Leifs verden, del 2 (side 137)

Mener vi fikk hver vår lokasjon. Mine kom fra Rio Galvez, Paujil... Dine var vel fra et annet steds?
Måtte inn på lista mi og tror faktisk jeg har tatt fei, om jeg ikke har skrevet feil da?

Jeg har notert Rio Nanay. Loreto district, Peru
Må nesten sjekke med lappen som står ved karet nede, men trodde..... Beklager om jeg har tatt feil
Dine er fra Rio Galves, Remuyacu Leif... No hard feelings he he he
Ser det nå jeg også at det står: Apistogramma cf. huascar F1. Rio Galves, Remuyacu på AF siden min. Skjønner ikke hva som da har skjedd i XL lista som jeg holder orden på alle sammen. HJELP, noen har rotet i kaoset mitt LOL
Iiik! Godt ingen har ryddet i kaoset da, for når det skjer her er alt håp ute og krisa fullstendig. Har et system som riktignok bare jeg forstår, det er ikke det samme som rot! Sortere etter størrelse - det har jeg tross alt ikke gjort selv...
"Saltvannsgutta" hentet meg hjemme i går slik at jeg kom på DAK møtet. Er kjempe glad for at dere der ute stiller opp når ting er som de er. Tusen takk.

Ble ikke annet enn kjøp av et par planter i går, men var det sosiale jeg savnet. Var mye folk og faktisk 2-3 nye der i går. Meget hyggelig. 3 nye oppdretts diplomer fikk jeg også, 2 på Apistogramma og 1 på Aspidoras C125. Per Gunnar kjøpte de siste ynglene jeg hadde av dem, og ble kjempe fornøyd med det.

Nede legges det egg og yngel ser dagen, så det er spennende tider. Hannen som har yngel på begge xingu huene har forlatt det ansvaret han hadde for den første hua med yngler, og tatt over mer ansvar for den andre hua. Så det minker på yngler hos den første hua. Vi får se hvordan det går.

Har lenge nå fundert på hva jeg skal gjøre med mine Apistogramma cf luelingi. Disse 5 ynglene jeg fikk har forlengst blitt voksne og kjønnsmodne. Etter at jeg fant ut at det kun var hanner, har jeg gitt bort en, og har 4 igjen. Å ha fire hanner som opptar en 160L alene synes jeg er litt bortkastet, ettersom det ikke kommer noe ut av det. Mulig jeg gjør om litt nede og flytter dem til et litt mindre kar, eller evnt gir dem bort. De har også blitt mye mer skye etter at de fikk større plass, av ukjent grunn. Kanskje et par huer hadde endret dette?

Bitaeniataene har blitt så utrolig flotte og er et kar jeg ser på mye når jeg er i kjellern. Xingu karet er også spennende å følge. Blir vel snart litt action i hongsloi karet når begge kullene skal ut av hulene. Kan også hende at panduro eggene har klekket i natt.

Agassizii yngler er det også, men det minker veldig på pantalone og trifasciata yngler. Viejita ynglene som ble klekket uten voksen fisk (solgt på auksjon i Drammen til Janne) ser ut til å greie seg bra. Popper opp yngler når jeg titter inn iallefall, men vet ikke hvor mange det er der

bilde 1. Xingu hannen er ikke lenger den vaktende hannen han var i begynnelsen og er stadig å forstyrrer hua med første kullet. At det minker på yngel vites det ikke om det er han som er årsaken til det

bilde 2. Viejita yngler i planta

bilde 3. Den ene hannen fra det første kullet jeg hadde på bitaeniata. Har blitt en ordentlig skjørte jeger og omgir seg med gule huer for tiden.

Må innrømme at møtet med Tom C når jeg hentet foreldrene til disse sitter som brent inn i hjertet mitt og vil nok aldri glemme det. Dette er og vil alltid bli en av mine favoritter.

Sp. "matses" har jeg vel nær gitt opp. Ser ikke ut som de har planer om å formere seg, heller små krangling og at hua jakter hannen. Men slik er nå verden. En kan ikke forlange at når en setter en han og en hue sammen, at det skal klaffe. Men de går nå der og et håp langt inni meg er at de roer seg ned og planlegger familie forøkelse neste år.
LOFFA
... Har lenge nå fundert på hva jeg skal gjøre med mine Apistogramma cf luelingi. Disse 5 ynglene jeg fikk har forlengst blitt voksne og kjønnsmodne. Etter at jeg fant ut at det kun var hanner ...

Uten at jeg har sjekket nøye etter jeg kom hjem, mener jeg bestemt at jeg har noen antatte hunner her....
Skal du på jungeltreff/storauksjon i Grenland den 17/18 november? Om jeg ikke skal dit selv, er det ihvertfall mulig å få sendt med noen en fisk eller to dit....
Utrolig flott å høre Tom. Tror nok disse hannene kunne tenke seg noen damer. I utgangspunktet skal jeg ikke ned dit, men hvem vet. Om ikke, så finner vi nok en løsning på det, og kan møtes. Kjempe glad for ditt tilbud.

I morgen går en trio med bitaeniata av eget oppdrett ut og noen Apistogramma alcarina kommer inn. Har ikke fått plassert om slik jeg skal ha det, da jeg ikke har vært hjemme i dag. Men dette er kun en enkel omplassering, så ingen stress. Har ikke rukket å være i kjellern i dag, men skal ned en tur straks. Må jo se til Xingu ynglene og at panduro hua tar seg godt av ynglene som nå må ha klekket.

Hongsloiene har vel også klekket i begge hulene i sitt nye og større kar og det er yngler i mange kar. Er gøy å være heltids pappa.....

Har vasket et par nye kar og fikk i dem ny sand i går. Egentlig ikke den str jeg skal ha til yngelkar, men får duge så lenge (er litt store).

Ingen nye bilder så langt i dag, men mulig noen litt senere, om ikke lysene har slukket når jeg kommer ned.

Tom C.
Var med litt uro jeg overtok xinguene. Ville jo ikke gjøre noe feil å miste disse. Men det har gått over all forventning og alle som kom, er her fortsatt. To av huene har yngel og di voksne har kommet seg opp mot en grei str. Utrolig flotte apisto, og er vel det karet jeg faktisk ser mest til når jeg er nede. Hannene skiller seg ut fra all annen apisto jeg har sett med sitt prikke mønster og rødaktige finner. Utrolig flotte og blir sikkert enda finere når di har nådd voksen alder.

Bør disse være i par eller kan xingu holdes i trio i 128L? Monogame eller polygame? Ser at jeg må dele opp gruppen til to kar her, da ynglene til den første minker veldig fort. Andre hua har ikke tatt med sine enda på sin første reise. Kunne om det lot seg gjøre ha en trio, med hule til hver av dem i hver ende av karet, samt et skille med rot eller lignende i midten.

Har funnet litt info om disse, men mindre enn jeg trodde. Er nok ikke veldig utbredt disse antar jeg. Tar kontakt på PM om jeg skal nedover Tom.

Takk så lenge
Moro å følge dine Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck-Assurini) Leif! Måtte inn på apisto-sites.no for å sjekke litt opp gitt. Ofte er jo det i parantes lokasjon... Har du funnet ut navn og lokasjon mm i din søken etter info til dine diamanter??? Her blei jeg nysgjerrig

S
Tom kan nok mye mye mer om dette enn meg, da jeg antar han har vært i Xingu selv å fanget fisk. Desverre virker det på meg som det er veldig lite info å hente på disse. Mulig jeg leter på feil plasser. Noen som har linker, takker jeg ja til det. Vielfleck er vel det dagligdagse navnet mener jeg Tom fortalte meg. Xingu er jo Rioen og Assurini er muligens navnet på den direkte lokasjonen. Ta dette med en klype salt.....

Har også fått med meg at det er en til av disse, en nær slektning med "navnet" Apistogramma sp Assurini. Forskjellen på disse skulle vel være om jeg ikke husker feil, noen røde prikker i ansiktet. Disse har virkelig rullet opp som en av di apistoene jeg følger tettest og har vel gitt disse et aldri så lite favoritt stempel. Jeg ser utviklingen nærmest hver dag, spesielt farge messig på hannene. Utrolig flotte. Skulle du ha plass til et par så får du si i fra (gjelder Simen)

Disse kan se ut til å være noe vanskelig å kjønns bestemme før en viss alder. Likevel tror jeg at det er flere huer her en hanner. Det er iallefall to sikre hanner....

Hos mine cf huascar er det ville tilstander om en tenker på kjønnsfordeling. Tror faktisk det kun er en han, og 5 huer tror jeg det var. Skal han alene betjene alle disse... dør han vel av utmattelse......

Var det ikke i filmen menig Benjamin, eller hvem det var, hvor sønnen døde og gjenværende frøken ble spurt av hans foreldre, hva var hans siste ord. Svaret var enkelt, Åh jeg kommer.... Ingen dum død.....

Dette er en så utrolig spennende verden Simen, og angrer ikke et sekund at jeg valgte å gå videre, kun med Apistogramma.

Xingu, xingu, huascar

Ja må ta med at det er kun få egg som ikke er klekket i panduro hula, så da skal alle være klekket ferdig til jeg skal ned i morgen. Alle gode ting er tre, på det fjerde skal det skje. Så da får vi se da....

LOFFA
Tom kan nok mye mye mer om dette enn meg, da jeg antar han har vært i Xingu selv å fanget fisk. Desverre virker det på meg som det er veldig lite info å hente på disse. Mulig jeg leter på feil plasser. Noen som har linker, takker jeg ja til det. Vielfleck er vel det dagligdagse navnet mener jeg Tom fortalte meg. Xingu er jo Rioen og Assurini er muligens navnet på den direkte lokasjonen. Ta dette med en klype salt..... Har også fått med meg at det er en til av disse, en nær slektning med "navnet" Apistogramma sp Assurini. Forskjellen på disse skulle vel være om jeg ikke husker feil, noen røde prikker i ansiktet...

Nei, jeg har ikke vært i Brasil og fanget disse; det er jo først helt nylig det ble lov å fange fisk igjen i Brasil. Før det ble det bøter i 100.000 dollar - klassen og fengsel i lang tid for de utlendingene som prøvde seg, og ble tatt.

Det finnes da info om disse, en del av det er imidlertid, som for mange andre arter, å finne i bøker.

Apistogramma sp. "Xingu" har kommet inn i hobbyen fra flere ulike populasjoner og i ulike fargevarianter.
- Den opprinnelige A. sp. "Xingu" (red-lobes) viser nesten ingen flekker på hodet eller kroppen.
- Varianten A. sp. "Xingu" (sp. aff. "Peixoto") viser bare noen få flekker på flankene og en rød-oransje stripe kun i fremre halvdel av ryggfinnen.
- A. sp. "Xingu" (Samauma) viser noen flere flekker på flankene og flekker på hodet (som er gullfarget), og en blek rød-oransje stripe i fremre 1/3 av ryggfinnen. Denne arten ble solgt kommersielt i Asia som A. sp. "Gold Nugget".
- Den siste varianten av A. sp. "Xingu" er A. sp. "Vielfleck". Den har blitt solgt kommersielt under mange navn, bl.a. A. sp. "Amapa guttata", A. sp. "Brasil guttata", og A. sp. "Pinapple".
Denne populasjonen av A. sp. "Xingu" har flest flekker på hodet og på flankene, og en rød-oransje stripe strekker seg over minst den fremre 3/4 av ryggfinnen.
A. sp. "Assuruni" er en variant/lokasjon av A. sp. "Vielfleck". For mer nøyaktig å understreke hva den egentlig er, kaller vi den A. sp. "Xingu" (Vielfleck - Assuruni).
Det er det din fisk er.

LOFFA
...Var med litt uro jeg overtok xinguene. Ville jo ikke gjøre noe feil å miste disse. Men det har gått over all forventning ...

Flott at det går så fint med dem! Viktig å ta vare på dem, da det om noen få år er fare for at de vil være utryddet i naturen...

Kjempeflott bilde av hannen du la ut! Det kommer mer til sin rett når det legges ut i stort format!

[External Image]
Copyright: LOFFA

LOFFA
...Bør disse være i par eller kan xingu holdes i trio i 128L? Monogame eller polygame?...

I utgangspunktet monogame. Dette betyr IKKE at en hann ikke vil leke med flere hunner, men han vil ikke etablere et stor-revir for flere hunner.
Han vil også kunne ta mer del i yngelpass enn polygame hanner, og han kan finne på å ta parti med den ene hunnen mot en hunn nr. 2, og dette kan lede til en hunn mindre....
Men sett opp med 2 hunner du; verdt å prøve og erfaring å høste...
Tusen hjertelig for svaret Tom. Som vanlig veldig utfyllende og godt forklart. Etter dine beskrivelser føler jeg selv iallefall at jeg har fått den flotteste og mest fargerike av disse =)

Antar slike bøter holder folk fra å tyv fiske og fengslene i Brasil er vel ikke som de her hjemme, med alle mulige fasiliteter.

Har ikke fått kjøpt noen bøker enda, for det skrives stadig at den og den boken er best og den og den er dårlig. Slik føles det med alle arter.

Det er nok en hanne som har yngler på disse to huene. Først vaket han over den ene huas yngler for så og gå over å passe på for den andre. Sist jeg så var det kun 4-5 yngler igjen hos hun første. I går når jeg var nede var hun i hula. Denne hula var helt til høyre i karet, mens denne andre hula omtrent er midt i karet.

En hule står også til venstre i dette karet sammen med ei rot som er hul og som kan brukes til klekke sted om nødvendig.

Kommer nok til å ta ut etterhvert de andre utenom disse tre, og fjerne hula i midten, slik at de har hule i hver sin ende av karet. Men enn så lenge det er yngel i karet skal det få være som det er. Ettersom disse ikke blir så store antar jeg det holder med en 128L for den kommende trioen.

Hyggelig å få ros for bildet Tom, men føler iallefall selv at et bilde ikke bestandig får frem hvor flotte disse er. Fargene og mønstrene er virkelig en diamant for øye. Virkelig flotte og meget spesielle. Atter en gang tusen takk Tom.

Straks kommer Lachris og vi skal bytte litt fisk. Alcarina inn og en trio egenoppdrettet bitaeniata ut. Blir spennende for oss begge
Tom C
...A. sp. "Assuruni" er en variant/lokasjon av A. sp. "Vielfleck". For mer nøyaktig å understreke hva den egentlig er, kaller vi den A. sp. "Xingu" (Vielfleck - Assuruni). Det er det din fisk er....

Beklager skrivefeil: Det skal selvsagt være "Assurini", ikke "Assuruni"
A. sp. "Xingu" var virkelig fin altså, på godt norsk kalt "griselekker"
Ikke rart jeg kaller meg "griseheldig" kanskje Mona. Ja dette er en riktig så flott lekkerbisk.

Er nok litt på "landet" hva angår steder/lokasjoner som ligger nær hverandre, Tom, men "matses" indianerne bor jo også på den Brasilske siden. Er det langt mellom lokasjonen på "matses" og Rio Xingu?

Hadde vært gøy å fått tak i et noe stort kart å hengt på veggen i kjelleren å punktet inn fiskenes lokasjon. men antar områdene hvor apistoer fanges ville bli veldig stort og ta mer enn en vegg nede.... Hva angår bøker finnes det sikkert noen en kan låne å biblioteket om sør Amerika og kanskje noen lokasjoner. Noen bøker du kan anbefale Tom?

Vet ikke hva som finnes av bøker der, men tidligere har jeg ikke funnet rene bøker om Apistogramma, men mer generelle bøker, og der står ikke mye av intresse i forhold til dvergene
Må få lov til å takke så mye for i dag Loffa! Det var en opplevelse som jeg kommer til å leve lenge på å få lov til å besøke deg i kjellern din og få se alle Apistogramma-artene du holder. Så mye flott fisk! Og så liker jeg veldig godt hele innstillingen din med naturlige arter, naturlige akvarier og en genuin interresse uten sidestykke. En dag håper jeg å kunne vise fram noe lignende selv. Veldig inspirerende!

Etter besøket har jeg fått meg noen nye favoritter som jeg håper kan få seg en plass i et akvarie hjemme hos meg en dag: Xingu, Matses og Pantalone. Fantastisk flott fisk! Håper du får massevis av yngel fra disse framover så jeg kan komme og bytte til meg eller kjøpe noen av deg

Bitaeniataene er nå i hus og ser ut til å finne seg til rette i sitt nye hjem sammen med 10 stk Otocinclus. Har god tro på at disse skal få det bra her selvom de må klare seg med litt mindre Apisto-vennlig vann...

Til slutt: Tusen takk for gjestemildheten og for bitaeniataene!
Da hører det hjemme med en grattis for Apistogramma alacrina Leif! Og takk så mye for oppklaringa på A. sp. "Xingu" (Vielfleck - Assuruni) Tom!!

S
Gleden er å høre en skjelvende stemme som higer etter en art jeg selv har drettet frem Lachris, hehe. Hyggelig å høre at du synes dette smakte..... Enda hyggeligere er det se folk reise her i fra blide og fornøyde, allways a pleaseure. Ja "matses" og "xingu" håper jeg å få frem noen yngel på, mens pantalonene skal få gjøre som dem vil. Har vel ikke helt gitt dem opp enda, men kommer det noe som overlever sine første 8 uker vil det bli en hyggelig overraskelse

Har nå fått tatt vannbytter og litt slamsuging. Fant ut hvorfor det blåste så dårlig i bitaeniata karet. En bitteliten matte bit hadde funnet veien inn i "propellen", når den ble fjernet ble det noe mer futt ja.

Du får kun en sjanse på bitaeniataene, iallefall herifra, da det kun er en han igjen =)
Er vel også 3-4 huer igjen her. Håper vi begge får frem noen småttinger på disse.

I allefall ei av huene av alacrina har funnet sin plass. Dæven suse den som kommer for nær hula hennes!!! Leste i basen at du? hadde skrevet at sorte mygglarver var noe dem ville ha, og det gikk ned. Men ser ut som planter er trolig like godt, hehe.

Legger ved noen bilder av alacrinaene. Blitzen gjør dem noe gulere enn hva de faktisk er

Takk Simen, da er nr 16 i hus...
Dem ser nå så nusselige ut da dem er i hula si og bare titter frem
Ja dem kan nok se veldig uskyldige ut der de ligger rolig i hula, men dæven døtte om noen prøver å komme for nære og skal prøve å ta hula deres..... Da kan det gå ei kule varmt.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap