Marens akvarieverden (side 14)

Da er pumpa renset og Aquasafe i hus Det er alltid mosomt å rengjøre ting når man ser resultater Den var nok ganske skitten ja! Tusen takk for detaljehjelpa ElinH! Alltid greit å vita at man gjør det helt riktig, så den var super!

Når det gjelder vannbytte fremover med aquasafe så lurer jeg på om jeg kan bruke en vanlig balje i stede for vindunk? Europris er jo stengt, men jeg har en 50l(!) dunk fra IKEA som kansje duger i mellomtida? Jeg vet ikke helt hvordan en vindunk ser ut...
Det jeg alltid har lurt på er hvordan folk få vannet fra bøtta og oppi karet! Ser for meg mange forskjellige morsomme situasjoner der;D Jeg har selv tenkt på hvordan jeg skal gjøre det. Iom at jeg er funksjonshemmet så har jeg jo en del hjelpemidler som kan komme til nytte! Da tenker jeg på å bruke "hevert"-metoden. Personløfter kan jo løfte bøtta f.eks.!

Jeg har ei skikkelig kraftig luftpumpe med 2 utganger som egentlig er for sterk til å bli brukt til noe, kan komme til nytte her
Jeg tror ikke tempraturen i oppbevaringa blir like høy som i akvariene. Regner med at vannet som blir lagret blir ca 24grader mens karene kan være mellom 25-27 grader.
Jeg har jo disse varmekolbene som jeg brukte før liggende i boden. Kanskje det kan være greit å bruke de foreløbig!?!
Jeg kunne tenke meg et vannbytte i kveld, men da må det bli på den gamledagse måten....
Jeg satt ved akvariet og prøvde å knipse noen bilder, men Sterbaiene vil ikke vise seg så godt i dag. Rekene er veldig morsomme! Redd er de i alle fall ikke. Lurer på om jeg skal bestille flere... Glassene er som vanlig skitne etter mye fikling med pumpa.

[External Image]


[External Image]

Det er et par av Sterbaiene som har funnet ett hull i rota som de har tatt i bruk Jeg skal skifte rot etter hvert for jeg synes ikke denne duger nok.
[External Image]
[External Image]

[External Image]

Jeg fikk tidligere en link fra ElingH til ett nytt klekkeri. Den ble satt i drift i går natt, så jeg er veldig spent, men er nesten sikker på bra resultat! Takk Elin! Jeg kan vel ikke legge skjul på hvilken brus jeg liker best..
[External Image]
Så flott at impeller-rensen hjalp!

Og sånn til opplysning: mine artemiaklekkerier er laget av pepsi max flasker. Lurer på hvorfor..

Apropos artemiaklekkeri, ja.. jeg må vel snart sette igang et klekkeri eller to igjen

De sterbaiene er bare lekre altså. Det blir nok en tur ut for å se om det er noen å oppdrive rundt her over helga. Hvis jeg får tid hvert fall

Den 50 liters balja funker nok helt greit! Jeg har så vid balje at jeg kan legge hele bøtta oppi og la den fylles. Vindunkene er som regel på 30 liter, men høye og smale. Der bruker jeg faktisk et litersmål til å fylle bøtta. Jeg har ikke veldig mye high-tech utstyr hehe.
Ja, det er skikkelig spennende med disse C 140-yngelet!! Håper de klarer seg alle 19stk! Det blir vel litt yngel på C. metae også
Gleder meg til C. 140 altså!

Skal si du virkelig har mye yngel! Må jo være en heltidsjobb!?! Det er veldig morro å følge med, og du tar jo så utrolig bra bilder! C. 140-yngelet er i riktige hender i alle fall med den kunnskap og erfaring du har!
Håper det blir yngel på meg en gang også, men akkurat nå virker det ganske fjærnt:/

Jeg øver meg (om man kan si det) på guppy yngel Egentlig ikke noe øving for det går jo av seg selv! Må bare passe på å före de og skifte kar hver dag eller hver 2. dag da jeg bruker plastkar uten sand. De er vel 4 uker nå så jeg ser at de begynner å få formen som en guppy (utseende). Den ene har fått en liten rødfarge også Jeg har 4 stk. Men som sagts så er ikke dette akkurat Cory-yngel!

Nå har jeg bare hatt C. Sterbai ei lita uke, men de virker som noen hærlige coryer! I begynnelsen var de ikke noe sky i det hele tatt, men har trukket seg litt mer tilbake etter hvert. Tror det er mest for å hvile for de er svært aktive til tider og er i den fremste delen i karet og roter med bartene sine

Nå er de ca 4cm store, så det at de kan bli over 6 er ganske utrolig! Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke kjønn jeg har... de er skjeldent frem samtidig hele gruppa, så det er litt vanskelig å holde styr på hvem som er hvem i et så lite kar
Men pene er de, ingen tvil om det!! Jeg har jo sett bildene på fiskebasen, men trodde ikke de kom til å være like fine som på bildene der. Der tok jeg feil!

Det hadde vært gøy om du fikk tak i disse over helga om ikke C. 140 og C. metae tar all din tid;D
Heldagsjobb får det aldri blitt, jeg har noe annet som fungerer som det Hehe. Men joda, klart det blir mye jobb når det blir så mye yngel. Spesielt siden jeg ikke har så mange kar å fordele de utover på. Da blir det mye vannbytter.

