Turnips sin akvariedagbok (side 14)

...Nå hadde jeg akkurat skrevet et langt inlegg om alle de nye rekene mine, og akkurat da jeg skulle poste det forsvant det. Ååå!

Her kommer en kort gjengivelse:

I helgen fikk 55 kirsebærreker og 12 dvergtannkarper nye hjem, det gjorde at jeg hadde plass til litt nytt, og tømte dyrebutikken for sorte humlereker, sorte krystallreker + at en enslig liten rød krystallreke fulgte med hjem!

Rekene er ganske små enda, blir vel ca dobbelt så store som voksne i alle fall.

Her er noen bilder av de sorte krystallrekene, godt kamuflert i steinbakgrunnen.

Tar med et bilde av noen av de røde kirsebærrekene i 90-literen også, det er et eller annet med det karet (lysrøret?) som gjør at de lyser opp utrolig sterkt, de ser nesten selvlysende ut der de tripper rundt! Veldig kult, siden det meste av bakgrunn er sort og plantene veldig mørke. -Rekene på bilder er fortsatt unge, har akkurat fått egg i nakken for første gang. Når de vokser til blir rødfargen mye mørkere, og mer solid.
Nå har jeg jammen klart å forvirre meg selv litt her! Må sette meg litt mer inn i rekeverdenen forsto jeg da jeg skulle registrere de sorte krystallrekene mine. Skal jeg bruke profilen til de røde krystallrekene, Caridina cf. cantonensis "crystal red schrimp" når jeg registrerer de, denne:

eller Caridina cf. cantonensis "bee" :

?

Det jeg ikke har forstått er om bievarianten rett og slett er den sorte varianten av de røde krystallreken?

I tillegg, for å gjøre ting enda litt mer forvirrende for meg selv har jeg jo skaffet meg sorte/hvite humlereker:

Heldigvis er de trygt plassert i hver sine kar, men jeg må nok gjøre litt research her for å være sikker på at jeg har gitt de rette navn!
Små dramaer skjer stadig, og i går skjedde noe jeg ikke en gang har tenkt på at kunne være mulig. I 90-literen min har jeg filtrering bak bakgrunnen, og en en av disse plastrørene som følger med utvendige filtere sprer utstrømmen. Jeg har tettet enden på denne, så alt vannet slipper ut av de små hullene på plastrøret.

I går kikket jeg altså tilfeldigvis på dette røret, og hva så jeg, jo en liten pygmecory innerst i røret! Stakkars liten! Jeg stoppet straks pumpen, demonterte røret og slapp den ut, og den svømte normalt om enn noe forvirret ned til resten av stimen.

Jeg fant en liten sprekk ved innsuget til bakgrunnen der han må ha klart å klemme seg inn. Benyttet sjansen til å gjøre filteret innbrudds- og rekesikkert, og håper at den lille tassen klarer seg.

Utrolig at han har klart å bli sendt gjennom propellen i pumpehodet uten å bli drept! Dette er typet som følger med juwel-kar, et som pumper 1000 l i timen, om jeg husker rett.

Tok et bilde av tassen i full fart før jeg slapp ham ut, stakkras liten!
Har forsøkt å ta noen bilder av de nye rekene mine i dag, men det var ikke så lett, gitt... Atter en gang er det de nydelige kirsebærrekene som villig stiller opp når kameraet kommer frem.

Her en hunn med egg fra kjøkkenkaret. Det nærmeste jeg kom et godt bilde av humlerekene, var denne karen som var opptatt med å vaske rumpa. Ikke like flink til å posere, med andre ord

Så de første rekeynglene her i dag, de første i 63-literen kom i forrige uke.

Tror jeg må begynne å følge med på denne tråden oxo.
Galemor
Tror jeg må begynne å følge med på denne tråden oxo. :)

Du er hjertelig velkommen, Galemor

Blir mye rekebilder for tiden, her kommer noen flere fra 63-literen.

Amanorekene er virkelig noen fasinerende skapninger! De har masse personlighet, enormt med energi, og så er de litt humørsyke på hverandre. Jeg skal flytte de over i et av de større karene, for det er så mye fart på de at jeg synes 63-liter er i minste laget for de, faktisk!

Bilde 1: Kirsebærreker med egg. Dette er unge hunner som bærer egg for første gang. De har ikke fått den dyprøde fargen enda.

Bilde 2:Ung sort krystallreke

Bilde 3: Amanoreke og sort krystallreke

I går var ikke formen på topp da jeg sto opp, for å si det mildt, og da jeg hadde forsøkt å henge med et par timer på jobb skjønte jeg at det eneste fornuftige var å ta turen hjem og krype under dyna

Sjekket kontoen og så at jeg hadde fått lønning - og jeg som hadde store planer om en omfattende og variert shopperunde så snart den var på konto -nå satt jeg der med feber og verkende ledd og lurte på hva jeg skulle gjøre?

Noe dritt å bli syk akkurat nå da, og hva om jeg blir liggende noen dager, utrolig kjedelig å surre rundt hjemme uten alle de småtingene jeg hadde tenkt å kjøpe inn så jeg kan sette i gang med prosjektene jeg har pønsket ut!

Så jeg la en plan, fant ut at jeg nok orket å ta en liiiten tur innom dyrebutikken på veien hjem, hehe. Endte opp med en hunn til den enslige honngsloi-hannen min! Det var et veldig smart trekk, for nå når jeg er slapp og tiltaksløs kan jeg sitte i godstolen og se det nye paret flørte.

De likte hverandre instanly, og hannen min, som aldri har sett en hongsloi-dame før enda han er over et år gammel, viser seg så langt å være en ekte gentleman som ekskorterer damen runt i karet, viser henne potensielle huler, rister foran henne og brysker seg. Håper det fortsetter sånn, da blir det kanskje apisto-yngel i huset igjen! En stund siden nå.

Kjøpte også med med tre små algekuler som skal i 63-literen. Skal plukke ut det meste som er av planter der bortsett fra mosen. Har hatt litt ekstra hurtigvoksende planter oppi der i startfasen for at de skulle suge til seg evt. overskuddsnæring så ikke mosen skulle bli full av alger, og det har funket fint. Men nå tror jeg ikke det trengs lenger. Gleder meg veldig til å se hvordan det blir seende ut når jeg tar de ut, da begynner karet å nærme seg sånn det var planen at det skulle se ut.

I tillegg fikk jeg med meg en pakke gjødselkuler jeg trenger når jeg skal beplante 160-literen jeg nå endelig får på plass i helgen! Var jo egentlig planer om en 250-liter, men 160-liter er jo også flott!

Frossen artemia fikk jeg også med hjem, har vært tom for det en liten stund. Tror fiskene var veldig glade for artemiamiddag igjen!

Så har jeg klart å bestille så mye som fire nye mosearter! Gleder meg fryktelig til de kommer! I mens må jeg tenke ut en smart plan på hvor og hvordan de skal plasseres. Er ikke alltid bare-bare å ha flere mosearter i samme kar, man må jo passe på at ikke de bestemmer seg for å vokse innimellom hverandre, da blir det bare en stor ubestemmelig klase av alt sammen.

Snakker av erfaring her, var litt av et styr å sortere fra hverandre tre typer mose som tydeligvis trivdes veldig godt sammen.

Er fortsatt på jakt etter et bord til den nye 160-literen, den har målene 100x40x40 og jeg vil gjerne ha et bord, kommode eller skap å sette den på som passer akkurat. Nå er jeg lite mobil i dag, så søket foregår på nettet...

Hvis noen med et tilsvarende kar leser dette og har et godt råd til meg om et møbel (ikke akvariemøbel) som passer, så gi gjerne en lyd. Er mye å velge mellom, men vanskelig å finne noe som passer perfekt. Hadde vært fint om det hadde skap, siden jeg har utvendig pumpe.

Nei, nå er det tid for litt kaffe, tror jeg. Ikke at det blir noe mer futt i meg av den grunn, men kaffe er jo godt, da *glise* -Sjokoladekaffe er det forresten, skulle bare mangle når man er syk
Grattis med nytt kar i hus! Har du funnet et bord til den? Må holde oss oppdattert vettu

Jeg sitter å manner meg opp til å begynne med vannbytte. Jeg var på Opeth konsert i går og er litt sliten i dag. Jeg kjørte så det ble med clausthaler og vann, men halsen er sår etter synging, nakken er øm etter banging og beina griner etter 2 timer! hopping på betonggulv (selv om jeg fikk med veldig konfortable og fornuftige sko). Mikael Åkerfeldt var i storform i går, vitset og laget liv.

Så å bære 120 liter vann ned og opp på loftet frister ikke heeeelt nå, men det må til. Heldigvis har vi hatt vett nok til å plassere det største karet i stuen slik at det ikke blir så mye styr med de 100 literne som skal ut av det karet.
Takk! Her er det! Første bildene, hehe. Karet -har en liten jobb å gjøre før det er oppe å går, ja. Det er halvfullt med rådasand, den må jeg få ut siden jeg skal ha resten av den gamle biltemasanden jeg har stående oppi. Ellers ser det ikke så galt ut

Lystoppen ser veldig fin ut, dekkglassene (todelt) ligger oppå på bildet.

Har ikke funnet bord enda, nei. Jeg er visst helt handlingslammet på det området. Er jo bare det som mangler nå. Karet var 95 cm langt, ikke 100, så da har jeg plutselig kanskje andre mulige alternativer, men har ikke orket å ta runden gjennom ikeakatalogen og ørten nettsider enda en gang...

Synes det var lite å finne, skikkelig vanskelig dette!

Det fulgte med et solid hjemmesnekret bord til karet, og det kunne jeg ha brukt hadde det ikke vært for at det var for lavt. Karet skal stå ved spisebordet, og det må være litt høyde på det.

Opeth, ja! Høres ut som en bra kveld Er fortsatt imponert over at du bærer så mye vann opp i andreetasjen. Men så er det jo faktisk en veldig praktisk form for trim da, du har i hvertfall en god motivasjon i at fiskene blir førnøyde med nytt vann. I stedet for å løfte vekter, for eksempel.

I løpet av dagen må jeg ta tak i og sortere alle mailene jeg har fått ang. annonsen på plantepakke som jeg satte inn. Det har jo tatt helt av! Kommer til å ta litt tid dette her, så håper folk er tålmodige...

Men først: lufte hundene! Viktig å ha prioriteringene i orden

Jippi x mange!

Blir bare en kort oppdatering dette, men mye morro har skjedd i det siste!
Jeg har fått meg et flott lekspar med L-144 (-hannen på bildet her). Det største paret av de 5 små jeg hadde fra før har flyttet til Anen, de tre andre til 180-literen.

Så har jeg endelig fått kjøpt meg et "akvariebord" til den nye 160-literen -en kommode jeg holder på å skru sammen as we speak. Måtte bare ha en pust i bakken.

Det samme måtte Louis (bildet) tror han helt mistet motet da han så hvor mange deler kommoden kom i (eller var det meg?). Han sloknet heller med matskålen ved sin side midt oppi alt sammen og har ikke rørt seg siden. Ikke mye hjelp å få fra den kanten!

Men jeg er optimist, har bare skuffene igjen nå. Dette blir så bra!

+ Jeg har fått gule reker!

Som sagt, mye bra har skjedd, og jeg har knapt fått tid til å sette meg ned å nyte alt. Men det kommer. Nå er det tilbake til arbeidet
Nå har det blitt liten tid til både akvarier og akvaforum i det siste. Men mye nytt har skjedd, så her kommer en kjapp oppsummering. Så får jeg heller håpe det blir litt ekstra tid i påsken til å oppgradere akvariene mine her inne osv.

-For en stund siden fikk jeg meg et voksent par med L-144. Hannen ligger nå med egg i hulen! Det har gått noen dager, så jeg venter spent på resultatet. De bor i 180-literen, og jeg har flyttet alle som kunne ønske seg et måltid malleyngel. Meningen er at de tre andre l-144 jeg har skal bo i 160-literen etter hvert.

-Jeg har byttet en haug med kirsebærreker i en flott stim med rødmunnstetra som går den nye 160-literen! De er kjempefine, og en stimfisk jeg alltid har ønsket meg. Her bor også hongsloi-paret nå, hunnen har funnet seg en bambushule hun liker og er knallgul, så jeg håper det skjer noe her snart.

I går kom jeg også hjem med 3 nye store smykketetra til stimen jeg allerede har, og 5 knøttsmå 1-1,5 cm pygmeguramier (!) Jeg har aldri hatt guramier før, men disse var så sjarmerende at jeg kunne ikke la være.

Og så den siste godbiten: glødelysdanio (danio choprae)! Utrolig flotte fisker! De hadde bare 7 i butikken dessverre, jeg kjøpte alle og skulle ha de i 90-literen. Men da jeg kom hjem var pumpen der stoppet Fant en kjempestor sandsnegle i impelleren, som hadde stoppet den helt. Vet ikke hvor lenge den har stått, så glødelyktene må feriere i 160-literen mens jeg skifter masse vann og sjekker 90-literen nøye... Men for noen flotte fisk! Selv rødmunnstetraene blekner i forhold.

Har fått meg noen spennende nye arter mose i det siste også. Litt rusten på navnene men; den ene kjøpte jeg som påfuglmose, ser ut til å bli mørk i fargen og ganske kraftig. Tror den blir fin!

Har også skaffet meg pellia, stjernemose og et par andre typer jeg ikke husker navnene på akkurat nå. + Noen spennende javabregne-liknende planter.

Puh! Det var det jeg husker så langt. Legger ved et bilde av tilveksten hos kirsebærrekene, noen dager etter jeg hadde plukket 40 voksne reker ut av karet.
...Det var visst allerede egg i hulen til A.hongsloiene! Mindre en 12 timer tok det fra de ble flyttet og til de la egg. Tok en kikk med lommelykt i taket på bambushulen og der henger det 50+ store egg (til å komme fra den lille hunnen)!

Hunnen passer på. Hannen ser heller sliten ut og svømmer rundt uten mål og mening. Han som har slitt så lenge med å få dama til å like ham, og når han endelig klarer det så er det over på en natt

Sjansene er vel små for at de klarer seg oppi der med alle rødmunnene, men morro er det allikevel!
turnips
-For en stund siden fikk jeg meg et voksent par med L-144. Hannen ligger nå med egg i hulen! Det har gått noen dager, så jeg venter spent på resultatet. De bor i 180-literen, og jeg har flyttet alle som kunne ønske seg et måltid malleyngel. Meningen er at de tre andre l-144 jeg har skal bo i 160-literen etter hvert.

Så bra at det har kommet egg igjen, det var koselig at de fortsetter med dette. Sånn ca hver 4. uke er rutinen, de er i "gjenge" igjen! Supert! Store kull leverer hunnen også. :o)
Bettina
Så bra at det har kommet egg igjen, det var koselig at de fortsetter med dette. Sånn ca hver 4. uke er rutinen, de er i "gjenge" igjen! Supert! Store kull leverer hunnen også. :o)

Heisan Bettina! -Ja jeg er veldig spent nå. Etter litt fundering lot jeg de til slutt bo i 180-literen, for den er så godt innkjørt og så full av røtter, alger, platner og gjemmesteder at jeg vil tro noen yngel kan ha en sjanse til å vokse opp der? Av fisk som bor der nå er det ingen som vil spise de vil jeg tro. Når de ikke engang gidder spise rekeyngel tviler jeg på at de spiser malleyngel.

Hvor mange dager pleier det å gå før yngelen kommer ut av hulen? Jeg har selvfølgelig klart å glemme hvilken dag eggene ble lagt, (men har tenkt å lete frem en gammel mail med datoen).

Jeg er superspent, og håper dette går bra! Godt å vite at dette er et produktivt og erfarent par dette Og særlig hannen er jo superflott med sine enorme barter!
turnips
[QUOTE=Bettina] Så bra at det har kommet egg igjen, det var koselig at de fortsetter med dette. Sånn ca hver 4. uke er rutinen, de er i "gjenge" igjen! Supert! Store kull leverer hunnen også. :o)

Heisan Bettina! -Ja jeg er veldig spent nå. Etter litt fundering lot jeg de til slutt bo i 180-literen, for den er så godt innkjørt og så full av røtter, alger, platner og gjemmesteder at jeg vil tro noen yngel kan ha en sjanse til å vokse opp der? Av fisk som bor der nå er det ingen som vil spise de vil jeg tro. Når de ikke engang gidder spise rekeyngel tviler jeg på at de spiser malleyngel.

Hvor mange dager pleier det å gå før yngelen kommer ut av hulen? Jeg har selvfølgelig klart å glemme hvilken dag eggene ble lagt, (men har tenkt å lete frem en gammel mail med datoen).

Jeg er superspent, og håper dette går bra! Godt å vite at dette er et produktivt og erfarent par dette Og særlig hannen er jo superflott med sine enorme barter!

Tja, han passer på de veldig godt har gjort hos meg, tipper på rundt en drøy uke.....eller opp mot 10 dager....kan nok variere litt, men hvor mange ganger dette paret har lagt egg, har jeg ikke tellingen på. det er mange ;o)
Hos meg har de vært i kar sammen med Limia nigrofasciata og Xiphopohorus montezumae, og har har overlevd disse artene, bor faktisk en god gjeng der ennå fra siste kullet jeg fikk. Tror utvendige pumper kan likeså være en fiende, plukker mye yngel fra pumpen. Har du utvendig pumpe, bør du kanskje ha noe rundt innsugsristen.
Blir spennende med malleyngelen! Jeg er bortom og kikker hele tiden, håper de kommer ut av hulen i løpet av påsken!

Har fått tatt noen bilder av apistogramma-paret mitt etter at de la egg: Her er bilde av paret, et av hunnen og et det man kan skimte de røde eggene med lys tupp i taket på bambushulen.
Noen har det med å være tidlig ute, men her har vi vel en liten kar som er lovlig tidlig ute på vift? Mulig faren har vært litt for ivrig når han rengjør hulen, og rett og slett feiet ut en av ynglene. Jeg har i alle fall sikret filteret så ingen små havner inni der. Får håpe den lille på bildet klarer seg i den store verden, han har i alle fall med seg en god nistepakke! Så får jeg håpe den stolte far klarer å holde resten inne i hulen en stund til...
Yes, ny feriedag, nye muligheter Vi er hjemme i påsken og pusser opp, men samtidig er det satt av tid til akvariepusling. Jeg lider av et langvarig anfall av ubestemmlighet for tiden, dermed blir det litt frem og tilbake for meg (og fiskene).

Kjøpte meg jo en fantastisk stim med rødmunnstetra for litt siden. Har "alltid" ønsket meg det, men det har aldri passet helt. Men nå var tiden kommet, de ville passe perfekt i den nye 160-literen min tenkte jeg. Jeg fikk de i hus, og nå har jeg jammen ombestemt meg! De er minst like fine som jeg håpet, ikke noe galt i det, men jeg har jo liksom en visjon om hvordan karet skal bli seende ut, og her var det bare noe som ikke stemte...

Så da har jeg faktisk allerede solgt de igjen... De blir hentet i morgen, så får vi se hvem som flytter inn når de er borte. Jeg har jo plutselig 4 stimer med forskjellige nannostomuser -stor og små smykketetrastimene som jeg har hatt lenge, men som har blitt litt større i det siste, -og så to nye, en med snåle Nannostomus eques og en stim med 10 stk bittesmå som skal være smykketetra men som nok ikke er det- spennende å se hva de ender opp som når de blir litt større enn synåler.

Med på lasset fra forrige besøk i dyrebytikken fulgte også en liten tetra av ukjent art- så den var eneste av sitt slag i akvariet i butikken, men det var jo ikke meningen at den skulle bli med meg hjem... Den er veldig liten så den er kanskje ikke helt farget ut enda, den har en stripe langs hele kroppen som lyser metallic lyseblå/grønn/gull alt etter lysforhold. Skal prøve å finne ut hva slags type det er så kanskje noen med en stim vil ha den lille tassen. Her i hus blir den jo eneste tetra fremover, og det er sikkert ikke så morsomt...

L144-far holder fortsatt de små i hulen, mens A.hongsloiene har spist opp eggene sine. Moren var nok ung og uansvarlig, hun var ikke alt for interessert i å passe på. Får håpe litt trening gjør susen!
I går ble stimen med rødmunnstetra hentet, og med en gang de var ute av karet igjen kan jeg fornøyd slå fast at jeg gjorde det rette. Rart med det, så lenge og så mye jeg har ønsket meg en stim med rødmunn, og så når jeg endelig fikk de så viste det seg at det var ikke det jeg ville ha allikevel...

Nå vet jeg i alle fall det!

Sitter og sorterer litt bilder før jeg skal overføre de til en ekstern harddisk. Er mye som kan kastes før den tid. Tok bilde av denne sandsneglen for en stund siden, jeg har ørtenhundre ensfargete grå (som den lille til høyre på bildet), og så denne ene med mønster som jeg ser med jevne mellomrom. Sist for et par dager siden da jeg plukket den ut av det utvendlige filteret i 180-literen.

Sliter med å huske hva jeg har lagt ut bilder av tidligere, mulig disse allerede er på plass? Uansett en dag skjedde det som bare måtte komme, jeg hadde skjøvet armaturet på 160-literen bakover og tatt av det fremste dekkglasset for å fikse oe oppi karet. Turnips ville opp og legge seg på sin vante plass, og hoppet fra spisebordet og PLASK! Rett oppi karet!

Hun var ute igjen i utrolig tempo, det var vann over alt i rommet, og bildene jeg har tatt av henne her er tatt etter at hun kom ut igjen av hulen til hunden min der hun satt flau og tørket seg febrlsk en lang stund.

Senere på kvelden var hun tilbake på favorittplassen oppå akvariet.
Må ikke gjøre sånt vet du ,stakkers pusen
Tilfeldig bekjentskap
© haaken
Reklame for plussmedlemskap