Elins lille hjørne (side 141)

Green laser! I say no more.

[External Image]

Tabiminstøv deluxe...

[External Image]

[External Image]
De på forrige bilde er det black?
Har så lyst på mange forskjellige coryer, men må holde meg i skinnet.
Flott at du har funnet kameraet slik at vi får flotte bilder igjen.
Jeg synes det er litt artig, for nesten alle bildene jeg har sett av green laser så synes jeg det ser det ut som at de ser inn i kameraet Kjempefine fisker!
ElinH
Med tetra tabimin fikk jeg lokket frem noen søte bartefjes! Og om noen lurer på hvor mye tabimin støver er det bare å se på bildene.

Jeg synes det ser mer ut som JBL Tabis enn Tetra tabimin?

PS! Absolutt nydelige fisk ja. Ser ut til å være usedvanlig høy kvalitet på de der, hehe
Black_Flys
De på forrige bilde er det black? Har så lyst på mange forskjellige coryer, men må holde meg i skinnet. Flott at du har funnet kameraet slik at vi får flotte bilder igjen. :)

Hei Jepp ,de svarte på forrige bilde er sp. "black", ja var hos Mona og hentet et helt kull på lørdag, slik at gruppen min ble større. Nå myldrer det med svarte, nydelige fløyelsfisk i karet. Et herlig syn et kamera ikke klarer å formidle 100%

Maren:
Det har jeg aldri tenkt på, men du har jo helt rett! Hehe.

Mona:
Du synes kvaliteten ser bra ut, ja? Kan bare bekrefte at det er av ypperste kvalitet Det som kommer fra Langhus er det, faktisk hehe.

Og neida, det er faktisk tabimin og ikke tabis på bildet. Jeg slapp de oppi før jeg hentet kameraet, så de rakk å løse seg opp litt, bli større og med utydelige. Med en gang du sa det, tenkte jeg at "jo, det likner faktisk" Jeg har faktisk ikke tabis i hus her nå. Jeg digger tabis, men fiskene er av en eller annen grunn ikke SÅ begeistret. De er dessverre langt mer begeistret over tabimin. Jeg skjønner ikke hva tetra gjør med fôret sitt, men noe er det. Merkelig.

Ellers: JEG LEVER!! Herlighet for en grusom tur hjem fra jobb. Det snødde! Og snøen la seg i et nydelig sørpelag på vegen. Ikke morsomt for ei som hater vinterføre i utgangspunktet, når dekkene er noen ganske slitne sommerdekk.
Needless to say: Bilen får gode vinterdekk i dette øyeblikk. Aldri mer en slik hjertestoppende tur hjem fra jobb!
Huff jeg kjenner til dette med snø og sommerdekk, ble tatt off gard sist vinter og det var fryktelig. Never again.
Fine fisker du har nå ja
Jeg har vinterdekk! Juhuuuu. Da skal jeg føle meg tryggere heretter

Jeg sjekket forresten plastkaret med egg fra adolfoiene i dag. Et par egg hadde mugnet. De så mørke og fine ut, så ikke vet jeg, men for å være på den sikre siden, fjernet jeg eggene så det kanskje ikke sprer seg.

Ca 12 egg hadde klekketl. En yngel var død av en eller annen grunn, og var helt inntullet i hvitt mugg, stakkars. Slikt må en vel regne med. Resten av de klekte ynglene så veldig bra ut, og spant avgårde hvis de ble forstyrret.
Fortsatt over 20 egg som er mørke og fine, og helt uten antydning til mugg. De klekker nok snart de også, de ser ganske klare ut

Tenkte jeg skulle starte artemiaklekkeriet mitt nå. Jeg vet ikke hvor lang tid de bruker på å klekke, men sikkert en 36 timer om det skal være likt som sist jeg klekket artemia. Men neida, begge pærene i den doble lampa jeg bruker for å gi artemiaen lys og varme var ødelagte, og selvsagt hadde vi ikke slike pærer i skapet. Kun pærer som er alt for sterke (watt). Pokker. Jeg tenkte til og med på at jeg burde kjøpe pærer i gpr, men glemte det. Æsj. Det må jeg huske på i morgen.
Allerede snø på Hamar.!?
Snart kommer vinter'n....

Og de sorte coryene dine var jo nydelige. Må sjekke litt mer ut om de.

Espen
Adolfoi yngel
Nå har jeg fått byttet vann på adolfoi yngelen og tatt en opptelling.

Det er 4 egg som ikke har klekket enda, men som ser bra ut, og det er 29 levende yngel. Så etter alle solemerker vil det klekkes 33 egg.

Det er en klekkeprosent på ca 80%. Ikke helt topp, men godt nok for meg. Mulig at jeg prøver sortvannsekstrakt neste gang, siden noen egg mugnet.

Jeg har også fått tak i pærer, så heldigvis skal jeg få satt i gang artemiaklekkeriet mitt nå.

Et par dårlige bilder av yngelen (dumme meg har ødelagt plasttankene mine... skrubbet de rene med en svamp, brukte feil side, og ripte hele tanken... alle sidene, fra bunn til topp. Irriterende, ja). Og et bilde av foreldrene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åh, så vanvittig søte de er!
Håper jeg også får yngler en dag!
Da har jeg fått klekket artemia med de nye artemiaklekkerne

Det fungerte faktisk veldig bra. Eggene sirkulerer bra under klekkingen, og metoden for å få hevertprinsippet ut av flaska fungerte også kjempebra.

Det eneste som ikke fungerte så bra, var å kun få med artemia ut av flaska, og ikke en hel masse eggeskall. Dette er noe jeg alltid har slitt mye med, så det er ikke klekkeren sin skyld.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ser ut til å ha større problemer med dette enn andre, men... det har jeg altså :p
Du trenger ikke å bruke heverteffekten for å tappe ut artemia. Hvis du setter luftslangen på det "gale" røret i korka, og en liten slangebit på det røret luftslangen normalt sitter (og holder noe til å fange opp under slangebiten), vil lufta som pumpes inn i flasken føre til at det presses artemia ut av den andre slangebiten. Det er veldig kjekt og greit, kanskje særlig når man har seriekoblet flaskene. Jeg har i hvert fall funnet en fin rytme i systemet. Jeg sørger for at flaska som det skal tappes fra står sist i rekka. Dermed står det allerede en slangebit på det røret det skal (men den må selvsagt løsnes fra flaska foran), og det er bare å flytte luftslangen til det ledige røret. Vær forsiktig når du trekker luftslangen av rørene i artemiaklekkeren. De rørene er litt skjøre på Hobby sin variant. Jeg har greid å ødelegge en av mine, selv om jeg får den til å fungere med litt tape og kreativitet.
Inger Anne:
Takk for sist, forresten! Tror faktisk ikke jeg har sagt det (skam meg!)

Og sorry, jeg var uklar i posten min i går. Det er slik jeg har gjort det, ved å koble luft på den korte slangen. Mente bare at jeg syntes det fungerte helt topp. Eneste problemet var at jeg fikk med så mange eggeskall. Men det gjorde jeg før med det gamle klekkeriet også, så det må være noe jeg gjør galt, og ikke klekkeriet.

Noen tips for å unngå det, eller? Enten er problemet at jeg ikke venter lenge nok etter at jeg har skrudd av alt, eller så er problemet at jeg gjør noe galt med lys, eller burde ha dekket til deler av flaska, eller... noe er det. :p
Takk for sist ja. Jeg har gått og humret over historien din om de lugubre tingene en akvarist kan ha liggende, og hvordan det kan misforstås.

Nei, jeg har ikke brydd meg så hardt om hva jeg har fått med meg i artemiaklekkeren. Jeg har fôret med hele greia, etter at artemiaen har blitt skylt selvsagt. Det eneste tipset jeg kan gi er at man må sørge for at røret som stikker ned i flaska, ikke rekker helt ned til bunnen. Da får man nemlig med seg alt bunnfallet når man tapper ut, og det er ikke ønskelig.
Åh, takk for rådet! Jeg har stresset veldig med å ikke få med noen skall i det hele tatt, men jeg klarer det aldri. Når det er sagt, jeg har aldri opplevd at noen egg har skadet noe - som jeg vet om i hvert fall, men... jeg vet jo at det helst bør unngås.

Jeg liker i hvert fall disse artemiaklekkerne veldig godt!

Hehe... den historien, ja. Jeg kan vel ta den her også.

Det har seg slik at jeg kjøpte noe som heter Seachem discus buffer. Et middel for å senke PH til 6,5 og la den bli der. Middelet kommer i pulverform, og doseringen er noe slikt som 7 gram per 50 liter. Så jeg kjøpte en brevvekt, siden jeg ikke hadde det.

Uansett, eldstejenta har akkurat begynt på ungdomsskolen, og er midt i prosessen med å få seg nye venner. Så i de siste ukene har det vært en del nye jenter her som jeg aldri har møtt før.

En helg var det to nye jenter på besøk her, og det var jo hyggelig. Jeg hadde vært ute en tur og kom inn igjen. Kaster et blikk på spisestuebordet. Og hva er det jeg ser?

Jo, en brevvekt, med rester av hvitt pulver, og en sprøyte liggende ved siden av!!

Det var altså fra sist jeg hadde dosert PH bufferen, og samtidig tatt vanntester med JBL av vannet.

For meg var jo dette helt vanlige, ufarlige ting, men plutselig innså jeg at for en utenforstående, en ikke-akvarist, kan jo sprøyter og hvitt pulver se litt mer.. eh... suspekt ut. Får da inderlig håpe at jeg ikke ga feil inntrykk til de nye vennene til min datter..!

Vi akvarister har visst en del utstyr som i feil setting kan tolkes heeeelt annerledes. Uuups!
Hehe ,tror nok mange synes vi er litt rar av og til ja og kan få seg div. overraskelser
Når jeg holder på å teste vannverdier i saltvannskaret så ser det ut som et labratorie eller noe annet på kjøkkenet hos meg . da får jeg gjerne slengt i meg:nå er "heksen" igang igjen

Ellers virker det jo som du får til denne artemiaklekkereren ,så jeg får visst finne min frem igjen og prøve en gang til. Var det en liten glassbrusflaske som passet til korken?
Hehe

Okay, nå har jeg funnet ut hvordan jeg gjør det!! Jeg klistret en post-it på bunn av flaska, og satte lyset midt på. Ventet lengre enn jeg pleier, og da ble dte plutselig nesten bare ren artemia som ble med ut. Kunne så og si telle de få eggeskallene som ble med ut. Herlig!

Nå har øksefiskene og pennefiskene fått sitt første artemia-måltid. De hugger innpå og jakter rundt akkurat nå. Må bare huske på å skru på filteret igjen! Begge artene tar for seg, så dette var vellykket.

Og... adolfoiene er i gang igjen. Klistrer egg rundt over alt nå. Har litt lyst på å plukke de, men det var dette med plass, da. Vil helst ha litt og gå på dersom oiapoquensis bestemmer seg for å leke igjen. De stimer veldig opphisset på glasset i disse dager, så jeg krysser fingerene. Dessuten er det opphisset svømming blant pulcherne også... en art det hadde vært utrolig morsomt å få i lek, men jeg har ikke så stort håp. Men - det kan jo tenkes

Sølvi:
Jepp, disse "klekkeri-korkene" passer perfekt på slike 0,33 liter glassflasker
Hehehe. Jeg ser fortsatt for meg den situasjonen. Jeg har for vane å advare alle nye besøkende til huset mitt om at dersom de ser noe som ser suspekt ut, er det trolig akvarierelatert: sprøyter som ligger og slenger her og der, hvitt umerket pulver i ett av akvarieskapene mine, sats som står og putrer i et hjørne... En lang stund hadde jeg til og med en sprøyte med spiss liggende på kjøkkenbenken. Den var ikke brukt til noe akvaristisk, men til ei sprøyte jeg selv måtte sette på bikkja. Men når man altså finner sprøyte med spiss på i tillegg... Artemiaklekkeren kan jo også se litt guffen ut hvis man ikke vet hva det er: en rødbrun guffe som står og bobler. Jeg har jo til og med hatt med denne galskapen på sykehus, og da måtte jeg advare alle om at det ikke var farlig, at det bare var små krepsdyr som stod til klekking for å bli mat til småtassene jeg hadde med meg. Der hadde jeg også med meg sprøyter (uten spiss denne gangen), og de lå sammen med noen slangebiter - også dette kan misforstås.
Og sånn til sist kommer selvsagt microormkulturene som står og putrer. Det kan jo lukte gjæring hvis man er i nærheten, og kan derfor også skape litt skepsis. Det er ikke lett å være akvarist gitt. ;-D
Artemiaklekkerne er mer enn godkjente! Så enkle, og ikke noe søl i det hele tatt! Herlig. Og når jeg fikk justert dette med lys når jeg skal tappe ut artemia også, ja da ble hele problemet med mange eggeskall borte også

Adolfoiynglene har begynt å spise. Synes det varierer veldig på apetitten, men de er i hvert fall i gang.

I tillegg har jeg plukket ca 40 nye egg hos adolfoiene i dag. Egentlig bare som et eksperiment, siden jeg har tilsatt sortvannsekstrakt i klekkeboksen deres, slik at jeg kan se om det hjelper litt på mugget. Eggene har nemlig hatt en tendens til å mugne selv om de ser befruktede ut, så nå må jeg teste om sortvannsekstrakt hjelper.

Men, nå skal jeg ikke plukke flere. De legger egg nesten daglig, og jeg må besinne meg litt i hvert fall
Eggene jeg plukket for noen dager siden har klekket alle sammen. De siste etternølerne klekket natt til i dag. Jeg har ikke telt dem, men det er vel drøye 30 levende yngel. Av en eller annen grunn døde de 5 første ynglene som klekte... alle døde samme natt - den første natten etter at de klekte. Jeg hadde glemt å vanne ut sortvannsekstrakten, og hadde puttet oppi en hel del. Kanskje det var det som gjorde det. Tidligere har jeg vannet ut sortvannsekstrakten i god tid før eggene klekker.

To egg mugnet, men jeg tar det som et tegn på at sortvannssekstrakt virker! Må bare huske å vanne det ut før klekking, sånn i tilfelle.

Ellers.. hos det eldste kullet, som er en uke eldre enn disse som akkurat har klekket, er alt bra. Dessverre har jeg vært litt plaget med frafall helt siden de klekte. Hver kveld har det vært en eller to døde, og alltid de minste og svakeste. Det er kanskje bare slik det er... de har heller ikke kommet skikkelig i gang med artemiaspising før det siste døgnet (i går kveld og i kveld). Adolfoi er vel slik at de nærmest må svømme i mat for å skjønne poenget. Men nå ser det ut til å gå bedre. Jeg har ikke telt gjengen, så jeg vet ikke hvor mange det er nå. Rundt 20 stk tenker jeg. Men det betyr jo at jeg har rundt 50 adolfoi yngel her, og det er jo bra!

En annen ting som kan ha medvirket til død blant yngelene... mat kun en gang om dagen. jeg har jo ikke hatt noen småtroll på lenge nå, og plutselig innså jeg at kulturen med mikroorm nesten var død. Så på søndag satte jeg to krise-kulturer, i håp om at hvert fall en av dem skulle skyte fart ganske fort. Sjekket dem nå i kveld, og akkurat som ventet - kulturen med babygrøt er klar til å brukes, mens den med havregryn trenger noen dager til (men det er liv der!). Så fra i morgen tidlig blir det endelig to måltider på yngelen: mikroorm hver morgen, artemia hver kveld. Da er det duket for gode, gamle rutiner igjen.

Og ja.. forresten. En ting jeg gjør annerledes denne gangen. Jeg bytter vann på yngeltanken selvsagt, men denne gangen tar jeg vann fra foreldrenes tank, i stedet for gullrent vann fra springen som er luftet og temperert. Noen på CW sa at det kunne være viktige ting i vannet fra foreldrene som yngelen trenger, og da tenkte jeg å prøve dette som en ny vri. Det blir dermed mye vannbytter på de voksne adolfoiene, siden jeg tapper vann til to yngeltanker hver dag
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap