- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 139)
Leifs verden, del 2 (side 139)
Som du så av linkene Simen er det stort sett 2 seriøse som går en del på apistoer og det er den apistogramma og den som går på sør amerikanske fisk. Mange av de store kjente er innom der; Ian Fuller, Steven Chester, Steve Mcalear, Brian Perkins og Steve Waldron for å nevne noen kjente eksperter og fangstfolk.
Som regel er det alltid folk som svarer når det er noen som lurer på noe eller veldig positive kommentarer på bilder en legger ut
Husker jeg la ut et bilde fra kjellern, reolen, og fikk så mye positiv tilbakemelding at jeg nesten ble flau. Utrolig gøy å være en del av disse gruppene jeg her nevner. At jeg også inspirerer er gøy å høre.
Skal etterhvert Cathy få inn dette med temp og kjønnsfordeling, kanskje jeg da kan kalle det en aldri så liten artikkel?
Som regel er det alltid folk som svarer når det er noen som lurer på noe eller veldig positive kommentarer på bilder en legger ut
Husker jeg la ut et bilde fra kjellern, reolen, og fikk så mye positiv tilbakemelding at jeg nesten ble flau. Utrolig gøy å være en del av disse gruppene jeg her nevner. At jeg også inspirerer er gøy å høre.
Skal etterhvert Cathy få inn dette med temp og kjønnsfordeling, kanskje jeg da kan kalle det en aldri så liten artikkel?
Postet 16.11.12 kl 23:20
Postet 16.11.12 kl 23:21
Endret: 16.11.12 kl 23:22
Postet 16.11.12 kl 23:28
Postet 16.11.12 kl 23:59
Endret: 17.11.12 kl 00:01
Postet 17.11.12 kl 03:13
Postet 17.11.12 kl 03:31
Endret: 17.11.12 kl 03:43
Postet 17.11.12 kl 04:02
Torbjørn JørgensenDu har mange tøffe apistoer, ikke så ofte jeg ser noen slike på auksjoner. De er virkelig tøffe og har lyst på slike :)
Er vel stor sannsynlighet for at flere av de jeg har, aldri har vært solgt på auksjoner i Norge tidligere, så noen veldig sjeldne. Hadde med en del apistogramma på auksjonen i Drammen og folk ville ikke betale for dem, men helst ha dem gratis. Intressen min for da å dra med meg apistoer på auksjoner rundt omkring er liten, eller borte etter dette.
Når jeg skulle ha kull klare for salg blir det å selge privat og bytte i annen apisto jeg selv ikke har fra før. ettersom jeg nå har 16 forskjellige apistogramma og kun 21 kar betyr dette at jeg må bygge en reol til for å få plass til mer.
Et par arter jeg håper på å drette i vinter, som jeg ennå ikke har fått kull på er blandt annet ap. sp "matses" og ap. cf huascar. Dette også ikke akkurat dagligdagse apistogramma.
Et sted jeg kan anbefale kjøp og salg av apisto er på auksjonene i Larvik. Er et godt apisto miljø i dette distriktet, og opp hit til Hof iallefall.
Så svaret på om jeg skal til Mosse auksjonen er desverre nei. Har stort sett holdt meg til auksjonene i Larvik og Drammen
Postet 17.11.12 kl 04:20
Trur at dersom du legger på noen bilder kan denne funke fint som artikkel.
Jeg synes alltid at en artikkel blir styrka dersom den har noen referanser til andre artikler / nettsteder (dersom du har det).
Om du vet noe om sortvannsbiotoper, så kan du kanskje ta med noe om det?
Og litt pirk på en setning : De er over hodet ikke skye, og kommer gjerne frem til frontglasset så fort dem skjønner at det er mat å få.... Her snakker du vel om sp. "xingu" ? Det står sammen med apisto generelt og der er vel ikke alle hypersosiale? Iallefall ikke borellii
Men som sagt synes dette var både interessant og godt skrevet
Pål
Jeg synes alltid at en artikkel blir styrka dersom den har noen referanser til andre artikler / nettsteder (dersom du har det).
Om du vet noe om sortvannsbiotoper, så kan du kanskje ta med noe om det?
Og litt pirk på en setning : De er over hodet ikke skye, og kommer gjerne frem til frontglasset så fort dem skjønner at det er mat å få.... Her snakker du vel om sp. "xingu" ? Det står sammen med apisto generelt og der er vel ikke alle hypersosiale? Iallefall ikke borellii
Men som sagt synes dette var både interessant og godt skrevet
Pål
Postet 17.11.12 kl 07:24
Pål sine fiskerTrur at dersom du legger på noen bilder kan denne funke fint som artikkel. Jeg synes alltid at en artikkel blir styrka dersom den har noen referanser til andre artikler / nettsteder (dersom du har det). Om du vet noe om sortvannsbiotoper, så kan du kanskje ta med noe om det? Og litt pirk på en setning : De er over hodet ikke skye, og kommer gjerne frem til frontglasset så fort dem skjønner at det er mat å få.... Her snakker du vel om sp. "xingu" ? Det står sammen med apisto generelt og der er vel ikke alle hypersosiale? Iallefall ikke borellii ;) Men som sagt synes dette var både interessant og godt skrevet :) Pål
Takk for hyggelig tilbakemelding Pål. Det er riktig som du sier at både bilder og linker til nettsteder hører med i en artikkel om den skal publiseres. Har noen gode bilder som kunne gi litt mer mening. Nettsteder finnes det jo nok av og der står Tom C sine sider frem som en selvfølge å ha med.
Er ingen data nerd, men har tidligere brukt word til artikler. Med bilder, referanser og temperaturer i forhold til kjønnsfordeling på avkom, samt litt justeringer, så blir det kanskje noe som kan brukes.
Det var sp "xingu" jeg mente som kom frem ved foring og ikke var skye. Skal gå gjennom teksten en gang til og få ting på stell. Tar en gjennomgang og så får jeg vel sende noen artikkelen for en ny gjennomgang. Ikke enkelt å legge ut en artikel med bilder etc i et innlegg her.
Igjen takk for innspill Pål
Postet 17.11.12 kl 11:29
Tråden har akkurat passert 7000 brukere som har vært innom. Utrolig hyggelig og tror interessen for apistos er på vei opp. Iallefall en ønske tanke. Fant nylagte egg i 160 literen til mine agassizii i dag, og håper at deres prøver og feiling er over. Hadde vært fint å få opp et kull av disse nå.
1. Bilde av hua med nye egg
2. Bilde av karet deres
3. Bilde av nijssenii yngler i et av yngel karene. Så langt øye ser, kan jeg bare se huer. Satt 10-15 min foran karet i dag, og så ikke en eneste han. Kan ikke kalle dette et luksus problem om det ikke er hanner der... Men forhåpentligvis finnes det noen hanner blant eikeløv, røtter og det som er av gjemmeplasser.
Ellers ser det ut som xingu ynglene har det bra, og trives med færre farer nå som di kun har mor og far i karet. I matses karet er det ikke mye endringer. Hua jager etter hannen og til tider er han stiv av skrekk og nær helt svart.
En liten tanke er å ta ut hua for et døgn og la hannen få ta herredømmet i karet, for så å sette inn hua igjen. Kan muligens hjelpe hannen til noe mer selvtillit og bli noe tøffere, dog ikke så mye sist når han tok livet av den vesle hua han da tok livet av.
Ettersom dette er en sjelden apisto, har jeg ikke lyst til å forske for mye på hva som kan hjelpe.
1. Bilde av hua med nye egg
2. Bilde av karet deres
3. Bilde av nijssenii yngler i et av yngel karene. Så langt øye ser, kan jeg bare se huer. Satt 10-15 min foran karet i dag, og så ikke en eneste han. Kan ikke kalle dette et luksus problem om det ikke er hanner der... Men forhåpentligvis finnes det noen hanner blant eikeløv, røtter og det som er av gjemmeplasser.
Ellers ser det ut som xingu ynglene har det bra, og trives med færre farer nå som di kun har mor og far i karet. I matses karet er det ikke mye endringer. Hua jager etter hannen og til tider er han stiv av skrekk og nær helt svart.
En liten tanke er å ta ut hua for et døgn og la hannen få ta herredømmet i karet, for så å sette inn hua igjen. Kan muligens hjelpe hannen til noe mer selvtillit og bli noe tøffere, dog ikke så mye sist når han tok livet av den vesle hua han da tok livet av.
Ettersom dette er en sjelden apisto, har jeg ikke lyst til å forske for mye på hva som kan hjelpe.
Postet 18.11.12 kl 16:13
Kanskje greit å ikke la han bli for sjefete ja og det er vanskelig å finne en mellomting. I naturen ordner dem jo opp selv, men siden disse er sjeldne så er det greit å blande seg inn innimellom nettopp for å ikke miste dem. Du har litt å tenke på om hva som er best, disse artene er jo ikke akkurat noen som man får kjøpt overalt. Desto mer spennende og givende da man får det til.
Syns du gjør en kjempe jobb jeg Loffa Stå på..
Syns du gjør en kjempe jobb jeg Loffa Stå på..
Postet 18.11.12 kl 17:02
For å si det slik, får du ikke kjøpt dem Cathy. Men vi har en stoooor apisto entusiast blant oss som gjør at noen ytterst få får oppleve det å kunne ha slike juveler i karene våre.
Er nok ikke redd for at di skal ta livet av hverandre denne gangen, men har aldri sett en så underkuet han noen gang, uansett art. Det jeg synes også er litt rart er at jeg til nå ikke har sett hua så knall gule som nijssenii "familien" pleier å være når di er leksklare. Gul ja, men ikke slik det pleier å være.
Skulle nesten tro det var to forskjellige arter, men det er det jo ikke, Tom vet da hva han har!!!
Ellers har det kun vært foring i dag, selv om vannbytter skulle vært gjort unna. Dette tar jeg i morgen etter jobben. Var forresten godt å være tilbake på jobben denne uka, og ser frem til en ny uke
bilde 1+2 er a.sp.xingu
bilde 3 elizabethae hua
Er nok ikke redd for at di skal ta livet av hverandre denne gangen, men har aldri sett en så underkuet han noen gang, uansett art. Det jeg synes også er litt rart er at jeg til nå ikke har sett hua så knall gule som nijssenii "familien" pleier å være når di er leksklare. Gul ja, men ikke slik det pleier å være.
Skulle nesten tro det var to forskjellige arter, men det er det jo ikke, Tom vet da hva han har!!!
Ellers har det kun vært foring i dag, selv om vannbytter skulle vært gjort unna. Dette tar jeg i morgen etter jobben. Var forresten godt å være tilbake på jobben denne uka, og ser frem til en ny uke
bilde 1+2 er a.sp.xingu
bilde 3 elizabethae hua
Postet 18.11.12 kl 17:27
Hei Leif,
jeg har lest innlegget ditt om Apistogramma og spesielt A. sp. Xingu.
Jeg har tidligere kommet over en tråd hvor Mike og Diana Wise svarer på spørsmål om Apistogramma og relaterte saker. Klipper inn nedenstående vedr. Rio Xingu og arter som forekommer i dette elvesystemet (sideelv til Amazonas, som så mange elver i denne enorme delen av Sør-Amerika).
Har jobbet med storauksjonen i MAK nå, og ikke hatt tid til hverken å oversette dette eller å poste tidligere, men nå er i et hvertfall noe av det gjort!
Lykke til med artikkelstoff. Kanskje du kan få Tom C til å kvalitetsikre stoffet?
Sigmund
Rio Xingo
by Mike & Diane Wise
Date: Sun, 19 Mar 2000
To: apisto/majordomo.pobox.com
The Xingu is the easternmost major tributary of the Amazon entering from the south. The Tocantins if farther east & considered by some to be a tributary of the Amazon, but is actually a tributary of the Rio Pará. As Pete reported previously, it is a white water stream. Stawikowski recorded the following conditions for the Xingu near Altamira in September 1988 (low water): pH 6.5, 1º dGH, 1º dKH, e.c. 120µS/cm @ 32ºC (90ºF). Lacerda measured the Xingu in about the
same location in March 1996 (high water) as follows: pH 6.7 - 6.9, e.c. ~20µS/cm.
The water temperature was cooler, probably around 80ºF. The upper Xingu was studied by Lowe-McConnell (this is the paper Pete mentions) and she reports similar hardness & conductivity values. The pH was considerably lower, pH 5.0-5.1, but this wasn't in the main channel.
The following apistos are known from the Rio Xingu: A. agassizii & A. taeniata from the mouth; A. sp. Red-tail Rio Xingu (=Blauspiegel/Blue-spangle), A. sp. Xingu (Stawikowski) (=Xingu Red-lobes), A. sp. Xingu (Chao 93-107) (=Chao) from the lower/middle Xingu around Altamira. No apistos are known from the upper Xingu
(yet), but I wouldn't be surprised to find some there, probably caetei-complex species similar to A. sp. Crixas & Araguaia Red-face of the nearby Rio Araguaia.
I imagine that the species you have is A. sp. Xingu (Red-lobes) since this is the only Xingu species that is commonly found in the hobby. You should be able to breed it in soft, slightly acid water without much difficulty.
Hope this helps,
Mike Wise
> This is the apistogramma mailing list, apisto@listbox.com.
> For instructions on how to subscribe or unsubscribe or get help,
> email apisto-request@listbox.com.
> Search http://altavista.digital.com for "Apistogramma Mailing List Archives"!
jeg har lest innlegget ditt om Apistogramma og spesielt A. sp. Xingu.
Jeg har tidligere kommet over en tråd hvor Mike og Diana Wise svarer på spørsmål om Apistogramma og relaterte saker. Klipper inn nedenstående vedr. Rio Xingu og arter som forekommer i dette elvesystemet (sideelv til Amazonas, som så mange elver i denne enorme delen av Sør-Amerika).
Har jobbet med storauksjonen i MAK nå, og ikke hatt tid til hverken å oversette dette eller å poste tidligere, men nå er i et hvertfall noe av det gjort!
Lykke til med artikkelstoff. Kanskje du kan få Tom C til å kvalitetsikre stoffet?
Sigmund
Rio Xingo
by Mike & Diane Wise
Date: Sun, 19 Mar 2000
To: apisto/majordomo.pobox.com
The Xingu is the easternmost major tributary of the Amazon entering from the south. The Tocantins if farther east & considered by some to be a tributary of the Amazon, but is actually a tributary of the Rio Pará. As Pete reported previously, it is a white water stream. Stawikowski recorded the following conditions for the Xingu near Altamira in September 1988 (low water): pH 6.5, 1º dGH, 1º dKH, e.c. 120µS/cm @ 32ºC (90ºF). Lacerda measured the Xingu in about the
same location in March 1996 (high water) as follows: pH 6.7 - 6.9, e.c. ~20µS/cm.
The water temperature was cooler, probably around 80ºF. The upper Xingu was studied by Lowe-McConnell (this is the paper Pete mentions) and she reports similar hardness & conductivity values. The pH was considerably lower, pH 5.0-5.1, but this wasn't in the main channel.
The following apistos are known from the Rio Xingu: A. agassizii & A. taeniata from the mouth; A. sp. Red-tail Rio Xingu (=Blauspiegel/Blue-spangle), A. sp. Xingu (Stawikowski) (=Xingu Red-lobes), A. sp. Xingu (Chao 93-107) (=Chao) from the lower/middle Xingu around Altamira. No apistos are known from the upper Xingu
(yet), but I wouldn't be surprised to find some there, probably caetei-complex species similar to A. sp. Crixas & Araguaia Red-face of the nearby Rio Araguaia.
I imagine that the species you have is A. sp. Xingu (Red-lobes) since this is the only Xingu species that is commonly found in the hobby. You should be able to breed it in soft, slightly acid water without much difficulty.
Hope this helps,
Mike Wise
> This is the apistogramma mailing list, apisto@listbox.com.
> For instructions on how to subscribe or unsubscribe or get help,
> email apisto-request@listbox.com.
> Search http://altavista.digital.com for "Apistogramma Mailing List Archives"!
Postet 18.11.12 kl 21:27
Postet 18.11.12 kl 21:31
De glosene må du lære fort Leif, her er en brå og omtrentlig oversettelse:
Xingu er den østligste store sideelven til Amazonas inn fra sør. De Tocantins er lenger øst og anses av noen å være en sideelv til Amazonas, men er faktisk en sideelv til Rio Pará. Som Pete rapporterte tidligere er det en hvitvannselv. Stawikowski registrerte følgende vilkår for Xingu nær Altamira i september 1988 (lav vannstand): pH 6,5, 1 º DGH, 1 º dKH, ec 120?S/cm @ 32 º C (90 º F). Lacerda målte i Xingu på omtrent samme lokasjon mars 1996 (høy vannstand) som følger: pH 6,7 til 6,9, ec ~ 20?S/cm. Vanntemperaturen var kjøligere, trolig rundt 80 º C. Den øvre Xingu ble studert av Lowe-McConnell (dette er artikkelen Pete nevner), og hun rapporterer tilsvarende hardhet og ledeevne. PH var betydelig lavere, pH 5,0 til 5,1, men dette var ikke i hovedkanalen.
Følgende apistos er kjent fra Rio Xingu: A. agassizii & A. taeniata fra munningen; A. sp. Red-tail Rio Xingu (= Blauspiegel / Blue-spangle), A. sp. Xingu (Stawikowski) (= Xingu Red-lobes), A. sp. Xingu (Chao 93-107) (= Chao) fra nedre / midtre Xingu rundt Altamira. Ingen apistos er kjent fra øvre Xingu
(ennå), men jeg ville ikke bli overrasket over å finne noen der, sannsynligvis en caetei-kompleks art som ligner A. sp. Crixas & Araguaia Red-face fra den nærliggende Rio Araguaia.
Jeg kan tenke meg at arten du har er A. sp. Xingu (red-lobes) siden dette er den eneste Xinguarten som er ofte finnes i hobbyen. Du bør være i stand til å avle i blødt, litt surt vann uten store problemer.
Xingu er den østligste store sideelven til Amazonas inn fra sør. De Tocantins er lenger øst og anses av noen å være en sideelv til Amazonas, men er faktisk en sideelv til Rio Pará. Som Pete rapporterte tidligere er det en hvitvannselv. Stawikowski registrerte følgende vilkår for Xingu nær Altamira i september 1988 (lav vannstand): pH 6,5, 1 º DGH, 1 º dKH, ec 120?S/cm @ 32 º C (90 º F). Lacerda målte i Xingu på omtrent samme lokasjon mars 1996 (høy vannstand) som følger: pH 6,7 til 6,9, ec ~ 20?S/cm. Vanntemperaturen var kjøligere, trolig rundt 80 º C. Den øvre Xingu ble studert av Lowe-McConnell (dette er artikkelen Pete nevner), og hun rapporterer tilsvarende hardhet og ledeevne. PH var betydelig lavere, pH 5,0 til 5,1, men dette var ikke i hovedkanalen.
Følgende apistos er kjent fra Rio Xingu: A. agassizii & A. taeniata fra munningen; A. sp. Red-tail Rio Xingu (= Blauspiegel / Blue-spangle), A. sp. Xingu (Stawikowski) (= Xingu Red-lobes), A. sp. Xingu (Chao 93-107) (= Chao) fra nedre / midtre Xingu rundt Altamira. Ingen apistos er kjent fra øvre Xingu
(ennå), men jeg ville ikke bli overrasket over å finne noen der, sannsynligvis en caetei-kompleks art som ligner A. sp. Crixas & Araguaia Red-face fra den nærliggende Rio Araguaia.
Jeg kan tenke meg at arten du har er A. sp. Xingu (red-lobes) siden dette er den eneste Xinguarten som er ofte finnes i hobbyen. Du bør være i stand til å avle i blødt, litt surt vann uten store problemer.
Postet 18.11.12 kl 22:05
Endret: 18.11.12 kl 22:07
Tusen takk Linda. Etter dette er du vel interessert i ansettelsens kontrakt? Kan nok ta med noe av dette som er mest interessant i en artikkel. Ser av innlegget at dette er svar på et spørsmål, så da er det å ta ut det som da vil være relevant.
Det som gjør at jeg har blitt så fascinert av disse xinguene er deres farger og mønstre, måten de opptrer som foreldre og pleier sammen, at det ser ut til at de er greie å drette (iallefall så langt) og hvordan dem vokter yngler. I tillegg skiller disse seg ut i mønster, spesielt hannene med sitt mønster av sorte prikker.
De er ikke farge sterke som mange andre apistoer, heller ikke store, men di har bare falt til mitt hjerte og blitt "gode følgesvenner". En av di flotteste apistoene jeg har hatt noen gang, og er Tom evig takknemmelig for denne muligheten
Det som gjør at jeg har blitt så fascinert av disse xinguene er deres farger og mønstre, måten de opptrer som foreldre og pleier sammen, at det ser ut til at de er greie å drette (iallefall så langt) og hvordan dem vokter yngler. I tillegg skiller disse seg ut i mønster, spesielt hannene med sitt mønster av sorte prikker.
De er ikke farge sterke som mange andre apistoer, heller ikke store, men di har bare falt til mitt hjerte og blitt "gode følgesvenner". En av di flotteste apistoene jeg har hatt noen gang, og er Tom evig takknemmelig for denne muligheten
Postet 18.11.12 kl 22:47
Hva er det jeg ser?? Nei det er ikke mulig at jeg har fått dette til, det er bare ikke mulig!! Frem med lupe og frem med lykt. Ser inn i karet med lupa og slår på lykta. Jo da det er det, det er mulig, men nei det går da ikke ann at apisto egg er lagt uten at jeg har fått det med meg. Jaggu svømmer det en sverm yngler rundt i apistogramma elizabethae karet mitt!!! Det vil si at et nytt gull oppdrett er i ferd med å ta form. Milde himmel så glad jeg er. Dette er virkelig stort selv for meg. Den andre agassizii hua har også lagt egg, og det har jeg fått med meg.... Jippy!
Postet 19.11.12 kl 22:29
Postet 19.11.12 kl 22:36
Postet 19.11.12 kl 22:42