Elins lille hjørne (side 136)

Har bestemt meg for en bildespamming i kveld

Skal si det føles godt å være ferdig med alle karene! Nå har jeg ferie ut den uka her og kan bare tusle rundt og nyte resultatet og stiming på glasset. For akkurat det har jeg mye av her nå

Først ut er de to karene øverst i reolen.

Øverst til venstre. Her går mine sp. black og kampfisken Smil. Dette karet er det jeg prøvde å ha mangroverota i, men det funket ikke i det hele tatt. Men nå ble det en løsning

[External Image]

Øverst til høyre. Her går mine nydelige green laser. Og de såkalte Aspidoras sp. C037, som ikke er C037 i det hele tatt, men ingen vet helt hva det er. mulig det er en ny art som ikke har fått C-nummer enda. Uansett leker de hele tiden og jeg har en 25 - 30 yngel av dem på soverommet

[External Image]
Neste ut er karene i midten. Her har det ikke skjedd stort siden jeg la ut bilder for en snau uke siden, med unntak av at ferskvannstangen har sine egne meninger om hvor de vil ligge. Strømmen i vannet har flyttet dem, men det gjør jo ingenting

Midten til venstre. Her går mine oiapoquensis. Nydelig fisk, jeg håper jeg får se egg på glasset en vakker dag

[External Image]

Midten til høyre. Her går gruppa med adolfoi.

[External Image]
Dereter er det karene nederst i reolen. Dette var de to problemkarene mine når det gjaldt innredning. Men, så fikk jeg kuttet og sagd litt i et par redmoor-røtter og plutselig løste det seg.

Nå er det bare finishen som gjenstår - å gjemme kuttene på greina. Det var ikke mulig å plassere den pent og samtidig skjule kuttene så der må jeg finne på noe. Javamose?

Nederst til venstre. Her går mine atropersonatus sammen med en diger gjeng kirsebærreker.

[External Image]

Nederst til høyre. Her går mine weitzmani Nå er det 10 stk i alt, etter at de to siste ungfiskene mine har flyttet inn her. Familien er gjenforent!

[External Image]
Så er det mitt nye stativ med to 110-litere. Spesielt det ene er litt grumsete enda, etter at jeg ikke akkurat var forsiktig med å fylle i vann i går. Jeg ville bare bli ferdig!! Hehe.

I karet lengst til venstre går pulcher og C140 sammen med en stim dvergkardinalfisk og en stim stjernedanio. I karet til høyre går loxozonusene sammen med 4 otto (RIP otto nr. 5 - den klarte jeg å ta livet av under flyttingen )

Jeg ser for meg endringer i sammensetningen her, altså. De to stimfiskene tror jeg skal ut. Jeg har fortsatt veldig lyst på marmorert øksefisk, nemlig. Og hva i all verden skal jeg med asiatisk stimfisk når det er så mye flott i sør-amerika?! Skulle gjerne hatt et kar med et par A. panduro og marmorert øksefisk. Hadde det vært mulig å få inn en stim med en nannostomus hadde jeg også takket ja til det

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ser jo kjempebra ut det der Elin

Må visst igang med litt rydding mine kar også etter sommeren
Takk for det Sølvi Har vært hard luking og beskjæring her, så det trenger å vokse seg til litt. I tillegg er noen av plantene litt snåle i fasongen etter å ha ligget i en bøtte i en uke :p

Håper mesteparten av plantene kommer seg og begynner å vokse. Synes det ser penest ut når det har vokst seg til litt, men slikt skjer jo ikke på en dag eller to

Fiskene er mye fremme nå, stimer på glasset og suser rundt. Men ikke på bildene siden jeg akkurat hadde gnukket av vannsøl på alle frontglassene. De liker ikke det veldig godt :p
Liker og best når det får grodd seg litt men det pleier ikke ta så lang til synes jeg

Du må da ikke gnikke på glasset og forstyrre de vet du ,he he

Men det er gøy med ommøbleringer og litt hypre coryer etterpå .
Ser kjempebra ut dette Elin!
Her er det bra med alle småtasser. ( ser utrolig stor forskjell på dem forresten;=))
Takk for det, damer!

Har en del avleggere som står vilkårlig plassert i karene for å helst vokse seg litt større, men det får gå Jeg er bare glad for at jeg er helt ferdig med å ta ned, tømme og sette opp akvarier er ferdig. Så kan jeg alltids tusle rundt og flytte på en plante hvis det trengs. Jeg må se at det begynner å gro til litt, eventuelt hvilke planter som ikke passer inn her i det hele tatt

Glugga: Så flott at de har det bra! Kan tenke meg at digre kar og god mat gjør underverker, ja
Kjempeflotte akvarier! Likte at de stod i stil med hverandre. Jeg må få skaffet meg Hydrocotyle igjen, den gjør seg virkelig med sin voksemåte og lysegrønne blader. Morsom den lille "krøllete" rosettplanta også. Hva heter den og er den lett å få til syns du?

Litt av et pågangsmot du har når du shiner opp skikkelig i alle akvariene på en gang! Det er litt av en jobb du har hatt...
Lisbeth
Morsom den lille "krøllete" rosettplanta også. Hva heter den og er den lett å få til syns du?

Det er den planten som høres ut som navnet på en Pokemon-figur :p
Pogostemon helferi heter den, og Elin kjøpte den vel av samme fyr som jeg ?
(Jan Ove her på forumet).

Jeg bestilte en pose av han, tok ut to og plantet dem, la posen fra meg på gulvet... og der ble den liggende bak noe..æh...rot i over en uke...:p
Snakker om bortkastet bestilling, hehe Den var selvsagt råtten da jeg fant den igjen.

Men jeg fikk to da! Foreløbig har de ikke vokst til noe hos meg heller, de er i ferd med å slå rot ser det ut som.
Lisbeth, den lille "krøllete" rosettplanta heter Pogostemon helferi. Den er skikkelig fin

Om den er enkel å få til? Spør om en måned hehe. Jeg har akkurat fått de tilsendt og er veldig spent på om de vil vokse og trives her hos meg. Når det er sagt, så har jeg trua altså, dette er en forgrunnsplante som ikke trenger mye lys, så jeg håper det skal gå bra

Ja, det ble veldig mye jobb... jeg har tømt 7 akvarier helt og satt de opp igjen. På slutten var det liksom ikke morsomt lengre :p

Her er et dårlig oversiktsbilde av hele reolen. Jeg er visst ikke heelt ferdig, men... det er da vann, fisk og planter i alle. Det hvite der er skumgummiplast som ligger under alle karene. Jeg har visst bare ikke kuttet til to av dem :p

Og slik ser det ut når det er middag hjemme hos familien kirsebærreke.

[External Image]

[External Image]
Det ble skikkelig pent med en felles stil over hele reolen, Elin! Nydelig.
Det er jo absolutt et viktig poeng når reolen står i stua. Det ble skikkelig bra!
Aha Pogostemon helferi! Rar liten sak, ser litt ut som et salathode egentlig

Får høre med deg og mona etter en stund hvordan dere syns den er å få til!
den reolen ble fin elin har egentlig aldri hatt sansen for de, butikkreoler er jo ikke akurat pene... kun funksjonelle :p

helferien bare forsvinner hos meg, nekter å trives i noen av akvariene. så den har jeg gitt opp.
Jeg skal rapportere på helferien, Lisbeth! Men når jeg ser hva Sanne skriver er jeg ikke spesielt optimistisk... Men jeg kan jo alltids håpe

Jeg synes reoler kan være skikkelig fine, dersom de er gjort ordentlig, noe min ikke er. Jeg mangler svarte deksler over hvert kar... .mest fordi jeg ikke aner hvordan jeg kan få satt inn det i min reol, og har heller ikke prøvd å finne det ut. Jeg burde kanskje det, slik at den ble mer komplett, og jeg slipper å se veggen over hvert eneste kar... Hmmm. Det må vurderes :p

Ellers har jeg sendt avgårde en stor bestilling til Aquaristikshop i dag. Ikke noe dyrt og fancy, men småtteri jeg trenger. Også er jeg i ferd med å bestille en gjeng red bee! Jeg har jo egentlig rekedilla, så jeg fant ut at nå er tiden inne, siden jeg nå har rekesikre filter over alt Jeg skal plassere de øverst til venstre, sammen med sp. black. De hjørnefiltrene ble kickstartet og har også gått siden slutten av mai. De andre hjørnefiltrene er også skikkelig kickstartet, men i forhold til en så dyr reke som red bee, tar jeg ikke sjansen riktig enda. Jeg følger selvsagt med på vannverdiene, og det er ikke noe problem enda.

Kan forresten nevne hvordan jeg kickstartet mine hjørnefiltre. Jeg tok ut svampen ut fra den modifiserte fluvalen, og skviset den skikkelig i en bøtte med litt vann. Dette tømte jeg rett ned i hjørnefilytersvampen. Deretter klippet jeg opp svampen fra fluvalen i flere små terninger, og stappet alle terningene ned bak hjørnefilteret - oppå powerheaden. Jeg innbiller meg at vannstrømmen vil gå gjennom de svampebitene slik at jeg i praksis har flyttet hele filteret over, selv om "skallet" (selve hjørnefilteret) er nytt.

Uansett - det ser ut til å funke. Jeg gjorde det samme med hjørnefiltrene jeg satte opp i slutten på mai, og det var aldri antydning til ammoniakk eller nitritt etterpå
Da har jeg mottatt sagittaria subulata i posten Har visst virkelig fått dilla på gressaktige planter i det siste. Nå har jeg tre forskjellige arter i reolen, og jeg håper at i hvert fall en av dem vil vise seg å kunne leve her hos meg, slik at jeg kan ha gress i alle karene mine

Plantet dem likegodt med en gang, og tok noen bilder. Gress gjør seg virkelig, altså!

Ellers har jeg arrestert godeste Smil i dag (kampfisken). Han likte visst ikke sp. black, for jeg tok han i å svømme etter de og jage de. Og da får han ikke være der! Får da være måte på å være storkar! Her står tusenvis av kampfisk og glor i 5 liter vann hele livet, også vil ikke min dele en 54 liter med 4 corydoras en gang!

Han har nå flyttet inn i den ene 110-literen, hvor jeg kun har 4 otto og 7 loxozonus. Håper han passer sine egne saker i det karet, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg kan gjøre med denne lille ugangskråka! Når det er sagt - han skulle likevel flytte i løpet av neste uke, når rekene ankommer

De to første bildene er av karet øverst til venstre, det siste bildet er av karet øverst til høyre i reolen, der mine nydelige green laser går.

Fikk forresten fanget 3 av 4 aspidoras mens jeg plantet. Den siste luktet lunta og forsvant innunder rota. Jeg får nok tak i den i løpet av dagen uansett

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ja jeg har også skikkelig sansen for gressplanter. Tror jeg har 4 forskjellige i et sammensurium på ene kortveggen til 450 literen. Da får jeg litt forskjellige lengder på gresset. Ingen ting som er bedre enn å se fisk smyge seg gjennom duvende gress/siv
Jeg holder på med vannbytte i oppvekstkaret med atropersonatus nå, og i den forbindelsen fikk jeg plukket ut noen sandsnegler. Fascinerende skapninger som jeg tenkte jeg måtte skrive noen ord om.

Jeg har to forskjellige typer sandsnegler i mine akvarier. En som ser slik ut, og en som er litt mørkere i skallet og har mønster. Nå har ikke jeg noen spesiell kunnskap om sandsnegler, ei heller har jeg utført noen vitenskapelig studie på disse små typene her, men jeg har oppdaget at det er forskjeller på disse to.

Den uten mønster er egentlig en irriterende skapning. De gjør mye nytte, men de er jammen mye over sanda også. Henger på røttene, på plantene og snegler seg rundt oppå sanda. Denne andre typen derimot, som jeg hittil kun har hatt i oppvekstkaret med atroer, har et helt annet lynne. Jeg ser de svært sjeldent. Disse typene liker seg definitivt best langt nede i sanda, og stikker bare hodet ut etter at jeg har fôret. Jeg ser aldri disse henge på rota eller på en plante.

Uten at jeg har foretatt noen hodetelling, har jeg også inntrykk av at de formerer seg merkbart saktere enn disse andre sneglene uten mønster på skallet.

Needless to say: jeg liker de med mønster best.

Under vannbyttet i dag har jeg da altså klart å plukke ca 10 slike snegler, siden jeg ga litt mat for en stund siden for å lokke de opp av sanda. Disse 10 ble fordelt i tre av karene på reolen - tre kar som fikk helt ny sand i løpet av den siste uken, og som derfor ikke har noen sandsnegler.

Tok et par bilder av disse merkelige skapningene

Her er en av dem som akkurat har fått ny bolig. Har ikke helt fått lurt seg ut av skallet enda.

[External Image]

Her har to stykk varmet opp litt, og er allerede på veg til å grave seg ned. Det var flink sandsnegle, det.

[External Image]

Og selvsagt, noen få nysgjerrige, unge kirsebærreker kunne ikke dy seg - de måtte bare sjekke hva dette her er for noe.

[External Image]
Det er høst - love is in the air
Åh, det er så herlig å se Flere måneder siden sist, men 4 dager etter at de igjen fikk et eget artskar: Lek på C. weitzmani

Den berømte T-stillingen:

[External Image]

Hunnen med egg mellom finnene, mens hannen vokter over dama si:

[External Image]

Rett etter bildet ble tatt skøt hun seg bak i karet for å feste egget på H. zosterifolia planten. Kjempeenkel plante å plukke egg fra. Not.

Morsomt å se, hannene er så ivrige at de kaster seg over ungfiskene i karet også. De stikker av og borrer hodet innunder rota for å slippe unna. :p

Til slutt, adolfoiene leker jevnt og trutt; her er et egg (som jeg ikke tør å plukke, for jeg vet jo ikke om de fire er adolfoi eller duplicareus. Selv tror jeg egentlig at alle er adolfoi, men når ekspertisen ikke er sikker...)

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap