Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 15)

Rita B
Hei. ser på bildet du la ut. Hvordan i alle dager å rike å land går det ann å få slike fine store planter? Jeg har en del med ser ut som de nekter og vokse. har brukt: happy-life happy-plant noe jeg ikke kunne se vekst på i det hele (flytende) og plant tabs. ser nå et resultat på de. Men det er ikke alverdens. Hva gjør jeg? Har grus bunn.


Rita B
Hvis du lager et innlegg her under forumet "Planter", så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg der. Det blir litt enklere, og da kan også andre komme med innspill

Plantene mine vokser ikke akkurat fort, de går egentlig ganske tregt, men det går Jeg bruker en type plantegjødsel som er et kjent merke og som skal være veldig bra; Dennerle heter det. Det er dyrere enn andre merker, men det syns jeg det er verdt, for de virker! Jeg bruker kun plantegjødsel i form av tabletter som stikkes langt ned i bunnlaget, rundt hver plante, slik at røttene deres suger opp næringen. Spesielt mye bruker jeg av Dennerle Echinodorus Tabs, siden jeg har så mange sverdplante-typer.

Jeg bruker ingen flytende næring i vannet, for det gir meg bare alger. Dessuten er de fleste plantene mine av typer som trekker mesteparten av næringen til seg gjennom røttene, ikke fra vannmassene, så da er det ingen vits med flytende.

Jeg bruker også lysrør fra Dennerle, forresten.
Nå er jeg omsider L-malle fri! Hehe
De 3 siste L-144 mallene mine ble hentet i kveld. Lille Flekkulf gikk til en akvarist jeg kjenner i Oslo, Tender (brukernavn her). Han lovet å passe godt på denne merkelige utseende L144 mallen med sin brune flekk på hodet, som nesten ser ut som en bandana Jeg er helt sikker på at Flekkulf vil få det helt supert som algespiser hos Tender
[External Image]


De to vanlige og nesten voksne L144 jeg hadde igjen, en hunn og en hann, gikk til en (for meg) ukjent akvarist i Akershus.

Ønsket om å gi bort/selge alt av L-maller har i grunnen vokst frem gradvis over tid, og ved juletider tok jeg den endelige bestemmelsen: vil ikke ville holde L-maller mer. Iallefall ikke , men jeg kan selvfølgelig ikke spå fremtiden. OM jeg skal ha L-maller igjen, så blir det i så fall ikke noe annet enn min gamle favoritt L-134 Angrer egentlig fælt på at jeg solgte mine i 2006, noen mnd før vi skulle flytte :p

Jeg må si jeg slet noe vanvittig i dag, da L-mallene skulle fanges inn! Planen min var å veive litt rundt med en håv i karet (den øverste 160 litern) og så skremme L-mallene til å stupe inn i trerota si og gjemme seg der. Så kunne jeg bare løfte ut hele greia, sette den i en tønne vann og så var saken biff.
Hunnen hoppet av trerota med en gang, så hun var enkel. Var bare å håve henne opp av tønna og plassere henne i oppbevaringstanken.
Flekkulf bestemte seg for å bli igjen i karet, men den ble fanget med håv på første forsøk og det tok under et halvt minutt. Og den morsomme lille L144 mallen med brun flekk på hodet ble også satt i oppbevaringstanken med hunnen.

Så kom tiden for å få ut stabeisen....! Hanner av Ancistrus.... de er et mareritt å få tak i når de først har presset seg inn i en hule! Hvordan kunne jeg glemme det??? Det er jo så velkjent at de nekter å komme ut av hulene sine. For en elendig plan, jeg skulle tatt ut trerota først og passet på at han IKKE fikk presset seg inn i hulen.
[External Image]

Denne trerota var helt spesiell, for den hadde en naturlig DYP og smal hule rett inn i rota. Ideell for L-maller! Og hannen presset seg aller lengst inn, alt man så var et glimt av halefinnen i det fjerne. Hulen var så dyp at hele fisken fikk plass inni, ingenting som stakk ut.

Jeg hang den digre trerota over tønnen slik at åpningen var såvidt nedi vannet mens mallen inni hulen var over vannflaten. Vanligvis fungerer dette, og etter en stund over vann pleier L-mallen å slippe seg ned i vannet med et lite plask.
Tiden gikk, og ingenting skjedde så jeg ble engstelig og begynte og gruble....Tenk om han tørker ut? Jeg dyppet trerota nedi vannet en stund og satte den så opp igjen. Nå vet han iallefall at det er vann under ham..
Atter en lang ventetid gikk. En halvtime. Jeg dyppet igjen, og en ny halvtime. Så prøvde jeg ny taktikk og la trerota nedi vannet. En time gikk, ingen malle kom ut.
Sånn holdt jeg på i mellom tre og fire timer!
Til slutt var jeg sååå lei og sliten, for jeg hadde migrene da jeg våknet og var sinnsykt trøtt. Derfor bare bestemte jeg meg for at "Ok, hvis mallen ikke vil komme ut av hulen, får hulen bli med mallen!"

Men trerota var diger, så den måtte sages ned til en mer håndterbar og fraktbar størrelse. Og den delen av rota som var interessant var jo bare huledelen med mallen inni Mannen min hentet en sag, og så sagde vi rett og slett av trerota både foran og bak hulen. Hulen var intakt, sagingen hadde ikke kommet borti hulen, og mallen lå inni, men nå fikk det hele plass i den største fiskeposen jeg hadde iallefall Tre-dobbelt lag for sikkerhets skyld, i tilfelle rota stakk noe hull. Sendte med to ekstra, løse poser og gummistrikker også i tilfelle kjøper opplevde krise på hjemveien. Hadde jeg hatt en eller annen plastboks eller et spann med tett lokk skulle jeg brukt det, men jeg hadde ikke noe sånt, så derfor ble det trippelt lag med poser.

Føler en smule lettelse over å endelig ha blitt kvitt den siste L144 mallen Den eneste algespisende fisken jeg har nå er Otocinclus cocama! De er snart ferdige med karanteneperioden (i midten av mnd), og da skal jeg dele opp gruppen på 15 og sette dem ut i to forskjellige kar.
Hei Mona sliter du med myye avfall fra Otocinclus cocama din? Hilsen Erik
Nei. Men jeg lurte litt på hvordan disse ville bli mht akkurat det da jeg kjøpte dem, med tanke på at de også gnager på treverk slik som L-144. Og de søpler mye!
Men jeg kan ikke si Ottoene gjør det, ikke i forhold til da jeg hadde L-maller i det samme karet.
Nå har jeg forresten skiftet til utvendig filter i det karet, så det kan jo hende det hadde sett annerledes ut om jeg fremdeles hadde innvendig filter der?
Hvordan det? Har du ottoer som søpler mye?
L144
Hei Mona

Det gikk veldig bra med L144ene jeg kjøpte av deg, selv om jeg nå skjønner at dere hadde slitt en del med å få hannen ut av rota, hehe. Pakkingen kunne vel ikke vært gjort så mye annerledes, ville nok gjordt det på samme måte selv

Hjem transporten gikk helt uten problemer, og etter 5min i 325litern kom han ut av rota på en inspeksjonsrunde av sitt nye hjem, nå har de begge funnet seg et nytt favoritt sted i noen hullrom på en kjempestor rot

Mvh

Roger
Det var godt å høre, Roger!
Nytt B. channoides kull
Ser ut som Betta channoides hannen min har begynt å spytte yngel i dag!

Om han er ferdig vet jeg ikke, men i dag (nå nettopp) så jeg plutselig 3 knøttsmå Channoides yngel i overflaten. Siden hunnen er flyttet og det ikke finnes andre fiender i karet, tenkte jeg å la dem være der. Da bare begynner jeg å fôre med artemia utenfor nettet også Jeg lar de eldste ynglene være i nettet en stund til, for erfaringens skyld. Det kan jo også være interessant å se hvordan overlevelsesprosenten er mellom "fritt i karet" og "vokst opp i nettet"

Hannen begynte å tygge på dette kullet julaften; 15 dager har han altså gått med kullet i munnen.

Nå kan endelig Channoides-hannen begynne å spise, for første gang på en måned (!) Ingen hunn tilstede som kan "overtale" han til å ta et nytt kull egg i munnen med det samme.
Så gøy. Betta channoides er ordentlig flotte!
Joanna & Pål
Så gøy. Betta channoides er ordentlig flotte! :-)


Det er de! Seilte fort opp som min yndlingsfisk blant "andre fisker" (enn Corydoras, selvfølgelig hehe). Det er ikke noen fisk jeg "duller" mere med og ser etter hver dag enn disse siden jeg fikk dem

Dersom det første kullet lever opp, så skal jeg antageligvis beholde dem og starte en Channoides-koloni Kanskje jeg bytter noen få med andre som holder arten, sånn for å spytte inn litt nye gener her og der, men en koloni skal det bli! Jeg har lest at man gjerne får gleden av å se dem oftere fremme da, fordi det virker som de blir mindre sky når de har mange av sine egne rundt seg.

Lurer litt på om jeg skal finne plass til et par Betta albimarginata også, den er nesten lik men blir en smule større enn B. channoides fullt utvokst. Lekre bettaer altså!

Nå har jeg bestilt meg en stim med 30 moskitorasbora (B. brigittae), som også er asiatiske, så det siger litt bort fra mitt vanlige sør-amerikanske, dette her
Mona!
Høres spennende ut med bettaene altså. Tenk deg en flott koloni av de flotte fiskene! Blir spennende å se de nye stimfiskene dine når de kommer i hus hos deg! Har du forresten fortsatt Ildtetra?
Hei Mona,
helt vanlig med HMF og trådalger, ja. Det skjer ofte når man har bløtt vann. Eg har samme problemet her og eg tror, at det henger sammen med for lite makronæring i vatn og algene kan profitere mye bedre av den mangelsituasjon. Det er ett phenomen som vanlighvis (med vanlige filter) ikke skjer i fiskakvarier. HMF renser veldig effektiv og hvis man ikke tilfør nok næring får man algeproblemer. Her er faktisk daglig gjødsling anbefalt. Litt pussig er at trådalger henvise ofte til veldig god vannkvalitet i akvariet

Litt OT:
Korleis går det med Blue Tiger?
Har du fått mail som eg sendte for ca. 3 veker til deg?

Godt 2010! Micha
Matsi95
Har du forresten fortsatt Ildtetra?

Jada, jeg har dem enda. De ble kjøpt i mars i fjor om jeg ikke husker feil, så snart har jeg hatt dem i et år. Utrolig fin tetra

Michael Niesar
Litt OT: Korleis går det med Blue Tiger? Har du fått mail som eg sendte for ca. 3 veker til deg?

Hei Michael
Det går fint med Blue Tiger Av de jeg kjøpte hos deg, så døde bare èn reke etter et par dager. Det var sikkert fra transportstress e.l.
Resten av rekene går det fint med Jeg liker de blå der veldig godt, og kommer nok til å kjøpe flere av deg til våren.

Jeg fikk emailen din, og er enig i at det er for kaldt Du gjettet også riktig ang. Black Bee, det var for å få reker fra annen stamme jeg ville bestille av deg. Men siden han jeg kjøpte mine av, i sin tur hadde kjøpt av deg, så...
Hvordan går det med C. Amapaensisene og C.Såilurusene dine nå?
Matsi95
Hvordan går det med C. Amapaensisene og C.Såilurusene dine nå?


Med C. amapaensis så opplevde jeg at 2 stk satte seg fast i en trerot (på samme sted!) og det døde de av. Jeg har to stykker igjen bare. Det betyr at det har forsvunnet en i løpet av det siste året, uten at jeg aner når og hvordan! Mystisk.

C. spilurus er i toppform, jeg har alle jeg kjøpte for over 1 år siden fremdeles Samme med C. condiscipulus.
B. channoides
Nå som Betta channoides hannen har spyttet yngelen, og ikke finner noen hunn i karet, har han plutselig tid til overs og vet ikke helt hva han skal finne på lenger. Etter å ha ruget så godt som non-stop i en måned, og dermed stort sett ute av syne, står han nå ved frontglasset og glor. For tredje dagen på rad nå opplever jeg at hans hengegeip er vendt mot meg, og så stirrer han meg i senk. Lurer på hva som går igjennom hans lille fiskehjerne når han gjør det? Kanskje det er "Gi meg tilbake dama mi!" eller noe :p

Han ville ikke spise i går, ikke sånn med en gang som jeg så iallefall, men det kan jo hende han snappet til seg noen mygglarver fra bunnen etter at jeg hadde gått for å gjøre andre ting enn å glo på han.

I dag kunne jeg se hele 7 yngel av det siste kullet som sto og lurte mellom bladene på planter i overflaten. Det er sikkert dobbelt så mange, men det var de jeg kunne se og telle på èn gang istad. De gjør ingen uoverveide bevegelser, disse her, ingenting som kan røpe deres tilstedeværelse. De duver rolig i takt med resten av planterusket, og håper å se ut som en bit av det. Smart.

Jeg har fôret yngelen i nettet og i karet med levende, nyklekt artemia nettopp nå. Jeg håper de finner maten, de som er i akvariet. Når jeg skulle fôre, passet jeg på å dryppe det i overflaten i områder der jeg vet yngelen pleier å "hang out".
Corydorasene ble helt ville og kom styrtende med en gang. De støvsuger bunnen av yngelnettet fra undersiden, der de eldste Channoides-ynglene er. Rekene sitter også mye på nettet og plukker, og sørger for å holde det rent og pent. Ingenting går til spille, altså

ETTER-REDIGERT:
Joda, yngelen i karet finner maten! Jeg observerte nettopp to yngel som hogg innpå artemia med et jafs

Hannen som ikke helt hva han skal finne på
[External Image]

[External Image]

Et par av de yngste ynglene som er fritt i karet
[External Image]

I 98 literen jeg har C. guapore og C. gracilis dukket det som nevnt tidligere opp noen ukjente små yngel. Det viste seg å være 4 stykker tilsammen, resultat av at C. metae ungfisk gruppen som jeg hadde der noen dager (før jeg kjøpte Gracilis og Guapore) la egg som senere klekket. Jeg fikk tak i en yngel først, som ble flyttet over til karet der C. metae går. I helga fikk jeg heldigvis tak i de 3 siste De ble slamsugd opp med slange, svupp sa det bare og så var de i bøtta. Fra bøtta ble de håvet opp på vanlig måte og overført til 85 litern med Metae. Så nå er de endelig ute derfra.

Jeg lurer egentlig litt på om jeg skal selge C. metae, alle sammen, snart. Det begynner å bli trangt om saligheten her, det merkes godt at jeg har to akvarier mindre etter at begge 128 literne ble solgt i høst. Hvis jeg skal ha noe håp om å kunne drive litt oppdrett og ha plass til yngel i oppveksten, må jeg ha et par kar ledige sånn nå og da. Eller iallefall kar som kan gjøres ledige i en fei ved behov. Enten det er som karantene eller som oppvekstkar for yngel og ungfisk, eller hva som helst.

Når jeg får flyttet Sebra-otocinclus'ene mine til sine permanente hjem, vil endelig den 85 literen bli frigjort og jeg får innredet det på nytt. Det mangler til og med bakgrunn der, og jeg er ganske lei av tapeten :p Det karet har stått som "midlertidig innredet" siden i sommer eller noe sånn.

Vel, når den 85 literen omsider blir ledig, så gjøres den om og innredes skikkelig, og så skal jeg brette opp ermene og fange Corydoras adolfoi ungfisk fra artskaret jeg har dem i, 98 literen med den vf leksgruppa. Der yrer det av C. adolfoi yngel og ungfisk i alle tenkelige størrelser, og det er pinadø så fullt nå at jeg er litt engstelig. Jeg bytter vann 2 til 3 ganger i uka for å holde nitrat-nivået nede, men trangt er det jo uansett.
Jeg tenkte at når jeg skal begynne og selge noen av Adolfoi-ungfiskene er det jo nå komplett umulig å få tak i dem i 98 literen. Den er jo innredet på en måte som gjør bevegelser med håv umulig, der er det en enorm trerot og beplantet så ingen håv får plass. Dermed må jeg loppe hele karet for inventar så det står ribbet tilbake, og så håve opp alle ungfiskene og yngelen som skal ut. Deretter sette all innredningen tilbake og beplante på nytt. Dette gjør jeg helst bare en gang... *urk*

Så ungfiskene må flyttes på, og karet jeg skal ha dem i, må ha en trerot som er lett å flytte på og ta ut ved behov. Det blir nok et veldig enkelt oppsett, sverdplanter og en trerot og kanskje noe flyteplanter. Sverdplanter er planter som tåler en trøkk med håven :p
Det jeg er aller mest spent på, er hvor mange C. adolfoi ungfisk jeg kommer frem til når jeg er ferdig med å telle dem! Det kan bli ordentlig moro! Hehe

Når skal jeg sette av tid til dette da? :p I løpet av uka? Nå har jo ottoene vært i karantene fire uker, og alt ser bra ut, ingen tegn til sykdom og avlusning er forlengst gjennomført. Så nå er det egentlig bare å flytte på dem. Det er 15 stk, og jeg tenkte å ta 8 i den nederste 168 literen, og 7 stk i den øverste 160 literen. I begge disse karene er reker vanskelig å holde, pga begge kar har en tetra-stim som flittig gafler reker. Det er ingen igjen i 160 literen, muligens èn bare, og kanskje 7-8 stk i 168 literen.
Jeg ser at det har dannet seg et grønt slør over trerøttene i begge karene, selv om det ikke er plagsomt mye, og også littegrann "grønn fløyel" på sverdplantebladene. Dette gir fine forhold for en gruppe Otocinclus.
Men jeg har også lyst på en algespiser i 98 literen med C121 (Corydoras cf. burgessi), for der har jeg også trioen med Golden panchax killier... og du kan jo bare drømme om å holde en gruppe reker i live der mer enn noen minutter! Makan til grådige beist, altså! For en stund tilbake siden så jeg at den ene hunnen av killiene jafset i seg en hel pellets tiltenkt Coryene. Skjønner ikke at hun fikk den ned en gang, men inn gikk den, og selv om hun så litt spak ut (og ganske stappa det neste døgnet), så ble den fordøyd på vanlig vis. Får de ned harde pellets, får de absolutt ned dvergreker.
Ottoer vil vel helst være i grupper, så jeg syns ikke jeg kan dele gruppen i enda mindre antall for å få 3 grupper istedenfor bare 2. Jeg vil jo at de skal trives best mulig.

Kanskje jeg må kjøpe flere Ottoer!? De er jo så fine, så det hadde ikke gjort noenting, det.

Så flotte bilder/fisker/planter!
Har du 15 overlevende sebra-ottoer av 15 innkjøpte?? Det er jo utrolig bra!

Jeg har bare 6 ottoer, men jeg ser helt tydelig at de trives i flokk/stim. Ikke så ofte de "stimer" (men hender at de stimer i de åpne vannmassene etter at de flyttet til 450 litern) men de følger hverandre ganske tett rundt i karet. Skikkelig morsomt å se de forflytte seg i flokk, plutselig sitter alle og suger på samme rota eller planta

Jeg syns det hadde vært interresant å høre hvordan de oppfører seg, alle 15 i et av dine lange akvarier
Lisbeth
Har du 15 overlevende sebra-ottoer av 15 innkjøpte?? Det er jo utrolig bra!

Det var 18 kjøpte (viltfangede). De 3 døde i løpet av første uka. Nå har jeg hatt dem en måned, og ingen flere falt fra etter det.
Lisbeth
Jeg syns det hadde vært interresant å høre hvordan de oppfører seg, alle 15 i et av dine lange akvarier ;)

Det har du rett i, det ideelle hadde jo vært å putte dem i samme kar. Men jeg er liksom litt redd for at de skal "sulte" på en måte. Det jeg mener er at det kanskje ikke er "næringsgrunnlag" nok i et enkelt kar til alle 15, med tanke på tilgang til nok alger? De får jo pr i dag algetabletter i tillegg, som de gomler ivrig, men de er jo alene foreløbig og ingen tar fra dem maten. Det er Corydoras (selvsagt) i de karene jeg har tenkt å putte Ottoene i.
Selv om Corydoras egentlig ikke spiser rent grøntfôr, er jeg temmelig sikker på at de kommer stormende og "barter" og knuffer i algetablettene hit og dit for å smake og sånn. Jeg vet ikke helt hvor flinke ottoene er til å dytte seg plass i vrimmelen og ta maten fordet? Innbiller meg at disse er litt mer beskjedne enn f.eks. Ancistrusene er?

Nei, nå ble jeg usikker altså Alle i et kar, eller fordelt i to? :p
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap