- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Marens labyrintfiskverden m.m. (side 15)
Marens labyrintfiskverden m.m. (side 15)
Postet 11.05.10 kl 16:22
Black-beard algae (bba), red-brush algae....
Jeg har desverren begynt å få disse algene i 62litern og 240litern Det er ikke mye enda, men jeg er redd det vil bli mere.
Jeg har prøvd å få råd om hvordan jeg skal bli kvitt dem, men eneste jeg foreløpig ble anbefalt er å kjøpe SAE, for de spiser det. Jeg vet ikke helt.... litt dumt å kjøpe en "bare" pga algene, og de skal jo være i "flokk" også, så å kjøpe 1 blir vel litt feil.... Kan ev kjøpe en og gi bort etterpå (noe som egentlig er mot min policy), men jeg har ikke helt bestemt meg enda. Jeg får se hvordan disse algene utvikler seg. *sukk*
På ei nettside står dette:
"Unstable CO2 levels will induce BBA!
The best way to combat Brush algae is by maintaining CO2 at 30ppm, nitrates at 15ppm and phosphates at 0.5ppm. Leaves that are badly overtaken should be discarded. Observations;When I had a problem with BBA, I dosed 1ml per 50 liters of Easy Carbo (equivalent to Flourish Excel) every other day for a week. The algae turned purplish/pinkish and disappeared. Maintaining sufficient CO2 level and is the best way in controlling this algae. Siamese Algae Eater will eat BBA."
Jeg kan ikke så mye om CO2, nitrat og fosfat i denne sammenhengen, men kan kanskje tenke meg at algene kan komme av overforing for så at det går utover nitrat??
Jeg skifter oftere vann i 240litern nå da jeg helst ikke vil helst ikke slamsuge noe særlig pga lakrisyngelet.
Jeg har prøvd å få råd om hvordan jeg skal bli kvitt dem, men eneste jeg foreløpig ble anbefalt er å kjøpe SAE, for de spiser det. Jeg vet ikke helt.... litt dumt å kjøpe en "bare" pga algene, og de skal jo være i "flokk" også, så å kjøpe 1 blir vel litt feil.... Kan ev kjøpe en og gi bort etterpå (noe som egentlig er mot min policy), men jeg har ikke helt bestemt meg enda. Jeg får se hvordan disse algene utvikler seg. *sukk*
På ei nettside står dette:
"Unstable CO2 levels will induce BBA!
The best way to combat Brush algae is by maintaining CO2 at 30ppm, nitrates at 15ppm and phosphates at 0.5ppm. Leaves that are badly overtaken should be discarded. Observations;When I had a problem with BBA, I dosed 1ml per 50 liters of Easy Carbo (equivalent to Flourish Excel) every other day for a week. The algae turned purplish/pinkish and disappeared. Maintaining sufficient CO2 level and is the best way in controlling this algae. Siamese Algae Eater will eat BBA."
Jeg kan ikke så mye om CO2, nitrat og fosfat i denne sammenhengen, men kan kanskje tenke meg at algene kan komme av overforing for så at det går utover nitrat??
Jeg skifter oftere vann i 240litern nå da jeg helst ikke vil helst ikke slamsuge noe særlig pga lakrisyngelet.
Postet 17.05.10 kl 10:58
Endret: 17.05.10 kl 11:01
Postet 17.05.10 kl 11:05
Endret: 17.05.10 kl 11:06
Jeg har tatt noen bilder i dag av 240litern. Det karet er rimelig overfylt og rotete, tenkte egentlig å rydde i det, men det var da jeg oppdaget disse små lakrisene... Da klarte jeg ikke å prioritere det estetiske og risikere disse småtassene, så foreløpig får det stå slik. Betta Channoidesene (4stk) har funnet seg tilrette på den høyre delen av karret, mens lakrisene er mer på midten/venstre. De andre fiskene er egentlig over hele karet.
Betta Channoidesene har endelig skjønt at de må være frempå i fôringssituasjonene, så nå slipper jeg å bekymremeg for dem Jeg tenkte å sette inn innbyggerne i karantenekarret om 1 uke eler 2 (2 otto, 3 Pseudosphromenus dayi, 7 kuhliiåler). Da er 240litern komplett og det blir vel bare ev flere kuhliier som kommer etterpå
Jeg gleder meg veldig til å slippe løs Pseudosphromenus dayiene, for de er noen skikkelig artige, fredelige og fine fisker,-noen jeg tipper vil lage litt liv i karet!
Betta Channoidesene har endelig skjønt at de må være frempå i fôringssituasjonene, så nå slipper jeg å bekymremeg for dem Jeg tenkte å sette inn innbyggerne i karantenekarret om 1 uke eler 2 (2 otto, 3 Pseudosphromenus dayi, 7 kuhliiåler). Da er 240litern komplett og det blir vel bare ev flere kuhliier som kommer etterpå
Jeg gleder meg veldig til å slippe løs Pseudosphromenus dayiene, for de er noen skikkelig artige, fredelige og fine fisker,-noen jeg tipper vil lage litt liv i karet!
Postet 18.05.10 kl 22:17
Postet 18.05.10 kl 22:28
Postet 18.05.10 kl 22:33
Postet 18.05.10 kl 22:34
Endret: 18.05.10 kl 23:51
MaretardHvordan får du egentlig til den lotusen? Min blir slappere og slappere, og har begynt å miste blader, selv med gjødsel og greit lys..
Jeg slet i begynnelsen selv, tror dette er den 3. jeg kjøpte, men nå går alt av seg selv.
Jeg har plantesubstrat under sanden, så den får næring derfra i tillegg til gjødselkule, men lys er det dårlig med. Det er ofte mye flyteplanter over lotusen og de øverste bladene til lpå selve planten lager skygge til de andre, så hvorfor den er slik vet jeg ikke.... Den vokser som et uvær i alle fall!:P
Du kan jo få den pittelille avkommeren eller en større når det kommer!
Postet 18.05.10 kl 22:38
Endret: 18.05.10 kl 22:39
Postet 18.05.10 kl 22:44
Postet 18.05.10 kl 22:45
Postet 18.05.10 kl 23:49
Kjønnsmodne kampfisker
I dag har jeg måttet fjerne 2 reir, et i hvert kar hos kampfiskene. Flere er tydelig kjønnsmodne og blandt de største så tok jeg et søskenpar på fersken i selve leken:O
Det er mye hormoner ute og går i karrene, så jeg håper jeg får gitt bort de eldste snart. Jeg har tatt ut en hanne fra 54litern hvor de eldste går, så det blir en tur på IKEA i dag for å finne et lite kar til han.
Det er mye hormoner ute og går i karrene, så jeg håper jeg får gitt bort de eldste snart. Jeg har tatt ut en hanne fra 54litern hvor de eldste går, så det blir en tur på IKEA i dag for å finne et lite kar til han.
Postet 20.05.10 kl 15:26
Postet 20.05.10 kl 18:34
Sjangsene for at de vil gå bra sammen i samme kar er nok store, problemet er når de blir kjønnsmodne og hannene bygger reir. Da blir de svært territorielle og jager resten av søskene i karet og er svært aggressiv! Du kan også komme ut for at søsken parrer seg og du får yngel i "søskenkaret", men de tror jeg ikke klarer seg veldig lenge...
Det er et flott syn med hele kullet i full fargeprakt i 2 karr! Hunnene tror jeg nok vil gå fint sammen hele livet, så de kan du jo ha flere sammen i et kar om du ønsker det
Det er et flott syn med hele kullet i full fargeprakt i 2 karr! Hunnene tror jeg nok vil gå fint sammen hele livet, så de kan du jo ha flere sammen i et kar om du ønsker det
Postet 20.05.10 kl 23:45
Postet 20.05.10 kl 23:59
Min erfaring, og fra andres skriverier, er at man skal passe på hvis man tar ut sjefen i flokken. Da kan hierarkiet lett rakne og mange vil kjempe om den ledige alfa-posisjonen. Jeg har også observert to grupperinger i samme kar med hver sin alfa-hanne og tilhørende hierarki i hver sin del av karet.
Interessant om du observerer noe lignende når du tar bort de største/eldste.
Interessant om du observerer noe lignende når du tar bort de største/eldste.
Postet 21.05.10 kl 13:14
Du har så absolutt rett, Humunuku! Jeg synes det var veldig interesant å se hvordan hierarkiet i 62litern hos de gjenværende, yngste ungfiskene forandret seg etter å ha tatt ut de største. Jeg ble mildt sagt overrasket over dette da jeg stort sett har tenkt på disse som "bare vanlig kampfisk" uten noe innviklet hierarki, men der tok jeg veldig feil! Jeg synes dette er flotte fisker og jeg er veldig glad for at bestemte meg for å prøve å drette disse, men det at dette er plakatformen av splendensen har nok gjort det mer spennende for meg!
Jeg har måttet ta ut 2 hanner da de opptar hele karet med reiret sitt + at de har begynt å leke og det vil jeg ikke ha noe av. Det er rart hvor stille og rolig det blir i karrene etter at jeg fjernet disse, men det er vel bare "stille før stormen" før neste alfahannen dukker opp Det er artig at teorien om at kampfiskene som vokser opp kan gå i sammen kar! Jeg tror at mye av adferden til disse fiskene kan komme av hvilken stimuli de har fått fra begynnelsen av.
Jeg har måttet ta ut 2 hanner da de opptar hele karet med reiret sitt + at de har begynt å leke og det vil jeg ikke ha noe av. Det er rart hvor stille og rolig det blir i karrene etter at jeg fjernet disse, men det er vel bare "stille før stormen" før neste alfahannen dukker opp Det er artig at teorien om at kampfiskene som vokser opp kan gå i sammen kar! Jeg tror at mye av adferden til disse fiskene kan komme av hvilken stimuli de har fått fra begynnelsen av.
Postet 21.05.10 kl 16:06
Postet 21.05.10 kl 16:55
Postet 21.05.10 kl 22:59
Postet 22.05.10 kl 14:59