Lisbeth sine småfisk :) (side 15)

Heia,må bare spørre om du har fått stemt i konkurransen?Arrester meg om jeg husker feil,men du hadde ikke fått den med deg sist?Den er avmerka til venstre på sida nå,dette bare som ei vennlig påminning
Hei,
Gidder du å legge ut et bilde av artemiaklekkeren din?
Jeg ble litt imponert over den batchen du hadde gående, og har lyst til å kopiere oppsettet dit og prøve parallelt med oppnedflaske for å finne ut om en metode er best.
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Litt nervepirrende dette, jeg ønsker virkelig ikke at de skal lide og sulte i hjel :(

Hvis du har fått kjøpt "hestesprøyte" så kan du sette på en slangebit og bruke dette til å plassere fôret i nærheten av flyndrene. Hvis de ikke blir skræmt da.
Kan gjøres med både er opptint frossenfor og bløtlagt tørrfor.

Maten lander rett oppå dem til og med, men coryene er raskt ute og spiser maten som legger seg på bunnen vettu. Sjokkisene er også og spiser fra bunnen, så det er rett og slett litt for mange der som spiser av samme matfat som flyndrene skal..
Ewi
Heia,må bare spørre om du har fått stemt i konkurransen?Arrester meg om jeg husker feil,men du hadde ikke fått den med deg sist?Den er avmerka til venstre på sida nå,dette bare som ei vennlig påminning :)

He he, jepp, jeg ble minnet på om det når jeg leste i tråden til Tante Astrid i går, så jeg har stemt!
Humunukuapuaa
Hei, Gidder du å legge ut et bilde av artemiaklekkeren din?

Her er den. Jeg har tenkt å prøve et litersmål til klekking neste gang. Syns det ble litt klønete å høste fra flaska rett og slett. Ser mye enklere ut å komme til artemiaene sånn som mona o klekker i denne tråden om hjemmelaget for.

Har tatt artemiaene ut av flaska og plassert de i et oppvekstkar jeg har satt på badet. Varmeste rom i kåken. Har faktisk skaffet meg en saltmåler siden jeg skal drive med saltvann. Fikk den billig på Oslo Zoo senter, var no gamle greier de hadde liggende fra når de solgte saltvann.
Og ved å følge doseringa til mona o havnet måleren akkurat midt i det farva feltet som jeg vil tro er der det er riktig å være

Nå har jeg ikke full guff på luftpumpa, jeg har faktisk tenkt å prøve uten konstant lufttilførsel. Blir smågal av den pumpa som durer og går hele tiden..

Artemiaene levde i alle fall fortsatt i morrest, de er knøttesmå, men jeg klarer faktisk se at de er små miniatyrkopier av store artemia! De er visstnok litt for unge enda til å mates med det foret jeg kjøpte, Microzell, men siden det er det eneste jeg har fikk de litt av det i går.

Ps: jeg fatter ikke hvorfor disse plastkarene er laget med et brunskjær, sånn har de vært i alle år. Må da være flere enn meg som har irritert seg over dette..
Jeg fikk også satt i gang en ny kultur med microorm i går, etter oppskrifta til Elin H. De gule dærtene i bollen er kultur fra den "gamle" bollen jeg fikk av Humunu.

Kjøpte meg litt sminkesaker, he he, for å få tak i pensel til å høste ormene med og de to ytterste fungerte helt utmerket til dette. 20 kr for et helt sånn sett
Lisbeth
Kjøpte meg litt sminkesaker, he he, for å få tak i pensel til å høste ormene med og de to ytterste fungerte helt utmerket til dette. 20 kr for et helt sånn sett :)

Hva slags sjappe, er det naturbust på penslene?
Humunukuapuaa[/QUOTE
Hva slags sjappe, er det naturbust på penslene?

Nei, eller det aner jeg ikke, men veldig myk og fin bust. Leita litt mellom tynne malepensler og disse sminkepenslene og malepenslene var tydeligvis satt inn med et eller annet, stiv sammenklistret bust. de turte jeg ikke kjøpe

Sminkegreiene fant jeg på Noe for en hver i smalgangen på grønland
Ok, lurte litt fordi natur- og kunstbust har forskjellig egenskape iht. olje/vammbasert og lurer litt på om dette er relevant med mikromark.
Nå bruker jeg billakkrep-pensel med plastbust og lurer på om marken sklir av busten veldig lett.
Var i alle fall ikke noe problem å få på en masse microorm på sminkepensel, heller ikke hvis penselen var fuktig (skyllet den mellom hver porson)
Humunukuapuaa
Ok, lurte litt fordi natur- og kunstbust har forskjellig egenskape iht. olje/vammbasert og lurer litt på om dette er relevant med mikromark. Nå bruker jeg billakkrep-pensel med plastbust og lurer på om marken sklir av busten veldig lett.

Til den prisen er det garantert ikke naturbust
Fine akvarier du har lisbeth! Veldig bra plassering av trerøtter og stein
Liv H
Til den prisen er det garantert ikke naturbust :-)

He he, spørs nok det ja
Tryggve
Fine akvarier du har lisbeth! Veldig bra plassering av trerøtter og stein

Tusen takk
Føler med deg ang impulskjøp på dahls, gjorde nemlig det samme selv igår. :S
Nå har jeg derfor 3 forskjellige typer pygmegurami, to par med den som gikk i karret ved disken med rødskjær på finnene og "sytråd" på halen, de to siste som gikk i reolene og pygmerasbora.
Jeg har som vanlig ikke fått med meg latinske navn :/
Galemor
Føler med deg ang impulskjøp på dahls, gjorde nemlig det samme selv igår. :S Nå har jeg derfor 3 forskjellige typer pygmegurami, to par med den som gikk i karret ved disken med rødskjær på finnene og "sytråd" på halen, de to siste som gikk i reolene og pygmerasbora. Jeg har som vanlig ikke fått med meg latinske navn :/

De som gikk ved kassa heter Trichopsis schalleri.
Redd for det ja, det står de blir 5 cm og jeg trodde da det var de han mente som var nærmest utvokst, men det var kanskje de andre det. Hmm, det har jeg jo egentlig verken plass eller vann til. Litt forskjell på 4 fisk på 2cm og 4 fisk på 5 cm.
Men de står jo ikke på lista hans da!
Ellers var det de pymgerasboraene som gikk i plantekarret bakimellom der vettu Vet du hva de heter på latinsk oxo??
Hakke peil på alle disse populærnavnene pygme miniatyr etc. det dreier seg jo ikke en gang om rasboraer, men Boraras. Så de burde vært kalt pygméboraras, fordi de ikke er rasboraer, men da kommer askpektet at de ikke er så veldig mye mindre enn andre Boraras. Og dermed duger ikke popnavnet engang for å skille den fra andre Boraras, fordi særtrekket i popnavnet ikke er et særtrekk.
Det hadde vært bedre å tatt med noe fra det viotenskapelige navnet, da kunne kanskje flere forstått hva slags fisk det var snakk om.
Men jeg vet at det gikk Boraras brigittae i plantekaret,når jeg var der for et par uker siden. Så jeg stemmer for popnavnet Brigittaeboraras, hvis det er brigittae vi snakker om.

Håper ikkde Lisbeth blir pissed på meg for å ralle om dette her, men føler etterhvert at disse popnavnene ikke gjør annet enn å forvirre. I hvertfall for meg.
Galemor
Redd for det ja, det står de blir 5 cm og jeg trodde da det var de han mente som var nærmest utvokst, men det var kanskje de andre det. Hmm, det har jeg jo egentlig verken plass eller vann til. Litt forskjell på 4 fisk på 2cm og 4 fisk på 5 cm. :(

Trichopsis pumila blir bare 4-5cm, kanskje den?
Jeg veit faktisk ikke popnavnet på den, bare kalte den pygmerasbora, for da regnet jeg med de fleste som har sett dem skjønte hvem/hva jeg mente
Men er sikkert den, de gikk i plantekarret bak saltvannet. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap