Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 150)

Jeg er meget glad for å kunne rapportere at i kveld legger Corydoras Green Laser egg for første gang! )

Det skjer i karet med de fire Green Laserne som jeg flyttet for seg selv den 30. november, altså litt over to uker siden. Latskap har vært grunnen til at jeg ikke flyttet dem tilbake, slik jeg opprinnelig hadde tenkt etter en uke uten resultater... Av og til lønner det seg å være lat!
I tillegg kan jeg nevne at det er 9 dager siden forrige vannbytte der (jeg droppet det med vilje sist, for å se om det skjedde noe...og det gjorde det, yippi!)

Temperatur: 24°C
PH: 6.8
Gh og kh er vel 2 som det pleier.

For et par måneder siden begynte jeg å "keep records" over vannbyttene, noterer det i en spesiell notisblokk jeg har liggende på akvarierommet sammen med en penn. Hver gang jeg har byttet vann i et kar, noteres det. Uansett om det er det rutinemessige ukentlige vannbyttet, eller et ekstra... eller at det er latt være å bytte, for den delen. Dette gjør jeg for å kunne gå tilbake og se hva jeg har gjort, hva som kan ha påvirket osv. Så nå i kveld bladde jeg meg tilbake og sjekket, og der stod det; siste vannbytte på det karet var lørdag 6. desember

Såvidt jeg kan se, er de såvidt begynt med eggleggingen, for det er ikke mer enn et par timer siden at det var null egg på det kortglasset dette bildet er fra. Men jeg noterte meg da sånn halvveis at det var en pussig atferd på den ene Green Laseren der, for den drev og vrikket seg rundt i mosen og virket lettere gira Og nå er altså eggene begynt å komme. Det sitter noen på sideglasset og noen på bakglasset. Fiskene er sky og vil ikke bli tatt bilde av, så jeg gjør nok klokt i å ikke forstyrre.

[External Image]


grattis! får bare håpe det blir masse små grønne (menn) lazere ut av det da
Så gøy da Mona ,gratulerer så masse og lykke til med de
Gratulerer så mye Mona!


For detta har a venta på så leeenge,
ja så leeenge,
ja så leeenge....



PS!

*Stillesegpentiyngelkø!*
Gratulerer masse Mona! Endelig løsnet det altså for dem! Jeg gleder meg med deg!
Slenger meg på gratulasjonene

Håper det blir masse flotte gyldne egg, og yngel med store artemiamager etterhvert.
Antall Green Laser egg :-)
Tusen takk for gratulasjonene ovenfor. Dette har vært en fin Cory-dag Endelig løsnet det for dem ja, det var skikkelig moro.

Nå sitter jeg og skriver med skrukkete rosinfingre, helt oppbløtte av vannet, hehe. Har plukket og plukket egg, kjemmet gjennom plantene og gransket undersiden av bladene. Tror jeg fikk med meg alle, unntatt et par stk som satt så innfiltret i mose på en rotgren.

Og det var litt av en første egglegging må jeg si! Nå har jeg samlet eggene i en 11 liters plast-tank, og telt dem. 86 egg totalt! Yohooo!

77 av eggene fikk jeg klistret på veggen i plastkaret, men ni egg ligger på bunnen og i den lille mosekladden jeg la oppi der (det satt noen egg så godt innfiltret der at jeg tok og rev løs mosen de satt i istedenfor å prøve å få dem løs). Jeg har telt over et par ganger, og det er minst 86, kanskje et par til.

Jeg så kun èn hunn med egg i dag, og attpåtil er den aller minst av alle Green Laserne jeg har. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at kun hun la egg i dag, for jeg holdt meg litt unna for å ikke avbryte dem eller forstyrre. Men denne lille Green Laseren har altså vært minst helt siden jeg kjøpte dem, og jeg har gått rundt og trodd det var en hann hele tiden! Så fartet denne lille "hannen" rundt med egg i bukfinnen i dag da, med en stor hanne etter seg. Hehe, litt uvanlig syn. Som oftest er jo hunnene størst Men jeg så at de tok T-posisjonen midt i vannet og alt, så jeg har gode forhåpninger om at disse (eller iallefall noen) eggene er befruktet også. Og jeg som tok med denne lille da jeg flyttet over disse fire, for jeg trodde "dette er helt sikkert en hann" :p

Eggene ble lagt flere om gangen stort sett, og klistret i klumper. Noen få steder var det kun et enkelt egg. Eggantallet varierte fra 1 til 6 egg pr klump. De satt hovedsaklig på glasset, men en god del befant seg på undersiden av bladene til de to Echinodorus 'Ozelot' plantene jeg har der.

Litt sortvannsekstrakt og noen eikeløv i klekketanken, og så er det bare å vente og håpe på god uttelling og klekkeprosent !

[External Image]

[External Image]
wow nesten 90 egg! Det må jeg si var bra uttelling. Får håpe at hvert fall mesteparten er befruktet. Skal bli moro å følge med på fremover!!
Ooops, glemte jo bildene til innlegget ovenfor
Oi ,det var mange egg ,nesten som mine sp.black
De grønne mine er litt mer forsiktig ,ca 20 egg av gangen men da er det jo hver 2 eller 3 dag også. Håper det er mer befruktingsprosent enn på mine i hverfall. Krysser fingene for deg
Ja ja, de amapaensisene er nok for dyre for mitt budsjett. Lykke til med de små grønne!!
Dette er skikkelig spennende!
Sølvi;

Ja, jeg har ikke heeelt begynt å glede meg enda til yngel - man vet jo aldri hvordan det går med eggene. Noen ganger klekker alt... og andre ganger knapt noen.
Så det er enda noen dager igjen til jeg begynner å glede meg ordentlig, tror jeg. Har forresten lest at Green Laser-yngelen er omtrent som C. melanotaenia og C. aeneus yngelen; hardføre og rasktvoksende Så om de bare klekker, så tror jeg resten skulle gå bra.

Om det blir bra klekkeprosent, så er jeg glad jeg nå plutselig har to ledige kar (en 85 liter og en 98 liter).

Sølvi Gullaksen
Oi ,det var mange egg ,nesten som mine sp.black :) De grønne mine er litt mer forsiktig ,ca 20 egg av gangen men da er det jo hver 2 eller 3 dag også. Håper det er mer befruktingsprosent enn på mine i hverfall. Krysser fingene for deg :)
Nei det er jo dette med befruktet eller ikke befruktete egg og klekkeprosent da . Ser eggene fine ut i dag ?

Heldig du som har store kar til rådighet
Tenker på mine sp.black egg hvis det blir god klekkeprosent på de med ca.130 egg som ser fine ut . Kunne trengt et større kar da ja
Jeg har inspisert Green Laser-eggene i dag med lommelykt, men det blir man ikke så veldig klok av når vannet er dynket med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367910+*+367911+*+367912+*+367913&t=temartic_e&userid=xplsIfbQcPbixa1JTdVkrARyfgQWQuLLMey]sortvannsekstrakt[/URL] :p
Det ser iallefall ok ut med eggene, utifra hva jeg kan se
Fikk øye på et egg med hvit flekk inni, så det er ubefruktet et, men ellers var det egentlig greit....OM jeg har greid å se riktig i det dunkle vannet.

Tok en kikk i 10-liters plastkaret med C. metae yngel også, og forhåpentligvis huser den plast-tanken 5-6 C. oiapoquensis yngel i tillegg...hehe, ikke lett å se. Det er sand på bunnen og en stor mosedott i karet. Men jeg har sett enkelte litt mindre og helt lyse yngel ved flere anledninger, som har en annen farge enn Metae-ynglenes terrakotta/kamuflasjemønster. Så jeg tror det er noen Oiapoquensis'er tilstede der. Hvor mange Metae yngel som er der, er usikkert - jeg kom ut av tellingen da jeg drev og flyttet egg over dit til klekking. Men jeg tipper et sted mellom 20 og 30... kanskje.

Hele plast-tanken er algebegrodd, lange lysegrønne "fluffy" hår, men det bryr jo ikke fiskene seg noe om - så langt har jeg kun mistet et yngel som jeg vet om. Mosedotten i karet er så full av alger den også, så de siste dagene har lyset stort sett vært avslått. Det ble nok litt voldsomt med 10-11 timers lys til en enkelt mosedott :p

Planen er å flytte hele skokken snart, til et litt større plastkar. Har kjøpt et par stk fra Tyskland, som er på 22 liter.
Det høres jo flott ut ,hadde gjort seg om du fikk foret opp bortimot 100 stk.

Har også hørt de skal være hardføre og hurtigvoksende. Dessverre skjedde det noe med mitt forrige kull ,noen vokste kjempefort og noen vokste omtrent ikke i det hele tatt .Mistet jo også de fleste i 6-8 ukers alderen. Så lykke til med egg og senere yngel
Hvordan fungerer den sortvannsekstrakten? Hva gjør den egentig med vannet? Er dette en fordel å bruke ved klekking og oppdrett av små, søte coryer?
Sortvannsekstrakt består av humus-stoffer, og det virker både bakteriehemmende og sopphemmende.
Jeg bruker det kun til klekking, ikke videre i yngeloppdrettet. Er sikkert ikke noe i veien for å bruke en skvett av det da heller, men... Mange av akvariefiskene vi er så glade i, Inger Anne, kommer fra vann i naturen som er fulle av humus. Men ikke alle er sortvannsarter, så klart.

Og tro det eller ei; jeg har nesten tatt knekken på penselalgene i et kar ved hjelp av sortvannsekstrakt Den algetypen liker definitivt IKKE sortvannsekstrakt. Men man må nok beherske det litt, for plantene liker ikke for mye av sortvannseffekten, de heller, ettersom det stenger ute lysstrålene.
Jeg prøvde torvekstrakt mot den ekle soppen som kommer på nye røtter (dette var på bambuspinner). I løpet av et døgn bare smeltet soppen i stykker og etter en ukes tid var det borte. Og det var hardt angrep av sopp! Etter å ha sett den reaksjonen skjønner jeg veldig godt at den funker så bra på å holde egg soppfri.
Litt flere bilder av mine nye C-malle yndlinger Det ser ut til å gå svært bra med resten. Alle oppfører seg helt normalt, og alle kommer stormende så fort duften av mygglarvene brer seg i vannet. Det er fascinerende - alle tre artene har sine spesielle særtrekk og atferdsmønster. C. amapaensis "vagger" bortover bunnen når de skal røre seg men ligger mye i ro, C. condiscipulus stimer midt-vanns hele tiden og er mer over bunnen enn på bunnen, og C. spilurus er full av pepp hele dagen

Tok en del bilder i kveld, og poster dem tre og tre artsvis

Først ut er Corydoras amapaensis.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Neste er Corydoras condiscipulus

Å "sveve" sånn midt i vannet er typisk dem. De gjør det mye av dagen. Skikkelig fine! Jeg har bestilt meg noen flere De kommer på lørdag.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap