula med egg/yngel er den største hua og hannen den største hannen. Veldig artig å se at et par jobber så godt sammen, og har vel ikke tidligere sett dette nære båndet hos mine andre apistoer.
Jeg kunne også lese at disse er vanskelige å kjønns bestemme før dem er nær kjønnsmodne. For meg ser det ut som det er hannene som får disse sorte prikkene. Hua i leks drakt, er noe av det flotteste jeg har sett av leks drakter på apistoer. Utrolig vakker er denne hua.
Selv om det er flere individer i karet vil jeg ha stor tro på at dette paret vil klare yngel pleien. Iallefall om jeg skal ta utgangspunkt i det jeg ser nå.
Postet 31.10.12 kl 15:47
Postet 31.10.12 kl 20:54
S i m e nNydelig apisto Leif!
Jeg synes også det Simen. Hannene med sitt prikke mønster, skiller seg ut fra alle andre apistoer jeg har sett. Antar jeg kunne plukket denne ut med hvilken som helst annen Apistogramma. Leks drakten til hua er jo bare helt utrolig vakker.
Har ellers i dag også sett ny leik med ei annen hue i pantalone karet. Så langt tror jeg det kun har vært denne ene hua som har hatt egg og yngler, så det er moro at de andre kommer etter..... Får se i morgen om den andre hua er i hula og evnt begynt gravingen fra ei hule med egg.
Postet 31.10.12 kl 21:20
Har kun vært en kjapp tur ned i kjelleren så langt i dag, og kunne konstatere iallefall to ting. Agassizii eggene har nok kommet før jeg oppdaget dem, for de har nå klekket. Da får jeg se om hun er like ivrig på å flytte ynglene inn og ut av hula slik hun gjorde det sist. Denne gangen er hun alene i karet, så mulig det blir en annen adferd.
Husker ikke om jeg fortalte at jeg så lek på pantalonene i går og at det endelig er ei hue til som er på gang. Kunne se egg og dette er jo en strålende nyhet. Har den ene halvdelen av 222L ledig, så mulig jeg flytter henne ned der, slik at hun får være alene. Tror det får holde med et kull med yngler i det karet.
Bildene er tatt under leken av pantalonene i går
Husker ikke om jeg fortalte at jeg så lek på pantalonene i går og at det endelig er ei hue til som er på gang. Kunne se egg og dette er jo en strålende nyhet. Har den ene halvdelen av 222L ledig, så mulig jeg flytter henne ned der, slik at hun får være alene. Tror det får holde med et kull med yngler i det karet.
Bildene er tatt under leken av pantalonene i går
Postet 01.11.12 kl 13:49
Ikke brukt veldig mye tid i kjelleren i dag, men fant en av bitaeniata huene død i dag, uten å ha noen formening om årsaken. Godt det er nok huer der, da det kun er to hanner.
Ellers har også den andre Apistogramma agassizii hua (netz, alenquer) også fått egg. Et meget stort kull dette også. Ser i den andre huas hule at det vrimler inni der og så langt har hun ikke som sist, hatt et ønske om å flytte ynglene frem og tilbake fra hula. Tydelig mer fornøyd med å være alene.
Sp.xingu ynglene ser jeg ikke noe til enda, men både mor og far er virkelig på hugget og passer på. Matses ene har heller ikke fått kommet seg noe videre, enn å små egle på hverandre, har likevel et håp.
Siste par ukene har jeg blitt medlem av et par nettsteder for Apistogramma og sør amerikanske arter. Og i kveld fikk jeg en hyggelig mail om å bidra med erfaring og bilder fra mine Apistogramma fra et annet nettsted. Utrolig spennende, og sier selvfølgelig ja til det. Har jo noen apistoer som det ikke er så mange som har, og bilder ikke ofte er å se.
Blir da å satse på noen gode apisto bilder fremover.
Har ellers også fått tilbakemeldinger på at det er flere som har kjøpt Apistogramma etter å ha sett bilder og info jeg har kommet med her, og andre nettsteder jeg er med i.
Endelig tilbakemeldinger på mitt budskap om at dette er flotte og interesante fisk. Mange tror disse er så vanskelig å holde. Er vel ikke noe verre disse enn andre fisk..
men kanskje greit med litt erfaring før en begir seg ut på sjeldne og dyre apistoer.
Ellers bra med meg. Har fått noen innspill på gulvet i akvarie rommet av svigerfar i kveld, og det er ting jeg faktisk ikke har tenkt på tidligere. Vi får sjå hva det blir til
Ellers har også den andre Apistogramma agassizii hua (netz, alenquer) også fått egg. Et meget stort kull dette også. Ser i den andre huas hule at det vrimler inni der og så langt har hun ikke som sist, hatt et ønske om å flytte ynglene frem og tilbake fra hula. Tydelig mer fornøyd med å være alene.
Sp.xingu ynglene ser jeg ikke noe til enda, men både mor og far er virkelig på hugget og passer på. Matses ene har heller ikke fått kommet seg noe videre, enn å små egle på hverandre, har likevel et håp.
Siste par ukene har jeg blitt medlem av et par nettsteder for Apistogramma og sør amerikanske arter. Og i kveld fikk jeg en hyggelig mail om å bidra med erfaring og bilder fra mine Apistogramma fra et annet nettsted. Utrolig spennende, og sier selvfølgelig ja til det. Har jo noen apistoer som det ikke er så mange som har, og bilder ikke ofte er å se.
Blir da å satse på noen gode apisto bilder fremover.
Har ellers også fått tilbakemeldinger på at det er flere som har kjøpt Apistogramma etter å ha sett bilder og info jeg har kommet med her, og andre nettsteder jeg er med i.
Endelig tilbakemeldinger på mitt budskap om at dette er flotte og interesante fisk. Mange tror disse er så vanskelig å holde. Er vel ikke noe verre disse enn andre fisk..
men kanskje greit med litt erfaring før en begir seg ut på sjeldne og dyre apistoer.
Ellers bra med meg. Har fått noen innspill på gulvet i akvarie rommet av svigerfar i kveld, og det er ting jeg faktisk ikke har tenkt på tidligere. Vi får sjå hva det blir til
Postet 02.11.12 kl 23:25
LOFFAIkke brukt veldig mye tid i kjelleren i dag, men fant en av bitaeniata huene død i dag, uten å ha noen formening om årsaken.
Kjipt! Kondolerer. Det verste er når de dør uten at man har sett at noe har vært galt. Bare poff så ligger de der. Og man klarer ikke å finne ut årsaken i etterkant heller. I løpet av de litt over 2 årene jeg har holdt seriøst på med dette har det skjedd meg 3 ganger. Først en macmasteri-hunn som nettopp hadde fostra opp et kull med unger og alt så flott og fint ut, men plutselig lå hun der død. Alle andre fisk var OK. Helt uforklarlig. Senere var det jo de to bitaeniataene som du jo kjenner til.
LOFFASiste par ukene har jeg blitt medlem av et par nettsteder for Apistogramma og sør amerikanske arter. Og i kveld fikk jeg en hyggelig mail om å bidra med erfaring og bilder fra mine Apistogramma fra et annet nettsted. Utrolig spennende, og sier selvfølgelig ja til det. Har jo noen apistoer som det ikke er så mange som har, og bilder ikke ofte er å se.
Godt at verden merker at det finnes en entusiast her som har mye å dele. Du er en inspirasjon for alle oss andre som driver med dette her i Norge, så det er bare rett og rimelig at resten av verden også får nyte godt av dine erfaringer!
Kan du si noe om hvilke nettsteder det dreier seg om? Er alltid interressert i nye muligheter til å finne informasjon.
Postet 03.11.12 kl 10:34
Lachris[QUOTE=LOFFA]Ikke brukt veldig mye tid i kjelleren i dag, men fant en av bitaeniata huene død i dag, uten å ha noen formening om årsaken.
Kjipt! Kondolerer. Det verste er når de dør uten at man har sett at noe har vært galt. Bare poff så ligger de der. Og man klarer ikke å finne ut årsaken i etterkant heller. I løpet av de litt over 2 årene jeg har holdt seriøst på med dette har det skjedd meg 3 ganger. Først en macmasteri-hunn som nettopp hadde fostra opp et kull med unger og alt så flott og fint ut, men plutselig lå hun der død. Alle andre fisk var OK. Helt uforklarlig. Senere var det jo de to bitaeniataene som du jo kjenner til.
LOFFASiste par ukene har jeg blitt medlem av et par nettsteder for Apistogramma og sør amerikanske arter. Og i kveld fikk jeg en hyggelig mail om å bidra med erfaring og bilder fra mine Apistogramma fra et annet nettsted. Utrolig spennende, og sier selvfølgelig ja til det. Har jo noen apistoer som det ikke er så mange som har, og bilder ikke ofte er å se.
Godt at verden merker at det finnes en entusiast her som har mye å dele. Du er en inspirasjon for alle oss andre som driver med dette her i Norge, så det er bare rett og rimelig at resten av verden også får nyte godt av dine erfaringer!
Kan du si noe om hvilke nettsteder det dreier seg om? Er alltid interressert i nye muligheter til å finne informasjon.
Tusen takk for varme ord. Håper å være en så stor inspirator at Apistogramma vil øke sin popularitet med mange prosent i årene fremover. Et par internasjonale nettsteder er via FB og adressene:
og
Postet 03.11.12 kl 11:40
Jeg våger meg å komme med et lite tips til deg,Leif, og håper at du ikke hogger hodet av meg av den grunn
Jeg er ofte innom tråden din da jeg finner mye som er interessant angående Apistogramma. Men jeg undrer meg på hvorfor du siterer konsekvent på innlegg andre skriver? Det synes jeg gjør at tråden din blir uoversiktlig. En AF moderator forklarer hensiken med siteringsknappen veldig bra her.
Jeg kan selvsagt velge og ikke gå inn i tråden din, men da går jeg jo glipp av mye spennende
Jeg er ofte innom tråden din da jeg finner mye som er interessant angående Apistogramma. Men jeg undrer meg på hvorfor du siterer konsekvent på innlegg andre skriver? Det synes jeg gjør at tråden din blir uoversiktlig. En AF moderator forklarer hensiken med siteringsknappen veldig bra her.
Jeg kan selvsagt velge og ikke gå inn i tråden din, men da går jeg jo glipp av mye spennende
Postet 03.11.12 kl 13:29
Hugger ikke av hoder som kommer med forslag eller forbedringer av noen form, Janne. Husker det var en tråd tilbake som tok opp emnet, når du nå nevner det.
Skal gjøre så godt jeg kan å hoppe inn i et nytt innlegg uten å sitere andre innlegg. Det skulle ikke være så vanskelig..... Takk for tilbakemelding, Janne
Hyggelig at du følger utviklingen her, og håper du fortsetter med det (= 8
Skal gjøre så godt jeg kan å hoppe inn i et nytt innlegg uten å sitere andre innlegg. Det skulle ikke være så vanskelig..... Takk for tilbakemelding, Janne
Hyggelig at du følger utviklingen her, og håper du fortsetter med det (= 8
Postet 03.11.12 kl 13:36
Bare en kjapp tur i kjelleren i dag da vi har svigers på besøk til i morgen. Men en kalle vel si det kalles lykke det som kommer ut av aua mine nå og veldig overraskende. Forrige dagen satte jeg inn en ekstra hule, slik at det er 3 kokkoshuler og en rot med hull i. Dette gjorde jeg da den ene hula var okkupert av mor med yngler. Det er snakk om mine yndlinger og sjeldne diamanter, Apistogramma sp xingu. I den nye hula har ei ny hue okkupert seg og lagt nye egg. Kunne bare se den nedre delen av eggene, og vil overhodet ikke røre ved noe nede i dette karet. Om det er samme hannen som er faren til disse, vil det si at han får mer enn nok å gjøre i tiden fremover da hannene er like mye med i yngelpleien som hua. Mon tro om det ikke her blir litt sjalusi? Ekstremt glad nå.
Ettersom dette var fisk som Tom C lurte på om jeg kunne ta vare på, håper jeg han er innom her og leser, og at jeg ser ut til å klare dette med brask og bram så langt. Håper han er et snev stolt av meg også 8 )
Har egentlig ikke funnet ut så veldig mye om disse på nett, så er ikke up to date med så mye på disse. Vet ikke en gang hvor store disse blir.... Lykkelig i allefall
Ettersom dette var fisk som Tom C lurte på om jeg kunne ta vare på, håper jeg han er innom her og leser, og at jeg ser ut til å klare dette med brask og bram så langt. Håper han er et snev stolt av meg også 8 )
Har egentlig ikke funnet ut så veldig mye om disse på nett, så er ikke up to date med så mye på disse. Vet ikke en gang hvor store disse blir.... Lykkelig i allefall
Postet 03.11.12 kl 16:56
Postet 03.11.12 kl 17:26
Morsomt Leif. Når begge hunnene er opptatt med egne avkom, blir det spennende å se om de lar hverandres være i fred, eller om de til og med deler på barnepass. Tom C har skrevet noe om dette og også fortalt om dette under et besøk hos ham. Han har opplevd i eget kar at den enes ungeflokk ble større og mindre i motsatt takt med den andre hunnens flokk. I naturen skjer dette trolig fordi det er større sjanse for overlevelse dersom flokken er stor enn ved to mindre.
Leste nylig at Sjømannkirken i Spania ønsket mer økonomisk støtte fra Staten fordi de må ta seg av et økende antall norske barn hvis foreldre gir blaffen og heller går på fylla. Tankekors at små fisk passer bedre på barna sine enn det enkelte voksne mennesker gjør!
Leste nylig at Sjømannkirken i Spania ønsket mer økonomisk støtte fra Staten fordi de må ta seg av et økende antall norske barn hvis foreldre gir blaffen og heller går på fylla. Tankekors at små fisk passer bedre på barna sine enn det enkelte voksne mennesker gjør!
Postet 03.11.12 kl 18:36
Postet 03.11.12 kl 18:43
Postet 04.11.12 kl 10:29