Metaeegg har jeg ikke plukket. Disse leker jevnt og trutt og det vil nok bli sjanser igjen senere. Det er fristende, men jeg kan bare ikke nå. Har jo uansett en gruppe ungfisk gående her med metae

Det har forresten blitt 20 C140! En liten "atpåklatt" så dagens lys i kveld, noen timer etter sine søsken.

Kjønnsforskjell kommer nok tydeligere frem etter hvert, det er enklere å se når de har fått god fóring en stund
Grattis med yngel nr 20!! Du får ta godt var på disse små!! Regner med det er mange på venteliste

Hvor gamle tror du C. Sterbaiene jeg har kan være? De ser liksom så store ut, men jeg vet jo det er mye igjen å vokse! De er bare så utrolig pene og jeg liker så godt måten de svæmmer eller flyver rundt i vannet De er spesiell fine når det er forskjellige lyssammensetninger og fargene til mønsteret blir utrolig vakre! De virker så vennlig mot alle og tar vare på hverandre! Skulle nesten tro de ble klekket på samme plass og var søsken
Omtrent håpløst å gjette alder på de. En ting er at det går fort frem til 2,5 cm og deretter snegler det seg avgårde i månedsvis. Deretter kommer jo faktorer som tilgang på mat, hvor mye og hvor ofte, og hva slags mat, hvor trangt de har gått osv.

Likevel, dine høres såpass store ut at jeg kan gjette på rundt 1 år? Ren gjettekonkurranse egentlig. Uansett ingen fare, corydoras kan fint bli 40 år gamle Kan si det slik at vi har skaffet oss venner for livet hehe.
Da har egentlig ikke alderen noe å si, bortsett fra når de blir kjønnsmodne, iom at jeg kan ha de i 40 år Har ingen forhåpninger for å oppnå det men er fornøyd med mye mindre

Forresten den AquaSafen, må den stå og lagres i bøtta over natta eller kan man blande med en gang og så helle oppi karet? Dumme meg som ikke spurte om dette tidligere da jeg skal ha vannbytte i morgentidlig:/
ElinH
Corydoras kan fint bli 40 år gamle

40 år? Har du en link å vise til? Nå ble eg nysjerrig
Donald

Kilden er ikke åpen for alle, siden det er en post skrevet av Ian Fuller på CorydorasWorld, og der må man vel være medlem for å lese i forumet.

Tar meg likevel friheten til å lime inn svaret hans her (nå er jo kilden oppgitt):

~~~~
Ian Fuller

Thursday 18 December 2008 9:35:52 am

Oldest Cory
The oldest Cory I know of lived to the ripe old age of 43.

I have C. sterbai at at least 17 years, C139's at 15 years, C. pygmaeus at 12years and probably one or two more that are ready for their bus passes.

Ian

~~~~
Hans Georg Evers (han som startet jobben med å gi C-nummer til coryer) har en som er 23 år gammel
Takk for at du skrev det! Interesant! Må kanskje bli medlem der jeg også etter hvert!?! Jeg har ikke vært på de sidene og sett, men kan alle bli medlemmer (om man betaler for det)? Ser det koseter 15£

Ian Fuller er skikkelig stor innen Corydorasverden!!
Ja, hvem som helst kan bli medlem, bare man punger ut med kronene

Når du melder deg inn og betaler tar det imidlertid litt tid før du får tilgang. Ian ordner tilgangen manuelt tror jeg, så får du en e-post med brukernavn og passord Det tok bare noen timer når jeg ble medlem ,men om jeg forstod det riktig og han gjør dette manuelt er det jo mulig å være uheldig, og melde seg inn når han er ute på tur.
Er det mest ting han kommer med som blir skrevet der eller er det et slags forum også?
Må forresten spørre hvor gammel Ian Fuller er? Han må jo være litt oppi årene som har fisk som har levd så lenge
Det er forum der, på samme måte som her på AF Det er ikke så mye liv der, men det som blir skrevet er vel verdt å lese. Veldig mange der med lang erfaring med corydoras

Jeg aner ikke hvor gammel Ian er, men siden det ikke er så mye hår på hodet, og skjegget er grå/hvitt vil jeg tro han er litt oppi årene. Hvor langt oppi tør jeg ikke spekulere i hehe.
Inaktiv bruker
dete er et norsk corydorasforum.ja det er ganske nyt og det er ikke helt ferdigt enda og det er ikke så mange medlemer der heler.og di som er medlemer der er heler ikke så ovte innlogget heler.men det er gratis å bli medlem på dete forumet =.og jeg veder på at det blir et kjempebra forum til slut når det er ferdigt =
david g
dete er et norsk corydorasforum.ja det er ganske nyt og det er ikke helt ferdigt enda og det er ikke så mange medlemer der heler.og di som er medlemer der er heler ikke så ovte innlogget heler.men det er gratis å bli medlem på dete forumet =:-D.og jeg veder på at det blir et kjempebra forum til slut når det er ferdigt =:-D [URLBLOCK1]


Spennende! Ser det er C. Sterbai på startsida ogs, så da må jeg nok ta en nærmere titt

Hvem er det som står for den sia?
Inaktiv bruker
det vet jeg ikke men du kan sikert fine brukeren hans på det forumet bare du leiter etter den =
Det er Bjørn i Kvelde som driver siden.
Link til siden han er her
Da er jeg medlem nr 8!

Det blir spennende å se hvordan det går etter hvert! Burde kanskje prøve å få annonsert her, men mulig man ikke kan reklamere for andre forumsider?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap