Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 143)

I dag har den unge, lekre og spenstige P. zigzag-hannen min fått en real dose egg på et blad Jeg var ikke vitne til selve eggleggingen, så jeg aner ikke om han har greid å befrukte dem underveis og om det var fra èn enkelt hunn alle sammen eller fordelt over flere.

Han er litt amatør mht plasseringen, det er åpent overalt og lett for andre å komme til der. Men vi får se hvordan dette går. Tenkte jeg skulle se det an, om de var befruktet eller ei, og evt ta ut bladet når det nærmer seg klekking. Får håpe han greier å passe dem denne gangen da :p Han har iallefall flyttet siden forrige gang han hadde et kull mht hvor i karet det er. Denne gangen er det nesten helt i overflaten iallefall (noe som virker mer riktig for denne arten)

Her er noen bilder jeg tok, men rammen på karet skygger for blitzen litt så det ble litt merkelige skygger



Dette bildet tok jeg ovenfra, men jeg stod på en vaklevoren krakk og balanserte så jeg rakk ikke fokusere skikkelig. Men eggene er der, som glassklare små perler strødd utover bladet.
[External Image]

Her er hannen under bladet han har eggene på.
[External Image]

Og her er han, liggende på "varpet" sitt Han tar noen runder over i blant og vifter.
[External Image]


Det var utrolig fint det øverste bildet. Likte vannsirkelen. Er det hang-on filter som lager den?
Lro
Det var utrolig fint det øverste bildet. Likte vannsirkelen. Er det hang-on filter som lager den?

Takk for det

Nei, dette akvariet har powerhead bak bakgrunnen (som er fyllt med blåsvampterninger) som filtrering. Jeg vet ikke helt sikkert hva som plasket litt så det ble ringer i vannet slik, men jeg tror det er en fisk som skvatt unna da jeg brått tårnet opp over akvariet og de fikk se både lys og meg der Jeg husker iallefall at de skvatt i alle retninger da jeg stod der Den lange luken i Akvastabil-armaturet er jo ellers alltid stengt, siden disse fiskene hopper noe sinnsykt. La den stå åpen, og du risikerer at 90-95% av fiskene ligger tørre på gulvet neste dag... eller bare en time senere.
Tom C (som jeg fikk mine første Zigzag av i 2006) mistet nesten alle sine P. zigzag ved et tilfelle, da han stod og stelte med akvariet og telefonen plutselig ringte. Han forlot akvariet, snakket lenge i telefonen og glemte hele greia. Neste dag lå nesten alle på gulvet...
Det har skjedd meg også, men kun et par stykker. Så jeg passer veldig godt på, jeg snur meg ikke engang med luken åpen
Denne mosekladden startet som en liten pjusk jeg la på en gren av den svære trerota i 180 liters karet mitt. Trodde egentlig den skulle forsvinne eller drive avgårde, men den klorte seg fast og har vokst seg like stor som en fotball snart Den henger omtrent midt i karet, midt mellom topp og bunn, og det er fint når den vokser i slik hengende fasong som her.
Tilholdssted for kirsebærreker og en yndet jaktmark for Nannostomus-tetraene på leting etter rekeyngel

Dere ser forresten speilbildet av kameralinsen og litt av pekefingern min i glasset der, hehe

[External Image]
Dette MÅ vel være en hunn? Det er en L144, og den er mellom 6½ og 7 cm nå, målte med pekefingeren min da den hang på glasset her. Pekefingeren min er nemlig akkurat 7 cm, en flott målestokk man alltid bærer på seg, hehe
Det er ingen barter å spore langs kjevekanten som man ser, og den ser ganske rundt ut over buken.

Jeg driver og håper de skal bli kjønnsmodne snart. Har en stor, eldre hann som sikkert ikke vil ha noe i mot kjønnsmodne damer. Han har tilholdssted i en kokosnøtthule i samme karet. Stakkars fyr, han må jo kveile seg på plass, i den lille nøtta Skal skaffe han en dugelig hule snart, så han kan bli konge på haugen slik det sømmer seg en herre med bart!
Dette må vel være en hunn?
[External Image]

Og se denne lekre unge herremannen da! Jeg tilstår; jeg liker dem unge og vakre! Hehe. Han er bare så fiiin!
Han viser seg ekstra flott og spenstig på dette bildet her, tatt i dag, for han har en ny ladning egg å passe nå. Og da må han vise seg fra sin beste side.
[External Image]


Noen av ungfiskene fra mitt Corydoras C140 oppdrett!
Store forskjeller i kullet, noen er store og noen er små.
[External Image]


Så de to siste bildene for i kveld












Corydoras loretoensis
[External Image]


Et par Corydoras sp. Black som driver med den merkelige spisingen i overflaten som de har fått for vane i dette karet. Smatt, smatt! Det er enten andemat eller overflatehinnen de smatter i seg, for de henger ofte på rekke og rad og sysler med dette hver eneste dag.
Det er forresten lett å se forskjell på hunn og hann her
Hunn til venstre, fyldigere om buken. Den slankere hannen er til høyre.
[External Image]
Hei Mona
Nei der var det ikke til å ta feil av hann og hunn, hehe. Drevet litt med cory karrene mine siste tiden og endelig er det på vei mot slik jeg ønsker. 6 rene artskarr med min 6 individer i hver, samt et blandingskarr. Aeneusene går snart opp i 375L og ser frem mot det. Driver også å slår sammen noen karr, både for å få noen ut og for å etterhvert få plass til flere typer corydoras. Er det så at neon og kardinal tetra spiser eggene til coryene? Kunne tenkt meg en liten stim med noe smått som kunne ta plassen i karrets øvre sikt ettersom coryene stort sett befinner seg på bunn. Kan du anbefale noe som ikke tar eggene?

c. bilineatus
c. trilineatus
c. elegans
De fleste fisk vil nok forsøke å nappe til seg eggene, så det må være noe som er så smått at eggene ikke går inn i munnen Jeg vet ikke helt hva jeg skal foreslå, men en Nannostomus tetra kunne kanskje være verdt et forsøk?












Kill(-i) Bill
(tatt med macrolinse)
[External Image]

Killi kikker frem, skeptisk til kameraet.
(tatt med vanlig kit-linse 18-55 mm)
[External Image]

Corydoras oiapoquensis
Corydoras oiapoquensis er fremme igjen i dag, svinser frem og tilbake langs glasset. Hunnene først, med et par hanner klistret etter hver hunn
De liker ikke blitz da, så det blir lite "i farten" bilder, for de deiser rett ned på sanden så fort fokusen begynner.

Men, jeg har sett denne arten så lite det året jeg har hatt dem, så jeg bare MÅ ta bilder av dem når jeg først har en gylden sjanse De er så pene!

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Nydelig var den=D Flotte bilder!!
De to øverste bildene:
Corydoras metae.
Mine er mørkere enn vanlig pga fargen på bunnlaget i karet.

Det nederste:
Corydoras narcissus med sitt digre nesegrev begravd i sanda


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Nye p. zigzag egg 30.nov-08
Det gikk som jeg trodde med eggene til den unge Pyrrhulina zigzag hannen. I formiddag, da lyset ble slått på, så jeg at bladet hans var rent. Ingen egg.
Men fortvil ikke - med så mange villige damer (det er et flertall av hunner i karet) så gikk det ikke mange timer før det lå det en ny, stor ladning med egg der. Han feis rundt i hele akvariet og var i grunnen mer opptatt av å markere seg enn å stå der og hauke over eggene, så det overrasket meg ikke det spor at gårsdagens forsyning ble spist.

Jeg stod og spekulerte litt på om jeg skulle gjøre noe... og bråbestemte meg for å ta ut eggene. Det betyr at bladet måtte ofres og følge med ut. I en fei bestemte jeg meg for å bruke den øverste, fisketomme 160 literen. Ingen trusler eller noe, selv filteret er yngeltrygt Dermed knep jeg av stilken på sverdplantebladet og løftet det forsiktig, med to hender, ut av karet og passet nøye på å løfte det slik at eggene ikke trillet av. De er bare såvidt klebrige, de triller fort av. Det så ut til å gå bra, og stilken på bladet ble dyttet ned i sanden i det andre karet og en sten lagt på for å holde det på plass (så det ikke flyter rundt i strømmen e.l.)

Det ble skrekkelig dårlige bilder, men jeg er sliten og orket ikke ta nye. Dessuten slo jeg av lysene da jeg var ferdig.

Liten NOTE-TO-SELF: Nye P. zigzag egg lagt den 30. nov -08
(klekking skjer vel om tre dager eller noe sånt).


[External Image]

[External Image]
Innlegget over ble visst uten bildene... :p


Jeg har forresten gjort et lite eksperiment idag.

Solgte de siste C. weitzmani ungfiskene mine, og da ble det 85 liters karet ledig. For å holde filteret i gang, måtte jeg ha oppi noen fisk. Og valget falt på 4 Green Laser Verdt et forsøk! Det er jo kjent at en flytting i blant kan virke som en trigger til lek og egglegging hos Corydoras, så dette kan jo bli interessant. Mine Green Laser har gått i samme karet det siste året, tror de var i et annet bare de første ukene, men siden har de vært i denne 128 literen siden. Nå er altså 4 stk flyttet til 85 literen.

I 128 literen med de 11 andre, ble det også fullstendig omveltning for dem som ble igjen. Jeg tok nemlig ut den svære trerota som befant seg der, med mye strev fikk jeg buksert den ut av karet og inn i dusjen. Den er så full av penselalger, så jeg bestemte meg for å renskrubbe den med neglebørsten.
Som sagt så gjort. Den er ikke satt tilbake på plass enda, og de 11 fiskene som er i karet spinner rundt og skjønner ikke hvor de er havnet hen, kjenner seg ikke igjen. Kanskje de tror de er flyttet, de og :p
Dette blir spennende å følge fortsettelsen på. , så artikkelen er allerede favorisert.

Begynner selv med corydoras i artskar nå. Kjøpte inn akvarie nr. 7 i forrige uke.

mona o 30. nov
Jeg stod og spekulerte litt på om jeg skulle gjøre noe... og bråbestemte meg for å ta ut eggene.


Da lysene ble slått på i akvarierommet i dag, tok jeg en kontroll av bladet med tetra-eggene. Det avslørte at en del av dem er blitt hvite, kanskje ­­­¼. Hannen er altså ikke helt dreven i dette enda tydeligvis Men noen ser jo bra ut, de har fått en sort prikk inni og er ikke glassklare lenger.
Kjempespennende å følge med her!! Og alle de flotte corybildene!
Noen flere bilder fra i går, men som jeg ventet litt med å bearbeide (krymping osv).

En fet og fin Corydoras sp. Green Laser hunn (en av de som ble flyttet igår) på de to øverste bildene, en ung C. weitzmani hann på det nederste.


[External Image]



[External Image]



[External Image]
Den unge P. zigzag hannen deppet ikke lenge over tapet av eggene i går. Han har et nytt blad i dag Det ser imidlertid ut som han har gjort en liten feilberegning, for bladet (et flyteplanteblad, endelig) er ganske lite. Og da havner nok en del av eggene utenfor. Han hadde ikke rare samlingen med egg i dag, men damene stod i kø under bladet og håpet på tur.

I mellomtiden har jeg tatt frem forstørrelsesglasset mitt for å inspisere fiske-egg på virkelig nært hold for første gang, og tok en kikk på eggene jeg flyttet over i går... og gjett om jeg fikk meg en overraskelse! Bladet med eggene yret av liv, jepp, men FOR et liv! Det var planarier av den marklignende, sytrådtynne typen, samt masse av de små hvite "punktum" vannloppene (de er ikke større enn et punktum). Det var en hel forsamling på dette bladet gitt! Og planariene lå og buktet og vred seg og sugde i seg - gosjameg! Jeg forsøkte å se om de tok friske egg, eller om de holdt seg til de hvite eggene. Planarier skal man være forsiktig med. Ikke alle er like heldige å ha rundt fiske-egg.

Jeg må bytte til macrolinse og ta noen nye bilder, og så forstørre dem opp på pc-skjermen. Da ser jeg nok bedre hva slags egg (hvite eller blanke) disse små markene spiser.

[External Image]


[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap