Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 145)

Åh, jeg gleder meg så fælt at det kiler i magen! Om bare to dager er korttidskarantenen på Brasil-sendingen over hos Aquamanias, og jeg kan få mine nye, viltfangede Corydoras!

Corydoras amapaensis har han alt greid å legge ut bilde av i nettbutikken, og jeg tok en kikk. Det ser faktisk ut til å være den riktige...
Corydoras spilurus som jeg også bestilte, har jeg ikke sett enda, så jeg vet ikke om det er den riktige som kom.

Dessverre ser det ikke ut til at C. oiapoquensis'ene han fikk overlevde turen. MEN han har fått inn en annen, som ligner, men har lang snute: Corydoras condiscipulus!

Nå ser det ut til at jeg gjorde noe dumt ved å plassere kullet med tetra-yngelen i 160 literen, jeg hadde helt glemt at dette karet skulle jeg jo bruke til karantene for disse nye Coryene! Det er mulig jeg må ofre tetrakullet og bare dytte de nye Coryene oppi der likevel. Da må jeg først ta et par store vannbytter, og det vet jeg ikke om tetra-yngelen verken tåler eller takler. De som evt overlever dette får greie seg som best de kan. Corydorasene vil nok ikke spise dem eller gjøre dem noe, men jeg må øke sirkulasjonen litt og legge mer til rette for Coryene. Når sirkulasjonen øker vil ikke yngelfôret holde seg flytende i vannspeilet men forsvinne ned - der får ikke tetraene tak i det.

Alltid spennende med nye fisker Har du plass til flere egentlig ?
Ser du har sansen for langsnutete , artige de .

Så forresten at de hadde Eques inne på listen tidligere og ble så fristet. Men det viste seg å ikke være rette typen. Litt kjedelig at det ikke går an å stole på at det er rett fisk
Da har jeg fått lagt ut noen bilder.. du veit hvor du finner de.

Det ser ut som det er ekte C. Spilurus som har kommet. Og jeg må bare legge til at C. condiscipulus stimer veldig bra, tror det er disse og C. Melanistiusene som jeg hittil syns har stimet best av alle coryene jeg har hatt. Ja, og C. Robinae også er vel i samme klasse når det gjelder stiming.

Har også fått så vidt lagt merke til at C. Amapaensisen kan se ut til å være litt aggresiv, så at de dreiv og jakta litt på hverandre...

Fant du ut noe mer om de Julii'ene Mona?
Dette har sikkert blitt skrevet fleire vender før, men tråden din er byrja å bli litt for lang til å leita i gjennom (sjølv om eg har prøvd både ein og to vender). :o)

Korleis kamera er det du brukar? Nydelege nærbileter av fiskane dine! :o)
mona o
[QUOTE=Akva-Math]Du.. Dette har sikkert blitt spurt om før og mulig jeg til og med har spurt om det, men hvilket kamera er det du bruker?

Hei

Jeg bruker Canon Eos 400D som er et digitalt speilrefleks-kamera

Hehe
Sjå der, ja! :o) Takk, takk!
Åh tusen takk...! Hoppet rett over og så bildet nå. De var fiiiiine! * hoppe rundt * Åh som jeg gleder meg. De C. spilurus'ene var bare helt rå!

Jeg blir bare helt i hundre jeg, når det vanker nye arter av viltfanget Corydoras. Hehe
Her har vi noen nye utfordringer i fremtiden Litt å pusle med nå.

Jeg fikk et svar av Ian Fuller ang. id på C. julii da jeg la til info om lokasjonen, og han mente det ikke kunne være den ekte pga det... Det var for langt unna.
Men jeg bryr meg ikke så mye om det egentlig, de var fine uansett, og lignet ikke mye på vanlige C. trilineatus.

B. Amundsen
Da har jeg fått lagt ut noen bilder.. du veit hvor du finner de. ;) Det ser ut som det er ekte C. Spilurus som har kommet. Og jeg må bare legge til at C. condiscipulus stimer veldig bra, tror det er disse og C. Melanistiusene som jeg hittil syns har stimet best av alle coryene jeg har hatt. Ja, og C. Robinae også er vel i samme klasse når det gjelder stiming. Har også fått så vidt lagt merke til at C. Amapaensisen kan se ut til å være litt aggresiv, så at de dreiv og jakta litt på hverandre... Fant du ut noe mer om de Julii'ene Mona?
Det har vært mye om julii og trilineatus.
Jeg kjøpte disse som julii nå i helgen,men har nå selv blitt usikker om det virkelig er djulii.Er VF.
Kan du finne ut av det?

Det er C. trilineatus
Det er lett å se på det tydelige hjernesnirkel-mønsteret på hodet.

Ifølge Ian Fuller må man i tillegg vite lokasjon (nøyaktig hvilken elv fisken er fanget i og hvilket land) for å kunne fastslå id i tvilstilfeller. Men uansett har C. julii aldri snirklete eller sammenhengende linjer på hodemønsteret. Det skal være prikker, runde prikker. Til nød en litt avlang prikk kanskje her og der Men ikke halvlange streker og sånt Da tyder det på C. trilineatus istedet.

Vet du noe om hvilket land dine er fra?
Nei jeg spurte i butikken,for det hadde vært moro å vite.Men de visste dessverre ikke hvor de kom fra.

Tusen takk for raskt svar
Ok, det er dessverre ofte sånn.
Men for andre som ser slike i butikken og spør betjeningen, så kan jeg iallefall si at hvis butikken i det minste vet hvilket land sendingen er fra, så får man ikke ekte C. julii fra Peru. Den er fra Brasil Så ofte kan man slutte og spørre allerede der, for svarer butikken Peru, så er saken avgjort; det er C. trilineatus.
Svarer de derimot Brasil, er det fremdeles sjanser, men det må være fra et sted i nærheten av Belem (ganske langt nord i Brasil - se kart her), omtalt som "Rio Parnaiba system".
Det var noe jeg ikke visste om,men det er bra informasjon som en kan bruke i butikk det du nevnte over.
Jeg syntes disse var flotte der de gikk sammen i butikken,så for meg personlig spiller det ingen rolle hva jeg har fått i hus.Men synes det er viktig å ha rett navn på rett fisk.
C. oiapoquensis egg klekket
I dag har Corydoras oiapoquensis eggene klekket Yngelen forsvant nok inn i den algegrodde mosedotten som ligger i yngeltanken.

Interessant å merke seg at disse eggene brukte en hel uke på å klekke (de ble lagt 2. desember). Sannsynligvis blir yngelen da født med liten plommesekk. Det er iallefall erfaringen jeg har gjort tidligere. Jo kortere tid egg bruker på å klekke, jo større plommesekk har yngelen når de kommer ut. Og motsatt; bruker de lang tid på å klekke, er yngelen nesten "ferdig" med plommesekken når de kommer ut. Som om de bruker av den mens de ligger inni egget og utvikles (men noe er selvsagt avhengig av art også, det varierer mellom artene)
Hei, har lest gjennom store deler av tråden din, og ser at du har peiling ja=D
Men eg lurer på en ting. Ser du har artskar for corydoras Adolfoi. Eg tenkte eg skulle prøve det selv. Syns de er så fine=D Skal få en 54 liter av en venn. Skal innrede med sverdplanter og eikeløv. Tror du det går bra? Og er disse vanskelige og holde?

Ble vel litt mer en et spørsmål.. Jaja, håper du kan svare!=)
Det går nok bra det Sand på bunnen, selvsagt
Har hatt mine i en 63 liter, som har samme bunnareal (60 x 30 cm) som standard 54 litere, og de ynglet flittig der.
Det er en utrolig nydelig art, og en art jeg alltid kommer til å holde! Synes ikke de er noe vanskeligere enn andre å holde, men det kan kanskje avhenge litt av om de er viltfanget eller akvarieoppdrettet, de fiskene du får tak i. Det er nok lettere å lykkes med akvarieoppdrettede fisk.
mona o
I dag har Corydoras oiapoquensis eggene klekket :-) Yngelen forsvant nok inn i den algegrodde mosedotten som ligger i yngeltanken. Interessant å merke seg at disse eggene brukte [B]en hel uke[/B] på å klekke (de ble lagt 2. desember). Sannsynligvis blir yngelen da født med liten plommesekk. Det er iallefall erfaringen jeg har gjort tidligere. Jo kortere tid egg bruker på å klekke, jo større plommesekk har yngelen når de kommer ut. Og motsatt; bruker de lang tid på å klekke, er yngelen nesten "ferdig" med plommesekken når de kommer ut. Som om de bruker av den mens de ligger inni egget og utvikles :-) (men noe er selvsagt avhengig av art også, det varierer mellom artene)


Hei, noen av mine schultzei egg klekket i dag (dvs under tre dager siden eggene ble lagt) De var så små at jeg syntes det var helt umulig å flytte de over i nytt rent kar. De neste dagene får jeg se hvordan jeg får dette til ? da jeg har egg som er 2 dager, 1 dag og fersk i dag. Tror ikke schultzei er min greie, eggene er jo knøttsmå, yngelen enda mindre.. og jeg har følt meg som kjempen i jack og bønnestengel i løpet av de siste dagene...
Av og til liker jeg å sitte og drømme meg vekk og se på undervannsvideoer fra det naturlige habitatet til mange av mine elskede Corydoras Blir aldri lei av det, og har ikke tall på alle de gangene jeg f.eks. har sett videoen med en enorm stim av Corydoras atropersonatus! Lekkert! Den videosnutten er i grunnen fin å vise til, når en del nybegynnere spør om det "går bra" å bare kjøpe TO stykker av en Corydoras-art....

Her er en video av Corydoras robineae fra YouTube. Den arten har jeg alltid hatt lyst på, lurer på hvorfor jeg ikke har kommet så langt som å skaffe den? Mystisk. Den får bli neste på lista!

<embed src="http://www.youtube.com/v/3B-YCMGy4HI&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Flott videosnutt. Det er nettopp sånn jeg kunne tenke meg å se corydoras hjemme
Har lenge ønsket meg et laaaangt kar. Har så lyst å se de lange ut og svømme langt sånn som de gjør på videoen..
Tok en liten fotorunde i kveld, for å se om jeg kanskje kunne få tatt et blinkskudd å delta i årets siste fotokonkurranse med, og det klarte jeg
Det er selvsagt ikke med her nå, ikke samme tema engang, men her er noen andre bilder jeg tok i karene rundt om.

Jeg har plassert noen store røtter på gulvet foran karet jeg har tetrayngelen i, så jeg kommer ikke skikkelig til å få tatt bilder. Skal måke dem inn i boden senere, men jeg fikk ikke tatt noe skikkelig bilde i dag heller. Men uansett kan man klare å se at yngelen iallefall har noe mat i magen I løpet av noen få dager nå skal jeg begynne å klekke artemia til dem, og da blir det nok fart i sakene.
[External Image]


Corydoras cf. burgessi (C121)
[External Image]


Corydoras cf. burgessi
[External Image]
Herrrrrlig! De to videoene er bare så herlige å se på (bildene også, for den saks skyld). Særlig falt jeg for den med atroer. Jeg skulle virkelig ønske at atroene kunne stime litt mer som på videoen, i stedet for bare å gjemme seg hele tiden. De er jo like ille som C-140!

Det kommer sikkert flere kommentarer her fra meg, etterhvert som jeg får lest meg opp i det som har skjedd i tråden din siste måned. Jeg antar at jeg har en stor jobb foran meg...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap