Leifs verden, del 2 (side 149)

Kom nettopp opp fra kjelleren jeg Tom, og trodde jeg hadde fått juleaften på nytt.... Ei ny hule med alacrina egg og ny klekkede F1 hongsloi yngler. Men nå ble det samtlige høytidsdager og helge dager på en gang når jeg leste innlegget ditt.

Dæven å flotte Apistogramma sp. "Abacaxis" var fytti flate. Hvordan kan jeg takke nei til dette? Jeg bukker så panna slår høl i asfalten..... Jeg satte "dronninga" (matses hua) i et annet ledig kar jeg har hatt stående for alacrina, og der skal hun få være.....

Om det passer for deg kan jeg sikkert komme nedover fredag eller i helga, men kan ringe deg om dette. Tar da også med det som skal være sp "Schwarzkehl" hue, noe jeg er usikker på. Etter kullet mistet jeg desverre to og har ikke fått noe egg eller yngel etter dette, noe som kan tyde på at dette kan være en annen art. " Hannene er jeg iallefall trygg på.

Bitaeniata har jeg vel 2 hanner og 4 huer tror jeg. Tror iallefall det er to hanner. Er mye planter og røtter i karet og dem holder seg stort sett i bakre del av karet så ikke alltid like lett å se, men skal sjekke dette opp.

Om Apistogramma sp. "Abacaxis" klarer seg iallefall inntil videre med en 100L, det karet Matses går i, skal jeg umiddelbart ha plass, når jeg har med Matses ned til deg. Vil da faktisk ha 3 kar ledige samt at jeg skal ha opp et nytt yngelkar i helgen

Det ble nesten unntak tilstand her nå, skjelven og tja en tanke i 100. Håper jeg fikk med meg alt Tom, men vi tar resten på tlf. På forhånd tusen takk for omtanke

En ting til. Hvorfor jeg spurte om eggleggingen. I det tredje sp Xingu karet har jeg et par nå, sammen med noe jeg ikke er 100% sikker på, men tror kanskje det kan være ei lita hue. 31.12 tok jeg bilde av hula med nylagte egg og la dagen etter ned ei hule til (hadde før dette bare ei hule) Når jeg ser i karet i dag er den nye hulen utgravd og det ligger NYE EGG DER. I den hulen jeg så egg i, nyttårsaften er det tomt. Jeg mener at det er samme hua, uten at jeg er helt sikker. Har ikke sett den aller minste gul og er da mer eller mindre trygg på at det er den samme? Ble forfjamset og trodde et øyeblikk at dem hadde byttet om på hulene =) Fisk er ikke alltid like lett å forstå. Har heller ikke tidligere opplevd at Xingu har spist eggene sine

1. A. alacrina med yngler. Ser ut til å gå veldig bra
2. A. alacrina nå i kveld med nye egg. (Blitz ned og kamera på høykant)
3. A. hongsloi med ny klekkede yngler nå i kveld
Har brukt dagen i dag til å komme meg etter innlegget til Tom. Takk for praten på tlf i dag Tom, og jeg hadde visst misforstått litt, og til min egen glede. Jeg får også VF cacatuoides, noe jeg har ønsket meg temmelig lenge. Er ikke veldig begeistret for alle disse oppdretts variantene av denne arten.

Jeg har ute en annonse på salg av barlowi og nijsseni, men som nevnt mange ganger tidligere ønsker jeg å dele gleden med andre slik Tom gjør med så veldig mange. Klarer aldri å komme på hans nivå noe jeg heller aldri kommer til å prøve på.

Men vil herved gi et par stykker som følger tråden en mulighet til å få seg noen apistoer.

Gir derfor bort et par med apistogramma barlowi (1 av 2 kjente munnrugende apistoer)
Ettersom huene har hatt gul drakt, antar jeg at disse er kjønnsmodne. Disse er "tamme" og blir hånd matet omtrent hver dag. Dette er tredje generasjon av fisk som Tom C har fanget. Lokasjon fåes ved henting.

Gir også bort en trio med apistogramma nijsseni. Dette er veldig unge individer, men gamle nok til å skille kjønn på dem. En meget pen art.

Dette gjelder ikke akvarister som har vært her tidligere å fått fisk.

Tlf 99446703 og svarer kun på tlf.

Ellers har jeg tittet over karene som vanlig i dag og det går bra med både egg og yngler. Blir å gjøre litt småtteri senere i kjelleren nå i kveld. Et par tre pumper som trengs å renses blant annet
Skulle stått en herlig forsmak på 2012- ekspedisjonen her Leif. Men iveren etter å ha sett et sånt fantastisk innlegg, gjorde fingrene kjappere enn hue. Husker jeg tenkte samtidig: gåre bra me'n (da svaret lot seg vente på)... Grattis så mye, skikkelig moro 8)

S
Så ikke innlegget til Tom når jeg postet, men når jeg kom opp igjen fra kjelleren. Jeg fikk alt fra Franske følelser til den store skjelven, Simen. Du vet hvordan jeg blir ved slike anledninger. Villformen av cacatuoides har jeg ønsket meg veeeeldig lenge nå, så dette blir julaften på nytt (i morgen ettermiddag) Mistet desverre trifasciata hua mi i dag, så da er den arten ute. Cf luelingi hannene mine har også dame eller damer i vente og venter vel like spent på Tom som meg. Kanskje jeg får se hannene litt mer fremme. Etter at de fikk 160L og større plass har dem blitt veldig skye. Men skal dem på damejakt, ja da MÅ dem ut av hulene

Stor dag i morgen
Plussmedlem
Det gleder meg nesten mer at Leif får nye arter, enn at jeg hadde fått de selv. Vet at jeg kan se fram mot mye spennende lesing og masse flotte bilder....
milo
Det gleder meg nesten mer at Leif får nye arter, enn at jeg hadde fått de selv. Vet at jeg kan se fram mot mye spennende lesing og masse flotte bilder.... :-)

Enig! Dessuten blir det fort fler av de flotte fiskene når de havner på Hof
Meget hyggelig milo. Ja bilder kommer seff etterhvert

For å si det slik så er familien lei av å høre meg snakke om apistogramma, di på jobben er lei av meg sitte på pauserommet og skryte av apistogramma. Selv på julebord, fester, bryllup, barnedåper og fester klarer jeg ikke å holde kjeft om apistogramma. Skal jeg samle alle kommentarene jeg får så blir det vel til noe sånt som at jeg er en person det har tippet for og burde vært sperret inne på en lukket avdeling med tvangstrøye!

Tror det bare er misunnelse jeg for at jeg har en hobby som er mye bedre enn deres......... =)

Jeg har i kveld dratt det LITT lengre og startet en gruppe på face book. Har sendt denne notisen til alle di norske fiske gruppene jeg vet om og håper på det beste.

Det er vel ingen som kjenner meg som en apistogramma entusiast vel? Nå ønsker jeg å fremme apistogramma som en flott, vakker og interessant type fisk med veldig mange flotte arter. Gruppen skal være norsk, og åpen for innlegg, bilder, kjøp og salg og spørsmål. Jeg har åpnet gruppen: Norsk apistogramma forum og håper mange tar del i siden med bidrag. Det tar tid å bygge opp en gruppe og vet det vil ta litt tid å få ting opp og gå, men håper dette er et bidrag til å fremme artene av apistogramma i Norge. Velkommen skal du være..

Iallefall er dette et bidrag fra en som ønsker at apistogramma skal vokse i Norge, for jeg mener det er skuffende lite. Mange som er innom tråden her som selv har flotte arter, så bli med, bli en del av gruppen

Ha en flott kveld videre, eller kaller vi det natt? Har fri i morgen fra jobb så for meg spiller dette ingen rolle[URL=https://www.facebook.com/groups/506115422744869/][URL=https://www.facebook.com/groups/506115422744869/]

[/URL][/URL]
En god og hyggelig tone i tråden, ny opprettet face book side for apistogramma i dag og nye apistoer i hus i morgen etter middag, så jeg ender vel i himmelen i morgen kveld. Nå smiler jeg fra øre til øre og har det bedre enn på lenge hva angår fisk.

Jeg må faktisk spørre meg selv inni mellom hvordan det går ann å bli så hektet på apistogramma som det jeg er. Da tar jeg bare på meg skoene og tasser ned i kjelleren og glaner inn i karene mine... da får jeg svaret =)

Skal avslutte med noen bilder av juvelene....

Håndmating av barlowi
Håndmating av cf huascar
Mine favoritter sp "Xingu" Vielfleck, Assurini. Hue med en drøss yngler

[External Image]
Hyggelig å lese at du sannsynligvis har funnet det som er din rette nisje i akvariehobbyen, Leif
Jeg liker Apistoer selv, og har hatt noen arter, men hos meg var det Corydoras som vant plassen - både i hjerte og akvarieplass Som du vet er de ikke så enkle å kombinere, Apisto og Cory, så man må gjerne velge hvilken man vil satse på.
Jeg må nok innrømme at jeg var aktiv blant damene i mine yngre dager, men maken til min apistogramma alacrina kom jeg nok aldri opp i. Nå er det ikke bare egg i en hule i det karet gruppen går i, men jaggu meg 3!! Hannen kan med andre ord være far til ikke mindre enn 4 kull når helgen er over godt og vel. Maken til Don Juan. Har 4 huler i karet, men den hulen hvor den hua som først var gul, har det ennå ikke kommet noen egg. Skal si hun har slitt med å få med seg hannen inn i hula, men altså så langt til ingen nytte.

Har lenge lett etter di nye hulene jeg lagde, da jeg skulle bytte ut resten av hulene med runde hull på veggen, til huler med åpning i bunn ned mot bunnsubstratet. I DAG fant jeg dem endelig igjen. Lagde vel 22 huler og har 12 igjen. Litt sent å bytte nå i alacrina karet ettersom det er egg iallefall 2 av hulene jeg skulle byttet. Men nå ligger dem på gulvet slik at jeg vet hvor dem er.

Ellers er det også tendenser i bitaeniata karet og håper det kommer noe der snart. I løpet av kort tid nå så vil 2 nye apisto arter være i hus. Gleder meg som en unge
mona o
Hyggelig å lese at du sannsynligvis har funnet det som er din rette nisje i akvariehobbyen, Leif :-) Jeg liker Apistoer selv, og har hatt noen arter, men hos meg var det Corydoras som vant plassen - både i hjerte og akvarieplass :-) Som du vet er de ikke så enkle å kombinere, Apisto og Cory, så man må gjerne velge hvilken man vil satse på.

Jeg har funnet min nisje, Mona det er jeg sikker på. Drev som du vet en god stund også med cory, men ikke så lenge som jeg har hold apistogramma. Cory var kjempe gøy, men dette som skjer her nå, må jeg nok si overgår alt jeg har gjort og holdt på med innen akvarie hobbyen. Iallefall enn så lenge =)

Nå har jeg også som nevnt startet en apistogramma gruppe på face book, og på under et døgn er det allerede 80 medlemmer. Det håper jeg betyr at det er intresse for apistogramma også her i Norge.

Som du har nevnt tidligere, kan det være vanskelig å bli kvitt avkom om det kommer mye, og når en har så mange arter som meg, 16. Men gir jo bort en hel del og skaper nye entusiaster. Skulle det bli alt for mye, finnes det nok butikker som forhåpentligvis vil ta mot =)
Artig når folk går så til de grader for sin greie Mona! Som feks denne gale mannen her som kalles Loffa . Det er veldig artig med en tråd der Apisto blir så til de grader sentralt. Har foreslått apistoer for deg et par ganger mest på fleip :P. Første gang skulle du legge opp... det var da jeg leste tilbake på tråden og oppdaget du faktisk har prøvd det også. Andre gang foreslo jeg det som innkjøringsfisk, til det rette dukket opp he he he. Når først Apistoene er på plass, er det jo ikke rom for Cory... Det fikk jeg erfare selv, da jeg kjøpte Apistoer på sekundet da jeg kom over de. Livredd jeg ikke skulle komme over slike igjen he he he. Nei, når alt kommer til alt, så er slike som deg og Loffa lidenskapelige - og det er smittende moro uansett!!! Så hipp for lidenskap, heisan for fellesskapet og hurra for dele- og fortellerglede! God tur nedover Leif og god helg til dere begge

S
Tusen takk for hyggelige ord Simen. Lidenskap eller galskap, tja en vil vel ha forskjellig syn på dette. Men tror ikke jeg vet om mange som er like gale som meg selv.

Innlegget har jeg endret da det kom ut opplysninger som ikke skulle være med her Person vern opplysninger
Da blir'n sikkert ikke kvitt deg HaHaHa 8D. Ekke så værst å få det levert det lokalt heller. Da tripper jeg med deg i sørligere breddegrader, og gleder meg til sladderet velter inn!!!
Kan noen være snill å komme til Hof med ei tvangstrøye, og kjetting med boltring til gulv, slik at bena blir i bakken.....

Her tar det helt av. 4 huer med apistogramma cf luelingi til mine hanner, et ungt par med apistogramma sp. "Abacaxis" og det var ikke et par med VF cacatuoides. Det var en kanin familie, dvs mor, far, svigermor, svigerfar, kusine, søskenbarn, en bror og en søster.... eller noe i den duren. Hele 8 stykker og jeg som hadde et håp om i år å få tak i et par..... Jeg går litt rundt meg selv, er oppunder taket som Karlson på taket, og tror vel helst jeg er et sted over himmelen.

Ikke BARE dette, men så har jaggu en av mine apistogramma bitaeniata, Rio Tigre lagt egg på den lille stunden jeg var og tok i mot fisk av Tom. Er det mulig egentlig å tro at en skal ha en slik start på et år, eller drømmer en.

Det må nok utvides med kar her for dette kan ikke stoppe.... Det er egg og yngler i nesten alt av kar her og med tre fulle huler av apistogramma alacrina egg i en ca 80L tank, skjønner en at behovet for flere kar er tilstede. Gud hjelpe meg, kan noen få meg ned på jorden igjen.... Flyr frem og tilbake til karene her akkurat nå under klimatisering av di nye fiskene. Så jeg er ikke bare i himmelen, men jaggu har jeg løpetid også.....

Bilder får komme senere når fisk har roet seg og funnet seg til rette. Takk for at det er helg!
Plussmedlem
Jeg kommer en tur med boltringer til vegg, kjetting og håndjern... Så kanskje vi klarer å hindre deg i å sveve din vei... :-p
Fabelatastisk! Klyp deg i armen. "Leif, det er må'årn. Du må våkne" 8)
Gratulerer med nye flotte apistoer Du får bare utvide akvarierommet kjapt nå, for rositaebarna jeg har gående her er kjønnsmodne og lager egne barn her for tiden. Har vel 3-4 par som må flytte snart nå.
Neimen la nå mannen sveve da, det er ikke spesielt høyt under taket i den kjelleren så fallskaderisikoen er begrenset, og hverdager er det nok av. Nyt det du Leif, jeg gleder meg med deg og kommer hvert øyeblikk til å bombardere det nye forumet med helt-ny-og-bekymret-apistomamma-spørsmål
Enig med Linda her. Peter Pan kan ikke være alene om å fly i drømmene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap