Anders' vannverden (side 14)

Du bør vel bruke yngelfor som synker til bunns, tror ikke liquifry gjør det (etter hva jeg kan huske når jeg brukte det til noen danioyngel for noen år siden)

Nyklekt artemia kan du bruke eller enda enklere, microorm.
Artemia synker nok ikke til bunns, men tror mona o brukte å legge over en duk på yngelkaret sånn at det ble mørkt og kun en glippe nederst som ble belyst. Artemia søker til lyset. Microorm synker til bunns av seg selv
Plussmedlem
Hmm, tenke, tenke.. trodde jeg hadde hørt at noen hadde brukt liquifry til coryyngel før, jeg..

Jeg kunne selvsagt brukt artemia, men problemet blir klekking, arbeid og penger.

Nei, skal gruble på det! Er ikke en bestemmelse jeg må ta nå over natten
Anders Kaste
Jeg kunne selvsagt brukt artemia, men problemet blir klekking, arbeid og penger.


Micro-orm! Billig og greit, men du må selvfølgelig forberede deg og ha kulturen klar til yngel
Plussmedlem
Ja, kan sikkert bruke microorm. Sikkert godt, det :P

Jeg skal tenke på det fortsatt

Over til noe helt annet;

Paleatusene er avtalt solgt! De vil mest sannsynelig bli hentet her i løpet av i dag eller i morgen. Jeg kjenner ham som skal kjøpe de.

Det er egentlig en lettelse.. endelig kan 54-liters akvariet brukes til det det skal brukes til..
Plussmedlem
I kveld blir gruppen med Corydoras paleatus hentet.

Det er merkelig også, men i natt hadde de tydelig vis lagt egg igjen..! Tydelig at de ikke har lyst til å reise! :-P
Plussmedlem
Da har Torjus, som han heter vært her og hentet gruppen med corydoras paleatus. Dessverre hadde han ikke tid til å inn å kikke, trøtt unge i bilen. Men slik er det iblandt

Det er rart også, men i dag har paleatusene både lekt og lagt egg! Tøft! De har vært i en voldsom aktivitet i hele dag.

Så da har jeg 3 ledige akvarier.. hvertfall 2, 54-literen skl jo være i-tilfelle-karr
Plussmedlem
I det siste har bare interessen for det største akvariet mitt, det på ca. 225 liter bare dalet ned. Dessverre. Og flere grunner er det vel til det..

Det ser ikke ut! Plantene er bitt ned, og ting bare blir rotete.. men dette må man jo regne med med gullfisk!
Jeg skulle hatt nytt filtersystem. Det er gullfisk, og de griser MYE! Da skulle jeg hatt et mye bedre filter, men et problem er jo pengene.. jeg skal da få råd til ett etterhvert.
Det er andre arter enn gullfisk jeg har lyst til å holde, egentlig. Gullfisker er morsomme, og jeg har hatt mye glede av dem! Det skal sies. Jeg har fått egg på de, jeg har studert de masse. Allikevel er det corydorasen som har tatt overhånd og er min største interesse, det vil det nok bli, også. Jeg kunne også tenke meg noen ciklider. Kjempeartige fisk, særlig de som er "gode foreldre"!

Så, jeg sitter med en del planer fremover. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Gullfiskene har jeg jo faktisk blitt veldig glad i, så det vil i såfall bli kjempeleit å selge de. Men hvis de skal selges, skal jeg passe på at de kommer til noen som skal ta godt vare på dem, og gi de den plassen og det stellet de trenger! De skal IKKE havne oppi noen bolle.

Det er mye jeg kan gjøre med det "store" akvariet der. Noen alternativer kan være Sør-Amerikansk biotop, ciklideakvarium, div. corydoras..

Men har også vurdert sterkt å selge det. Faktisk.. da kunne jeg kjøpt meg et mindre cory-kar, og fått litt mere penger til fordel for hobbyen..

Jeg skal virkelig tenke på dette, og det gjør jeg også. Dette kommer ikke til å skje over natten, heller.
Hva skal jeg gjøre, tro?
Skjønner godt at du funderer. Man blir jo glad i de fiskene man har, og det er vanskelig å kvitte seg med dem, selv om det er noe annet du egentlig har lyst på. Jeg har det sånn med platyene mine. De passer ikke inn i det heletatt, men jeg har ikke hjerte til å sende dem fra meg... (unntatt yngelen selvfølgelig, det må jeg bare ;D)
Plussmedlem
sissimor
Skjønner godt at du funderer. Man blir jo glad i de fiskene man har, og det er vanskelig å kvitte seg med dem, selv om det er noe annet du egentlig har lyst på. Jeg har det sånn med platyene mine. De passer ikke inn i det heletatt, men jeg har ikke hjerte til å sende dem fra meg... (unntatt yngelen selvfølgelig, det må jeg bare ;D)


Egentlig et litt morsomt eksempel

Solgte en gjeng med div. fisk en gang fra 54-literen min, alt som var i det, da jeg hadde tenkt til å selge det. Der var det platy, corydoras, og sikkert noen guppy.. husker ikke helt. Det var ganske trist faktisk, når jeg sa ha det bra til kjøperen og fiskene dro av sted..

Samme om søndagen da gjengen med Corydoras paleatus ble solgt. De la egg også den dagen, og var litt trist å gi de vekk.

Men gullfiskene har på en måte litt mere personlighet en platy og corydoras, etter min mening. Hvertfall på en måte! Du får liksom øyekontakt med dem, når jeg skrur på lyset om morgenen, fyker de i vill fart opp til stedet der jeg pleier å putte oppi for

Så dette blir nøye vurdert av Mr. Kaste. Vi får se hva som skjer
Plussmedlem
Har gått og tenkt litt på dette med storekaret mitt om dagen. Så var det en tanke som slo meg; hva med et snegle-og rekeakvarium?

Jeg har en økende interesse for reker For det som nå er midterste kar i reolen, har jeg noen (tror jeg) kirsebærreker, de har vært der hele tiden (sanden og en liten mengde vann i bunnen fulgte med).

Jeg har telt 4, men kan hende det er fler gjemt inne i mosen. Jeg syntes de er kjempemorsomme! Til rekenes bakdel er også kampfisken der, men han ser ikke ut til å bry seg så veldig ennå.. hvis jeg ser at det blir et problem, blir han muligens flyttet igjen.

Så, et reke-og snegleakvarium, kanskje, og ingen fisk? Kanskje det kunne vært noe? Ser for meg et yrende liv av div. reker, og masse flotte grønne, frodige planter rekene boltrer seg på.

Dette er faktisk en ting jeg kunne tenke meg å bruke det akvariet til.. det vil si, jeg sier ikke nei takk til noen Corydoras av et slag på bunnen, da :P Det må jeg jo gjøre plass til!
Plussmedlem
En mere nøyatig literstørrelse på "storekaret" :-)
Jeg gikk inn på siden til "aquatlantis", det er akvariemerket jeg har. Der fant jeg ut en riktig størrelse på det største akvariet mitt. Jeg kan ikke lenger gå rundt å kalle det 225-literen, det er på 230 liter

Så det var jo litt interessant å vite av ulike grunner.. hvorfor har jeg ikke tenkt på å finne det ut på den måten før?
Regner med at 230 liter er utvendige mål
Blir noe helt annet om man måler på innsiden.
Plussmedlem
Haha, det har du helt rett i ;P

Og med røtter, bunnsubstrat, filter, planter osv.. blir det nok ikke 230 liter, nei ;P

Men allikevel er det jo utvendig akvarier får regnet ut volumet (tror jeg) så det er jo ikke helt nøyaktig på noen akvarier.
Plussmedlem
I dag har jeg fått somlet meg til å legge inn en "ønskes kjøpt"-annonse. Denne gjelder Corydoras adolfoi!

Jeg har så lyst til å fatt i noen av disse snart! Jeg har en full mulighet for å få Notodden ZOO til å bestille for meg, har spurt selv. Men er dessverre lite villig til å betale 110 stk eller noe pr. stk. når jeg kan få nedi 50-lappen fra privatperson!

Så jeg la ut en annonse og spurte om noen hadde til en god pris i nærområdet, så får vi se Har så lyst på noen av disse små, skjønne nesegrevene snart!
Tålmodighet er en dyd.
Jeg er ikke et dydsmønster.
Plussmedlem
Galemor, har vært nok tolmodig nå :P

Neida. Jeg regner selvsagt med å vente litt, det er jo ikke en av de vanligste artene i handelen, heller. Nei, den er jo ikke sjelden, men ikke så ofte man ser den i butikk (tror jeg).

Jeg har så mange cory-ønsker! Når akvariene blir fyllt opp, og jeg må ha en art til, må jeg selge pandaene.. kanskje :P

Orker ikke planlegge det ennå
Plussmedlem
Jeg har tenkt og tenkt om dagen, men kommet fram til det jeg ville fram til; om jeg selger fiskene i 230-literen eller ikke.

Jeg har rett og slett bestemt at jeg ikke klarer å selge de søte gullfiskene mine ennå! De er så søte der de kommer mot frontglasset og gaper til meg for å si hei.. Det er rart at man kan bli så knytta til en flokk fisker, men de er forsåvidt morsomme å se på, også! Resten av de i huset her digger de, også.. så jeg tror altså ikke det blir til å selge disse ennå. Jeg har jo 2 ledige akvarier i reolen fortsatt, og sånn sett er det jo greit. Etter at alle akvariene i den er fyllt opp, vet jeg ingenting. Så langt vil jeg ikke bestemme noe

Allikevel ser jeg at det er en liten utfordring. Det er jo en veldig enkel art å holde, men som de griser..! Jeg orker ikke alltid nesten se på all dritten som er på bunnen bare i løpet av noen få dager. Det har hendt at jeg tar en ekstra slamsuging midt i uka en gang også, altså det i tillegg til vannbyttet på 40-50% i helgene. Jeg kjenner at når det er andre ting som lekser og slikt og når jeg er sliten av hverdagen, er det slitsomt å til med akvariearbeid. Jeg skraper også en del alger der, de har begynt å komme veldig fort i det siste! Det føler jeg med skitten også, at det har blitt mer av det nå den siste tiden.
Men godt stell må jeg selvsagt gjøre, da jeg har relativt dårlig filtrering. Utvendig filter må det bli hvis jeg har planer om å beholde det akvariet. Men prisen er jo ikke liten, over 2000, hvertfall!

Akvariet ser jo ikke ut, plantene går ned i munnen på fiskene, og svarte alger kommer, særlig på den største planten i akvariet. Joda, fiskene trives, men ettersom akvariets plassering i rommet, ville jeg gjerne at det skulle ta seg litt ut! Det akvariet står tross alt på den mest synlige plassen i rommet! Og plastplanter er det bare å glemme, ekte skal det være!

Så på den måten har jeg nok vært litt deprimert i det siste, ja. Men jeg får bare stå på og gjøre det jeg må så lenge jeg ønsker å ha så mange akvarier/gullfiskene. Jeg kunne helt sikkert taklet flere akvarier, men ikke med gullfisk..!

Hvis vi en gang flytter fra her vi bor nå, som mamma sikkert kunne tenke seg, går jeg ikke med på det uten at jeg får eget akvarierom! Akvariene tar egentlig for stor plass på rommet mitt, ting må skyves fram og tilbake ved vannbytter. Så kjenner nok det at det kan bli tungvindt.
Hvis vi skulle flytte, så går jeg ikke med på det uten et eget akvarierom+en dobbeltreol i tillegg til de akvariene jeg har! (evt. selge storekaret)

I dette innlegget var det mye prat om planer og hvordan jeg føler det går personlig, men tenkte vel jeg måtte få ut det også av hodet mitt.
Hva med å droppe plantene og heller gå fort mørkt og vakkert, med fargesterke gullfisker som lyser opp??

Røtter og stein, da er det ikke så farlig med algene lenger
Plussmedlem
Galemor; hvorfor i all verden har jeg ikke tenkt på dette før?!

Jeg kan droppe alt som heter planter, og heller satse på røtter og stein! Meget lurt, tusen takk for forslaget!
Plussmedlem
Leser stadig vekk en del gamle innlegg her i tråden min. Det er moro, for jeg ser en voldsom utvikling, alt i alt!

Jeg har nok lært mye i løpet av år 2010, ja. Jeg har også i løpet av dette året fått 4 nye akvarier, så det er jo et oppgangs-år
Har lært utrolig mye i løpet av dette året! I tillegg har jeg funnet min hovedinteresse innenfor hobbyen; Corydoras! Denne interessen vil nok sitte i meg så lenge jeg driver med det, noe jeg har planer om å gjøre helt til at jeg blir for gammel til at jeg orker mer..

Det har blitt en del av min hverdag, og det tror jeg er utrolig bra og lærerikt, ikke minst! Jeg nyter hobbyen, og bryr meg lite om om andre syntes den er rar.. jeg er så glad i den!
Jeg vet jo ikke hvordan skoleårene blir fremover. Kanskje blir de veldig slitsomme, og at jeg ikke orker å ha så mange kar? Det er det nok ingen som vet MEN, jeg ville nok uansett kommet sterkere tilbake

Jeg vet ikke helt hva jeg ville fram til med dette innlegget, men min utvikling er nok stor på fler måter. Kameraferdighet er blitt litt bedre, kan mye mer om fisk, og det meste innenfor hobbyen.

Til neste år blir det nok ikke så mange nye akvarier, nei.. hvis jeg ikke selger 230-literen da, og kjøper meg en reol til på et par akvarier.. Litt lyst på et par litt lange akvarier! *drømme, drømme*
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap