Sessas akvarietråd (side 14)

Har kjøpt 5 søte platyer i dag, 4 hunner og 1 hann. Her er bilder av de. Hannen ville ikke bli med på bilde. Det ville nå heller ikke hunnene, så det ble en hel serie med dårlige bilder. Klarte å få redigert noen.

[External Image][External Image][External Image]
Og så et bilde av karet.

først 12 februar, og så i dag, det gror fint [External Image][External Image]
Det er et skikkelig fint kar du har altså, plantene dine er kjempefine, store og fyldige! og de røttene godt plassert.
Gratulere med Platy!! Fine farger :0)
Og karet ditt er blitt så fint!! *kikker bort på mitt eget* Og gremmes over den dårlige planteveksten.

Har lekt meg med malekosten, og laget noen bakgrunner, utvendige på papp. 128 literen ser ganske så shabby ut nå, plantene vissner, og fiskene driter noe helt sykt ( finner ingen pen måte å si det på , tror det er ansistrusene. Nå er eg lei av å se på dette, så det karet skal tømmes, slamsuges skikkelig, og så skal jeg sette på en ny bakgrunn.

kan ikke forstå helt hvorfor plantene vissner heller, for vannverdiene er helt som de skal. Fiskene trives. Men plantene blir gule og visne, sverdplantene er blitt hullet, og gjennomsiktige i endene. Ser rett og slett tragisk ut.

Har kjøpt nye planter i dag, så håper jeg disse vil hjelpe på. fikk ikke tak i sverdplanter denne gangen. kjøpte 2 bacopa, 2 valisinera et eller ennet, og 2 ukjent .

Her er bakgrunnene

OI!! Dette blir STILIG!!
Gleder meg til du har fått den på plass, for du knipser vell ett bilde og deler med oss?? :0)

Jepp, skal dele men ikke før på søndag. Er spent selv. Ser ok ut slik jeg ser det selv, og håper det blir enda bedre med de nye plantene- Skal prøve å huske å ta bilde før opprenskingen også.
Hullete sverdplanter ? Da er det noen maller som tygger godt på dem.
Hva slags lys har du siden plantene visner ?
Det bor to ansistrushanner der, kan hende det er de som tygger.
Husker ikke hva rørene heter nå, men de ble kjøpt på tropehagen zoo. for under ett år siden.

Irriterer meg dette, for jeg har hatt super vekst i det karet før.
Er ikke flink med planter selv men har snappet om at noen planter kan ha kjemisk krigføring om de står for nærme hverandre.
OI ! hehe , kanskje direkte krigssone i karet mitt da ! ,,

Nei, dette må jeg finne ut av. synd det er så komplisert å tilsette co2.
Hahaha, ja, tenkte også å prøve meg på co2 men kom fra til samme konklusjon. prøvde å lese meg fram på sånne lettvinte co2 for dummies artikler og greier, og spesielt de som er hjemmelaga - de hjemmelaga virket enkle nok - men jeg kommer til å kløne det til med vedlikehold og slikt - og dette med at ph ellernoe skal hoppe og herje om natten ellernoe?? skjønner ingenting, og tør ikke prøve om det ender med massedød!
Hehe forstår ikke bæret jeg heller ! Og så må man jo til å måle andre verdier enn de jeg alt har satt meg inn i. Nei, får nok heller sjekke at lysrørene er gode nok, og så skal jeg bruke sølvtape til å lage bedre reflektorer bak lysrørene. Det + god plantegjødning må vel hjelpe. Håper jeg. Rart at ting ikke funker der, men veldig bra i 160 literen. Glemte foresten å koble fra luftesteinen før jeg resite bort før helgen, litt dumt for jeg tenkte å teste ut om plantene vokser merkbart saktere når den er på, i forhold til av. Det sies jo at luftestein lufter ut co2 som plantene liker.

Nå har jeg ingen slik i 128 literen, så det kan ikke være det som er årsak til at det ikke gror så bra lenger.
Hahaha uff ja, jeg har absolutt aldri vært god i naturfag/kjemi, jeg klarer ikke "forstå" de mentale bildene jeg danner av alt det så det blir bare rot. - det eneste jeg klarer å skjønne med for eks ph/kh, gh og nitritt er hva jeg skal "se etter" - hva er ille, hva er ok osv, hahaha. uff. synd, for det er jo interessant :P

men jeg blir så fristet når jeg ser de styrer med sånn gjæring i brusflaske og alminnelig brusestein... er så nyskjerrig på effekten
Ok, her kommer bilder fra 128 literen. Slamsugde og tømte halve karet. Rensket plantene, og satte dem ned sammen med nye, og endret samtidig på oppsettet. Det ble iallefall litt bedre.

Bilde 1 er før jeg gjorde noe
Bilde 2 er en av de vissne plantene
Bilde 3 er sanden etter slamsuging, enda ikke ren.[External Image][External Image][External Image]
Bilde 1 er nytt oppsett, uten bakgrunn
Bilde 2 er nytt oppsett med bakgrunn.

Håper nå disse plantene gror til, hadde i flytende gjødning også.[External Image][External Image]
Det der ble kjempeflott! Hvilken type vallisnera er det der? Den ser stor ut! Vi kan ha kappløp, har også plantet, haha. men mine er ikke av den største typen. Det ser bra ut ihvertfall, tro når det gror seg skikkelig til! :'D
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap