Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 136)

Joda Aquamanias har den ekte julii, så dem senest i går!! For jeg har mange trilliatuser i det enne karet mitt og ser stor forskjell på hans og mine!!!
Jeg har ikke kommet noe særlig lenger med den øverste 160 literen. Skuldersmertene er virkelig ille, jeg har nok sjauet for mye i de siste par ukene. Det får jeg svi kraftig for nå Jeg tror jeg bare får la det stå i fred en stund før jeg planter og gjør ferdig. Jeg har bare klasket oppi en kladd javamose og satt ned tre små bunter stilkplante (de er lave enda, så de bak trerota har ikke vokst så de kan titte over over kanten på rota enda, hehe)

Den nederste 160 literen i reolen er bebodd av 8 sky Corydoras atropersonatus (VF), som ikke viser seg med folk i rommet. De holder seg bakerst i akvariet, under området flyteplantene gir skygge så de ikke blir sett ovenfra (instinkt).

Jeg har 3 nitritt-tester i hus, og jeg har testet vannet i den nederste 160 literen jevnlig (siden det er fisk der). Alt ser bra ut... trodde jeg, for nå spørs det om testene viser riktig resultat, fant jeg ut i dag! 2 av dem gikk nemlig ut på dato i august, og den siste står det ingen dato på i det hele tatt. Så nå må jeg ut og kjøpe en ny snarest. Får håpe ikke 8 små fisk i en 160 liter utgjør så mye forurensning.

Begge bildene er tatt nå i kveld, ved bruk av kamerastativ. Greier ikke holde kameraet engang, og heller ikke skrive eller bruke pc'en i noen særlig grad.

Øverste:
[External Image]

Nederst:
[External Image]
Ordentlig flotte, syntes nesten det øverste uten planter er finest. Er jo egentlig ikke så mye planter under vann i sør amerika. (iallefal det jeg fikk høre av en som selv hadde vært der og fanget fisk)
Med alle bladene og kanskje noen flyteplanter vil det bli mest likt slik det egentlig er i naturen.
Du har rett i det, men det er bare jeg som er så glad i planter da Jeg har sett nok biotopbilder og nok filmer fra Amzonas til å vite at svært mange steder er det ikke planter under vann i det hele tatt. Mange i vannkanten, men lite under vann altså.

Er litt redd for algetrøbbel også, om jeg har lite planter. Det er lettere å kontrollere algebestanden med mye planter. Men vi får se hva jeg gjør. Det blir ikke noe planting slik skuldrene mine er for tiden uansett.
Planter gjør mer enn å gjøre et akvarium pent, de gjør også en hel del nytte. De tar opp nitrat fra vannet, de er med på å begrense algevekst (ved å bruke opp næringsstoffene som algene også bruker), og de tilfører oksygen til vannet (på dagtid, på nattestid bruker de faktisk oksygen). Det er større behov for dette i et lukket miljø som et akvarium, enn i den frie naturen, der vanntilførselen er en helt annen. Man greier seg forsåvidt uten planter i et akvarium, men de gjør såpass mye nytte at jeg ikke ville ha vært foruten.
Jeg må bare innom og fortelle at jeg oppdaget noe overraskende i 45 literen der jeg har en stor koloni med CRS-reker. Etter at tetraene flyttet ut derfra er det ingen fisk der. Da Corydoras adolfoi-gruppen min la egg den 17. sept., skrev jeg i dette innlegget at jeg klistret eggene i 45 literen, men ble vitne til at rekene pilte frem og tilbake og hentet seg egg som de så satt og plukket i vei på. Eggene ble borte.

Siden har jeg ikke sett noe som helst til hverken egg eller yngel, så jeg regnet med at rekene spiste rubb og stubb.
Så plutselig fikk jeg øye på en bitteliten sandfarget tass med finner i kveld! Jøje meg... den var så liten, og fremdeles med kamuflasjefarger, og det til tross for at den er mange uker gammel. Men like fullt; en liten Corydoras-yngel! Da har iallefall èn yngel overlevd rekenes nærgående plukking og kidnapping (eggnapping).

Er jeg heldig så er det kanskje mer enn en enslig yngel.

Jeg ville vite datoen for eggene, så før jeg skrev dette innlegget måtte jeg bla langt bakover i min egen tråd for å finne datoen disse eggene ble lagt. Lenger enn jeg trodde, for utifra yngelen kamuflasjefarger så trodde jeg den var yngre. Men den har jo bare levd på rester etter rekene, det fòres ganske sparsomt her siden det ikke er fisk i karet, så den har ikke akkurat fått så mye og spise på.

Inger Anne
Man greier seg forsåvidt uten planter i et akvarium, men de gjør såpass mye nytte at jeg ikke ville ha vært foruten.

Enig med deg i det Jeg føler at noe mangler. Jeg har sett mange stilige akvarier som er innredet med stein og røtter og knapt noe planter, så det mangler ikke på måter å innrede på uten planter. Det er fullt mulig å få til noe som er både harmonisk, lekkert og stillig. Men jeg er glad i de grønne, levende plantene. Tror ikke jeg greier meg uten, så det kommer nok litt mer planter i den øverste 160 literen, ja.

Jeg får litt sånn "Rødhette og ulven" følelse når jeg kikker på Corydorasene mine i det siste. Synes de har fått så store tenner....?
[External Image]
Hei Mona, jeg må bare komme med en liten utenomkommentar

Når jeg navigerer rundt på akvaforum har jeg alltid et halvt øye som følger med de tilfeldige medlemsakvariene som ligger til venstre på siden. Og det slår aldri feil, et tiendedels sekund med mitt halve øye ser med en gang hvis det er et av dine kar som dukker opp. Jeg tenker med en gang at det må være Mona sitt, klikker inn og det er det alltid -100 % ! Du har jo veldig pene kar som jeg har sett på en del men du har også en egen signatur på karene dine som gjør at man ikke kan ta feil! Samme gjelder Håvard Støre Andresen sine kar, ikke mulig å ta feil. Stilig syns jeg å ha en sånn gjennomgående stil over kara sine!
Hehe, takk for det.
Men.. eh ... Får håpe det ikke også tyder på at jeg har mangel på fantasi
mona o
Hehe, takk for det. Men.. eh ... Får håpe det ikke også tyder på at jeg har mangel på fantasi :-)

He he, nei absolutt ikke. Å ha en signatur på det man lager betyr jo absolutt ikke det!
Hei mona!
Jeg har lest hele tråden din og har fått mye inspirasjon og gode tips – tusen takk skal du ha! Utrolig bra at du bruker så mye tid og energi på å dele dine erfaringer med andre. Jeg har samlet noen spørsmål underveis som jeg håper du kan svare på.
Mener du engang fikk problemer med akrylmaling på bakruten, har du forsøkt igjen? Finner bare anbefalinger på akryl, men vil ikke bruke det hvis den krakelerer etter en stund. Jeg setter opp et plantekar og synes en innvendig bakgrunn er bortkastet da den ikke vil være synlig etter en stund.

Har også merket meg at du har brukt Heteranthera zosterifolia. Hos meg (med co2 og mye lys) er den veldig hurtigvoksende, og jeg får problemer med at de nederste bladene blir brune til tross for at de ikke er plantet tett. Trimmer du dem ofte for å få de så frodige? Og får du den til å vokse bortover som bla. hos Kjetil L.?
Ser også at du har brukt Hydrocotyle leucocephala, her i huset får de så mye luftrøtter som ikke er spesielt dekorative. Får dine det, og våger du i så fall å klippe dem av
Dellfiner
Jeg har lest hele tråden din og har fått mye inspirasjon og gode tips – tusen takk skal du ha! Utrolig bra at du bruker så mye tid og energi på å dele dine erfaringer med andre. Jeg har samlet noen spørsmål underveis som jeg håper du kan svare på.

Takk for det, jeg synes bare det er morsomt å få lov til å snakke i vei om akvariehobbyen Skal prøve å svare på det siste du spør om der, men lurer på om du spør feil person ang. planter

Dellfiner
Mener du engang fikk problemer med akrylmaling på bakruten, har du forsøkt igjen? Finner bare anbefalinger på akryl, men vil ikke bruke det hvis den krakelerer etter en stund. Jeg setter opp et plantekar og synes en innvendig bakgrunn er bortkastet da den ikke vil være synlig etter en stund.

Akrylmalingen krøllet seg fordi jeg brukte ISKALDT vann første gang jeg fyllte opp karet. Det ga en uventet effekt Jeg har brukt den samme svarte akrylmalingen på mange akvarier etter det, men da har jeg passet på å bruke romtemperert vann. Da har det gått strålende Malingen er like glatt og fin.

Det er altså den veldig lave temperaturen som gjorde det.
Helt trygt å bruke om du bare passer på å ikke bruke 8 - 10°C vann

Dellfiner
Har også merket meg at du har brukt Heteranthera zosterifolia. Hos meg (med co2 og mye lys) er den veldig hurtigvoksende, og jeg får problemer med at de nederste bladene blir brune til tross for at de ikke er plantet tett. Trimmer du dem ofte for å få de så frodige? Og får du den til å vokse bortover som bla. hos Kjetil L.? Ser også at du har brukt Hydrocotyle leucocephala, her i huset får de så mye luftrøtter som ikke er spesielt dekorative. Får dine det, og våger du i så fall å klippe dem av

Jeg trimmer ingenting ofte, hehe Jeg har en snodig fobi mot luking og sånn, og utsetter den slags jobber i det lengste.
Når det gjelder akkurat H. zosterifolia så er det en temmelig hurtigvoksende plante hos meg også, til tross for ingen CO² og minimalt med gjødseltilsetninger.
Sannsynligvis blir mine også litt brune nederst, men jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Men på den tiden de er blitt det er de også blitt så lange og store at de kveiler seg utover hele overflaten og skygger for alt lys under seg. Så da må jeg manne meg opp og luke uansett. Jeg røsker opp alt sammen, tar en saks og bare klipper store bunter tvers av på midten, og så planter jeg den øverste halvdelen på nytt. Jeg setter to-tre stilker i lag bortover. Den underste halvdelen kastes.
Den vokser ikke bortover hos meg. Bare opp!

H. leucocephala får luftrøtter her også, men jeg bryr meg ikke så mye om det Så nei, jeg klipper dem ikke av. Slik er bare denne planten, så det tror jeg bare man må leve med. Man kan ikke tukte naturen på alt Den er svært hurtigvoksende og sannsynligvis den planten jeg må luke mest. Av den grunn er den også utrolig fin til å holde alger unna
Skal prøve å svare på det siste du spør om der, men lurer på om du spør feil person ang. planter

Hi hi, jeg har lest så mye av tråden din, at jeg regnet med at du kom til å skrive noe sånt. Men jeg tror nå det bor en liten "skap planteakvarist" i deg, og karene dine overgår de fleste av dem som er registrert som plantekar. Det virker som du bruker planter veldig bevisst (og riktig), så du skal ikke se bort fra at det kan komme et og annet plantespørsmål fra denne kanten
Jeg må bare spørre deg litt om disse woha lampene siden du har hatt en del av disse. Har du opplevd at noen av dine bråker? I helga begynte plutselig den ene å bråke, en litt plagsom dur. Jeg har tatt av og på lysrør og sjekket om det er noe som kan være løst i innmaten, om lampa ligger riktig på karet og alt virker stødig og fint! Har du noe forslag på hva jeg kan gjøre for å finne ut hva det er?

Min samboer driver og slår av lampa og jeg på igjen. Blir snart husbråk av denne lampa
Nei, det har jeg aldri opplevd? Hva kan det være tro? Har du noe luftboble-tilførsel i akvariet? Luftpumpe eller luftestein?
Kan det være powerheaden som lener seg borti noe og durer?

mona o
Nei, det har jeg aldri opplevd? Hva kan det være tro? Har du noe luftboble-tilførsel i akvariet? Luftpumpe eller luftestein?

Nei, ingenting sånt. utstyret i dette karet er det samme som i det andre der lampa er helt lydløs. Den bråkete lampa bråker fortsatt når jeg løfter den av akvariet også, det er ingen ting som forstyrrer den i akvariet. Søren heller hvis jeg har fått ei lampe med feil på. Ha ha, det blir morsomt med reklamasjon helt til Tyskland...

Hvis du ikke har opplevd dette selv kan jo ikke du vite hva som er galt med min, men jeg tenkte jeg kunne høre med deg. Du har jo svar på "alt"

Forsøk å ta fra hverandre lysrørene i armaturet og sette dem inn igjen. Husk at du skal fjerne transportskruene på hver ende av lysbjelken.
mona o
Forsøk å ta fra hverandre lysrørene i armaturet og sette dem inn igjen. Husk at du skal fjerne transportskruene på hver ende av lysbjelken.

Jeg ler meg i hjæl (flau latter...) Transportskruer?? Det er ikke mulig! Jeg la nemlig merke til at det bare var en skrue på hver side selv om det var hull til to, men tenkte at da holder det vel med en skrue. Jeg la også merke til at det var en lapp ved siden av disse skruene med en tekst, men LESTE den ikke. Jeg er så -!!! herregud!

Jeg har skrudd av og på lysrørene og ALT som gjøres kan... men de skruene...

Tusen takk mona, der ser du! Du kunne hjelpe en stakkar likevel
Hjalp det å fjerne transportskruene....? (håper det)
Det er ting på gang i 128 literen med P. zigzag-tetraene mine

Ikke bare en, men to av de unge, spretne hannene har begynt å kuppe seg hvert sitt sjefs-blad som de hauker over med livet som innsats. De jager alt, både virkelige og innbildte inntrengere Det er en del jafsemerker i finnene rundt om nå, et innhugg her og der og en splittet finne dann og vann.

Den ene av de to friskusene hadde til og med damebesøk der mens jeg stod og så på! De tok noen runder med synkron-vrikking frem og tilbake over bladet og det hele så klappet og klart ut; det så ut til å skulle komme egg. Men, ung og uerfaren som han er, noe skar seg underveis for plutselig fikk han det for seg at hunnen (som så tydelig signaliserte eggleggingsmodus ved å bli sølvhvit) bare var en trussel i forkledning, så han jaget henne vekk istedet. Dette gjentok seg flere ganger uten at det kom egg på bladet, han vrikket over bladet med henne men jaget henne så plutselig vekk, før han så brått inviterte henne tilbake igjen ved å vrikke seg inntil henne og "lede" henne med seg tilbake.

Til slutt ble hun lei av denne ubestemmelige karen og dro for å tømme seg for egg hos en kar med mer erfaring og som hun har besøkt mange ganger før, "Kongen". Der ble det masse vrikking og egglegging på hans nøye utvalgte og godt skjulte blad; en flyteplante der bladet hadde bøyd seg litt så det dannet en perfekt, liten "lagune" med vann oppå bladet og godt beskyttet fra alle sider. Hans yngre avkom i puberteten har amatørmessig valgt sverdplanteblader, som ikke gir særlig god beskyttelse fra sidene

Dessverre ble nærbildene av deltakerne i dramaet så dårlige at jeg likegodt slettet dem. Det ble kun et oversiktsbilde tatt på stativ.

[External Image]
Til mona o. coryvilha listen din=p
Hva med corydoras acutus?? De er noen flotte langsnutede coryer!! De har dem på Aquamanias.no til 49,- for VF!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap