- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 144)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 144)
Det ble ikke noen gode bilder av disse aliens-vesenene som har invadert bladet med egg. Lyset ble feil uansett, sikkert pga vinkelen bladet står i forhold til lysrørene. Både med og uten blitz, begge deler ble dårlige.
Her har jeg tatt noen utsnitt og blåst opp bildene.
Det jeg også oppdaget da jeg stod der kliss inntil ruta, var at eggene har begynt å klekke. Yngelen er gjennomsiktige, men svakt glasshvite som frostet glass omtrent, og har en diger lysegul plommesekk. De ser ikke mye ut som yngel enda, heller et egg med hale. De kan ikke svømme før denne er brukt opp, så de havner litt overalt, noen blir liggende, noen henger på glasset. Så blir de værende, helt urørlige, mens de ferdigutvikles over de neste dagene og bruker opp sin medbragte næring. Det var spesielt under disse dagene, i 128 literen før, når de hang der på glasset urørlige, at ciklidene og stjernedanioene fråtset som gærne. Man kunne se de svinset rundt og beitet på den forsvarsløse yngelen som ikke rørte seg. De som mot alle odds måtte unnslippe den nedbeitingen, ble tatt når de begynte å svømme og trakk opp til overflaten. Da søkte også jegerne opp dit. Jeg visste alltid at et kull tetraer var kommet, fordi det var det eneste som kunne lokke Apistogramma-hunnene opp i flyteplantene for å jakte og spise
Marken gasser seg
Her ser man eggene som holder på å klekke. En mark nede til høyre.
Her har jeg tatt noen utsnitt og blåst opp bildene.
Det jeg også oppdaget da jeg stod der kliss inntil ruta, var at eggene har begynt å klekke. Yngelen er gjennomsiktige, men svakt glasshvite som frostet glass omtrent, og har en diger lysegul plommesekk. De ser ikke mye ut som yngel enda, heller et egg med hale. De kan ikke svømme før denne er brukt opp, så de havner litt overalt, noen blir liggende, noen henger på glasset. Så blir de værende, helt urørlige, mens de ferdigutvikles over de neste dagene og bruker opp sin medbragte næring. Det var spesielt under disse dagene, i 128 literen før, når de hang der på glasset urørlige, at ciklidene og stjernedanioene fråtset som gærne. Man kunne se de svinset rundt og beitet på den forsvarsløse yngelen som ikke rørte seg. De som mot alle odds måtte unnslippe den nedbeitingen, ble tatt når de begynte å svømme og trakk opp til overflaten. Da søkte også jegerne opp dit. Jeg visste alltid at et kull tetraer var kommet, fordi det var det eneste som kunne lokke Apistogramma-hunnene opp i flyteplantene for å jakte og spise
Marken gasser seg
Her ser man eggene som holder på å klekke. En mark nede til høyre.
Postet 01.12.08 kl 19:37
Endret: 01.12.08 kl 19:43
Til mona o.
Jeg har 6 stykk C. Similis, og det jeg lurer på er: Vokser hunnene litt fortere enn hannene? Det er to av dem som er litt store og definitivt større i magepartiet, men resten er litt mindre og ikke så runde i magepartiet(de er ikke tynne, men normale=P). Så lurer derfor på om de to kan være hunner, og de andre hanner. Kjempefine bilder du hadde her forresten!!! Kjempespennende å følge med på eggene til P. zigzagene dine!! Den unge weitzmanihannen på bildet ditt er lik som mine bortsett fra fargen=P(ikke de jeg tror er hunner)
Kjempemoro å lese her!
Kjempemoro å lese her!
Postet 02.12.08 kl 18:39
Matsi95Jeg har 6 stykk C. Similis, og det jeg lurer på er: Vokser hunnene litt fortere enn hannene?
Godt spørsmål, Matsi, men jeg må tilstå at jeg egentlig ikke vet. Men, og dette er min personlige mening, jeg synes å se samme tendensen i mine kull; hunnene "eser ut" tidlig. Ikke så mye i størrelse mtp lengde og alt det, men omfanget av buken får dem til å se en anelse større ut ganske lenge før de faktisk blir kjønnsmodne.
Som sagt; jeg vet ikke, men jeg tror hunnene skiller seg ut. Jeg har faktisk stått og spekulert på det samme selv, når jeg står og betrakter det store kullet mitt med Corydoras C140. Der har en del av dem blitt feite og fine, mens andre er sylslanke og mindre. Og når jeg tenker på målene på de voksne hos denne arten, der hunnene var hele 2 cm større enn hannene, så er det fristende å tro at dette også kan vises tidlig i et så stort kull.
Postet 02.12.08 kl 23:24
Endret: 02.12.08 kl 23:24
Jeg har sett aktivitet og lek hos Corydoras oiapoquensis hver eneste dag i det siste. Hver kveld er det action, og hver kveld skjer det samme Jeg setter meg ned og forsøker å sitte stille sånn at jeg ikke forstyrrer dem, mens jeg betrakter fiskene og håper å få se BEVIS. Men hver kveld blir jeg så stiv og støl og får så vondt i ryggen av å sitte der, så jeg har ikke helt orket å sitte pal så lenge foran akvariet. Så noe faktisk bevis har jeg ikke sett... selv om jeg vet at de har lekt.
Men på'n igjen i kveld da NÅ skulle jeg se noe! Jeg forfulgte en bestemt hunn med blikket, klistret øynene mine på henne, for hun så ut til å være kveldens mest populære, med hele tre hanner som et kobbel etter seg. De nesten slåss om plassen rundt henne, men èn av dem greide å holde de to andre unna. Og så, endelig, fikk jeg se det:
T-posisjonen, egget i mellom bukfinnene, hvor hun klistret det etterpå... hele pakka med andre ord! Hehe! Jeg satte meg omtrent på hendene mine for å ikke forstyrre enda, og ventet to egg til. Så løftet jeg av lokket og fomlet rundt nedi der for å finne eggene (jeg hadde merket meg hvor da jeg observerte henne). Jeg la merke til at hun gjorde som mange Corydoras-hunner gjør; hver og en ser ut til å ha sine preferanser for hvor de best liker å plassere eggene sine. Noen foretrekker glasset, andre mosen, noen undersiden av planteblad... og denne hunnen hadde valgt sitt favoritt-objekt å klistre eggene på; undersiden av eikeløvet som lå på bunnen i akvariet. Akkurat som Corydoras cf Burgessi (C121), de klistrer stort sett eggene på eikeløv.
Jeg ble belønnet med et løv der hele 4 Oiapoquensis-egg satt fast Så fant jeg to egg til et par andre steder. Men på det tidspunktet begynte fiskene å få lett panikk av rotingen min, så jeg ga meg og la på lokket igjen. Heldigvis tok det bare et par minutter før jeg så det lekende paret igjen, hunnen med et egg mellom bukfinnene allerede
Jeg puttet de 6 eggene i yngeltanken av plast, den jeg har de bittesmå Corydoras metae ynglene i. Jeg er stolt! Første gang jeg har plukket egg fra Corydoras oiapoquensis! Nå får vi håpe de er befruktet!
By the way; disse eggene er de minste jeg har sett hittil hos noen Corydoras-art. Så små at de nesten er vanskelige å få øye på :p Det midterste bildet her, av det single egget, ser man en ripe i plasten i plastkaret ved siden av egget. Ripen ser jo svær ut, men den er omtrent som et hår
Men på'n igjen i kveld da NÅ skulle jeg se noe! Jeg forfulgte en bestemt hunn med blikket, klistret øynene mine på henne, for hun så ut til å være kveldens mest populære, med hele tre hanner som et kobbel etter seg. De nesten slåss om plassen rundt henne, men èn av dem greide å holde de to andre unna. Og så, endelig, fikk jeg se det:
T-posisjonen, egget i mellom bukfinnene, hvor hun klistret det etterpå... hele pakka med andre ord! Hehe! Jeg satte meg omtrent på hendene mine for å ikke forstyrre enda, og ventet to egg til. Så løftet jeg av lokket og fomlet rundt nedi der for å finne eggene (jeg hadde merket meg hvor da jeg observerte henne). Jeg la merke til at hun gjorde som mange Corydoras-hunner gjør; hver og en ser ut til å ha sine preferanser for hvor de best liker å plassere eggene sine. Noen foretrekker glasset, andre mosen, noen undersiden av planteblad... og denne hunnen hadde valgt sitt favoritt-objekt å klistre eggene på; undersiden av eikeløvet som lå på bunnen i akvariet. Akkurat som Corydoras cf Burgessi (C121), de klistrer stort sett eggene på eikeløv.
Jeg ble belønnet med et løv der hele 4 Oiapoquensis-egg satt fast Så fant jeg to egg til et par andre steder. Men på det tidspunktet begynte fiskene å få lett panikk av rotingen min, så jeg ga meg og la på lokket igjen. Heldigvis tok det bare et par minutter før jeg så det lekende paret igjen, hunnen med et egg mellom bukfinnene allerede
Jeg puttet de 6 eggene i yngeltanken av plast, den jeg har de bittesmå Corydoras metae ynglene i. Jeg er stolt! Første gang jeg har plukket egg fra Corydoras oiapoquensis! Nå får vi håpe de er befruktet!
By the way; disse eggene er de minste jeg har sett hittil hos noen Corydoras-art. Så små at de nesten er vanskelige å få øye på :p Det midterste bildet her, av det single egget, ser man en ripe i plasten i plastkaret ved siden av egget. Ripen ser jo svær ut, men den er omtrent som et hår
Postet 02.12.08 kl 23:38
Endret: 02.12.08 kl 23:45
Postet 03.12.08 kl 08:25
Postet 03.12.08 kl 09:30
Tusen takk for svar Mona! Kjempemoro å høre(lese) at C.oiapoquensisene dine har lagt egg!!!
Lurer også litt på om 5-6 cm store trilineatuser med ihvertfall en hunn er noe å satse på, de er i butikken, men vet ikke om de er for salg. Tror de r 4-6 stykker. De hadde forresten et par ca.4 cm store schulzeier der å!!
Lykke til!!!
Lurer også litt på om 5-6 cm store trilineatuser med ihvertfall en hunn er noe å satse på, de er i butikken, men vet ikke om de er for salg. Tror de r 4-6 stykker. De hadde forresten et par ca.4 cm store schulzeier der å!!
Lykke til!!!
Postet 03.12.08 kl 16:18
Postet 03.12.08 kl 16:47
Inaktiv bruker
grattis med Corydoras oiapoquensiseggene mona =;-D
Postet 03.12.08 kl 22:53
Nå har tetra-yngelen begynt å bli frittsvømmende De er som små blanke kommaer når de henger på glasset, og direkte vanskelige å få øye på (nesten umulig enkelte ganger).
Men nå oppdaget jeg flere i overflaten, der er de litt lettere å se, så de er på vei til å slippe taket på glasset og stedene de henger og svømmer nå opp dit. Da er det på tide med bittelitt fôr. Knipset litt JBL NovoTom pulver (eller støv er vel riktigere å si) utover overflaten og senket sirkulasjonen på powerheaden, for det suste litt for kraftig rundt. De små ynglene foretrekker rolig vann har jeg sett tidligere. Så små som de er har de jo ikke noen krefter til å svømme mot strømmen enda
Jeg tror det er litt microorganismer i vannet også, ser nesten sånn ut (vannet er ikke helt krystallklart, og jeg har jo også sett med egne øyne de andre krypene...)
Men nå oppdaget jeg flere i overflaten, der er de litt lettere å se, så de er på vei til å slippe taket på glasset og stedene de henger og svømmer nå opp dit. Da er det på tide med bittelitt fôr. Knipset litt JBL NovoTom pulver (eller støv er vel riktigere å si) utover overflaten og senket sirkulasjonen på powerheaden, for det suste litt for kraftig rundt. De små ynglene foretrekker rolig vann har jeg sett tidligere. Så små som de er har de jo ikke noen krefter til å svømme mot strømmen enda
Jeg tror det er litt microorganismer i vannet også, ser nesten sånn ut (vannet er ikke helt krystallklart, og jeg har jo også sett med egne øyne de andre krypene...)
Postet 04.12.08 kl 15:18
Endret: 04.12.08 kl 15:30
Wormer plus og Flubenol 15
Jeg skriver dette mest for min egen del, så jeg skal ha det til senere (og ikke glemmer fakta).
Kusuri Wormer Plus, parasitt-medisinen fra Plymouth Discus, har bare 5% løsning av virkestoffet Flubendazole (eller hva det nå egentlig heter).
Flubenol 15 derimot (originalen), hadde en styrke på 15% av samme virkestoff.
Det er mange akvarister som er lei seg fordi den ble tatt ut av produksjon og fjernet fra markedet i England (det var der den ble fremstilt, men så kom en lovendring og den ble forbudt å lage).
Wormer Plus har altså bare en tredjedel av det effektive virkestoffet av hva Flubenol 15 hadde. Verdt å merke seg hvis man skal bruke det!
Det er skrevet om dette på Corydorasworld, og leste sist i går om en fyr som bare fikk tilbakefall av gjelleparasitter på fiskene sine. Han skrev at K. Wormer Plus drepte de voksne parasittene med det samme, men den sjette dagen etter medisineringen dukket det opp nye. I motsetning til Flubenol, der man sjelden opplevde slikt. Det ble iallefall nevnt at man må remedisinere på dag fire eller fem, for å få tatt knekken på nyklekte parasitter så fort de dukker opp - selv om de ble synlige på dag seks (av denne typen det var snakk om her) så er det alltid fare for at noen klekker litt tidligere så ny runde må gis tidlig nok.
Noen parasitter legger egg, andre er "levendefødere". Det er naturligvis de eggleggende variantene som er verst å få has på, ettersom medisinen ikke virker på egg. Først når de klekkes får man tatt dem, så en ny runde må til etter første omgang.
Jeg tror jeg har sagt feil tidligere når det har vært snakk om pulveret virkestoffene i Wormer Plus er utblandet i. Jeg har skrevet "kalk", men det skrives på engelske forum "chalk". Det er vel kritt, ikke kalk, hehe :p
Kusuri Wormer Plus, parasitt-medisinen fra Plymouth Discus, har bare 5% løsning av virkestoffet Flubendazole (eller hva det nå egentlig heter).
Flubenol 15 derimot (originalen), hadde en styrke på 15% av samme virkestoff.
Det er mange akvarister som er lei seg fordi den ble tatt ut av produksjon og fjernet fra markedet i England (det var der den ble fremstilt, men så kom en lovendring og den ble forbudt å lage).
Wormer Plus har altså bare en tredjedel av det effektive virkestoffet av hva Flubenol 15 hadde. Verdt å merke seg hvis man skal bruke det!
Det er skrevet om dette på Corydorasworld, og leste sist i går om en fyr som bare fikk tilbakefall av gjelleparasitter på fiskene sine. Han skrev at K. Wormer Plus drepte de voksne parasittene med det samme, men den sjette dagen etter medisineringen dukket det opp nye. I motsetning til Flubenol, der man sjelden opplevde slikt. Det ble iallefall nevnt at man må remedisinere på dag fire eller fem, for å få tatt knekken på nyklekte parasitter så fort de dukker opp - selv om de ble synlige på dag seks (av denne typen det var snakk om her) så er det alltid fare for at noen klekker litt tidligere så ny runde må gis tidlig nok.
Noen parasitter legger egg, andre er "levendefødere". Det er naturligvis de eggleggende variantene som er verst å få has på, ettersom medisinen ikke virker på egg. Først når de klekkes får man tatt dem, så en ny runde må til etter første omgang.
Jeg tror jeg har sagt feil tidligere når det har vært snakk om pulveret virkestoffene i Wormer Plus er utblandet i. Jeg har skrevet "kalk", men det skrives på engelske forum "chalk". Det er vel kritt, ikke kalk, hehe :p
Postet 04.12.08 kl 19:01
Endret: 04.12.08 kl 19:04
Bilder av noen i flokken med de bittebittesmå tetra-ynglene. Tatt med macrolinse, men uten stativ, så da blir det ikke så bra som det kunne blitt.
De henger rundt i vannskorpa, ikke mye bevegelse egentlig, men de cruiser sakte rundt og ser på verden med store øyne Aner ikke hvor mange det er, men klarer de seg så finner jeg det vel ut etterhvert
De henger rundt i vannskorpa, ikke mye bevegelse egentlig, men de cruiser sakte rundt og ser på verden med store øyne Aner ikke hvor mange det er, men klarer de seg så finner jeg det vel ut etterhvert
Postet 04.12.08 kl 21:30
Endret: 04.12.08 kl 21:31
Postet 04.12.08 kl 21:55
Sølvi GullaksenDu verden for noen bilder du klarer å ta Mona . Synes disse små ser litt " ailien "ut forresten :)
Takk skal du ha. Jeg skal forsøke på nytt i morgen med kameraet montert på stativ, og da blir det nok enda bedre
Du har helt rett i at de ser litt "alien" ut - de er egentlig bare små, glassblanke og tynne "streker" med et par overdimensjonerte øyne
Den unge spretne P. zigzag-hannen har iallefall nå bevist at han er "en dugandes kar". Han klarer iallefall å få befruktet eggene og det blir avkom av det
Postet 04.12.08 kl 22:49
Endret: 05.12.08 kl 15:21
mona oÆsj. Dumme, dumme fisk. Corydoras sp. Black er travelt opptatte med egglegging igjen i dag. Men ingen hanner er involvert. Argh! Først hadde jeg ved en glipp ikke fått med noen hanner da jeg flyttet over 6 stk C. sp. Black. Og når jeg da endelig fikk flyttet over to hanner også, så viser de seg å være homofisk! De er overhodet ikke interessert i damene, de bare hogger innpå egg og bryr seg null og niks om eggklare hunner. Det er en del egg i akvariet nå, men de blir spist i kjapt tempo. Begynner å lure på om denne fargevarianten er litt innavlet etterhvert, og har mistet noen av instinktene sine når det gjelder bl.a. formering. Men jeg håper instinktene kicker inn til slutt, når de blir litt eldre. I Corydoras-alder er de jo bare jyplinger enda, en Corydoras kan bli 12-14 år gammel. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_081003154542_1.jpg[/img] Noe av dagens egg [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_081003154542_2.jpg[/img]
Hei Mona, SCHULTZEI ene mine som jeg har mistenkt for å leke i de siste dagene men ikke funnet noe egg. Så i dag satt jeg meg ned i stol foran for å sturere dem en stund. Fikk med meg hele leken som du så interressant har beskrevet. To hanner som sværmet rundt henne. til slutt fikk hunn en godt tak med munnen under hannen ( T-posisjon ?) etterpå la hun seg på siden og jeg kunne se eggene bli samlet under henne meloom finnene. Jeg levde meg totalt inn i dette her, så ut som hannen gjorde klart ett blad for henne, hvorpå hun vrikket seg på bladet og la igjen eggen. Så skjønte jeg hvorfor jeg ikke har sett egg de siste dagene..resten av flokken sto parat og glupset i seg... slapp uti noen tabisser og de neste gangene tok jeg ut bladet med egg etterhver omgang. etter tre ganger lurer jeg på om hun ble stresset eller "forbannet" for at eggene hennes forsvant for med en gang hun hadde klistret dem fast, snudde hun seg og slurpet dem i seg....
Er det slik at en må passe så godt på ellers spises eggene opp ? og stresser en dem spsier moren de selv ??
det skal nå bli spennende, har en drøss med ancistrus yngel gående i det store karet 260L, og i 120L corydoras schultzie og aeneus highfin (som i grunnen skal tilbake til butikken for jeg fikk Schultzei "vanlige" som skulle være black og highfin for eques)
Så etter en måned med vann er vi travelt opptatt i denne nye verdenen !
Postet 06.12.08 kl 16:22
Det stemmer at mange Corydoras spiser eggene omtrent like fort som de legges, ja Ikke unormalt. Det er egentlig umulig å forutsi hvem som gjør det og når de gjør det, eller OM de gjør det Det varierer fra leksgruppe til leksgruppe. Noen bryr seg ikke om eggene i det hele tatt, andre kjenner lukta fra lang avstand og styrter til for å spise dem opp.
I starten pleide mine Corydoras adolfoi å spise omtrent like mange egg som de la, hvis jeg ikke satt parat og samlet dem inn etterhvert som de ble lagt. Men etterhvert som tiden gikk og de ble mer "drevne" i dette, så de ut til å bry seg mindre og mindre om eggene. Etterhvert vokste det opp ganske mange yngel i karet sammen med de voksne, helt på egenhånd. Da jeg skulle flytte gruppen min, kunne jeg håve opp 17 yngel sammen med de voksne
I starten pleide mine Corydoras adolfoi å spise omtrent like mange egg som de la, hvis jeg ikke satt parat og samlet dem inn etterhvert som de ble lagt. Men etterhvert som tiden gikk og de ble mer "drevne" i dette, så de ut til å bry seg mindre og mindre om eggene. Etterhvert vokste det opp ganske mange yngel i karet sammen med de voksne, helt på egenhånd. Da jeg skulle flytte gruppen min, kunne jeg håve opp 17 yngel sammen med de voksne
Postet 06.12.08 kl 22:40
Postet 06.12.08 kl 23:56
Det har gått en drøy uke siden jeg plasserte 4 Corydoras Green Laser i en 85 liter, ser jeg av innlegget jeg skrev den 30. november. Vel, da tror jeg at jeg kan fastslå at det ikke funket i dette tilfellet, det trikset der.
Flyttingen dit ble gjort for å se om det skjedde noe (egg). Det har det ikke gjort. De er mest opptatt av å ligge klint inntil bakglasset og glo skremt ut på verden. De likte visst ikke dette karet, det står rett ved døren til rommet så de ser mye bevegelser rundt seg. Ikke noe særlig for lettskremte, viltfangede fisk.
Så i dag hadde jeg tenkt å flytte dem tilbake så de fikk finne roen i flokken sin igjen. Men en hodepine satte stopper for det prosjektet, istedet la jeg meg på sofaen og blundet en stund i håp om å sove av meg hodepinen - det gjorde jeg ikke. Istedet var den verre da jeg våknet igjen.
Jeg utsatte derfor tilbakeflyttingen til i morgen.
Green Laserne i 128 literen fikk forresten to vannbytter i dag; et på formiddagen og et som det siste som skjedde før lysene ble slått av. Røde myggis fikk de også.
Flyttingen dit ble gjort for å se om det skjedde noe (egg). Det har det ikke gjort. De er mest opptatt av å ligge klint inntil bakglasset og glo skremt ut på verden. De likte visst ikke dette karet, det står rett ved døren til rommet så de ser mye bevegelser rundt seg. Ikke noe særlig for lettskremte, viltfangede fisk.
Så i dag hadde jeg tenkt å flytte dem tilbake så de fikk finne roen i flokken sin igjen. Men en hodepine satte stopper for det prosjektet, istedet la jeg meg på sofaen og blundet en stund i håp om å sove av meg hodepinen - det gjorde jeg ikke. Istedet var den verre da jeg våknet igjen.
Jeg utsatte derfor tilbakeflyttingen til i morgen.
Green Laserne i 128 literen fikk forresten to vannbytter i dag; et på formiddagen og et som det siste som skjedde før lysene ble slått av. Røde myggis fikk de også.
Postet 08.12.08 kl 01:52
Endret: 08.12.08 kl 01:54
mona oDa fant jeg en "fot" til å lage artemiaklekkeri av. Det fulgte med tre poser artemiaegg blandet med artemiasalt, samt en luftslange. Det man trengte selv, var en flaske å skru ned i "foten" - og luftpumpe da. Jeg mistenkte at det kanskje kunne være forskjell på standardutformingen av flasketuten på amerikanske og norske brusflasker, men bestemte meg for å ta sjansen. 11 dollar er ikke allverden å tape... Jeg mottok pakken i dag, og spent gjorde jeg klar en brusflaske. Saget av bunnen og fjernet klistremerkene. Først skrudde jeg den i foten, og ble gledelig overrasket da gjengene virket like. Den lot seg skru i! Men da jeg hadde skrudd flasken så langt jeg kunne, fikk jeg en følelse av at flasketuten ikke var i nærkontakt med gummipakningen i bunnen av "foten", det som altså gjør det hele vanntett... Hm. Det var bare å teste om den følelsen var riktig. Koblet hele greia til en luftpumpe, og satt klar med håndklær da jeg tømte noen dl vann i flasken. Først så det virkelig lovende ut, men så begynte det å piple litt vann ut av der jeg hadde skrudd flasken ned i foten. Søren også! Det var ikke tett. Forsøkte å skru ut flasken og skru den ned på nytt, kanskje jeg hadde kommet litt skjevt ut første gang? Men nei, det var samme resultat. Det var synd, men egentlig ikke mer enn jeg forventet. Jaja, da får jeg ikke brukt den ([I]og til dere som er fristet til å si "Du kan lage selv bla-bla-bla...ikke si det! Gidder ikke ;-) [/I] Kanskje jeg må bestille meg noen 2 liters flasker med brus fra USA for å få brukt dette her? ;-) Hehe:) Noen som har en amerikansk tomflaske liggende? :p Slik så det hele ut: [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080824033620_1.jpg[/img] [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080824033621_2.jpg[/img] [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080824033621_3.jpg[/img]
Bare hvis du ikke har fått orden på dette enda...
Gjengene på flaskene i Norge, england, USA osv er stort sett de samme. Det er ansatsen under gjengene som er noe forskjellig.
Prøv med en "Fun Light" saftflaske, hvis den er stor nok for ditt bruk... Den har riktig ansats.
Du kan også ta pakningen ut av noen vanlige bruskorker. Klippe et passe hull midt i pakningen og legge disse nedi før du skrur i en vanlig flaske.
--
Jøran
Postet 08.12.08 kl 16:37
Postet 08.12.08 kl 16:43
Endret: 08.12.08 kl 16:44