Leifs verden, del 2 (side 141)

milo
[QUOTE=LOFFA] Ingen andre enn milo har ment at artikkelen er for kort,

Din drittsekk, du har fått smittet meg med apisto-syken.... :-p

Over til seriøse saker..
Noen har antydet at du etterhvert kan være ønsket som foredragsholder i Moss AK, hvordan stiller du deg i så tilfelle til det?
Det er en selvfølge at temaet er apisto... :-p

Fy flaten å du skremte meg nå. Din drittsekk...... Hehe. Jeg har nok smittet flere enn deg milo, og jeg er utrolig glad for at folk tar del i det jeg sier og skriver av erfaringer og hendelser. Får stadig høre; takk for at du førte meg inn på apisto, dette er jo bare enormt gøy.

Jeg føler selv at apistogramma ennå er snevert i Norge, og at det er for spesielt interesserte. Men det er jo ikke det!!!

Men mange har kommet med i gjengen etterhvert og håper enda å få noen til over til "den andre siden". Veldig mange tror at apistoer er så vanskelig og har så mye for seg og så mange rare unnskyldninger at jeg blir paff.

En får apistoer som kan gå i vanlig kranvann, og andre apistoer som må ned til en forholdsvis lav pH. Ellers har en jo alt som skal til i et kar for å holde apisto. En kokkos hule er greit å ha, om en ikke har dette, og ønsker å drette dem.

Sååååå til den store skrekken... Meg som foredragsholder? Den tanken har ikke slått meg noen gang og gjør det vel heller ikke, selv om det er snakk om apistogramma. Skjønner ikke, fikk plutselig gåse hud, hårene på ryggen reiste seg og svetten renner her.......

Men jaggu synes jeg det var en hyggelig tanke, en gang i fremtiden. Synes ikke jeg kan nok, er dyktig nok eller har nok kunnskap for å lage et godt foredrag.

Dæven du gjorde meg litt stolt nå milo.... Vet at Tom C er en vanskelig mann å få til klubbene, selv i egen klubb, og det er nok et savn i miljøet etter en som virkelig kan apisto. Som jeg skrev tidligere er tilgangen snever på gode folk (jeg er ikke en av dem), så skjønner at dette er et savn.

Men det skulle vært gøy, å ja. Men måtte nok hatt noe hjelp til et "program". Hva folk vil vite, hvor jeg skal starte-innhold og avslutning. Kanskje jeg kan ha det som et mål for 2013 å lage et lite foredrag? Æ vart skræmt no ja......

1. Guttungen lagde nisse til meg i dag. Seff skulle pappa få den
2. Trifasciata frøkna
3. Cf huascar hue

Plussmedlem
Vi tenkte mer på desember-møtet... :-p
milo
Vi tenkte mer på desember-møtet... :-p

I år 2012........=? Tror jaggu jeg svelget drøvlen..... Det kommer nok for kjapt milo. En bør ha noe å vise fram (akkurat som jeg ikke har det...) og jeg kommer nok til å være rystet i et par mnd etter ditt forrige innlegg. Det blir i alle tilfeller for kjapt milo, beklager.

Tror det er meningen at du nå skal skremme vannet av meg.... og det klarer du definitivt.
Når jeg en gang har fått laget et oppsett på et foredrag er det ingen sak, men slikt vil ta tid. Mener at om jeg skal gjøre noe, vil jeg gjøre det ordentlig, vil ikke reise fra en klubb å føle meg som en fjott som er uforberedt og virker fraværende og ikke kan noe. Forberedninger er ofte halve "jobben". Akkurat nå er jeg det motsatte..... Beklager milo
Plussmedlem
He, he... Måtte bare..
Neida, du vet... Den som venter på noe godt....
Og har på følelsen at når du føler deg klar for å holde foredrag, så blir det bra.... Og det er da som sagt bare en tanke for framtiden som enkelte har luftet...

Apisto er nok fortsatt litt sånn for de sære og spes interesserte. Men det er en interesse som brer seg. Mye takket være entusiastene som driver med disse vakre fiskene, som deg....
Av ulike årsaker har jeg endel våkenetter, og da har tråden din blitt fast lesing. Før jeg begynte å lese hos deg hadde egentlig ikke tanken på apisto falt meg inn. For det var jo for sære folk og SÅ sær var jeg vel ikke, eller? Men fascinasjonen ble vekket og nå har jeg da et apistokar. Og flere arter på ønskeliste... Litt tilfeldigheter innen coryverdenen har gjort at prosjekt apisto blir forskjøvet litt, men langtfra avskrevet...

En annen tanke som har blitt luftet er om du tar i mot en delegasjon fra Sarpsborg til omvisning, og det da kanskje i litt nærmere framtid enn foredraget...
Svetten, gåsehuden etc ble plutselig bra igjen..... Om vi er sære eller ikke som akvarister, eller mennesker, ja det kan det vel diskuteres i ukes vis om. Vi begynner vel sånn ca 80% av oss med ancistrus, platy, guppy og div ciklider antar jeg. Når en har vært i denne hobbyen noen.... år, finner en fort ut sin vei å gå.

Har selv vært innom en god del, men endte opp med Apistogramma som for meg er noe av det vakreste som finnes av tropiske fisk. Deres farge prakt, deres eleganse, deres instinkter, deres yngel pleie, deres leik, deres..... ja alt.

Mange spør meg om det ikke blir kjedelig med så mange kar og bare en type/art fisk. Men nei, det er så mye nytt av glede hver dag. Jeg både oppdager, ser og opplever noe nytt hver dag, noe som gir meg en glede som kun jeg har.

Mange, iallefall noen vil se på meg som gal, sær, egen, sta, men håper også alle ser (leser) den gleden jeg har av denne galskapen. Entusiasmen, gleden og roen apistoene gir meg kan ikke måles med noe annet, om jeg ser bort fra kone og barn.

Ensformig akvarist, apisto idiot etc, har fått slengt etter meg noe i ny og ne på auksjoner, men tar meg ikke nær av det, men er stolt av det jeg holder på med.

Takket være Tom C, og andre steder apistoer har kommet fra, er det vel med stolthet jeg kan si at samlingen her er noe jeg er veldig stolt av, og Tom og kanskje et par andre kan vise til slike samlinger. Ellers er det vel ganske enestående at en slik samling finnes i en vanlig akvarist sin samling. Ja jeg skryter og er stolt, men mener jeg har grunn til dette milo.

Dere er hjertelig velkommen når enn det skulle være. Skulle iallefall ha plass til to busser i gården her..... Her er dørene alltid åpne for de som vil se og prate fisk

sp. schwarzkehl hue
sp. matses hue
agassizii par netz, alenquer
Bare for å ha sagt det så tror jeg et foredrag med Leif ville vært noe som folket i en hvilken som helst klubb vill hatt stor glede av. Litt intro om Apistogramma, hvor de bor hen i naturen og hvordan det ser ut der (kan sikkert få noe materiale fra Tom C), litt tips om hvordan holde dem, og deretter hovedfokus på å fortelle historier fra din egen erfaring. Om du trenger hjelp med å produsere powerpoint og legge opp foredraget så er det sikkert flere i miljøet som kan hjelpe til. Jeg stiller meg til disposisjon om det er noe jeg kan bidra med
Takk Lars. Tror nok dere har større tro på meg enn hva jeg har selv. I natt fikk jeg lastet ned PowerPoint, så det er en begynnelse. Har ikke brukt dette akkurat så mye, så litt er det å sette seg inni. Det er et stort program, med uante muligheter. Har vært på en del kurs som tillitsvalgt og vet hva programmet har å tilby.

Har også en stor mulighet ettersom jeg selv er medlem i en klubb. Når et evnt foredrag er laget, så kan jeg jo ha "dåpen" i egen klubb. Bedre å få tilbakemeldinger først blant kjente fjes slik at justeringer kan gjøres, enn at en reiser fra ukjente med en dårlig følelse.

Nå er jo foredrag av en slik art, for de som ikke er apisto eksperter, men en enkel og lett innføring om apistogramma og hold av dem. Så jeg er vel innenfor det en kan kalle en kjenner av apistogramma, med en grei erfaring og kan ha en enkel innføring for nysgjerrige og interesserte akvarister.

Jeg får ta tiden til hjelp, og be om hjelp underveis om det er noe jeg lurer på. Takk også for tilliten og troen på meg
Jeg har holdt mye foredrag i min tid (ikke om fisk) så kan gi et par tips:

Bilder er bra.
Tekst må porsjoneres riktig. Det finnes ikke noe mer tragisk enn foredragsholdere som leser høyt fra Powerpoint (det kan man lese selv). Mitt råd er å holde seg til stikkord som er lett å forstå for tilhørerene samtidig som du vet hva du da skal prate om. Det er mye morsommere med en foredragsholder som ser ut i salen mens han/hun prater litt fra eget hode enn en som stirrer ned i PC'en i en time (eller på skjermen) mens de leser sine egne ord høyt.
En annen bonus med å ha mindre tekst er at dersom teknikken skulle svikte deg er ikke krisen fullt så stor.
Takk Truls

Akkurat slike foredrag som du nevner her holder jeg på jobben for mine medlemmer, når jeg har medlems møter/foredrag. Da er jeg trygg på alt som ligger bak hvert stikk ord og har jobbet med alt sammen selv fra a til å.

I tillegg til det som skulle ligge av info bak hvert stikkord, er det jo også mulighet for å spørre. Bilder av god kvalitet er alltid en inne tier.

Er en del jeg ikke kan om dette feltet, men en blir vel aldri utlært i noe, i så fall ville det blitt kjedelig.... Lokasjoner, grupper, complexer etc er noe jeg ikke kan nær noenting om, men er vel ikke for andre enn spesielt interesserte antar jeg
LOFFA
Mange spør meg om det ikke blir kjedelig med så mange kar og bare en type/art fisk. Men nei, det er så mye nytt av glede hver dag. Jeg både oppdager, ser og opplever noe nytt hver dag, noe som gir meg en glede som kun jeg har.

Er enig med deg - det er først når man har funnet sin nisje og spesialisert seg at akvariehobbyen virkelig når nye høyder og blir enda mer interessant å holde på med! Finnes ikke noen annen fisk som interesserer meg så til de grader som Corydoras gjør, uten at jeg kan sette fingeren på akkurat hva det er. Jeg liker jo en og annen art også, f.eks. de lekre Nannostomusene, men de må pent innfinne seg på andreplass og nedover

Men jeg ble en smule overrasket og litt sjokkert over ting du skriver ovenfor her, ang. hva folk "slenger etter" deg rundt omkring? Er det virkelig sant at mennesker har kalt deg "ensformig" og "apisot idiot" og sånne ting, det er vel bare sagt i en vennlig tone vel, blant venner? Håper ikke noe annet iallefall, men det er jo vanskelig å tolke skriftlig hva noen mener alltid, siden man ikke ser eventuelle smil og tonefall
Det er et faktum Mona at slike ting har blitt slengt etter meg. Det er vel folk som kjenner meg best i fra sidene her inne og såpass ukjente at jeg ikke kaller di venner. Ikke mer en knapt nok bekjente. Men jeg tar det som en mann og hever meg over det, og tenker at di helst er misunnelige og uvitende.

Få jeg kjenner har samme glød, engasjemang og entusiasme som meg selv, noen vill kanskje gå så langt å kalle det galskap, men trives utrolig godt med galskapen min =)

Har ikke fått vært i kjelleren enda grunnet cupfinalen, men vet jeg har smil i vente. Det har jeg hver dag jeg kommer ned. Nye oppdagelser som egg, yngler, ferdsel, yngelpleie og andre ting som setter dette i et perspektiv som gjør dette gørr gøy å holde på med.

Samme hva folk sier, samme hva folk tenker og gjør, klarer ingen ta fra meg denne gleden ved å våre en "apisto idiot".
Plussmedlem
Et utrolig klokt skrevet innlegg, Loffa. Jeg som Coryidiot er helt og fullt enig!

Særlig denne setningen likte jeg;
LOFFA
Samme hva folk sier, samme hva folk tenker og gjør, klarer ingen ta fra meg denne gleden ved å være en "apisto idiot".

Pål
Kan ikke se å ha fått mail adressen din for artikkelen.
Kan du sende meg den på::: leifejohansen@gmail.com hadde det vært fint

Satt i går natt og justerte litt på artikkelen. Tok vekk et par linjer og tilføyet en del. Trenger å finne noen flere gode bilder å sette inn, før jeg føler den er verdt noe.....
Bilder er noe som hever kvaliteten antar jeg

Hvordan går det forresten med bitaeniata ynglene Pål? Har de klart seg bra?

Flere som vil ha artikkelen så er det bare å sende en mail på nevnte adresse
LOFFA
Pål Kan ikke se å ha fått mail adressen din for artikkelen. Kan du sende meg den på::: leifejohansen@gmail.com hadde det vært fint Satt i går natt og justerte litt på artikkelen. Tok vekk et par linjer og tilføyet en del. Trenger å finne noen flere gode bilder å sette inn, før jeg føler den er verdt noe..... Bilder er noe som hever kvaliteten antar jeg Hvordan går det forresten med bitaeniata ynglene Pål? Har de klart seg bra? Flere som vil ha artikkelen så er det bare å sende en mail på nevnte adresse

Beklager Pål, fant den i mailen min nå.... Den er straks på vei
Jeg har lest artikkelen og synes den er både spennende og bra! Sender deg noen kommentarer i morra!

Bitaeniataene går det fint med, de nærmer seg vel 7 uker nå.... Det er ikke noe stort kull, men vil anta det er ca 10 +! Foreldrene blir bare flottere og flottere!

Du hører fra meg i morra

Pål
Tusen takk Pål, veldig artig å høre
Har fått enda litt mer info i dag og skal ha inn dette pluss noen bilder som nevnt tidligere.

Har også lagt ut noen forespørsler om oppsett til fiske foredrag på FB. Å ha et utgangspunkt er et sted å begynne. Har også begynt å sortere noen bilder, ment for et foredrag. Litt kategorisering er greit, for så å plukke ut di beste bildene. Et foredrag på ca 20 min har jeg fått med meg er en greit mal å gå ut fra i tillegg til spørsmål som skulle komme opp

Nye egg hos Apistogramma pantalone i dag også, men de skal få seile sin egen sjø. Har vel nær gitt opp disse, og kranglingen/jagingen hos sp matses. Ser ikke ut til at de to (hua) skal roe seg og finne fred. Til tider er hannen stiv av skrekk og nær helt svart
Sitat Lachris:
Bare for å ha sagt det så tror jeg et foredrag med Leif ville vært noe som folket i en hvilken som helst klubb vill hatt stor glede av. Litt intro om Apistogramma, hvor de bor hen i naturen og hvordan det ser ut der (kan sikkert få noe materiale fra Tom C), litt tips om hvordan holde dem, og deretter hovedfokus på å fortelle historier fra din egen erfaring.
Sitat slutt.

Jeg vet at mange har utnyttet Tom ved å bruke hans materiell uten å spørre han først, og forstår at han holder igjen. Jeg vil derfor ikke spørre han om å kunne bruke noe av det han har, selv om jeg på forhånd spør. Tom betyr så mye for så mange av oss, så at noen utnytter han synes jeg er forkastelig.

Hadde vært gøy å kunne hatt med et kart eller to i et foredrag for å vise lokasjoner, iallefall, men mulig noe slikt kan finnes andre steder på nettet. Google litt så får jeg se om jeg finner noe. Finner jeg det ikke, så får så være.

Men takk for tips Lars
Skjønner hva du mener Leif! Bruk av noens åndsverk uten tillatelse er selvfølgelig ikke greit. Og er det mye mas på en person så er selvfølgelig ikke det noe hyggelig, og noe man bør unngå.

Jeg så ikke for meg dette som noen sentral del av et slikt foredrag. Det jeg tenkte på er altså noen biotop beskrivelser/bilder. Det er jo ikke så mange i Norge som faktisk har vært der hvor favorittfiskene våre holder til i naturen, så på det området må nok de fleste som skal si noe om hold av Apisto melde pass og hente materiale fra andre... Men det finnes selvfølgelig flere kilder til dette. Tom C var bare min naturlige første tanke.
Som du nevner Lachris er det ikke mange nordmenn som reiser rundt slik som Tom C, derfor er det få å "lene seg på". Kan nok tenke meg at Tom blir dynget ned av mail og spørsmål til tider, ikke bare fra Norge, men hele verden.

Tom er ikke bare godt kjent i Norge..... For å ta et eksempel på det. For en kort stund tilbake ble jeg medlem at en utenlandsk gruppe/forum, og introduserte meg som en stor apisto entusiast. Medlemmer spurte hva jeg hadde av apisto og om jeg hadde bilder fra mitt akvarie rom. La ut bilde av reolen nede og fikk mange tilbud om å bygge reoler rundt i hele verden,...... fra Thailand, UK, USA, Tyskland og Canada for å nevne noen. En enorm og veldig artig respons.

Så la jeg ut en liste i mitt neste innlegg med artene jeg har. Ganske så kjapt kom det et svar med at jeg hadde en del arter som også Tom hadde. Kunne fortelle at flere av mine kom fra nettopp han. Så ja, han er kjent verden over, Lars.

Har nå kommet i kontakt med en som har drevet litt med foredrag tidligere, dog med helt annet enn apisto. Hagedam og rokker var det vel, men det blir jo litt av samme oppsette og info som skal ut, enn om det er en god del forskjeller. Han ba meg sende en mail, og det har jeg nettopp gjort. Håper å få litt drahjelp der.

Jeg kunne også spurt Tom, for noen som har mer peil på dette kjenner ikke jeg. Men som nevnt flere ganger tidligere vil jeg nødig mase for mye på han. Hadde håpet han kunne gå igjennom artikkelen min når den var ferdig. Kommer til å sende han en mail å høre om han har tid til det.

Har ellers lest mer i A description of Apistogramma Species-Groups av Mike Wise som du la igjen til meg. Det er et spørsmål som står igjen etter å ha lest litt om Xingu. Xingu complex ligger under regani-lineage. Og under Apistogramma-Regani-Lineage står det følgende: In addition, members of the A.-regani-lineage DO NOT SHOW A LETERAL SPOT. Dvs at Xingu ikke skal ha dette sorte runde feltet på magen.

Som du sikkert husker hadde den minste hua i Xingukaret jeg tok ut paret av til deg nettopp dette. It must be a mystery fish i guess. Ja om ikke jeg har oversatt litt feil da? Skal se om jeg får lagt ut et bilde av denne i morgen. Tror ikke jeg har tatt bilde av den hua

Får vel komme seg i seng, før øyelokkene når gulvet her
Skulle ha lagt ut noen bilder av den mystiske apistogramma hua, men har atter en gang blitt strømløs. Aner ikke for hvilken gang i år. Begynner å bli mektig lei dette nå, Får jeg strømmen tilbake innen rimelig tid, kommer det bilder senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap