Leifs verden, del 2 (side 138)

Her er et par bilder av mor og far alacrina. Yngelen på bildet er antagelig noen av de du har fått

[External Image]

[External Image]
...og her er et av hannen rett etter at jeg fikk den. Kan det være at noen av dine er en slik en tro...?
[External Image]
Skal fremover se om noen av disse utvikler farge i spesielt hale finnen. Ser ikke ut som huene har dette, så eneste måten jeg så langt kan skille dem. Ser heller ikke ut til at hannene får en ordentlig sikk sakk mønster, før de når en viss alder.

En ser jo stor forskjell på bildet fra du fikk dem til nå, Lachris. Fant bilder i ID tråden du startet når du fikk disse...
Ja, de har virkelig utviklet seg! Ser også ut som om hannen på de gamle bildene ikke har noe svart på brystfinnene. Det er ikke helt lovende for jeg synes jeg har sett at samtlige har noe svart der. Men - time will show!
Det er ingen A. sp. xingu yngler igjen fra den første hua, men andre hua er nå ute med sine og disse ser ut til så langt å klare seg bra selv om deres hule ligger midt i karet
Så spenennde Loffa. Hvor lav PH må disse ha?
På Tom C sine sider står det pH 5-6. Hos meg er pH noe lavere enn pH 5. Mitt pH meter begynner på pH 5 og fargen på papp plata lyser noe igjennom, så noe under 5 et sted.

Er en nydelig Apistogramma som jeg helt klart har fått opp som en klar favoritt, med hht både farger, opptreden, yngelpleie og ja alt egentlig. Jo mer disse vokser jo flottere blir dem og hannene er jo et skue utenom det vanlige.

Tror aldri jeg har opplevd noen gang at hannen er slik med i yngelpleien som denne og par dannelse med hua. Et skue inn i karet og en må bare konstatere at dette er et eventyr å se på. Kommer til å flytte noen av disse over i et annet kar, slik at en trio vil bli værende igjen i dette karet, etterhvert.

Hua som hadde det kullet som er borte er allerede gul igjen, så mulig det om ikke lenge vil skje noe igjen der

Ettersom jeg nå er med i flere forum beklager jeg at jeg ikke oppdaterer like mye som før, men lover å legge igjen spor at det som skjer likevel
Klarte før i kveld å flytte alle Apistogramm sp. xinguene, bortsett fra paret med yngel uten å lage for mye støy i karet. Tror jaggu jeg kom til 6 stk jeg som gikk over i et annet kar, så da er det 8. Trodde ikke det var så mange, men det er jo positivt. Skulle det også komme egg og yngler i dette karet sliter jeg. Mulig det er 2 hanner blant de 6 som ble flyttet. Da vil det i så fall bli en ny lykkelig eier av et par av disse etter hvert. 3 kar med disse blir i det meste laget.

Panduro ynglene begynner å skifte farge fra røde til "normal" farge, og håper denne gangen det BLIR yngler. dette er fjerde forsøket deres.

Det er ingen agassizii yngler igjen og derfor er alle samlet igjen i 160L (2+2). Pantalone yngler er heller ikke å se, selv om hua er gul og er i området. Kan være at de gjemmer seg under ting som ligger på bunn
Setter meg gjerne på lista for et par xingu om du skulle få noen til overs Loffa!

Krysser fingrene for vellykket formering av både panduro, agassizii og pantalone etter hvert også!
Er nok mange som ville hatt et par xingu, Lachris. Om det skulle vise seg å være to hanner og fire huer i det nye karet og et par skal ut, er du en selvskreven kandidat.

Et slikt par hadde jeg ikke latt komme til et hvilket som helst hjem, da dette er som Tom C har nevnt flere ganger en sjelden art og som i naturen kanskje innen få år vil være borte, sammen med andre reker og corydoras for å nevne noe av det som går i Rio Xingu. Trist, men kan være en realitet.

Om et par blir aktuelt å ta ut er ikke salg det som faller meg først inn, men et bytte i annen Apistogramma, og kan vel si at jeg da har "gode kort på hånda".

Jeg vet hvor nøye du er med fiskene dine, vannverdier og fiskenes trivsel, og du er et forbilde for mange vil jeg tro.

Gledelig er det også å se at Apistogramma er på vei fremover og i flere av forumene jeg er med i hører jeg stadig at folk har skaffet seg Apistogramma takket være min og andres informasjon, bilder, glede og entusiasme.

Kan vel si at jeg aldri har fått så mange mail, tekstmeldinger og PM som det siste året hva angår spørsmål og positive tilbakemeldinger på Apistogramma. At jeg er en del av entusiasmen som bringer folk ut for å skaffe seg disse flotte dverg ciklidene er jo bare så enormt herlig. Både på norske og utenlandske forum kommer min entusiasme stadig opp som noe som blir lagt merke til, kjempe gøy.

Ved et par tilfeller har jeg også blitt spurt om å bli med i et par grupper, noe jeg har takket ja til. Å kunne bidra på en slik måte er både gøy og enda mer inspirerende, og entusiasmen blir ikke akkurat mindre av den grunn

Bildet er tatt fra det karet som de 6 som er skilt ut fra det som var hovedkaret
[External Image]
Fant igjen infoen på Apistgamma sp. Assurini, som er en slektning av sp xingu på nett og legger det ut her. Fant ingen info om kopieringsrettigheter, men om noen skulle vite at det jeg her gjør ikke er lov, vil jeg gjerne ha beskjed om dette slik at jeg kan slette innlegget

Apistogramma sp. Assurini
Currently we received a new Apistogramma from Brazil, a close relative of the species known as A. sp. Xingu in the hobby. Like most Apistogramma, A. sp. Xingu, which has been imported in 1988 for the first time, has developed a number of varieties. Some of them appear within one population, others seem to represent geographical forms. The term "Assurini" seems to give a location (the Assurini are an indigenous tribe that lives on the banks of the Rio Xingu), so it seems to make sense to keep the new Apistogramma under this seperate name. It differs from the first known A. sp. Xingu by the red spots in the face and the red stipe/dots on the flanks below the lateral band. This dwarf cichlid attains a length of about 6 cm (male) and 4 cm (female), respectively. Like most fish from the Rio Xingu it prefers slightly higher water temperatures (26 to 28°C). For breeding very soft and slightly acidic water is necessary. Lexicon: Apistogramma: ancient Greek, means "with unreliable line". It is not known whether the lateral line organ or the pattern is meant.
Hallo alle sammen
Har laget en liten sak og kunne tenke meg en tilbakemeldig med positive og negative ting.

Apistogramma sp. “xingu”
Denne omtalte Apistogramma kommer fra Rio Xingu, og er en forholdsvis liten Apistogramma sammenlignet med f.eks. den noe mere kjente Apistogramma agassizii. 8 yngler fant veien hit til et kar hos meg, og det viser seg at det sannsynligvis er fire av hvert kjønn. De to eldste huene har lagt egg og fått frem yngler. Den første hua klarte ikke holde tritt mot de andre, så det endte ikke med yngler for hennes del. Den andre hua går sammen med far og alle andre enn paret er skilt ut fra karet. Med å holde disse parvis håper jeg yngler vil klare seg greit. Ynglene fores med avskallet artemia egg, men anbefaler at en selv klekker artemia i artemia klekker.
Apistogramma sp. “Xingu” er en sjelden apisto i hobbyen i dag, og er mulig på vei i løpet av få år til å bli utryddet i det fri. Her kommer en liten kort forklaring på det:
Rio Xingu ligger i Brasil og er ikke mindre enn 1870 km lang og den føderale regjeringen i Brasil vil bygge en kraftstasjon i Belo Monte , som vil være den tredje største demningen i verden i Nedre Xingu. Byggingen av anlegget blir nå omstridt i retten av urfolksgrupper og miljøvernere, som sier at anlegget vil ha negative sosiale og miljømessige konsekvenser, mens det vil redusere elva flyter med opptil 80% på en 100km strekning kjent som Big Bend.
Apistogramma er sør amerikanske dverg ciklider. I naturen holder de gjerne til i små vann, gjerne grunne helt ned til kun få cm dybde, blant nedfallsløv, kvister og falte trær. Apistogramma finnes i mange former og farger, og for den menige mann kan det være vanskelig å danne seg en favoritt blant alle. Pr i dag har jeg selv 16 arter med Apistogramma og finner likevel denne arten som min favoritt. Noen arter er monogame, dvs pardannende, mens andre er er polygame hvor en han kan ha fra 2 til fler huer i harem. Noen arter er roligere enn andre, men felles har de at de er gode foreldre. Fargene varierer fra gråe og triste i hverdags drakt, til en prangende sterk gulfarge hos huene når de er klare for lek eller har egg og yngel, men hannene stort sett har samme farge hele tiden.
De er over hodet ikke skye, og kommer gjerne frem til frontglasset så fort dem skjønner at det er mat å få. Eikeblader evnt catappa blader er noe en gjerne kan ha på bunnen i karet. Her gjemmer ynglene seg og finner også næring/mat i bladene. Hos denne arten er hannen veldig godt med i yngelpleien og mer hjelpsom enn hos andre arter jeg har. Arten er monogam og holder seg til hua si i tykt og tynt, også ved yngelpleien.
Den største hannen er som regel den som tar ansvaret som sjefen i karet, og vokter sitt territorie, og sørger for at ingen andre kommer inn i hans område, og evnt tar huer i fra han. Hos meg bruker jeg kokos huler hvor de legger sine egg oppe i taket, og eggene klekker som regel etter 3-4 dager. Kan variere litt etter temperatur i karet. Etter en ukes tid +/- er ynglene frittsvømmende.
Hannene er nok de som er røffest i det daglige, men så fort hua har lagt egg, er det henne som overtar ansvaret som sjef. Da kan det være hannene som kan få seg en overraskelse. Huene vokter egg og yngler med sitt eget liv, og har hørt at hanner som har blitt for nærgående har blitt drept. Har en kun et par i et kar, kan nok hua tillate seg noe mer kontakt med far.
Jeg anbefaler sterkt å begynne med en Apistogramma art. De kanskje mest vanlige og de som oftest er å se i butikkene er cacatuoides, hongsloi og macmasteri. Disse er også mer tilpasnings dyktig hva angår pH. De aller fleste Apistogramma jeg har i alle fall trives i pH mellom 5 og 6. Bruker selv ingen torv, kjemikalier eller ekstrakter i mine kar, da mitt brønnvann holder en pH i underkant av 5. Apistogramma trives i et godt beplantet kar med røtter, eikeløv og andre gjemmesteder.
Plass messig anbefaler jeg 85L til et par og +100L til en trio. Noen arter kan gå i noe mindre kar, andre trenger mer plass. T ek bør et par med Apistogramma nijsseni ha minimum 100L.
Erfaringsmessig spiser Apistogramma egg og yngler, om plassen de har er for liten, spesielt sist nevnte art.

16.11.2012
Leif E. Johansen
Nå har jeg kun lest det fort igjennom, men jeg likte det veldig godt! Godt skrevet, og mye fin info om en art samla!
Tenker du dette som en artikkel?

Pål
Vet egentlig ikke hva jeg tenkte Pål, men som en ordentlig artikkel for publisering burde det evnt kanskje inneholde noe mer? Temperaturer, mer om for, for både voksen fisk og yngler etc etc etc.

Var vel egentlig bare at jeg ville fortelle litt om mine xingu og generell info om apistoer. Men kanskje føye til litt å kalle det hele en artikkel? Hva vet jeg.....

Kommer du på noe info som du kunne tenke deg at ukjente på området ville ha lest litt mer om generelt om apisto?
Interessant og lærerikt Loffa, godt utfylt også, men savner kanskje GH verdier (om det er viktig) samt kjønnsfordelinger ved forskjellige tempraturer.

Er dette en skrivefeil eller er det bare jeg som er dum
T ek bør et par med Apistogramma nijsseni ha minimum 100L.
Skal det stå Ta eks. ?
Cathy
Interessant og lærerikt Loffa, godt utfylt også, men savner kanskje GH verdier (om det er viktig) samt kjønnsfordelinger ved forskjellige tempraturer. Er dette en skrivefeil eller er det bare jeg som er dum :D [B]T ek[/B] bør et par med Apistogramma nijsseni ha minimum 100L. Skal det stå Ta eks. ?

Kunne vel skrevet f.ek Cathy, men ble t.ek (til eksempel)

Et nijsseni par bør ha et kar på min 100L alene. Egen erfaring og innput fra Tom for en god stund siden da jeg slet meg paret mitt. Hadde mine i et mindre kar og fikk aldri frem yngler og spurte derfor han. Konklusjonen ble at de burde ha min 100L og da de fikk det her fikk jeg også frem yngler!! Yngelkaret er fult av dem

Hva angår kh og gh så har jeg ingen kunnskap, les vet jeg ikke noe om dette. Kan nok være inne på grensen til det jeg kan og ikke kan innimellom, men dette er ikke tatt med da jeg ikke vet noe om dette overhodet.

Kjønnsfordeling når det gjelder temp kunne vært spennende å ha med ja. Ikke mange tropiske fisker som har det slik at en kan justere slik at en får fordelingen slik en ønsker (hehe om det klaffer da)
Godt med litt liv igjen på tråden Leif! Går litt i rykk og napp selv. Du nevnte andre nettsteder/samfunn du var blitt en del av... hvilke er disse - if I may ask?

S

Ok da er jeg med, men det skrives f.eks. eller t.eks (selv om jeg faktisk aldri har hørt eller brukt t.eks :P) Ikke greit å være vrang som meg nei

Ang temperatur så syns jeg det er en vesentlig ting da det er sikkert mange som gjerne vil oppdrette disse ettersom det er så få av dem. Ja ellers også
Sender deg en PM jeg Simen

Liv må en ha, og som du skjønner er jeg nå hekta på mine favoritter "xingu" =)
Nydelig Leif! Ja ser du er fornøyd med dine Apistogramma sp. “xingu”... og det meget lett og skjønne. De er rett og slett fantastiske! Og så står de i fare for å bli utrydningstruet - bare leit og trist. Her må det sørgas for målrettet oppdrett for å få en bærekraftig stamme...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap