Watership (side 14)

Ingenting er bedre enn at vi er flere som deler samme interesse, nei, Sissimor!
Det lille Fluval-karet bør nesten stå litt høyt det for at man skulle kunne se det skikkelig. Jeg synes fortsatt det er fint, men det store gir jo litt nye muligheter. Og så har det mye, mye bedre lys da, ikke minst!

Jeg har tatt et tilstandsbilde av Asiatika i dag. Nå er det 14 dager siden jeg plantet de første plantene og fylte i vann. Og en del av plantene har vokst mye etter at de fikk skikkelig lys.

[External Image]
Hassel
Hyggelig å hilse på deg på lørdag, forresten! :-)

For meg også, det er jo så morsomt å få ansikter på folk man følger her inne!
Det var jo nydelig og se på,du får ta ett bilde av det når det kommer i hus og har fått planter og fisk oppi,liker ideen med svart sand så spent på hvodan det vil bli seendes ut når det er ferdig.

Hassel
[I]Slik ser den nye Fluval Edgen ut:[/I] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/27714_556915_1.jpg[/IMG]
Har målt vannverdier i Asiatika igjen i dag:

PH: 6,5
GH: 3
Nitritt: 0,05
Amoniakk: 0,05

Både PH og GH har økt. Skjønner ikke helt hvorfor PH økte igjen så fort når jeg har de digre, "ferske" røttene der. Den økte fra 6 til 6,5 altså. Og GH fra 2 til 3. Blir interessant å se neste måling om en ukes tid.
Ja dette er jo rart?! De flotte steinene du har der, er de kalkholdige kanskje??
Lisbeth
Ja dette er jo rart?! De flotte steinene du har der, er de kalkholdige kanskje??

Det kan jo være at de er kalkholdige, men de skal jo være spesielt egnet for akvariebruk, så jeg vet ikke... Må fortsette å måle. Og så kanskje sjekke steinene spesielt senere.

Så du forresten innlegg 255? Mulig det blir tur på meg til Dahls lør 11/2. Bare å bli med!
Hassel
Så du forresten innlegg 255? Mulig det blir tur på meg til Dahls lør 11/2. Bare å bli med! :-)

Ja så det men tror ikke jeg har mulighet. Gir deg beskjed nærmere!
Var på møte i OAK på torsdag og der holdt tyske Chris Lukhaup lange, entusiastiske foredrag (mest) om reker. Han viste et enormt antall bilder som han har tatt på reiser og i fotoakvarier. Utrolig hvor mange reke-varianter det finnes! Og reker er stort i Tyskland hvor de har avlet fram mange fine farge- og mønstervarianter.

Jeg vant fisk på klubblotteriet; 10 stk danio tinwini. De er veldig fine, men jeg fikk med en uten øyne og en uten hale! De klarer seg fint foreløpig og alle 10 har lagt på seg etter at de fikk komme i 120-litern til Erik. Tinwiniene stimer greit sammen med ildtetraene han fikk for litt siden.
Har målt vannverdier i Asiatika igjen i dag:

PH: 6,5
GH: 3
Nitritt: 0,025
Amoniakk: mindre enn 0,05 (som er det laveste på min test)

Både PH og GH er den samme som sist. Nitritten har gått ned og amoniakken er omtrent som sist, kanskje litt lavere (var litt utenfor testens laveste mål da også egentlig).

Ellers har jeg flyttet de to små L-134 "hjem" igjen i 120-litern. Det ble for kaldt for dem i Sommertjernet hvor guppyene trives veldig godt med 23-24 grader. Det ser forøvrig ut som det snart blir flere guppyyngel igjen. De fem ynglene som kom i januar er blitt ganske store.
Nå begynner det å ligne noe. Endelig er den siste døra på plass i møbelet under Asiatika! Og så fort lysrørene er skikkelig "innkjørt" så skal jeg få vekk den ledningssladden som henger på venstre side der. For da skal jeg montere en sunriser som både fungerer som timer for lyset og lager en times soloppgang og en times solnedgang hver dag. Kunne ikke motstå den jeg.

[External Image]
Lite impulskjøp
I dag fikk jeg beskjed fra Dahls om at den nye Fluval Edgen jeg hadde bestilt ikke ville komme før i slutten av april! :-O Leverandøren var tom. De er altså blitt veldig populære. Jeg vet jo at de har på Tam, men de koster jo veldig mye mer der da... Så kom jeg jo på at den gamle Edgen vår er kjøpt på Dyrego Manglerud. Ringte dit, men de var utsolgt gitt! Men de fikk holdt av det aller siste de hadde inne på Dyrego Lambertseter for meg - til samme pris som hos Dahls! Så nå har mannen min betalt for sitt aller første akvarium.

Han vil ikke ha svart grus eller sand likevel, men heller Biltema-sanden som jeg har en god del igjen av. Men en fjellkjede vil han ha, så jeg kjøpte med noen fine skiferstein. Så får vi se hvordan det tar seg ut.

Impulskjøpere er det flere enn meg av her inne har jeg skjønt, men jeg trengte ikke flere akvarier akkurat nå. Jeg får jo en 23-liters Edge til overs nå. Men de hadde jo halv pris på Fluval Flora på Dyrego... 725,- kr for en komplett 30-liter; med lys, filter, CO2-anlegg, innvendig bakgrunn og bunngjødsel til planter. "Dessverre" var jeg alene og handlet. Og da klarte jeg ikke å la være jeg. Men, hysj, ingen andre i huset vet om det ennå. Godt vi har en rotete kjellerstue som venter på oppussing - for der er det plass til å gjemme vekk det meste.
Tenker jeg får lurt dette opp på kjøkkenbenken etterhvert jeg. Der har vi jo ingen akvarier fra før.

Den nye Edgen, fortsatt i esken sin:
[External Image]

Skifer til den nye Edgen:
[External Image]

Impulskjøpet:
[External Image]
Inaktiv bruker
^^ Gratulerer med nye karr. Blir spennende og se oppsettene.
[QUOTE=Hassel] For da skal jeg montere en sunriser som både fungerer som timer for lyset og lager en times soloppgang og en times solnedgang hver dag. Kunne ikke motstå den jeg.

Åhh så kult! Det har jeg også hatt lyst på, men tror ikke det funker på T8. Men på 450L min har jeg 2 doble armaturer, så der er timeren innstilt på at den ene slår seg på en halv time etter den andre. Det må jo være sjokk for fiskene å få så sterkt lys -FLÆSH på en gang..
Spock
^^ Gratulerer med nye karr. :) Blir spennende og se oppsettene. :)

Takk! Gleder meg selv jeg! Fluval Floraen blir nok stående en stund i kjelleren den da, men jeg får nok satt opp den nye Edgen i løpet av noen dager.
Lisbeth
[QUOTE=Hassel] For da skal jeg montere en sunriser som både fungerer som timer for lyset og lager en times soloppgang og en times solnedgang hver dag. Kunne ikke motstå den jeg. ;-) [QUOTE] Åhh så kult! Det har jeg også hatt lyst på, men tror ikke det funker på T8. Men på 450L min har jeg 2 doble armaturer, så der er timeren innstilt på at den ene slår seg på en halv time etter den andre. Det må jo være sjokk for fiskene å få så sterkt lys -FLÆSH på en gang..

Jeg har T8-lys (etter sterk anbefaling) og den er levert med "stikk" til sunriseren, så det skal da funke.
The bark side
jo bare dele denne, når det først er en vizsla med (selv om det er reklame). Får ikke bygget inn denne av en eller annen grunn.

Og Erik måtte bare dele denne. En som tar saken i egne labber:

<embed src="http://www.youtube.com/v/0-9EYFJ4Clo?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Hærlige videosnutter, må låne til facebook
Lisbeth
Hærlige videosnutter, må låne til facebook :)

Volkswagen har noen veldig morsomme med en liten Darth Vader også. Han er også med på slutten av den siste over her.
Kjøkkenakvarium
Jeg måtte finne en midlertidig plassering for den "gamle" Edgen vår nå når den nye er kommet i hus. Og i og med at jeg har litt tanker om kanskje, kanskje det går an å ha et Edge Flora på kjøkkenbenken, så foreslo jeg for mannen at vi kunne sette den gamle Edgen der. Og det var han enig i. Så nå har vi kjøkkenakvarium også.
Og det ble jo ikke så helgæærnt det. Selv om det står blant planter og kokebøker og sånt.
Men Edgen er jo litt vrien å komme til oppi når den står sånn under overskap - det er så liten åpning på toppen, så jeg holder en knapp på at et annet kar kan få plass her en gang.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap