Lisbeth sine småfisk :) (side 14)

Lisbeth
Den sykdommen utvikler seg jo veldig raskt så det irriterte meg at jeg ikke fikk hatt i medisin noen timer før. men det går nok bra, var kanskje 3 prikker jeg kunne se på hver fisk.

Takk for at du skrev dette. Det fikk meg til å slutte å dvele og spekulere. Så nå blir det full fiskedoping. Ikke EPO, men ESHA Exit/2000 combo.
Lisbeth
Dumt at jeg ikke kan gi mat mens kuren med esha exit går, det passet litt dårlig. Var veldig hypp på å få Werneriene til å spise nå...

Hvor har du dette fra?
Tor Bristol driver Tropefisk, og nettsiden AquaBristol er Tors private hjemmeside, så de to henger i hop

Lisbeth
Fant en [URLBLOCK1] som tydeligvis har tenkt å oversette bruksanvisningene for esha til norsk. Vet ikke hvor lenge siden denne siden ble påbegynt, men foreløpig er det kun esha 2000 som er oversatt. Godt tiltak i allefall, spesielt hvis det kommer mer på denne siden. Se der ja, Tropefisk [URLBLOCK2]til produktomtale på akvaforum, av [URLBLOCK3]Så bra da, søkefunksjonen er nede på akvaforum så den hadde jeg kommet til å brukt litt tid på å finne ;)
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Da digger du den lille fisken. Her finner jeg nok infoen som er å finne om denne fisken -glad jeg fant og glad det finnes sprø folk der ute ;)


Kommer nok til å digge denne lille fisken du også. En klar kandidat når jeg skal lage "Mitt Oceania". Og det skulle ikke forundre meg om det er nettopp denne arten som får deg til å prøve på et oppdrett. Bernd har jo oppskriften. En liten utfordring ved oppdrett opphøyer bare gleden ved å lykkes desto mer.

Etter endret: Threadfinmania!!! der har du diagnosen.


he he, og stor utfordring med å skaffe liten nok mat til yngelen. Skumleste bare, men nyklekket artemia var til og med for stort

Kult at du også vil ha disse. Kan love deg at det er ingen kjedelig stimfisk!
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Dumt at jeg ikke kan gi mat mens kuren med esha exit går, det passet litt dårlig. Var veldig hypp på å få Werneriene til å spise nå...

Hvor har du dette fra?

Søren heller, finner ikke igjen der jeg leste det. Gått igjennom en del info om kuren i dag og kom over det da. Kanskje noe jeg lenket til deg i din tråd?

Mener du jeg bare kan mate? Jeg gjorde det forrige gang jeg hadde prikker, men da kjørte jeg kun varmekur. Hvor har jeg fått det fra at jeg ikke kan mate med medisin...
mona o
Tor Bristol driver Tropefisk, og nettsiden AquaBristol er Tors private hjemmeside, så de to henger i hop ;) [QUOTE=Lisbeth]Fant en [URLBLOCK1] som tydeligvis har tenkt å oversette bruksanvisningene for esha til norsk. Vet ikke hvor lenge siden denne siden ble påbegynt, men foreløpig er det kun esha 2000 som er oversatt. Godt tiltak i allefall, spesielt hvis det kommer mer på denne siden. Se der ja, Tropefisk [URLBLOCK2]til produktomtale på akvaforum, av [URLBLOCK3]Så bra da, søkefunksjonen er nede på akvaforum så den hadde jeg kommet til å brukt litt tid på å finne ;)


Hmm? Det er produktomtalen av Frank Angell som er lenket direkte fra Tropefisk. Misforsto jeg noe nå?
Lisbeth
Hvor har jeg fått det fra at jeg ikke kan mate med medisin...

Ja, hvor har du dette fra? Jeg har "liksom" ikke sett noe om akkurat dette.

Jeg har heldigvis foret mine sykefisker før jeg dopa dem, men vanskelig å hindre yngel fra å beite gugg og infusorier. Og dessuten er det litt brutalt å tvinge ganske fersk yngel til 3 dagers faste.
En del medisiner ødelegger filterbakteriene og det er da ikke anbefalt å mate fiskene siden det fører til økt belastning. Esha sine medisiner er derimot snille mot filteret så jeg vil tro at mating ikke er noe problem. Så sant fiskene vil spise selvfølgelig
Så lenge de syke fiskene viser appetitt, er det bare å fôre. Ingen grunn til å berøve dem energitilskudd så lenge de har lyst på mat! De trenger energi og mat for å bekjempe sykdommen, så å tvinge dem til å faste når de har appetitt er bare tull (min personlige mening, det siste der, hehe).

Det du har lest, er sikkert noen som har luftet sine personlige oppfatninger om temaet en gang. Noen mennesker mener ditt, andre mener datt. Det er altså langt i fra noe faktum, kun en personlig mening.

Jeg tror man skal følge fiskenes tilstand når det gjelder det der, og vurdere fôring/ikke fôring fra tilfelle til tilfelle:
Spiser de, så mater man.
Er de såpass redusert og syke at de ikke orker mat, lar man være, for fôret vil bare forurense om det blir liggende uspist.
Flott da fortsetter jeg å gi fiskene mat. De har bare prikker, er ikke svekket på noen måte

Hadde besøk av Humunukuapuaa i kveld. Forresten Humunukuapuaa, nå som jeg vet hva du egentlig heter, kan jeg bruke det på forumet? Det var jo så kort og greit i forhold til "Humunukuapuaa "

Vi byttet litt planter og sånn og jeg fikk en kultur av microorm! Vi teste-matet og det gikk selvfølgelig rett ned på Werneriene mine. Humunukuapuaa tok en titt på artemiaklekkeriet mitt og der oppdaget vi at det VRIMLET av små artemia. SÅ kult da, jeg har for første gang klekket artemia! GØY! Vi ga litt av det også til werneriene og det gikk jo også ned på høykant. Er virkelig kult å ha fått i hus 2 forskjellige typer levendefor. Må ut å shoppe litt greier i morra, pipette eller sprøyte til artemiasanking og pensel til ormesanking + et lite kar til artemiane jeg skal prøve å fore opp.

Kjeften (he he) gikk i ett på Humunukuapuaa og jeg fikk masse lure tips og råd. veldig hyggelig
Fin fisk har alltid trivelige eiere, det slår aldri feil.

Lisbeth
Forresten Humunukuapuaa, nå som jeg vet hva du egentlig heter, kan jeg bruke det på forumet? Det var jo så kort og greit i forhold til "Humunukuapuaa " ;)

Skogen er full av bjørner og plutselig dukker det opp flere på en gang og da blir det fort vanskelig å holde orden på ting, så fint om vi holder det til bruk på privaten.
Du får heller skrive det du gidder eller husker i farta, f.eks. Hunumuku. Regner ikke med at så mange kommer til å lage hermenick.

Ellers må jeg si at karene dine var veldig fine, og dine Trichopsis schalleri, Trestripet knurregurami , var utrolig fine og fargesterke. Mye finere enn noen i AF-basen. Og det var utrolig kult å se "Kuhliene ligge å kule'n i hver sin kule" LIVE. Glemmer ikke det akvascapet så lett og det blir sikkert enda kuhliere når "palmebushen" i bakgrunnen får etablert seg fullt ut.

Og takk for alle plantene, mangfoldet her økte betraktelig.
Jeg glemte å spørre deg hvor lang tid den lille C. crispulata "balansea" brukte på å vokse til den størrelsen den har nå. Vokser den relativt sakte i karet ditt?
Da blir det nok Humunu! Jo kortere jo bedre

Du den planta har jeg ikke akkurat tatt tida på, men den kom ganske raskt når den titta opp av hullet på rota. Tror ikke det er så gærnt hvis jeg sier 3-4 uker..

Forresten etter at du hadde gått kjente jeg at det var godt å for en gangs skyld få prate litt fisk og stæsj. Jeg kjenner ingen som bryr seg om dette, kun på forumet. Min samboer var veldig opptatt av det første karet, vi satt lange stunder foran det og suderte/pratet fisk. Han var mer enn villig til å farte rundt i butikker sammen med meg etter ny fisk. Men jeg tror det har blitt for mye for han nå he he. Det skjønner jeg godt. Jeg gidder feks ikke sitte på hemsen og følge med på musikkprosjektene hans. Bra man har forskjellige interesser!

Venninna mi hadde akvarie for mange år siden og henne fikk jeg også tvunget til å sitte å se på akvariene mine når hun kom på besøk. Men nå ser hun kjapt på dem og setter seg i soffan. He he, har nok blitt for mye for henne også -sukk, så da sitter jeg der aleine da
Lisbeth
Forresten etter at du hadde gått kjente jeg at det var godt å for en gangs skyld få prate litt fisk og stæsj. Jeg kjenner ingen som bryr seg om dette, kun på forumet.

Ja, fint med fiskepreik. Jeg tar gjerne helt av når jeg får anledningen. Fant ut at en forbindelse jeg var i møte med i dag har noen tetraer gående, så da ble det seff fiskepreik til kaffen.

Du som til og med er meldem i OAK burde jo gå på møter, der treffer du jo nettopp trivelige akvarister som liker fisk og å snakke om det. Hvis du i tillegg timer luking i karene dine ifbm. møtene er jeg sikker på at det settes pris på at du tar med planter til auksjonen.
Jeg har bare vært på "besøk" på de siste par OAK-møtene, men ambassaderer gjerne, da jeg vet at de gjerne vil at de aktive akvaristene ikke bare skal være aktive foran karene sine den første torsdagen i måneden.

Den planta lurte jeg på om kunne være en kandidat for et miniatyrkar i mer enn par uker. Ellers lurer jeg på hva den fintrådete mosen er for noe? Altså ikke javamosen eller pelliaen?
Det sitter nok litt alger i mosen og windeløv. Hvis den er veldig tynn trådete, mørk grønn?
Den kan du lese om fra innlegg nr. 5. Helt harmløs og vokser ikke særlig raskt. Hvis det er lysegrønne fjoner er det nok riccia. Den riccian som er fra det karet du fikk planter fra har jeg egentlig vært litt usikker på om er riccia for den er tynnere i "greinene" enn den jeg feks har i kuhliikaret. Så jeg skal ikke si 100%...
Fine innredet kar du har, flott plassering av planter
Lisbeth
Hvis det er lysegrønne fjoner er det nok riccia. Den riccian som er fra det karet du fikk planter fra har jeg egentlig vært [I]litt[/I] usikker på om er riccia for den er tynnere i "greinene" enn den jeg feks har i kuhliikaret. Så jeg skal ikke si 100%...

Jeg har liksom vanlig riccia og dette er ikke det samme, så her må det spekuleres litt i alternativer. Kan det f.eks. være Riccia sp. 'Dwarf'?
Humunukuapuaa
Jeg har liksom vanlig riccia og dette er ikke det samme, så her må det spekuleres litt i alternativer. Kan det f.eks. være [URLBLOCK1]?


Kanskje det, jeg tør ikke si. Den dukka opp i pellian min etter å ha fått noen avleggere av noe annet og har aldri prøvd å finne ut hva det er...
Kjetil Hagen
Fine innredet kar du har, flott plassering av planter


Takk, alltid hyggelig med tilbakemeldinger
I helgen var jeg ferdig med 3 dagers kur med esha exit i karantenekaret, byttet halvparten med vann på siste kurdag. Men jeg så i går at det fortsatt var antydning til prikker hos noen få I. Werneri så jeg hadde i en dose til. Får se hvordan de ser ut i dag. Har heldigvis ikke mistet en eneste fisk ennå

Flyndrene har begynt å bli mere husvarme, nå ligger de ofte oppå sanda og slapper av. Blir bevegelse i dem når jeg mater fiskene, men kan ikke se at de spiser liksom.. har i en dært mat ekstra når lyset slukkes, men ser jo ikke om de spiser da heller. Ikke klarer jeg å se magen deres heller så jeg ser om de har fått i seg noe.. Litt nervepirrende dette, jeg ønsker virkelig ikke at de skal lide og sulte i hjel

Coryene er jo kjappe med bartene sine når det kommer mat på bunnen, er nok ikke sikkert flyndrene er raske nok før maten er spist opp av de. Blir jo enda værre når de flytter over til 250L, da blir det 11 coryer og et par veldig glupske ancistrus som spiser fra bunnen. Huff, nei, spørs om det var så lurt dette impulskjøpet mitt...

Tanken som slår meg er at hvis flyndrene fortsatt lever etter at karantenetiden er over og fiskene skal flyttes over til 250 literen, er å holde dem igjen alene i karantenekaret. Da har jeg bedre mulighet for å studere at de faktisk spiser uten andre bunnfisk i matfatet. Jeg får se..
Lisbeth
Litt nervepirrende dette, jeg ønsker virkelig ikke at de skal lide og sulte i hjel :(


Hvis du har fått kjøpt "hestesprøyte" så kan du sette på en slangebit og bruke dette til å plassere fôret i nærheten av flyndrene. Hvis de ikke blir skræmt da.
Kan gjøres med både er opptint frossenfor og bløtlagt tørrfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap