Sissis våte drømmer (side 15)

Flott akvarium det der.
Husk bilder bilder når du skal lage bakgrunnen.

Espen
Bestilt varer
Da har jeg lagt inn bestilling hos Aquamanias, og håper varene kommer ganske kjapt. *Utolmodig* Måtte bestille meg powerhead også, siden den jeg kjøpte på auksjonen i høst viste seg å være død. Skikkelig bomkjøp kan en si, men betalte jo ingen formue heller...

Henning jobber pliktoppfyllende med skummet sitt, og i stad hadde han besøk av madammen oppunder redet. Ser ingen egg med det blåtte øye, men krysser alt jeg har for at de fikset biffen

Men nå er det på tide med vannbytte i Asylet, og så trenger nykaret en god vask; bade utvendig og innvendig. Får vel finne fram salmien...
Første økt diy-bakgrunn
Da har jeg grovskjært styrofoamdelene til bakgrunnen. Satt av god plass til filtermatte i hjørnet, og prøvd å skjære platene ganske tynne. Tror det skal bli ganske bra. Får prøve å "pynte" litt i morra, sånn at det kan ligne litt på stein, og siliconere delene sammen.
Guramiegg?
Jørn Henning Flåten
det blir stilig..:-)

Tusen takk! Håper jeg får det til som jeg vil...

Ser ut til at Henning har ei klase egg under et hydrocotyleblad. Han passer ihvertfall bladet som en smed, og pusser og ordner under der. Spennende... Lurer på om jeg skal putte bladet over i et fødenett om det kommer wigglers? Regner med perleguramiene, og de 4 platy-ungdommene vil spise eventuelle frittsvømmende yngel med en gang. :o/
Fødenett og ny filtersvamp i juwelen
I dag var det på tide med vannbytte i Juwelen. Så snurten av noen få honning-wigglers, så jeg fanget dem opp med en pipette, og slapp dem oppi et fødenett sammen med en gromsete dott javamose fra Rio`n. Håper jeg får dem til å overleve...

Pumpa var nesten helt tett, så nå byttet jeg ut siste del av fin-svampen, men en grovere som har ligget inni filteret i Rio`n. Får bare ta neste vannbytte litt fortere, så går det nok bra.

Den svampen jeg tok ut bor nå i ei bøtte med akvarievann, sammen med et bittelite filter, 4 torvplater og ei redmoor-rot. Alt dette skal over i "Godteskåla" når det er klart...

Skal bli arti å se hva fiskene syns om å flytte fra 63- til 200-liter. Blir jo som å flytte fra en liten hybel til et stort hus det ;D
Godteskåla, del 2
Da har jeg kommet et steg videre med bakgrunnen, både den innvendige og den utvendige...

Er egentlig ikke helt 100 % fornøyd med utskjæringa, men etter å ha laget et flott krater i min egen tommel, så bestemte jeg meg for at det fikk holde. Blir sikkert bra når det blir malt uansett, og det meste blir nok etterhvert dekt av planter

Den utvendige bakgrunnen er en frostet folie fra Ikea, som jeg har malt med akrylmaling (3 blåtoner). Har ikke lyst til å male rett på karet i tilfelle det ikke blir bra, lettere å bare kunne dra det av.

Så da blir vel neste steg å se om epoxy-malingen i kjelleren har overlevd siden sist...
Oooh! Dette blir jo bare kjempebra!! Så flink du er!
Så flott, Sissimor! Min tur til å låne, skygger denne gang, er i ferd med å snakke meg til mot og få malt noe mer permanent til Juwelen. Har en plywood-plate klar, men nå må jeg sjekke Ikea først, frostet akryl er jo vannfast! Og med lys bak platen, og den flasken med lurium min kære ikke kan bruke til oljemaleri - låner mer, jeg :o)
Første strøk
Da er det første strøket med Gjøco poxydekk påført, fargekode 6502Y. Malingen hadde heldigvis holdt seg helt fin siden forrige prosjekt, slik at jeg slapp å kjøpe ny...

Men jeg skal si det tok tid å male! Min egen skyld selvfølgelig, siden jeg hadde laget et tusentalls kriker og kroker. Men det er verdt det ekstrå arbeidet syns jeg, siden det ser mer naturlig ut denne gangen (syns jeg selv da ihvertfall ;D)
Virkelig fint arbeid, blir artig å se karet når det er ferdig. Noterer meg dette bak øret om jeg skulle få lyst og mulighet til å prøve selv

"dekormaling" og kuhlii med skrubbsår
Da har jeg lekt dekormaler her, og prøvd meg på "steineffekt". Inspirasjonen min ligger forran i bildet; diverse steiner som jeg har tenkt å ha i karet. Begynner å bli optimistisk nå, tror det blir bra ;D

Ved foring så jeg at den ene kuhlii-ålen har et hvitt felt på siden. Ser ut som om den har skrapet seg på noe, men aner ikke hva. Ikke noe blod eller noe sånt heldigvis, og det ser ut til at den ikke gjør seg noe av det. Den er så feit og fin at
Applaus, applaus! All grunn til optimisme :o)
Utrolig bra ,den bakgrunnen kan du være stolt av
Skal den forseiles med noe eller kan den brukes direkte nå?
Sølvi Gullaksen
Utrolig bra ,den bakgrunnen kan du være stolt av :) Skal den forseiles med noe eller kan den brukes direkte nå?


Tusen takk

Den kan brukes som den er nå, det er det som er så flott med denne epoxyen. Brukte den samme i Rio`n, og den har nå stått siden august/september ;D
Høres jo helt supert ut ,hvor kan man få tak i slik maling?
Hadde vært skikkelig gøy å prøve på noe sånt
Sølvi Gullaksen
Høres jo helt supert ut ,hvor kan man få tak i slik maling? Hadde vært skikkelig gøy å prøve på noe sånt :)

Disse skal ha det i Bergen. Fyllingsdalen.

Forøvrig ser dette veldig bra ut. Flott at du fant en epoxy maling som kan kjøpes i mindre kvantum og i tillegg kan blandes i de fleste farger!!
Huler! (håper jeg...)
I dag har jeg prøvd meg på å lage huler. En av skifer og styrofoam, og noen av avløpsrør. Er veldig spent på hvordan dette vil funke... Alle skal dekkes av en haug med sand og stein, så jeg håper rørene vil bli liggende på plass :/

Sendte mail til Aquamanias i dag, og fikk til svar at pakken min endelig er klar for sending i morra. Skulle aller helst hatt den i morra da men, for karet MÅ være klart for innbyggere på tirsdag... Her blir det kick-start med guffe fra alle de andre kara! Spent!

Ser forresten ut til at det ikke har overlevd en eneste liten honning-yngel i fødenettet. Ser ihvertfall ingen, men det finnes selvfølgelig en mikroskopisk mulighet for at det bor en eller to inne i dotten med javamose, eller? Tvilsomt...
Flyteplante, men hvilken? Og platy med kjeven ute av ledd?
I karene mine har det dukket opp en nusselig flyteplante fra ingensteds. Den sprer seg i bedagelig tempo, og er ganske søt, men hva er det? Finner liksom ikke helt ut av det, men kanskje det er denne? Ligner på tegninga syns jeg, selv om den ikke ligner på bildet :/

Og så ser det ut til at den stakkars platy-hannen min har fått kjeven ut av ledd! Såg at han prøvde å spise en artemia, men det gikk ikke. Da måtte jeg ta en nærmere titt på ham, og den munnen ser pussig ut... Tror han fikk i seg noe flakfor, men stakkars... Hva gjør jeg nå da tro?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap