Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 14)

Her er noen litt uskarpe bilder de to andre som ble solgt som Aulonocara.
Er dette Aulonocara jacobfreibergi?
Jeg synes den kan ligne på Aulonocara også, siden kroppen er litt kort og høy (hvis den ikke bare er litt tykk da, eller akvarieglasset gjør den sånn).
Det finnes helt blå Aulonocara. F. eks som denne:Aul. stuartgranti.
Hvor lang er hannen?

Her er forresten en del bilder av div. Aulonocara: Artsbeskrivelser - Cichlider, Malawi - Aulonocara
Hei "Shiramor".
Denne hannen er ca 12cm og den er som du sier litt høyere i fasongen en den andre hannen.
Har forstått det slik at Aulonocara jacobfreibergi finnes i forskjellige fargevarianter. Er dette korrekt?
Racy
Har forstått det slik at Aulonocara jacobfreibergi finnes i forskjellige fargevarianter. Er dette korrekt?

Hei Åge.
Aul. jacobfreibergi finnes i flere varianter, ut ifra hvor de kommer fra i sjøen (lokasjon).
I tillegg så kan de være opphavet til en del menneskeskapte varianter som "Eureka" o.l.

Aulonocara jacobfreibergi

Her er det en del varianter (se nederst på siden):

Jeg vil være enig med akvafil i at den du har bilde av i innlegg 256 er en Blå ahli
Shiramor
[QUOTE=Racy] Jeg vil være enig med akvafil i at den du har bilde av i innlegg 256 er en Blå ahli ;-)

Hei. Er nok enig med dere der. Takk skal dere ha
Legger ved et par nye bilder jeg har tatt. Det ene er Pseudotropheus polit hannen og det andre er en hann yngel av Metriaclima Membe Deep

[External Image]

[External Image]
Kjempeflott den polit hannen din Ray, en art jeg ikke ser så ofte.
Aulonocara rot?
Kjøpte omsider fisk i dag. Men så finner jeg dem ikke igjen fiskebasen:

Aulonocara sp "strawberry"???
non mbuna Aulonocara sp peacock....??

Kan noen fortelle hva dette sp står for, og hvorfor de "artene" jeg kjøpte ikke er å finne igjen?

Er redd for at jeg er blitt "lurt".

Rody
Aulonocara sp "strawberry"??? non mbuna Aulonocara sp peacock....??

Sp. er kort for species. Det finnes ingen aulonocara variant med de navn du nevner. Har du mulighet til å legge ut bilde?
Aulonocara "Strawberry" er nok bare en menneskeskapt fargevariant, noe lignende som "Fire fish" og "Eureka". De finnes ikke naturlig i Malawi-sjøen, men er krysset frem og/eller linjeavlet for å få frem mest mulig røde individer. Bilde: strawberry peacock

"non mbuna Aulonocara sp peacock" betyr vel bare at den ikke er mbuna (og det gjelder jo alle Aulonocara). Peacock er det engelske samlebenevnelsen for Aulonocara. Det ser du f.eks i linken over her. Merkelig at du får vite at den heter det, da.
Som akvafil sier: Et bilde kan kanskje identifisere den. Det finnes mange Aulonocara-varianter.

Jepp. Den er det! Vil denne krysse seg med andre av de jeg har kjøpt, evt. med jackobfreibergi/stuartgranti? Vil de to siste krysses?

Den andre skal jeg se om jeg får til et bilde av....
Aulonocaraene kan krysse seg med hverandre, ja. De er nært beslektet. Det er derfor anbefalt å ha bare to, maks tre arter av dem i karet, og da velger man arter med størst forskjell på hunnene (mange er omtrent identiske).
Hvis man ikke tar vare på yngel så er det jo ikke no problem.
Jeg har nå tre arter i et kar og tar vare på yngel kun når jeg ser at de har de rette foreldrene (enten når jeg ser at de leker, eller jeg tar ut et par og lar de gå i et annet kar til de har lekt). Bare for å garantere at yngelen ikke er krysninger.

Er du god i engelsk så er det en lang artikkel om Aulonocara her: Butterflies And Peacocks From Lake Malawi. Noen tips å få med seg.

Og her, på Ad Konings nettside, er det fine bilder av forskjellige Aulonocara-typer. (Skroll deg ned på venstre side). Kanskje du finner din der?:
www.cichlidae.com
Rody
jackobfreibergi/stuartgranti? Vil de to siste krysses?

Jeg har disse sammen med to andre aulonocaratyper, og så langt har de kun lekt med egen art. Men sjangsen for kryssing er jo der uannsett. Jeg gjør som Shiramor og tar kun vare på yngel der jeg vet 110% at disse er ren rase.
Shiramor
(eller jeg tar ut et par og lar de gå i et annet kar til de har lekt). [/URL]

Hvor stort kar bruker du til dette?
En 180-liter som jeg bruker til yngel/oppvekstkar, men de har lekt i en 70-liter jeg hadde også.
Om nødvendig så har jeg en skillevegg i 180-literen for å skille av tyggende hunner eller yngel.
Jeg vurderte å prøve banschiene i 60 litern, men var usikker pga liten plass. Men i dag har de lekt i 450 litern, så da er det ikke nødvendig alikevel.
Har fulgt med dem i en times tid, og legger merke til at befruktning skjer utenfor steinformsjonene. Visste ikke helt om de foretrakk hule el., men de er visst ikke så nøye på det i karet mitt ihf.

Bevitnet lek på voksne VF Protomelas Spilonotus i en 60 liter hos Jan Holt Akvarium, og da fikk man seff ideer.
Her er den som til nå er uidentifisert. Kan det være Baenchi? Den går under navet Peacock her i fiskebasen.

Legger også ved et bilde av "Strawberry". Tror nokså sikkert at det er den du viste til Shiramor. Det er forferdelig irriterende når de på butikken har så lite greie på hva de holder på med at du ikke kan stole på hverken råd eller informasjon. Har søkt på nettet i dag og funnet et par akvarister som selger egen oppdrett. Tror heller jeg må finne mitt private nettverk i Stavanger. Hva gjør dere? Handler dere på butikken eller hos hverandre?

Selv den digre delfinhannen min lekte i 70-literen. Skulle egentlig være karantene-kar noen dager, men så lekte paret der.
Nå vurderer jeg å ta ut et par Cop. borleyi for å se om de leker i 180-literen. Delfinhannen er for dominerende og stopper dem når det er antydning til lek på gang. Skal tenke litt på det...
Det er en Labidochromis sp. ´Hongi´ du har der, Rody. Det er jeg nesten sikker på. Hongi tilhører mbunas-gruppen, og er av den "snille" typen

Angående handling: Jeg handler hos kjentfolk, men det blir gjerne til at vi bytter litt. Kommer jeg over noe spennende i butikkene, eller kanskje en fisk jeg mangler, så kjøper jeg dem der. Passer på at de ser friske ut: Ikke magre, ikke innhul buk og ikke full av sorte prikker.
Det hender også at kjentfolk tar turen til Sverige, og da kan jeg sende med en ønskeliste.
Den "Strawberry" varianten du har der er nok den samme som også kalles for Aulonocara "Firefish". Dette er en variant som opprinnelig stammer fra, etter det jeg har funnet på nett, en Aulonocara Stuartgranti "Chipoka". Disse avles frem etter farge i Tyskland.

Jeg har en trio av disse selv. Her er 2 bilder av hannen og 1 av den ene hua.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap