Sissis våte drømmer (side 146)

Har et lite spørsmål jeg

1. Hvor mange forskjellige arter (tror du ihvertfall) du har?
2. Hvor mange kar har du?
3. Hva er favoritt fisken din ?

Oi, litt av noen spørsmål AkvariumBoy!

De to første spørsmålene finner du svarene på om du studerer profilen min, men det siste er litt værre. Må vel svare "vet ikke", selv om jeg er veldig glad i coryene og kampfiskene...
Gratulerer med fine, nye fisker, Sissimor! Den sjokkisarten du har kjøpt er fantastisk fin når den farger skikkelig ut - da glitrer stripene i gull. Jeg synes nesten disse er de peneste av disse to vanligste artene. Jeg har lyst til å prøve meg på Sphaerichthys vaillanti etterhvert, men de er visst veldig vanskelige å få til. Og så er de dyre også...
Uff, jeg kan nok aldri dra til Dahls.... De brochisene var jo snertne da. Misunnelig! Også har jeg lyst på smykketetra. Heldiggris!
He, he. Det er ei sherrybarbe i Lekegrinda. Jeg må ha tatt den for å være en ildtetra da jeg flyttet dem fra Aquarelen. Denne er så stor, at det helt sikkert er trygt å registrere oppdrett
Må le litt av disse bilineatusene. De leker igjen idag, selv om det er to uker siden vannbytte. Den ene hannen har en klase egg på ene bukfinnen, og ser ganske komisk ut der han fyker etter damene
Hehe, så artig med overraskelse i lekegrinda! Har ikke vært borti det sjøl, men ser for meg det er spennende å finne en yngel og så få vente å se hva den blir til! ^_^

Ivrige coryer du har, hehe ^^
Bilineatus-yngel på flyttefot
I dag flyttet bilineatus-barna fra EB-boksen og over i Barnehagen (har hengt på kanten for tilvenning over natta). Visste det var 4 oppi der, men det var 7, så nå vimser det 10 søte, små bartefjes oppi Barnehagen. Disse er fra ihvertfall 4 forskjellige egglegginger
Hassel
Gratulerer med fine, nye fisker, [I]Sissimor[/I]! Den sjokkisarten du har kjøpt er fantastisk fin når den farger skikkelig ut - da glitrer stripene i gull. Jeg synes nesten disse er de peneste av disse to vanligste artene. Jeg har lyst til å prøve meg på Sphaerichthys vaillanti etterhvert, men de er visst veldig vanskelige å få til. Og så er de dyre også...

Ja grattis med å ha blitt sjokkiseier du også Sissimor. Gleder mitt sjoko-hjerte )

Hassel; Vaillanti er ikke mer vanskelig enn de andre sjokoladene, når det gjelder vannverdier, mat og akvarieoppsett. Problemet er at damene er så jæ... hissige og dominante. De kan lett mobbe i hjel andre av samme art. Nøkkelen er å starte med mange nok med en gang. 10 eller mer. Bygger man på gruppa litt og litt er det ganske garantert at de første ikke vil akseptere nye. Under tygging kan også hunnen være veldig slitsom mot de andre sjokoladeartene, hvis de går i samme kar. Så disse sjokoladene ville jeg helt klart hatt i et artskar.

De er ikke så dyre, rundt 200 kr pr stk. men det blir jo selvfølgelig en del penger hvis man kjøper over 10 stk da. Eller så kan man jo bare ha ett lekspar i et eget kar da
Vel hjemme fra dyrebutikk, nok en gang skuffa og litt skremt. Mor og datter ville ha nye fisk, siden de nå hadde kun en molly igjen i 40-liter'n. Eneste kriteriene var at de var rimelige og hardføre. De forsvant ut igjen med to nye molly og ti skjørtetetra, og uten et eneste spørsmål om forhold og vannbytterutiner... Grøss...
Plussmedlem
Jeg syntes det er så grådig feil at zoobutikker skal ha ansatte som ikke har peiling på det de driver med! Det er helt utrolig. Det skulle vært et krav at kundene fikk de opplysningene de trenger ved kjøp av fisk.

Hvem ville ansatt noen i en sportsbutikk som ikke har det minste greie på sportsklær og/eller utstyr? Jeg syntes det blir noe av det samme, og enda viktigere med erfarne ansatte i en dyrebutikk da det faktisk er liv det dreier seg om.
Bare lurte på om reisen gikk bra for BluePearl'ene, spess den dama med masse egg
Ser ut til at det gikk helt fint Kaja, med alle fiskene også. Ser ikke så mye til disse rekene da, siden det er masse mose og eikeløv i karet
Bittesmå blå perler...
Det har gått kjempefint med henne Kaja; for det kryr av bittesmå, blå perler i mosen! Vet ikke om det er mulig å se dem på bildene, men jeg ble ihvertfall glad da jeg oppdaget dem
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Bttesmå bier...
I Barnehagen er det små bie-barn. Her går det 5 svarte bie-reker, men det ser ut til at barna kommer i begge farger. En av dem kan skimtes bak barbe-yngelen
[External Image]

Ser ut til at mulighetene er store for at det blir flere
[External Image]
Oppdrettskrøll...
Klubben driver å raporterer inn oppdrett fra medlemmene, og der ser det ut til å bli problemer; jeg er visst den første som registrerer C. bilineatus og P. sp. sentang! Nå må Lisbeth komme på banen, for hun har jo drettet disse lakrisene før meg. Jeg har virkelig ikke lyst til å få et førstegangsoppdrett jeg vet er feil...

Håper egentlig noen har drettet bilineatus i Norge før også, for jeg orker ikke papirmølle...

Veldig søte disse små coryene:
[External Image]
Morro med flere størrelser
[External Image]
Ser ut til at ihvertfall et par av de små sytrådene jeg fant i bunnslammet av aquarelen har klart seg. Om noen lurer, så er det en sherry-barbe...
[External Image]
Plussmedlem
Sissimor
Håper egentlig noen har drettet bilineatus i Norge før også, for jeg orker ikke papirmølle... ;)

He, he... Ingen kan beskylde deg for å være pr-kåt og ute etter å brife hvertfall...
:-p
Sissimor
Det har gått kjempefint med henne [B]Kaja[/B]; for det kryr av bittesmå, blå perler i mosen!

Kjempegøy, da blir nok en fin stamme etterhvert.
Halvor...
På tirsdag fikk jeg meldig fra Akvasia om at de hadde fått inn noen nye kampfisker, og så fikk jeg en til om at de skulle hente en spennende eske på Værnes onsdag. Så onsdag kveld tok jeg turen oppover.

Må si tjekkerne finner på mye, for nå har de jammen begynt å sende ut HMPK-dumboear! Veldig flotte, men alle de hadde fått inn var blålige. Akvasia hadde også tatt inn double-tail hunner. De var veldig bleke enda da jeg var der, men tror de blir veldig flotte. Får ta turen innom og titte seinere en gang.

Fikk titte på alle de små plastbegerne som hadde kommet, og der var det flere fine HM. Tjekkerne sender nemmelig fiskene i bokser og ikke i poser. I den ene boksen var det en som vakte min oppmerksomhet, selvfølgelig fortsatt blek etter reisen, men det var noe burgunderfarge der. Og noen skjell som skinte i både rosa og grønt. Denne såg såpass spennende ut, at han ble med hjem...

Halvor har vist seg å være svært så flott, selv om bildene definitivt ikke er det...
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Sparrende lakriser...
Satt lenge ved kjøkkenøya i dag, og koste meg med å se på sparrende linkeier. Et så fantastisk fargespill som disse klarer å vise, så skjønner jeg veldig godt at de i andre land kalles praktguramier. De skinner i bronse, lilla og rosa. Aldeles vidunderlige disse linkeiene...

Bildene yter dem selvfølgelig ikke rettferdighet:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap