Småtteri og spekulasjoner (side 15)

Han var pen

Hvor gamle er de nå, og har du bilde av foreldrene?

Når jeg tar bilde av kampfiskene bruker jeg bare dagslys, ikke blits, f eks sett dem i vinduet eller i et lyst rom, trykk ned knappen slik at kameraet fokuserer og deretter venter du til han sitter noenlunde stille og knipser ivei. Jeg tar vanligvis 20-30 bilder i gangen og da er det ca 2-3 som er verdt å beholde..
Mvjnz
Han var pen:)

Ja, ikke sant. Han skal få stå på balkongen når korpset går forbi på 17. mai.

De er fra tidlig i november.
Da hadde jeg (heldigvis) ikke begynt å (b)logge hendelser og tanker etc.
Jeg var jo så dum å solgte foreldrene, fordi jeg liksom skulle holde på med "de andre" bettaene, og så trodde jeg at jeg hadde tatt noe gode bilder av dem.
Men så viste det seg at jeg bare har noen håpløse glimt. Men bildejuryen i denne tråden anser at hvis man ser at en fisk er rosa så er det fint.

Endret: Som du ser så fikk moder'n ganske hard medfart under leken.
Purple splendens
Bettamaniaen herjer videre.
Jeg var på Biltema for å se om den nye akvariesafe sanden hadde dukket opp, noe den ikke hadde. Litt vel nærme TAM til at det lar seg gjøre å ikke gå innom. Jeg tok en titt på kampfiskhunnene som gikk der, og oppdaget at det også gikk noen luringer der. Og hva så jeg, en liten Purple Norsk bastard.
[External Image]
Bilde 2 er for å gi antydning av form og farge.
Fikk en idè når jeg så et innlegg angående bruk av speil i kampfiskkar.

Det må jo være bedre å printe og klippe ut forskjellige fisker som kan svømme rundt på utsiden av karet. Hvis man printer en speilvendt kopi har du en fisk med to sider, som kan svømme frem og tilbake utenfor karet til den ekte fisken.

Og det funker. Lørdagskvelden blir aldri den samme.
Hehe, artig den ideen om å bruke bilder, og sannsynligvis mer stimulerende for fisken også

Den nye fisken din var pen Lilla er ikke noen enkel farge å avle på, kanskje en av de vanskeligste og mest ettertraktede for tiden faktisk... Men hvis du vil ha lilla avkom kan du gjøre et forsøk på å krysse de som er mest lilla med hverandre, men det er ikke sikkert du ser noe lilla før i F2...
Humunukuapuaa
Men de hadde masse forskjellig acryllprodukter og jeg fant det optimale. Det er egentlig en boks med skuff.

Jeg måtte også ta en tur til Ahlens etter å ha lest om tipset fra Mona. Titta på disse boksene. Det eneste jeg funderte litt på var hva slags lim de er limt med...

Ojj, nydelig den kampfisken du har drettet. Begynner å glede meg til å få tak i en av de -lenge til de er salgsklar?
Microsynomania
Mvjnz
Hehe, artig den ideen om å bruke bilder, og sannsynligvis mer stimulerende for fisken også:)

Det ser jo hvertfall sånn uten. Jeg har pleid å ta bort arket jeg har mellom boksene for å trimme dem og se dem i sin fineste prakt. Men det er mye enklere å la papirfisken svømme et par ganger frem og tilbake.

Mvjnz
nye fisken din var pen:) Lilla er ikke noen enkel farge å avle på, kanskje en av de vanskeligste og mest ettertraktede for tiden faktisk... Men hvis du vil ha lilla avkom kan du gjøre et forsøk på å krysse de som er mest lilla med hverandre, men det er ikke sikkert du ser noe lilla før i F2...

Synes den var så liten og fin, og så ble den solgt som hunnfisk til hunnfiskpris, så da var liksom jeg solgt også. Og jeg som "liksom" prøver å redusere husets splendensbestand. Men fint med litt friskt blod og at t den er lilla er et fint tilskudd til fargepaletten. Den ser ut til å være en bastard så det er nok mye mer enn lilla på gang. Jeg har ingen ambisjoner om å få en lilla fisk, men det kunne vært interessant om det lot seg gjøre å få inn litt lilla, og samtidig beholde rene rød/hvit/blå 17. maisløyfer. Det er "liksom" 17. maisløyfene jeg gjerne vil ha med på veien mot en mindre kampsfisk.

Lisbeth
Jeg måtte også ta en tur til Ahlens etter å ha lest om tipset fra Mona. Titta på disse boksene. Det eneste jeg funderte litt på var hva slags lim de er limt med...

De er høyst sannsynlig sveiset, dvs akryl "limes" med en forbindelse som smelter skjøtene sammen.
Lisbeth
Ojj, nydelig den kampfisken du har drettet. Begynner å glede meg til å få tak i en av de -lenge til de er salgsklar?

Jeg har jo solgt noen på auksjoner de siste ukene, så de er i grunnen salgsklare. Men så er det vår venn Gollum, som du sikkert må overtale litt.
Men han har sikkert godt av å kvitte seg med noen preciouses. Hvis du tilfeldigvis skulle finne på å falle for en av de kampfiskene Gollum liker mest og som jeg har tenkt å avle på kan den fisken få seg et nummer her før han flytter inn hos deg. Gollum sier til meg at vi skal beholde alle og avle større kampfisker, mindre kampfisiker, finere 17. maisløyfer på kampfiskene, og de fine små lyseblå kampfiskene. Jeg jeg er ikke helt, men tildels, enig.

Av en eller annen grunn, sikkert fordi jeg noen ganger betviler LFS'ens påstand at fisker som ikke ligner helt på hverandre fremdeles er samme art, ble det enda en gruppe med Microsynoer.
Jeg synes disse så litt anderledes ut enn de første. Mørkere grunnfrage med tynnere og hvitere striper. Hvordan være sikker, ta de med hjem og sammenligne. Og ja, de ligner litt, men ikke nok til at jeg kan la være å spekulere litt til.
Den første gruppen har allerede et par uker karantene bak seg, og den nye gruppen skal også få seg noen uker på egenhånd før de slippes sammen. I mellomtiden får jeg kanskje tid til å sette opp et 64-liters Afrika eller noe i den duren.
T-killi - hvitprikk borte :-) klovnkilli spillvanseksperiment
Da er det ingen synlige tegn til hvitprikk på t-killihunnen som hadde symptomene.
Prikkene på finnen ble borte etter en dag, og i dag kunne jeg ikke se noe til prikken mellom skjellene på kroppen heller, så jeg håper alt er vel nå.
Ingen synlig reduksjon blant de eldste ynglene og de tre nyklekte er fremdels med oss, så min erfaring tilsier så langt at yngel overlever en Esha 2000/Exit combo.

I dag slammet jeg unna litt humus fra nedbrutte eike- og ketapangblader i klovnekillikaret. Jeg pleier vanligvis ikke å slamme hele karet selv om jeg skifter vann, men rundt bunnen i enden der jeg fôrer støvsugher jeg alltid. Når jeg nå slammet langt bakover i karet fant jeg ut at det er en bitteliten sjanse for at det kan ligge egg i humusen, så derfor helte jeg bunnslammet fra spillvannet i en plastbakk med noe mose og litt algegugge og skal slenge oppi en luftestein.-
Så får vi se hva som skjer. Jeg tipper nada, men den som venter...
Veldig bra hvis kampfisken kan få "ha seg" litt før den flytter til meg Det blir nok ikke mye til damer han kommer til å treffe på hos meg -tror jeg..
Lisbeth
-tror jeg..

Bettamania i emming?
Kom over noe jeg ikke har fått tid til å lese masse om, men som er svært interessant for sånne som meg som finner glede ved å gjøre ting selv.
Jeg har sett at det finnes forskjellige betta tonics som skal være bra for fisken, på mange måter. De fleste ser ut til å være basert på ketapang/catappa og tilsatt ting som grønn te, Yucca ekstrakt for å binde opp amoniakk, salter og Aloe for å gjennopbygge skadet vev og noen kjemikalier for å beskytte slimhinner.
Leste en artikkel om fiskens slimhinner med en oppskrift på slimhinnerestaureringsmiddel.
Mine kjemikunnskaper slutter rett etter å blande drinker, så dette er ukjente forbindelser for meg. Lurer på om det er mulig å få fatt på disse i mindre enn industrielle kvanta.
Uansett så synes jeg det er lite skriverier om bruk av aloe i akvariet. Man får jo til og med kjøpt fôr med aloe nå for tiden, så det er litt rart at ingen på AF har skrevet om aole til fiskene. Lurer på om det er noen som har sett mere skriverier om aloe i akvariet.
Jeg har så langt testet med noen dråper fra kjernen i aloeplanta i kampfiskvannet, men skulle ønske jeg hadde litt tykkere is å gå på...
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]-tror jeg..

Bettamania i emming?

He he, ja tør jo ikke avskrive damene helt
Veldig interessant den artikkelen du lenket til. Skjønner godt du vil ha litt mer å gå på. Jeg skumleste bare, men så ut som det også var snakk om å lage sin egen aquasafe på en måte? Beskyttelse ved vannbytte rett og slett.

Stresscoat skal inneholde aloe. Vet ikke om dere får tak i det i Norge, men mange dyrebutikker tilsetter det i posene her etter de har fanget fisk for å forhindre stress og slimhinneskader osv.
Aloe - Microsyno-oppdrett
Fant endelig noen Arowanafolk som har eksperimentert med AloeVera i en tråd tilbake til 2003. Les hele tråden og ta en tur i blomstersjappa.
Jeg gjorde et stunteksperiment med noen dråper fra et blad ved et vannbytte. De snakker om 25ml på en 4x2x2 tank, som jeg må anta er i fot siden det skal mye til at en aro holdes i noe mindre. Eller er det sånn at arofolka snakker om meter når de snakker karstørrelse? 4 meter er sikkert nesten stort nok for en fullvoksen rugge.

Og så har det nettopp blitt rapportert lek på Microsynodontis sp(1)/'Nigeria'. Jeg bør jo ha minst et par og få lek på de, når jeg har ti å velge mellom.

Ellers er alt vel. Den nye kampfisken har bobla et fint rede. Det er litt færre av det seneste prinsessekullet, men de pleier å bli borte noen når det er mage større yngel, så jeg har mistanker om at det er lekkasjer i teorien om at alle tar seg av ferskingene.

Har tenkt på en tredje artemiaklekker, og nå var tiden inne for å gjøre noe med det. Jeg fant ut at ved å bruke 0,5mm tynnere bor enn slangen så slipper man å lime slangen og korken. Testet om det var tett ved å blåse alt jeg kunne og korken/slangen var potte tett. Jeg oppdaget også at det er en annen type kork som blir benyttet på billigbrus-1,5-litersflaskene som ikke har "pakning" men en ekstra flens inne i korken som ser ut til tette svært godt.
Har svart deg i tråden min, men tillater meg å legge bildet av [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3010&HKatID=]flasketutsaken[/URL] jeg kjøpte for å klekke artemia
Takk Lisbeth,

Hvor langt ned stikker røret (hvor langt er det igjen til flaskebunnen fra enden av røret?

Her er min trio-reaktor.

Ny Betta imbellis
Litt irriterende at det ikke går å legge inn bilder ved redigering av innlegg. ;-(

Velger å gjenbruke dette innlegget:
Var innom Dyrego OC da de liksom skulle få inn masse fint i går, men det ble utsatt en uke. Så det ble til at jeg tittet rundt i karene og plutselig oppdager jeg en bitteliten Betta som eneste av sin art i et kar. Jeg har mistanker om at den kom samtidig med Imbellisparet jeg kjøpte for noen måneder siden, og det skulle liksom være tomt for disse. Men det ser ut til at en tass hadde klart å stikke seg bort, inntil i dag. Nå den her og skal bo litt for seg selv og så få lov til å bli den sjuende far i bettasuppa.

Humunukuapuaa
Takk Lisbeth, Hvor langt ned stikker røret (hvor langt er det igjen til flaskebunnen fra enden av røret? Her er min trio-reaktor.

Røret som fulgte med var for kort til en 1,5L flaske så jeg skjøtet på med en luftslangebit sånn at den kanskje er 1 cm fra bunnen
Humunukuapuaa
Her er min trio-reaktor.

Ojj! Men kan du legge ut bilde fra en annen vinkel også, skulle gjerne sett nedenifra feks
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap