Elins lille hjørne (side 145)

OK! Takk for hjelpen! Jeg har bursdag i februar, så da må jeg nok lage en bruksanvisning på hvordan man finner frem på nettet for å kunne gi gavekort
Åh... dette er første dagen vi fyrer jevnt hele dagen i vedovnen på stua i år. Og gjett om det kan merkes på akvariene. Nå har jeg 27 grader i de øverste karene i reolen. De midterste holder 25 grader, de nederste 23 grader. Helt utrolig, 2 graders sprang hele vegen :p

Uansett, greia er at i det ene, øverste karet går mine red bee. Jeg mistenker at de ikke akkurat hopper av glede over 27 grader... søren og.

Lurer på om jeg burde flytte dem til et annet kar. Samtidig er det karet de går i nå satt opp med tanke på rekene også...

Jeg sliter litt med disse rekene. Jeg så jo 7 rekeyngel for en stund siden, men nå det siste har jeg bare sett en. Den vokser bra til gjengjeld. Men - det blir jo ingen god koloni hvis 1 av 7 rekeyngel skal overleve! Skjønner bare ikke hva problemet er. HMF-filter skal jo være rekesikkert. NO2 og ammoniakk er på 0, NO3 ligger på rundt 12 mg/l, PH ligger på 6,8, GH på 2. Vannbytter tar jeg med luftet og temperert vann, jeg har til og med spandert på [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125465+*+125466&t=temartic_e&userid=xNR20yhOMxRq6XRsb5lCPsCcHjKKTSGPMlp]JBL Biotopol C[/URL] for reker. I tillegg til at de spiser maten som coryene får, får de novoprawn et par ganger i uka. Og de har to digre mosedotter og ferskvannstang og kose seg med. Kan de ikke se til å få noen unger som overlever? Jeg fatter ikke hvorfor de blir borte.
Pussig at du nevner dette med at reker forsvinner i HMF filtrert kar... for jeg har opplevd det samme.

Jeg oppdaget etterhvert akkurat det samme i akvariene jeg driftet med HMF filter.

I starten gikk det tilsynelatende bra med alt, men etter noen mnd med HMF så forsvant rett og slett rekene. I den nederste 160 literen min (den med C. oiapoquensis) hadde jeg en enorm koloni med CRS. Så en dag tenkte jeg plutselig at "Jamen ser det ikke ut til at rekene bare forsvinner....?"
Bestanden krympet, krympet og krympet. Samme med alle de andre karene jeg hadde HMF i, etter at hmf-matten har vært i drift noen mnd så fikk det den effekten på reker i mine kar.
Nå har jeg fjernet alle unntatt en matte, og sakte men sikkert begynner jeg å se at rekebestanden bygger seg opp igjen (nå som det er en stund siden jeg fjernet hmf-mattene). Det tar tid, men rekene begynner å bli flere igjen.

Spør ikke meg hva det var, men noe var det. Et eller annet vi ikke kan måle eller har måleinstrumenter for i akvariehobbyen.
Det sies at HMF matter blir så ekstremt høyeffektive at de ikke bare bryter ned avfall, men også mineraler, sporelementer og andre næringsstoffer i vannet, det utarmer rett og slett vannet og skaper en ubalanse. Min teori er at dette er kanskje noe rekene trenger, visse mineraler og slikt altså, og når det "tappes" så fordufter rekene rett og slett? De dør ut? Det kanskje høres rart ut at jeg aldri så noen døde reker, men på den annen side skjedde dette så gradvis og over såpass lang tid (flere mnd) at jeg egentlig ikke var sikker på hva som skjedde før det var for sent. Da var nesten alle borte, f.eks. i karet med voksne Green Laser og i 160 literen med Oiapoquensis.

Det er mulig du gradvis vil merke at planteveksten avtar, stagnerer og blir dårligere. Dette begynte å skje etter 5-6 mnd drift av HMF mattene hos meg. Noen planter gulner, andre stopper å vokse. Sånn var det hos meg. Jeg har aldri slitt med planteveksten eller det å få til planter før HMF ble innført.

Jeg kunne se stor forskjell på plantene på bare to uker etter at HMF mattene var fjernet
Å nei! Ikke si slik :s Det høres ikke bra ut

Men.. synes du ikke det er rart? Jeg skjønner ikke helt hvorfor HMF-filtrering skulle få slike side-effekter egentlig. Det er jo bare en filtermatte.

Jeg tenker bare på de innvendige fluval-filtrene jeg har brukt helt til jeg satte opp HMF filter. De var jo ikke annet enn blåfilter hvor en pumpe dro vannet gjennom filteret. Samme mekanisme, samme filtermateriale som i HMS-filteret. Den matta kan vel ikke vite forskjellen på å sitte fast mellom to glass-stenger og det å være dyttet oppi et filterhus med pumpa på toppen?

Huff altså, jeg håper ikke HMF-filtrene er årsaken til at rekeyngelen min dør (de voksne har det helt fint), og at problemene kan øke på etter hvert. Jeg vil nødig gå tilbake til vanlige innvendige filter!!
Huffda, jeg mente ikke uroe deg :/ Beklager, Elin.
Du trenger jo ikke få samme erfaringene som meg. Ikke ta sorgene på forskudd, men bare vent og se. Kanskje du gjør deg helt andre erfaringer enn jeg...? Men det er ikke noe man ser over natta, det går månedsvis før man egentlig blir sikker.

Det er størrelsen på filtermatten og overflatearealet som gjør det. Ekstremt mye bakterier som får plass der, sett i forhold til arealet i svampen inni en Fluval så er Fluvalen en bagatell i forhold.

Har du tenkt over en annen ting...? Det var noe jeg grublet en del på. Nemlig det faktum at all den møkka, som vi vanligvis jevnlig renser ut av filterne våre, blir værende i matten og står i akvariet i både et, to og kanskje tre år uten rens....(!) ?

Neida, du uroer meg ikke på den negative måten, jeg setter pris på alle tanker omkring dette, jeg!

For jeg skjønner ikke bæret av dette med disse rekene. Jeg har jo kirsebærreker også, og når jeg tok en opprenskning i karet med dem, så var det fullt av dem! 100 reker minst, det spratt reker over alt, jeg fikk plutselig "rød sand" hehe. Men hos både black bee og red bee er det skralt, altså. Innerst inne vet jeg jo at det beste hadde vært rene rekekar, men... jeg har ikke tro på at coryene stikker av med rekeyngel, og så lenge vannverdiene er gode, skulle ikke fisk i karet ha noe å si.

Det gir jo mening dette med at filtermatta til HMF er uendelig mye større enn matta i en modifisert fluval. Og dette med at de ikke renses også. Hadde jeg fortsatt hatt fluvalene, hadde jeg jo renset disse flere ganger på den tiden jeg har hatt HMF-ene stående urørt nå. Kanskje mattene bør krystes forsiktig fra tid til annen, selv om de ikke har gått tett? Bare for å få vekk litt av alt det som ligger i matta? Ikke vet jeg...

Egentlig, med unntak av hvis HMF er årsaken til at rekeyngelen forsvinner, så har jeg bare funnet en bakdel med HMF. Og det er hvis du skal tømme karet av en eller annen grunn. Andre filter stappes i en bøtte og du kjøper deg masser av tid. Det funker dårlig med HMF. Skal karet flyttes, eller det er noe annet som involverer å tømme karet, må egentlig matta vaskes og kickstartes på nytt. Det er en bakdel. Men det er jo ikke akkurat ofte at en må tømme karet da :p
Kirsebærreker overlever det meste Leste om en fyr som fant en haug levende kirsebærreker i en vannpytt i et tømt akvarie som hadde stått ute i 5°C et par uker... :p

Men det tar som sagt en del mnd før man begynner å se effekten ordentlig av HMF. Det tok en del mnd før det brått veltet frem trådalger her, for eksempel. Ca et halvt års tid, det gjaldt alle 8 karene jeg hadde det i.
Da får jeg bare følge med. Jeg mener at de fleste karene mine fokk HMF-filtre i august når jeg hadde ferie. To av dem fikk HMF i... mai tror jeg? Hvert fall tidligere enn resten. Jeg har ikke merket noe spesielt enda, utover at rekeyngelen ikke liker karet sitt. Me jeg skal jammen følge nøye med!!
Jeg har fremdeles et kar med HMF. Det er HMF i det karet som fikk det sist, og det var i juli det ble satt opp. Jeg har ikke før nå begynt å såvidt registrere de første tegnene til gulnede blader osv, samt at trerøttene plutselig har fått en hel samling med ulike alger fra hele fargespekteret omtrent, hehe Det er i mørk lilla, mørkgrønn, svart, grå og gud-vet-hva

Men som sagt, sånt varierer og det kan være at du får andre erfaringer enn jeg.

Michael forklarte det til meg i min tråd (Del 1), en del om det som kunne skje med HMF, men nå orker jeg ikke bla meg gjennom og lete etter det
I aktive, lange tråder pleier jeg å trykke på svar og deretter søke på det jeg er ute etter. Men nå er jo del 1 av tråden din stengt, så jeg får ikke gjort det :p Så jeg har heller ikke orket å bla rundt til jeg finner det, hehe. Men når du nevner det, så tror jeg at jeg leste noe slikt fra Michael i tråden din. Spørs om jeg ikke har blokket det ut litt

Har akkurat gitt fiskene litt mat nå før lyset skrur seg på. Har stått litt på avstand og sett omrisset av fiskene på avstand, og hva er det jeg ser. Ivrige green laser hanner som prøver å få med damene på lek. Vill fart rundt i karet, men damene er visst ikke imponerte - enda. De er da hvert fall nesten i gang!
Jeg gikk heller inn på profilen til Michael og bladde der, for å finne link til tråder han har svart på. Side 6 eller noe sånt fant jeg at han hadde svart på Monas akvarierom Del 1
Men han skriver også i denne tråden jeg startet en gang ang. HMF:
Hjørnefilter av svampmatte - putte mer bak?
Så smart, det tenkte jeg ikke på :p

Da har jeg lest innleggene, og tenker følgende:

Tett matte... egentlig et ikke-problem i mine øyne, det er da bare en rens som skal til, som med hvilket som helst annet filter. Og tette er de ikke på langt nær enda. Kan jeg holde meg til en rense-rutine tilsvarende et utvendig filter (en gang i året sånn ca) er jeg fornøyd.

Næringsmangel... ikke så sikker på om det er noe stort tema for meg dette heller. Han sier dette oftest skjer i kar med lav fisketetthet. Og selv om jeg ikke har det dugg dårlig samvittighet for å ha 10 coryer i mine kar, tror jeg neppe det betyr lav fisketetthet. Til det må jeg "jobbe" litt for hardt for å holde nitrat under kontroll føler jeg. Og fosfat får jeg faktisk utslag på, om enn lavt.

Jeg må nesten bare se hvordan det utvikler seg fremover. Jeg har ikke mulighet for tønnefiltre i hele reolen, og jeg vil nødig gå tilbake til vanlige innvendige filtre. Så bakdelene skal bli store før jeg røsker ut hele HMF-filteret. Jeg bare håper ikke at HMF er årsaken til at rekeynglene mine dør! Det ville kreve nytenkning...

Ellers har jeg akkurat vært på dyrebutikken. Gikk plutselig tomt for røde mygglarver, men nå ligger 10 nye pakker i fryseren Og mens jeg rotet rundt på jakt etter mygglarver så jeg at de hadde tatt inn fryste tubifex fra fina fisken!
Jeg kjøpte en gang fryst tubifex fra dyrego, og fiskene ble fornærmet over at jeg kunne servere slikt skvip. De luktet ikke på det en gang så vidt jeg husker. Det var en mager velkomst, og pakkene gikk til slutt i søpla. Men siden de absolutt digger frysetørkede tubifex, gir jeg meg ikke helt på at frossne tubifex også må være litt digg. Og fina fisken er et kvalitetsmerke. Så jeg kjøpte med en pakke nå, og skal se om disse blir tatt bedre i mot. Kan tenke meg at dette er en fin "kondisjons-mat" når det gjelder å kondisjonere fisk for lek - gitt at de faktisk spiser den, da.
Etter flere uker med å stå tomt, har jeg endelig fått igang 110-literen her ved PCen igjen.

Har hatt noen sverdplanter liggende i karet på soverommet i lengre tid som jeg mente å ha her. De var mildt sagt halvdøde når jeg tok dem frem i dag (har jo sett at de har sett litt shabby ut, men...). Fikk skrelt vekk alle døde og stygge blader og stappet dem ned i 110-literen. Ikke brått sikkert at alle skal få bli der, men nå må de hvert fall stå til de har kommet seg litt. De ser grønnere ut på bildet enn de egentlig er :p

Vannet er egentlig klart nå (med unntak av oe plantegreier som flyter vilt), men jnår jeg tar bilde uten blitz, gir lyset over karet en gråaktig effekt. Irriterende, men sånn er det.

Jeg har altså lyst til å flytte mine C. pulcher hit, og se om de en vakker dag legger egg. Tør ikke vedde på det akkurat, men.. å bli alene i et kar kan jo umulig gjøre det vanskeligere!

[External Image]
Weitzmaniene er helt ville i kveld. Enten er det lek på gang, ellers er den jammen rett rundt hjørnet. De har ikke lekt på noen måneder nå, etter at jeg fikk et eller annet problem oppi karet deres. Så en som hadde slørete øyne, og plutselig la jeg merke til at flere hadde korte barter. Dette må ha vært i september tror jeg. Medisinerte med maracyn, og det gikk heldigvis over. Men det er ikke før i det siste at bartene har vokst skikkelig ut. Den ene som hadde slørete øye har forresten fortsatt et merkelig øye. Det ser rett og slett skadd ut, og blir hverken bedre eller værre. Den spiser og er aktiv, og er en av dem som henger på damene som en klegg nå i kveld, så den får bare være slik.

Håper de legger egg igjen snart, tror ikke jeg har hatt egg på dem siden august/september (før problemene). Hadde vært digg å se at de er tilbake i gammelt gjenge igjen.

Adolfoiene har ikke lagt egg igjen enda. De straffer meg for opprydningen :p
Yes! Back in business. Jge har fulgt med weitzmaniene, og sett T-stillingen og nå ser jeg det første egget pent klistret på undersiden av et Lotusblad Tidligere i kveld har hun hatt en tendens til å borre seg inn i zosterifoliaen, der det antageligvis er umulig å plukke egg. Men, da er de i gang igjen! Og det søteste av alt: Mine egne weitzmani barn, vokst opp her i huset er med på leken. Første generasjon weitzmani her i huset er altså i ferd med å få egne avkom. Det er bare knallmoro!

Ser forresten litt opphisset stiming på adolfoiene også, så de slutter nok snart å furte over at jeg flyttet sverdplanta deres noen centimeter :p
Bartene har vokst ut igjen og er så lange og flotte som corybarter skal være

[External Image]

En weitzmani hunne vrikker seg gjennom en Barclaya longifolia med egg mellom finnene. På jakt etter et sted å klistre det fra seg.

[External Image]

To egg på undersiden av et Lotusblad.

[External Image]

Jeg mistenker at hun har valgt seg ut en av de unge hannene, og at eggene kanskje ikke er befruktet. Den ene T-stillingen jeg så, så ikke helt riktig ut, så ikke ut som om hannen klarte å holde fast bartene hennes på rett måte. Men, det ser jeg bedre i morgen. Er det hvit prikk i eggene eller er det ikke. Spiller ingen trille for min del nå, jeg vet de kan hvis de vil, og er bare glad for at de er i gang igjen

Forresten... måtte jo prøve den frossne tubifexen i kveld. Usikker på dommen egentlig. Konsistensen på tubifex er helt forskjellig fra mygglarver. Tror jeg skal stanse filtrene neste gang jeg fôrer med dette. Tynne ormer flakset rundt i karet på grunn av strømmen.
Det jeg vet er at samtlige fisk gikk fullstendig bananas av lukten. Til og med de supersky oiapoquensisene kom ut fra gjemestedet sitt før jeg var ferdig med å fôre - og det er sjeldent! Det så hvert fall ut som om alle fiskene ble helt gale, men om de faktisk spiste dette, eller bare snuste rundt og virvlet det inn i filteret er jeg mer usikker på.
De snikene har spist eggene i løpet av natten! Det gjorde de ikke før, så her mistenker jeg umiddelbart de ungfiskene som har vokst opp her hos meg. Den voksne gruppa spiste aldri et eneste egg, det klekte og vokste opp yngel i tanken deres. Men nå er alle eggene borte. Jaja, da må jeg bare begynne å plukke med en gang om jeg vil ha små. Ikke så enkelt når jeg er på jobb - eggene kan jo være borte før jeg kommer hjem. Men slik er livet.

Ellers... fikk endelig kalibrert PH-pennen min igjen, og for et sjokk! PHen i hele reolen ligger på mellom 5,5 og 5,8! Så weitzmaniene lekte i en PH på 5,8 i går. Det er i bunn og grunn en del lavere enn jeg vil ha den, så nå har jeg gravd frem bikarbonatet mitt og får begynne å bufre litt. 2 ts i vanntønna ga en KH på 3. Det burde kanskje holde. Må finne en måte å øke PHen i karene på uten å miste oversikten eller ta det for kjapt. Kanskje jeg bare ganske enkelt tar en del ekstra vannbytter de neste dagene med bufret, høyere PH, så blir saken løst. Fiskene ser jo ikke ut til å plages :p

Ellers har jeg fått tak i torv, og satt i gang et filter i vanntønna med torv i filterpose. Tenkte bare jeg skulle se hvordan dette blir. Ikke sikkert jeg liker det, men alt må prøves :p
Da ser jeg et adolfoiegg på glasset igjen (ser ubefruktet ut dessverre), men det betyr da at adolfoiene ikke har tenkt å furte stort lengre.

Ellers har varmtvannet i dusjen frosset! Vi skjønner ikke bæret av det, når det er både kaldt og varmt vann i resten av huset, men det er faktisk mulig. Det har vært rundt 25 iskalde her de siste dagene, men vi har da fyrt som best vi kan, og varmekablene på badet står på. Forstå det den som kan. Heldigvis har vi rørlegger i familien, så er vannet fortsatt borte i morgen tidlig får vi hjelp til å tine fillerøret.
Vannet kom tilbake i dusjen klokka 4 i natt. Heldigvis. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det kunne fryse, men rørene går i yttervegg, så kanskje det er årsaken. Ikke vet jeg, det har aldri skjedd før, og SÅ kaldt har det ikke vært, da. Samma er det, vannet er tilbake og det gikk bra.

Et bilde fra i går kveld, noen av mine black bee som spiser. Den ene går med egg igjen. Ser bare en yngel fra forrige gang, men håper snart at flere klarer seg. Irriterende hvis det bare skal overleve en fra hvert kull!

[External Image]
de rekene dine var fine og lykke til med reke oppfostringen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap