Lachvarium (side 15)

Foreløbig har jeg hatt ca 25 Apistogramma alacrina som har måttet ut av huset. Av disse ble 15 solgt på auksjon til en helt grei pris og så har jeg byttet bort 8 med Loffa. Resten (4, muligens noen fler) går fortsatt sammen med foreldrene, men jeg har fått forespørsel om å kjøpe disse fra andre Apisto-interresserte.

Når det gjelder alle de andre barna så er de fortsatt altfor små til at jeg har gjort noe med dem enda, men jeg ser hva du mener og regner med å få problemer med å bli kvitt ting etterhvert. Jeg tror byttehandel er det mest realistiske. F.eks. at man bytter til seg en del planter/fisk i butikk eller fra andre akvarister via f.eks. Akvaforum.

Jeg tror dette er trikset for oss som driver med dette. Å bli kjent med andre som har tilsvarende interresse og å jobbe for at interressen skal øke også hos andre som ikke har hatt Apisto før, og deretter dele med hverandre.

En annen ting er at jeg er litt forsiktig med å jobbe altfor hardt med å få flest mulig yngel til å overleve. Om 5-10 stykker overlever fra hvert kull så er egentlig det nok.

Hos agassizii'ene er det nå mange som har overlevd og jeg tror ganske mange kommer til å vokse opp, men dette vil nok høre til sjeldenhetene hos meg. Får prøve å bytte hele gjengen mot et eller annet i en butikk. A. cf. agassizii "Netz" (Alenquer) er jo ikke de aller vanligste apistoene og de vil nok være ganske så flotte selv i butikk, så det burde være interresse for det. Vi får se.
Takk for svaret Enig med deg at den linja høres grei ut å legge seg på for Apistogramma-oppdrett
Artig tema Lachris og Mona! Greit å ha tenkt igjennom saken skikkelig før en kjører på. Hadde et mål i starten om å få en ny generasjon på plass, for å videreføre arten hos meg selv. Etterhvert som artene har blitt flere, og noen av dem er av den litt mer sjeldne sorten - må jo målsetningen justeres etter dette. Men greit å ha en plan for greia, så ikke en sitter igjen med en masse ugreie 8)

S
Må jo ta med at fiskelistene til div akvariebutikker på nett rundt Apistogramma har justert seg fra å hovedsaklig innholde Apistogramma agassizii og Apistogramma cacatoides til en betydelig lengre liste den siste tiden. Håper virkelig at det er et tegn på økt interesse og etterspørsel...
Tvilsomt
om du tar feil der. Merker akkurat det samme her i distriktet. Fisker til 400 kroner stykk av mer spennende typer har plutselig blitt vanlig og de 2 nærmeste her i distriktet har normalt minst 5-6 typer apisto inne av gangen.
Du er nok inne på noe Simen. Aldri har det vært lettere å få tak i et større utvalg av apistogramma i butikkene. I løpet av få dager kommer også noberti inn i Moss. Tipper jeg har fått 10-15 stk sør over i landet til å skaffe seg apistoer i løpet av den korte tiden jeg har vært med i sørlands gruppa på facebook. Omtrent hver dag får jeg takke meldinger, spørsmål om apistoer eller annet som har med apistoer å gjøre. Mon tro om det finnes bedre ambassadører enn oss apistoer her på AF
...og i dag når jeg kom hjem fra jobb var det frittsvømmende yngel i alacrina karet. Da er det yngel i alle kar bortsett fra bitaeniata karet. Synes forøvrig de så ganske amorøse ut i dag, så det tar vel ikke så lang tid tenker jeg
mona o
Selv sluttet jeg med Apistogramma av to grunner; nr en, de gikk dårlig sammen med Corydoras..

Var det yngelen de tok eller var det problemer med voksne coryer og?
Ut i fra at bitaeniata er gull i valør hva angår oppdrett, skal vel denne være litt vanskeligere... Venter spent her jeg også Lars, så du er ikke alene. Gøy at det spirer og gror i karene dine

Ny klekkede elizabethae og Xingu her i tillegg til dem andre, så det spirer litt her også =)
Torbjørn Jørgensen
[QUOTE=mona o]Selv sluttet jeg med Apistogramma av to grunner; nr en, de gikk dårlig sammen med Corydoras..

Var det yngelen de tok eller var det problemer med voksne coryer og?


Torbjørn. En av mine erfaringer er at cory er veldig vimsete og ikke oppfatter farer som oppstår. Apisto med egg eller yngel kan fort væe en fare for andre, da apistoer forsvarer sitt, og det med eget liv. Coryer kan derfor lett bli hakkemat sammen med apistos.

Vet noen har arter som går greit sammen, men jeg personlig anbefaler IKKE apistogramma og coryer i samme kar
Okok, takker for info!
Har et 200L som brått måtte tappes ned pga. lekasje, så da prøver vi å vri det kjipe over på noe positivt.. at vi kan sette opp karet på nytt med noe spennende
Og Torbjørn, det nye spennende MÅ jo selvfølgelig bli et par grupper med Apistoer, en stor stim Nannostomus og en liten bøling Otocinclus. Verdens beste kombinasjon!
Jeg stemmer for det jeg også Lachris! Da ser ut som det blir Apistogramma på deg Torbjørn he he he. Blir en stor stim med Nannostomus marginatus hos meg senere... Skal bli artig å se dens virkning/effekt på Apistogramma, hvor enn jeg velger å legge dem. Har du opplevd noen endring i atferd hos dine Apistoer Lachris?

S
Vanskelig å si. Jeg har alltid hatt både Otocinclus og enten Nannostomus eller Copella (eller øksefisk) sammen med mine Apistoer så jeg har ikke hatt mulighet til å se forandret adferd enda. Det jeg ser er at de har noen å jage på når de er i lek og når de passer egg/yngel. Jeg tror det er veldig sunt for dem å ha noen å rette agresjonen sin mot slik at foreldrene ikke retter den mot hverandre. Tror også det med andre fisk i karet blir mer instinktivt viktig for dem å videreføre sine gener. På den måten virker de som en katalysator for lek.

Eneste gangen jeg ikke har hatt det er med bitaeniataene og det er de eneste som ikke har lagt egg enda... Over jul skal jeg sette inn noen Nannostomus der. Skal bli spennende å se om det utgjør noen forskjell!
La ut nye bilder av alle de operative akvariene i dag:

Her er "pen-karet" med Apistogramma alacrina, Nannostomus beckfordi og Otto som står i stua (128l):
[External Image]

Her er Apistogramma cf. agassizii "Netz" (Alenquer), Copella arnoldi og Otto karet (128l):
[External Image]

Her er Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre) og Otto karet (128l, tett beplantet og mørkt og vanskelig å få bra bilder av...):
[External Image]

Her er Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck-Assurini) og Nannostomus marginatus karet (68l):
[External Image]

Og til slutt rekekaret med Sakura-reker (17l):
[External Image]

I tillegg har jeg et 128l som jeg bruker til torvfiltrering og 8 stk 68l til som er under innkjøring. Skal ha et par arter til med Apistoer i 128l og en av 68l. De andre skal brukes som yngel-kar. Skal også ha 3 forskjelige Nannostomus arter til sammen med de nye Apistoene og bitaeniataene, og så skal jeg ha Otto i alle kar med Apistoer og trenger da 3 stimer til.
Nydelige kar Lachris. Jeg liker at det er masse planter i karene.
Herlig å se det blomstrer på flere nivåer hos deg Lars. Har i dag fått flyttet ut alle alacrinaene bortsett fra den ene hua som har yngler. Tror hun er igjen alene nå, da jeg glemte å telle.... Ble mye stress for henne med alle dem andre i karet.

Agassizi hue med egg nå som jeg også hadde kar klart til ble flyttet. Og i dag kunne jeg se egg hos den tredje Xingu. Vielfleck, Assurini hua. Så det er tydelig at det er en tid på året apistoene gjerne kommer med egg og yngler.

Et lett kjennetegn på å skille kjønn på alacrina er å ta en lomme lykt (helst ikke sterkt lys) å lyse på kroppene dere. På hannen kommer det en utrolig skinnende blå bunnfarge- Mulig også en av de mindre her er en hanne. Ikke helt trygg enda på ID av den
Takk, Fart Jeg er også glad i mye planter. Synes det er fint, og så gir det litt mer spenning å måtte lete litt etter fisken og ikke se dem hele tiden

Og hyggelig å høre at det går bra nede hos deg, Leif! Skal prøve meg på lommelykt-trikset ditt

Her er det fortsatt et lass med ganske stor yngel i agassizii "Netz" karet og en av de tre hunnene har et lite kull med småyngel.

Det er også fortsatt noen få yngel (som begynner å bli ganske store) igjen i Xingu karet. Mor har gitt slipp på dem, men de suser rundt mellom eikebladene fortsatt. Har egentlig ikke noen store forventninger til dette kullet. Var litt tidlig egentlig. Neste gang skal det nok bli bedre. Og mor er på flørtern igjen så det tar nok ikke lang tid.

I alacrina karet er all yngel borte. Tok nok litt for lang tid før jeg oppdaget dem og dermed ble det litt smått med mat. Og så er det noen ungfisk igjen fortsatt. Minst 4. Blir litt for mye for at et kull skal bli noe av.

I bitaeniata karet er det litt småkrangling mellom de to hunnene og de er ganske gule nå, så jeg lurer på om det kan være noe på gang!

Lenge siden jeg hadde tid til å skrive noe her nå, men nå tar jeg meg litt tid etter en vannbytterunde i dag og i går. Nye ting er:

- Har fått Sprøytetetra (Copella arnoldi) yngel! Massevis av mikroskopiske små yngel! I forhold til det jeg er vant til med Apistogramma er dette så smått at det nærmest er usynelig. Har skrapt ut egg fra innsiden av lyskassa i karet der foreldrekollektivet bor og plassert dem i en 2-liters plastboks. Etter 1-2 dager klekket yngelen. Forer med infusorier og hardkokt eggeplomme blanda ut med vann. Ser ut til å gå bra. Er i hvertfall en masse overlevende

- Var på auksjon på lørdag og kjøpte meg 5 Corydoras sp. "Black", 8 Glasstetra (Prionobrama filigera) og 1 Grenmalle av en eller annen type. Klarer ikke helt å se nøyaktig hvilken art det er, men det er definitivt ikke en Farlowella art. Kan kanskje være Rineloricaria. Har plassert disse sammen i en 68l. Litt liten, så de skal nok inn i 128l i stua etter hvert. Må bare få omrokert litt på ting.

- Apistogramm sp. "Xingu" (Vielfleck - Assurini) paret har hatt 3 kull nå i et 68l hvor de er helt alene. Men det blir ikke noe av. Prøver å fore både med bananmark og Artemia, men yngelen bare forsvinner.

- I Apistogramma sp. agassizii "Netz" (Alenquer) karet er det nok et par hunner med egg/yngel så der er det full fart samtidig som altså Copella arnoldiene som går i dette karet har produsert masse barn. (se ovenfor).

Driver ellers med innkjøring av en del 68l. Skal flytte Apistogramma alacrina og agassizii ungfisk over i et par av disse etter hvert.
Spektakulære bilder av karene dine foresten! Virkelig til inspirasjon. Hvilke planter er de røde der i det første bildet? Er det slik at du har seks stk lysrør til det karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap