Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 15)

Heidi Ingdal
Hei Marianne nå har jeg endelig funnet deg igjen....måtte bare skrive det så jeg får abbonert på tråden din. Har en jobb foran meg for jeg må lese igjennom den siste delen av tråden din. Så gleder meg til det....:-)

Dessverre virker det som jeg kommer til å gå tom for snegler i nær fremtid

Jeg har avlet frem 3 generasjoner av snegler med striper, og de er fremdeles de eneste sneglene jeg har sett her i Australia som har striper og er en annen farge enn gul/lysebrun. (Opprinnelig kjøpte jeg en viltfarget snegle i en dyrebutikk som parret seg med en brun snegle jeg hadde og produserte stripete avkom)

Denne siste generajonen har blitt flyttet litt frem og tilbake, hadde alle i samme kar en periode, deretter spredte jeg dem utover flere kar, deretter tilbake i samme kar osv. De har ikke lagt en eneste eggeklase, og nå har mesteparten av dem dødd av alderdom

Jeg har nå en viltfarget og en gul snegle igjen, satte dem sammen i 300 literen i dag. Frem til nå har jeg holdt de gule adskilt fra resten, siden jeg ikke vil avle frem gule snegler, men slik situasjonen er nå tenker jeg at det er bedre å krysse en stripet snegle med en gul snegle enn at den dør helt uten avkom.

Snodig at denne generasjonen ikke har villet formere seg... Lurer på om det kan skyldes 3 generasjoner med innavl, kanskje jeg burde kjøpe en ny snegle på dyrebutikken og se de blir litt mer villige da...
Den blinde oscaren min døde plutselig for noen dager siden. Den har egentlig klart seg veldig bra, spist normalt osv, og jeg merket ikke noe uvanlig de siste dagene før den døde. Men hele tilstanden dens var jo litt merkelig, i og med at den plutselig ble dårlig og blind noen få dager etter jeg kjøpte den og jeg trodde den ikke skulle klare seg, men deretter ble den plutselig bra igjen og har klart seg helt fint til nå.

Så nå er det en oscar og noen snegler i 300 literen ute.

Jeg kjøpte en regnbuelabeo og 15 rødmunntetra til 90 literen i dag. Det er først og fremst et selskapskar, så ville bare ha noe fargerikt og pent. Karene på kontoret mitt kan jeg bruke til det jeg vil

Hadde lyst på en ildhale, men valgte labeo siden de er mindre aggressive. Jeg hadde en ildhale for et par år siden, et skikkelig prakteksemplar. Dessverre var karet for lite og fisken for aggressiv til at jeg kunne beholde den.

Men denne gangen har jeg 300 literen i reserve dersom fisken skulle bli aggressiv mot de andre beboerne.

Sneglene vil fremdeles ikke formere seg, og det vil heller ikke splendensene. De har bodd i samme kar en periode, og jeg har sett et par skumreder, men det har aldri blitt til noe. Oppdaget en ganske stor svulst på hannen i går, på ryggfinnen, så vet ikke om det kommer til å spre seg eller hva som skjer der. Men kjøper definitivt ikke HM igjen. Holder meg til HMPK fra nå av. Jeg har et par kar stående tomme, med planter og fungerende filter. Kanskje jeg burde importere et HMPK-par fra Thailand....

Flyttet trioen med nigeriakillier over i et mindre oppdrettskar også. Ingen planter, kun oppdrettsmopp. Håper på å finne egg der i nær fremtid.

Har drevet så lite oppdrett og kjøpt så lite fisk i det siste at jeg begynner rett og slett å få tomme kar her og der.
Har sittet og kikket på HMPK'er på Aquabid. Er litt snodig, da jeg kikket for et par år siden fant jeg fisk etter fisk etter fisk som jeg eeeeelsket, og hadde problemer med å velge kun en. Tror jeg satt igjen med 5 stk som jeg likte veldig godt, og endte opp med en blå monster marble.

Jeg kikket igjen for noen måneder siden, og igjen i går og i dag, og jeg har problemer med å finne en eneste fisk jeg liker. Jeg har kikket på nesten alle HMPK'ene, og alt jeg tenker er 'meh' eller 'dårlige finner' eller 'feil hodeform' osv.

Jeg har funnet en eneste fisk som jeg har sansen for, her.

Vet ikke om det er min personlige smak som har forandret seg, eller om den generelle kvaliteten på fiskene har stupt siden forrige gang....
Den var jo stilig

Ikke så godt å si det der, om kvaliteten har gått ned, eller om du har blitt mer kresen. Mulig det er begge deler? Når man har holdt på en stund, så blir man jo mer og mer bevisst på hva man liker, og mer trenet i hva man skal se etter. Så kanskje det er et sunnhetstegn, at du fant bare en som holdt din standard?
Den var jo helt i en klasse for seg selv. Nydelig.
Jeg kom hjem med 4 kampfisker en dag for jeg klarte ikke å velge hvilken jeg ville ha. Her er bilder av tre av de.
Her er hannen jeg importerte for et par år siden... Snodig at hannen jeg liker på AB er så lik Men når jeg ser på dem nå, ser jeg at hannen på AB er penere enn hannen jeg importerte forrige gang. Så er nok litt begge deler, både min smak og den generelle kvaliteten

Pene fisker Heidi, liker spesielt den røde Er de HM'er alle tre?
Det bildet var da veldig lite.. her er et større bilde
Satt her og klaget over mangel på splendensegg for bare et par dager siden... I dag fant jeg et digert skumrede med masse egg

Dessverre har jeg ikke store håp for dem... Har drevet med dette i et par år nå. De første månedene ville ikke fiskene leke i det hele tatt. Prøvde utallige hanner med utallige forskjellige hunner. Ikke snakk om.

Da det endelig ble lek på dem endte det igjen og igjen med plutselig yngeldød eller at hannen spiste dem.

Krysser fingrene for at det går bra denne gangen, men har ikke store forhåpninger...
Pene fisker Heidi, liker spesielt den røde Er de HM'er alle tre?

Hva mener du med HMèr? Husker ikke hva det betyr.
mine kampfisker leker hele tiden og det er veldig få som lever opp for de går i familiekar hele tiden. Så alt fra 1-12 kan overleve.
HM = halfmoon, dvs halefinnen er en halvsirkel på 180 grader
Da er jeg stolt eier av denne fisken, med tilhørende hunn (sannsynligvis en søster, har ikke sett bilde av henne ennå).

Fisken må sendes hit til Australia, noe de gjør en gang i måneden, og deretter må fisken sitte i karantene i en uke før jeg kan hente den, så jeg vet ikke nøyaktig når jeg kan hente den...
Ok takk for svaret. Kan du se hva den røde jeg har er for noe? Det ser ut som den har finner rundt det hele.
Den ser ut som en HM, men dersom den ikke når 180 grader er den en superdelta
Fikk nettopp beskjed fra selgeren på AB at jeg får en gratis hann Jeg tilbød han $30 for paret, og han sa det var greit + $10 for frakt.

Etter jeg fortalte at jeg er i Australia sa han at til Australia trenger jeg ikke å betale $10 for frakt, så han gir meg en ekstra hann isteden

Men den er jo ikke "gratis", siden jeg vil måtte betale for importen, men oh well. Er en "billig" hann da
Fant nettopp noen små haler i skumredet Fant verken egg eller yngel i går, så jeg trodde det verste... igjen. Men da er det fremdeles liv der.

Hannen er veldig god og rund, og det er veldig få haler i redet, så jeg vet ikke om han har forsynt seg eller om han bare er rund etter dagens foring... Hmmm.
Første bilde av HM-yngel
Første og siste bilde skulle det vise seg. Paret lekte igjen for et par dager siden, digert, tjukt skumrede og greier. Neste dag (i går) var det ingen tegn til verken skumrede, egg eller yngel.

Kanskje fjerne hannen hvis det blir egg igjen da. Eller flyttte redet over i en boks eller noe slikt.
Var utrolig heldig jeg, begge foreldrene passet redet hos meg. Dessuten la de egg jevnlig saa fort yngelen forlot redet.

Hvordan går det med frosken?
Galemor
Kanskje fjerne hannen hvis det blir egg igjen da. Eller flyttte redet over i en boks eller noe slikt. Var utrolig heldig jeg, begge foreldrene passet redet hos meg. Dessuten la de egg jevnlig saa fort yngelen forlot redet.

De lekte igjen i går, og hannen sitter og vokter rede og yngel for øyeblikket. Siden jeg har et HMPK-par på vet fra Thailand og jeg foretrekker HMPK fremfor HM uansett, tror jeg bare jeg lar naturen gå sin gang. Hvis det blir yngel av det, flott, hvis ikke prøver jeg med HMPK-paret isteden

Lisbeth
Hvordan går det med frosken?

Det går bra Ikke noe spesielt som skjer egentlig. Det er et ganske kjedelig dyr... Har problemer med å få tak i baby crickets også, så noen ganger får den festmåltid og andre ganger spiser den ikke på ei uke:/

Hadde en bregne inni der som så ut som den stortrivdes, den vokste fint, helt til den plutselig "smeltet". Dro ut den og to andre døde planter her en dag, og puttet inn en ny bregne.

Er egentlig ikke spesielt interessert i planter, og frosken er ganske kjedelig. Søt, men kjedelig. Har vurdert å selge hele greia, men siden frosken ikke er registrert kan jeg ikke gjøre det heller. Oh well.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap