Leifs verden, del 2 (side 147)

God jul, Leif!
Jeg leser og leser, og det er ikke riktig alt jeg forstår i denne oppdretts-saken.
Men det som slår meg, er at hvis dette er en konkurranse, er det første mann i mål som er vinneren.

Hvis Marit Bjørgen velger å ikke stille til start i NM i langrenn, og Therese Johaug vinner, er ikke da Therese norgesmester..? Selv om Marit egentlig er bedre på distansen? (nå er jo M.B. syk, så dette er litt spes.) Eller bør NM avlyses fordi antatt vinner ikke ønsker å delta?

Og hadde Tom ikke likt det, hadde han nok sagt fra. Og du hadde neppe fått overta VF fisk fra ham hvis han ble arg for dette.

I mitt hode, og slik som jeg ville lest ei slik liste, er den første som registrerer et oppdrett, førstegangs-oppdretter.
At oppdrett ikke blir reg. p.g.a. rigide regler og manglende intr. for deltagelse, er veldig trist. Det kan føre til, som nevnt tidligere, at en art ikke blir satset på fordi den oppfattes som umulig å drette.

For hunder og katter er det stamtavler, mulig det hadde vært greit med noe lignende på sjelden fisk også?

Uansett, all heder og ære til deg for en fantastisk rundreise i akvarieverdenen din!

LOFFA
.....Tom sitter i oppdretts komiteen og vil selvfølgelig rette på dette oppdrettet og gi med et vanlig oppdretts diplom med en valør som ingen vet. Ikke enkelt å sette valør på en fisk som er uregistrert, men antar Tom også ordner dette....

Til orientering: Jeg sitter IKKE i noen oppdrettskomité i NAF!
Jeg sa i 2010 ja til å å bistå oppdrettsansvarlig med vurderinger av valører, i en såkalt valørkomité. Det skulle bare bli et pr vurderinger i løpet av året, og totalt har det vel blitt 7-9 Apistogramma jeg har gitt min vurdering av i løpet av denne tiden. Og det har vært hele min befatning med NAF.....
Jeg har overhodet INGEN befatning med, eller kjennekap til, innmeldte oppdrett, diplomer, første- eller andregangsoppdrett osv.
Takk Trulsemann. Tar meg i det å tenke at det er ikke ofte jeg legger ut yngelbilder annet enn fra dem nærmest er født. Men da ble det noen bilder av nijsseni, macmasteri (fått som viejita) (og unger etter dem Janne har nå) hongsloi og barlowi. Har ellers yngler her av sp. Xingu (Vielfleck, Assurini) 2 kull (et nyklekket) og noen få igjen av det tredje kullet
Alacrina et kull så langt
Agassizii et ny klekket kull
Elizabethae (håper dem klarer det denne gangen)

Det er vel alt akkurat nå. Småttingene er herlig å følge fra dem kommer til i hulene til dem forlater karene her til fordel for andre glade akvarister.

Til tider kan du irritere på deg stein Donald. At du påstår at jeg vil ha mitt navn bak oppdrettet for første gangs, makes me sick. Jeg har aldri nevnt dette og har over hodet ingen intensjoner om dette. Det betyr absolutt ingen ting om hvilket navn det står der eller om det står noe der i det hele tatt. Skjerp deg

Janne: Jeg HAR faktisk sendt en mail til ei som sitter i styret i NAF, hun videresendte mailen min til en Hanslien som er oppdrettsansvarlig i NAF. Nå vet jo vi som har vært noen år i dette greiene at NAF er hverken effektive eller raske. Mailen gikk nettopp på dette som taes opp her, men har ikke hørt noenting. Det er ca 4 mnd siden.

Desverre sletter jeg alle mail i papirkurv og sendte e-mail hver mnd slik at ikke det blir enorme mengder samlet opp(papirkurv sletter selv hver mnd). Hadde jeg hatt mailen skulle jeg lagt den ut her i original stand.

Synes ikke det er så rart jeg Janne at jeg føler dette noe urettferdig og at jeg til tider tar det tungt og negativt, når du selv kan lese NOEN kommentarene her. En er kanskje mer mottagelig når en har dårlige dag. Mulig ettersom jeg kanskje er et mer "følsomt" menneske enn alle andre burde holde meg unna forum som dette.

Antar di som kjenner meg vet at jeg er den jeg er og kjenner meg slik og forholder seg til det. Ikke det at jeg skal ha et eget sett regler.

Har fått tilbakemeldinger selv på at jeg kan være krass i mine svar, og som du ser på MINE SISTE INNLEGG på profilen min, ser du at jeg nærmest kun skriver i min egen tråd. Jeg har tatt ting til etterretning og forholder meg til det. Kunne også til tider skrive og legge ut bilder i tråden min her flere ganger om dagen, men har også sluttet med det. Har heller ikke gleden lenger av å skrive her hver dag som jeg tidligere har gjort, men gjør det når jeg føler for det.

Det jeg ønsker med tråden min er å spre den gleden jeg har, dele opplevelser i ord og bilder. Videreføre engasjemang og inspirasjon. Vise at det faktisk finnes folk med en så stor inspirasjon, glede og et glødende engasjemang at det nærmest kan kalles galskap-

Ønsker ikke å bli beskyldt for ting som er løgn eller ikke medfører riktighet. Da vil jeg heller få tråden slette av admin, og fortsette i min egne lille verden.

Akvarister som deg, Janne, Sigmund, Trulsemann, Tom, Simen og Lachris for å nevne noen få av dere gir meg inspirasjon og glede, noen få andre klarer å drepe den. Så ja, det kan være tungt til tider

Jeg kunne lese i en tråd en gang fra en akvarist til en annen som var innom tråden for kun å lage kvalme. Svaret han fikk var; Har du ingenting positivt å skrive, så la vær.

Intet dårlig råd, og tok det faktisk litt til meg selv om dette ikke hadde noe med meg å gjøre. Ha en god kveld

Takk for innlegget ditt Tom
Var vel Sigmund som antok at du var med der, men da er dette avklart.

Jeg beklager veldig at jeg ikke tar vare på mine mailer lenger enn en mnd. Ser ut som jeg trenger dette for å bevise det jeg skriver. Ja for å være troverdig. Da både i forhold til oppdrettsansvarlig i klubben og i NAF og det som er skrevet der. Selvfølgelig ljuger jeg når jeg ikke kan bevise dette for dere!

Jeg skal IGJEN sende en mail til NAF og ordne opp i dette, selv om jeg har sendt en mail til dem tidligere om nettopp denne saken.

Så skal løgnhalsen legge inn en kopi av mailen her om det er ønskelig.
Fikk desverre ikke kopiert hele mailen med sender og mottager, men dette er hva jeg skrev, og jeg ser på dette som en "purring" til NAF, og er sendt oppdrettsansvarlig i NAF

Har tidligere skrevet en mail til deg via en annen i NAF (Gro). Det vil si jeg sendte henne en mail som jeg fikk tilbakemelding på at var videresendt til deg. Dette gjelder oppdrett av apistogramma sp Swarzkehl. Ettersom denne ikke sto reg i deres lister som drettet, ville oppdretts ansvarlig i klubben at den skulle sendes inn som førstegangs oppdrett, så ble gjort. Dette med info i mailen fra meg tidligere at denne var drettet tidligere av Tom C, men at han ikke har registrert oppdrette. Dette betyr at det er Tom C som er den rette første gangs dretteren, selv om han ikke har registrert denne drettet. Derfor skal det kun utstedes et vanlig oppdretts diplom for vanlig oppdrett.Valør vet jeg ikke, men dette finner vel dere ut av. Forrige mailen min ble sendt i august om jeg ikke husker feil

Mvh Leif E. Johansen
DAK

--
Mvh

Leif E. Johansen
Engebråtan 2
3090 Hof i Vestfold
Mobiltelefon 99 44 67 03

Klubbleder NNN. Aass bryggeri Drammen 32 26 60 00

Med dette håper jeg denne saken er ute av verden, og at vi videre konsentrerer oss for det vi brenner mest for, fiskene våres. Iallefall gjør jeg det.

Jeg fortsetter min glød og engasjemang med mitt slagord.Apisto til folket!
Ah! Den siste linjen din likte jeg, Leif.

Ha en flott ferd videre mot 2013!
Takk Trulsemann
Jeg forventer også at det kommer folk hit i 2013 for å få apistogramma, drettet av Hofs lille sønn.... Ingenting er så gøy som å se folk komme, himle med øya for så mye flott fisk, og til slutt gå ut med fisk som ikke koster noe. Noen ganger hender det at jeg tar noen kroner, men ikke mer enn at det holder til bussen hjem fra jobb =)

Etter at jeg kom i kontakt med Tom C har fisk og penger ikke blitt den store sammenhengen. At jeg klarer å henge på givergleden til Tom tror jeg nok ikke, men jaggu skal jeg glede mange også neste år.

I løpet av vinteren er flere arter klare for å forlate redet =)

Ha en flott tur Trulsemann mot 2013
Jeg har nå slettet dem tre siste innleggene som går på oppdretts saken. Vil ikke høre mer om dette, og fremtidige innlegg av samme slag vil bli slettet.

Jeg mener jeg ikke har gjort noe galt, og om jeg nå likevel i noens øyne har gjort det, er dette forhåpentligvis gjort opp for, ikke i bare en mail, men to.

La oss heller gå over til å ha det hyggelig med å dele det vi pleier å gjøre, glede fra akvarie rommene våre og gjerne noen bilder.

Ære være Tom som har lest alt med fatning og holdt seg rolig, i forhold til mange av oss andre. En takk, og en unnskyldning er på sin plass for at du har "måtte" lese dette.
Godt at oppdrettsdiskusjonen er lagt død, så kan vi komme tilbake til den deilige Apistogramma-hverdagen igjen

Ser på bilde 2 i innlegg 2911 at alacrina hannen din begynner å se ut som en skikkelig alacrina hann. Moro å se!

Hos meg er det lite Xingu-yngel igjen. Hunnen har som tidligere nevnt sluppet dem løs, men det er minst tre stk der, så jeg har håp om at disse skal vokse opp nå. Bitaeniataene har fortsatt ikke lagt noe egg, men jeg har tro på at dette kommer snart.

Til jul ble det videokamera og Mergus Cichlid Atlas vol 1 på meg (har vol 2 fra før) så nå blir det filming og lesing!

Ønsker med dette en fortsatt god romjul og etter hvert nyttårsfeiring til deg og dine!
Ja hannen blir bare flottere og flottere, Lars. Hans basic color, den blåe bunnfargen er jo bare utrolig flott. Den ene hua har nå vært knall gul i et par dager, og forventer at Mr alacrina ordner opp, hehe.

Har et nytt kull på et par dager her også med Vielfleck, Assurini. Mulig hun etterhvert flytter ynglene sine. Dvs at hun har to huler i karet sitt, og den hun nå ikke bruker er faktisk mere utgravd enn den ynglene nå er i.

Alacrina hua som er igjen alene i den ene halvdelen av 222L er for det meste i hula med ynglene sine. Bare små turer ute med sin horde av småtasser.

Agassizii hua som fikk yngler klekket julaften samtidig som Xingu, har som vanlig flyttet yngler frem og tilbake fra hula. Denne gang til og fra under ei rot i karet. Flyttet forsiktig på rota i går og fikk se noen av dem. Et herlig syn å se så knøttsmå liv.

I går kunne jeg for første gang håndmate mine apistogramma cf huascar. En opplevelse å komme så nær sine fisker. Det er ikke 4 huer, men 5 av dem. Hannen som er den eneste hannen kan vel med dette kalles en bigamist, hehe.
Plussmedlem
Nå får du skrive og legge ut bilder som bare f*** her Leif, trenger litt go'lesing etter en forbanna drittdag.....
Dine ønsker skal oppfylles milo!!!

Kommer nettopp opp fra kjelleren og foring av apistoene. Mye av dagen har gått til måking av snø på taket. Har ca 1 meter og det er ventet noe mer før det skal gå over i regn. Bedre føre var.......

Jag e jette glad som svenskene ville sagt. Og en opplevelse jeg har ventet på en stund nå, har skjedd. Di av dere som følger tråden "fast" husker sikkert at jeg har nevnt ei hue som er veldig spesiell blant cf huascarene. Hun har fått en sort stripe i analfinnen sin. Bilde 1. Ikke noe godt bilde, men var det bildet som den sorte strålen syntes best på. Ja hun har lagt egg (jeg kom til poenget til slutt). Utrolig gøy dette og flyttet henne til haldelen av 222L på motsatt side av alacrina hua med yngler. Dæven å dette er gøy at det var akkurat denne hua som kom med egg.

Også den andre agassizii hua har lagt egg i dag, men lar henne gå i hovedkaret sammen med di to hannene. Antar ynglene blir borte blant de hannene, men har jo et kull i et annet kar. Bilde 2.

Bilde 3 er av bigamisten, dvs hannen i cf huascar gruppen og far til kommende yngler til hua med den sorte stripa

Poster dette milo for å få med flere bilder..... i neste innlegg. Dagen skal rettes på...

Bilde 1 er av Vielfleck, Assurini hua som har det eldste kullet med yngler. Hun klarer seg veldig bra denne gangen så langt. Bare se på denne skjønne arten... ikke rart disse har kommet opp som min favoritt. De andre kommer hakk i hæl, men disse er bare så utrolig spesielle.

Bilde 2 viser ei av bitaeniata huene, som kanskje venter på besøk av en herremann. Det viser seg at den siste bitaeniataen som kom opp i deres nå hoved kar var en hann. Fant denne som yngel tyv i panduro karet for en liten stund tilbake. Tror jeg da skal ha 2 hanner og 4 huer av eget oppdrett. Gule huer ser jeg flere av i dette karet-

Gule huer ja. Er så mange gule huer at jeg med stor sannsynlighet kommer til å drømme om det. Rart ikke også den gule alacrina hua får lurt til seg hannen....

Avslutter med bilde 3 som er av Vielfleck, Assurini hua som har ny klekkede yngler fra julaften

Kjære milo, håper dette lettet trykket på en dårlig dag. Om ikke så skal jeg tilby meg å komme å lese et eventyr på senge kanten når du skal legge deg... hehe =)

Ha en fortsatt fortreffelig kveld alle sammen
Spørsmål til dere som kan mer om apisto enn meg... Er det flere hunnfisk enn MacMasteri som er mer oransje enn gul?
Truls O. Bjørhei
Spørsmål til dere som kan mer om apisto enn meg... Er det flere hunnfisk enn MacMasteri som er mer oransje enn gul?

En liten stund siden jeg hadde macmasteri og en glemmer fort, men antar at macmasteri er like oransje hva angår både hanner og huer. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt apistoer som har vært oransje slik som dem iallefall. De aller fleste apistohuer blir gule under lek
Hm. Kanskje det er min hunne det er noe rart med da. Hun blir helt oransje på kroppen med rødlige finner. Hannen er lysegul og veldig kjedelig fargemessig men får en diger sort flekk når han er ekstra leken. Til gjengjeld har han ekstra flott ryggfinne.
Kanskje du skulle legge ut noen bilder med spørsmål i tråden din. Ikke lett å si noe uten bilder. Bilder gjerne fra en av sidene på apistoene
Har noen flotte Ap. rositae der hunnene blir helt fantastiske i fargen - oransj/gull-bronsje-ish.

[External Image]

Har også ei Apistogramma agassizii-hue som blir noe i nærheten, bare enda mer gyllen...

[External Image]
Stemmer. La ut bilder, men de forsvant... Får legge dem ut igjen.
Milo trenger noe vakkert å feste aua på så legger ut noen bilder til. De fleste av dem har jeg vel hatt ute før her i tråden, men likevel

1. Apistogramma cf bitaeniata Rio Tigre
2. Apistogramma sp "Matses"
3. Apistogramma agassizii. Netz, alenquer
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap