Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 15)

Så fine grønnrekene har blitt hos deg! Kjempegod farge på den der!
Da fikk du flere kirsebær enn først antatt alså?

Hva slags egg/yngel er det på forrige bilde?
Jeg ser inn i karene mine hver dag og tenker at jeg vil ha nye plantearter å ha i dem! Både 28 l rekekar og 100 l selskapskar har enda plass på bunnen til flere planter. Nå venter jeg på varmere tider så jeg kan få noe nytt og spennende i posten!

Har også kvittet meg med planter i det siste som har vokst utover sine områder. Sagitariaskogen i venstre hjørne av 100 literen vurderer jeg sterkt å røske opp hele av og plante den på nytt. Den vokser helt tettitett. Og dessuten er den rett foran inngang til hula til ancistrusfar der han ligger pal. Jeg ikke sett han på sikkert to uker, og lurer veldig på hvor mange kull han har rukket å få frem i det siste. Liker ikke å ikke ha oversikt over produksjonen, hehe.

28 liter: Har minket kraftig på bestanden her etter tips i denne tråden.
[External Image]


100 literen slik den ser ut i dag etter lukinga. Skal sammenligne bildene jeg har lagt ut av dette karet her etterhvert for å finne ut hva jeg trives best med.
[External Image]
Lisa-S
Så fine grønnrekene har blitt hos deg! Kjempegod farge på den der! :) Da fikk du flere kirsebær enn først antatt alså? Hva slags egg/yngel er det på forrige bilde?


Liker fargen kjempegodt for disse. Har inntrykk av at den kraftige ryggstripa er litt typisk for denne arten. Ser den jo på flere arter, men bildene på profilen til denne grønnreka forteller at ryggstripa kan bli veldig kraftig fremtredende.

Flere kirsebærreker enn først antatt ja! Har flyttet over en del av rekene fra deg til 100 literen, men en del er fortsatt igjen hos ynglene.

Er en adolfoiyngel som er midt på moseballen der
Anna U.


Tror det er ganske vanlig at de er litt fargeløse.Selv har jeg noen skikkelig fine rød hanner og men tror det hører til skjeldenhetene etter hva jeg har forstått.
Det er så spennende med reker; er så mye variasjon! Ser det på mine også, både de røde og de grønne, noen er så godt som fargeløse, mens andre har masse farge, og noen av de "grønne" er brune ;D
Sølvi Gullaksen
[QUOTE=Anna U.]


Tror det er ganske vanlig at de er litt fargeløse.Selv har jeg noen skikkelig fine rød hanner og men tror det hører til skjeldenhetene etter hva jeg har forstått.

Jeg regner med at det var innlegget om sakurarekene du skulle ha i sitatet her. I såfall vil jeg takke for tilbakemeldingen og slår meg til ro med den De fleste sakurarekene mine er tross alt veldig fin i fargen.
sissimor
Det er så spennende med reker; er så mye variasjon! Ser det på mine også, både de røde og de grønne, noen er så godt som fargeløse, mens andre har masse farge, og noen av de "grønne" er brune ;D


Ja reker er og blir spennende. Også det med trivsel og formering er jo til tider nesten litt for spennende. Kommer tilbake til det med formering i neste innlegg. Det jeg ser på de nyeste grønne rekene er at fargen varierer ettersom hvilket kar de befinner seg i. Da jeg kun hadde dem i yngelkaret fant jeg et par hunner med egg som var ganske så brune og med tydelig stripe. Mener jeg har lagt ut et bilde av dette tidligere. Nå er de samme rekene mer lysegrønne med kraftig stripe (slik som på de siste bildene) i 100 literen. De helt neon-grønne eller knallbrune som vises i profilen til arten har jeg ikke sett. Det er jo spennende det også, om det kan tenkes at det dukker opp slike individer også.

Hvor brune er dine? Hvor har du kjøpt dem?
28 liter krystallreker
I innlegg nr. 282 har jeg linket til tråden jeg opprettet for å prøve å finne en løsning på formeringsstoppen jeg opplever på krystallrekene. Konklusjonen i denne tråden er å redusere antallet kraftig. Som sagt så gjort, jeg har gått fra å ha anslagsvis 100 voksne reker til å ha under halvparten nå. Vil tippe 30-40 stk. De siste ti rekene jeg ville kvitte meg med forsvant ut av karet i går og nå vil jeg beholde resten. Jeg ser en del yngel, men ingen hunner med egg. Jeg må nok være litt mer tålmodig enn at jeg nå sier hva resultatet av "nedbemanningen" er.

Men så leste jeg nå nylig i tråden til Michael Niesar at han mener røtter KAN være dårlig for reker. Jeg tenker at jeg i ettermiddag skal fjerne begge røttene fra dette karet for å prøve å se om det kan hjelpe. Det negative med å gjøre det nå er jo at jeg, hvis formeringen starter opp igjen, ikke kan si sikkert hvilket tiltak som var avgjørende. På den måten burde jeg kanskje vente.. Men jeg er utålmodig når jeg har fått en plan i hodet, da skal det helst skje NÅ. Og en omgjøring er alltid hyggelig, gøy med noe nytt rett og slett. Men skulle jo hatt nye arter med planter jeg kunne brukt i den forbindelse. Må tenke litt..
Interessant det du skriver om røtter. Hva var grunnen til at dette kanskje ikke var så gunstig for rekene?

Har masse røtter i mine kar - også i det egne rekekaret...
Helinor
Interessant det du skriver om røtter. Hva var grunnen til at dette kanskje ikke var så gunstig for rekene? Har masse røtter i mine kar - også i det egne rekekaret...


Hei! Ta en titt i "Micha sine zwerggarnelen", den ligger ganske høyt opp på lista her nå da den nylig har blitt skrevet i.

Michael har ingen konkret forklaring på hvorfor, bare at det er noe - av og til, vilkårlig ettersom jeg skjønte.

Jeg synes uansett at det er kjempenyttig informasjon for alle oss som holder reker. Så kan den informasjonen ligge å lure i bakhodet til den dagen man støter på utfordringer i rekeholdet, og man kan da ta den frem og sjekke om det er noe man kan bruke den informasjonen til.

Jeg kommer til at det er lite lurt av meg å prøve å fjerne røttene nå, siden jeg nylig har gjort et annet tiltak for å få opp formeringen hos rekene. Men spørs om jeg klarer å vente...
Anna U.
[QUOTE=sissimor]Det er så spennende med reker; er så mye variasjon! Ser det på mine også, både de røde og de grønne, noen er så godt som fargeløse, mens andre har masse farge, og noen av de "grønne" er brune ;D


Ja reker er og blir spennende. Også det med trivsel og formering er jo til tider nesten litt for spennende. Kommer tilbake til det med formering i neste innlegg. Det jeg ser på de nyeste grønne rekene er at fargen varierer ettersom hvilket kar de befinner seg i. Da jeg kun hadde dem i yngelkaret fant jeg et par hunner med egg som var ganske så brune og med tydelig stripe. Mener jeg har lagt ut et bilde av dette tidligere. Nå er de samme rekene mer lysegrønne med kraftig stripe (slik som på de siste bildene) i 100 literen. De helt neon-grønne eller knallbrune som vises i profilen til arten har jeg ikke sett. Det er jo spennende det også, om det kan tenkes at det dukker opp slike individer også.

Hvor brune er dine? Hvor har du kjøpt dem?

De er ikke veldig brune, men brunlige, og ganske gjennomsiktige. Skikkelig kamuflasjefarge vil jeg si, og vanskelige å se, går liksom i ett med "mudderet" i javamosen. De grønne kommer fra to ulike privatpersoner her i Trondheim, i bytte mot avleggere
Nedtur!
En sorgens dag her i heimen i dag.

For å begynne på bynnelsen så la jeg merke til at jeg såg litt for få sakurareker fremme da jeg kikket inn i 60 literen i går. I forrige uke oppdaget jeg to reker som hadde gått seg fast og dødd i fluval 4 + som filtrerer vannet der, men tenkte ikke noe mer over det enn at det var to hendelige uhell.

At jeg ikke sjekket det med det samme! Da jeg kikket inn der i dag oppdaget jeg at en av pygmecoryene hadde gått i samme fella som de to rekene tidligere, denne også død. Jeg speidet etter reker, men fikk bare øye på noe ytterst få. Jeg kjente jeg begynte å bli nervøs og tappet ut over halvparten av vannnet for så å løfte toppen av og ta ut pumpa.

Grøss og gru for et syn som møtte meg da jeg tok ut svampene. For å forklare hva jeg mener når jeg sier svampene og ikke svampen så har jeg ved en tidligere anledning delt blåsvampen i to. En stor lang del og en liten del. Grunnen til at jeg gjorde dette var at jeg hadde litt partikler i vannet for en tid tilbake som jeg ville til livs og dermed måtte finne en måte å få inn litt filtervatt i den modifiserte pumpa. Jeg delte altså svampen i to og la filtervatt i mellom de to delene, ganske høyt opp i pumpa. De som kjenner Fluval + serien vet hva jeg mener når jeg sier de to klemmene man klemmer inn for å løfte pumpehodet av den delen man har svamp inni. Det var igjennom denne tynne sprekken fisk og reker hadde blitt sugd inn. Er jo ganske kraftig denne pumpa.

Jeg har mistet en del ancistrusyngel og anslagsvis 2/3, om ikke mere, av stammen min med sakurareker på denne måten. Det som har skjedd, uten at jeg tør å si det for sikkert, er at de to bitene med svamp har glidd fra hverandre og det er i det mellomrommet mellom de to svampene at fella ble effektiv. Stakkars fiskene og rekene har blitt sugd inn og ikke hatt sjans å komme seg noen vei. Det synet av alle de døde rekene, lag på lag, det sitter fast.

Svampen i hele pumpa er forøvrig blitt LILLA av farge. I alle de andre karene blir blåsvampen brun, men i dette karet knall lilla. Lurer på hva det kommer av. En grotesk tanke som jeg ikke skal utdype er at jeg mener å huske fra barneskolens lærdom at rød blandet med blå blir lilla. Vet ikke om jeg vil vite hvorfor svampen har blitt lilla. Men jeg vet at den har vært det en stund, lenge før det gikk så galt som det har gått i løpet av de siste dagene.

Synes rekene i karene mine gir meg litt for mange utfordringer for tida, krystallene vil ikke formere seg og det begynner jeg også å bli kraftig lei av.

En nedtur i hobbyen her for tida
Skrekk og gru... Har en modifisert Fluval 2pluss hos rekene selv, og kjente et sting i brystet da jeg leste dette...
Huff da Det er ikke noe gøy, en ting er stagnering i hobbyen, noe annet er massedød som dette.

Kjempetrist Håper du får en opptur snart...
Sissimor: Så lenge du ser til at svampen går helt opp til vanngjennomstrømminga øverst så trenger du ikke bekymre deg Det var det at svampen var delt som gjorde utslaget her, det er jeg nesten helt sikker på.

Jeg har pleid å ha et lite mellomrom mellom svampen og der inntaket av vannet er inni pumpa. Altså at jeg ikke dytter svampen helt opp i pumpa til det stopper, men gjerne har en cm eller to med mellomrom her. Grunnen til at jeg har gjort det sånn er at jeg opplevde med en 2 + at alt av filtergugge samlet seg her og gjorde filteret potte tett. Jeg oppdaget det uten at det ble noen problem, men jeg ser for meg at det kunne gått galt i dette karet med nitritt hvis jeg ikke hadde sjekket pumpa den gangen.

Jeg liker disse pumpene. Mye pga at de er helt yngelsikre. Men jeg har lært at de kan være dødsfeller om man ikke følger godt nok med. Ikke bare for yngel men også for voksne dvergreker, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd.

Da jeg kikket inn i karet i går før jeg tappet det såg jeg nesten ingen reker. Jeg trodde først jeg hadde mistet nesten samtlige. Da pumpa var ute og vannstanden lav lyste jeg ned i det ovenfra for å se om de kunne ha gjemt seg. Oppdaget at en del reker satt helt bakerst i karet inni plantene, der pumpa skygget for, som om de gjemte seg. Da jeg lyste inn til dem i morrest var flere fremme i fronten som de pleier å være. Det tyder på at det ble en liten rekedepresjon mens pumpe-fella var aktiv, men at den nå er over og at ting er som de skal være igjen

Reddet jo ut noen levende reker fra inni pumpa også i går, men de fleste av disse var skada med at de manglet bein og ikke svømte rett, så usikker på om de overlever.

Må begynne på nytt med sakuraoppdrettet mitt, men det tar jeg ikke så tungt, for disse har vist seg mer enn villig på formeringsfronten så lenge de har vært hos meg. Såg en hunn full av egg og en hunn med egg i nakken da jeg lyste inn til dem i morrest, så det går nok bra etterhvert

Rutta89: Takk for omtanken Som du ser så går det nok oppover snart igjen. Hvordan står det til hos deg? Fått mange kar opp å gå siden sist? Du må bare stikke innom å se om jeg har noe overskudd du ønsker deg.
Huffda Anna, dette hørtes kjipt ut -føler med deg!
Nei og nei, for en forferdelig opplevelse det må ha vært! Huff..
Føler veldig med deg Anna!

Men bra at du oppdaget det før det ble en kjempetopp med nitritt i karet da!
Takk for omtanken Lisbeth og Lisa. Det var et helt forferdelig syn det er sikkert og visst. En lyserød geleklump med reker som dekket hele ene sida på svampen.. Vil ikke tenke på det, men klarer ikke helt å la være.. Håper det går bra med de overlevende nå hvertfall.

Du minner meg på Lisa at jeg skal ta en grundig sjekk av alt av vannverdier i karene mine. Skal gjøre det den dag i dag(ettermiddag). Jeg er sløv med å teste vannet, sjekker bare PH av og til i de karene den har vært ustabil i. Nitrat skal sjekkes i samtlige kar, og nitritt i 60 literen og krystallrekekaret hvor rekene er langt unna eggproduksjon fortsatt ser det ut som.

Vet det kanskje ikke er helt riktig tid å tenke på å legge ned 28 literen siden jeg er så lei akkurat nå, men vurderer det. En annen mulighet er å flyttet adolfoiyngelen(som ikke vil vokse) over til krystallrekene og dermed legge ned yngel/rekekaret på kjøkkenbenken. Må nok komme litt ovenpå igjen før jeg bestemmer meg.
Jada det var nitrit i 60 literen, 0,05. Byttet over halvparten av vannet. Ellers ser alt ok ut med rekene og fiskene.

Målte nitrat i 100 literen, ca ei uke siden vannbytte og bare 10 i nitrat. Fornøyd med det, tidligere har det vært veldig høye verdier her.

Ryddet litt i yngelkaret og telte 8 adolfoiyngel og to døde, så det stemte at jeg telte 10 stk den gangen og at2da har falt fra. Synes disse vokser særdeles dårlig og er redd for å miste dem. Skal øke foringa først og fremst og se om det kan hjelpe på.
Vi har samme problemet m.h.t vekst på Corydoras Adolfoi. De første adolfoi-ynglene klekte i sommer, og jeg synes de er kjempesmå. Corydoras Green Laser yngelen som bare en måned store er like store som adolfoi-ynglene faktisk. De vokser ekstremt fort i forhold! Tror nesten adolfoi-arten generelt må være seintvoksende.
Tilfeldig bekjentskap
© sortebekk
Reklame for plussmedlemskap